Huset for enden af rækken - “renoveringsdagbog”

Så er havelågerne oppe … pyyyhh …
tømrer bliver jeg aldrig, men nu hænger de der! :smiley:

14 Synes om

Pyyyh - to halvstore trailerfulde jord er kørt ud med hjælp fra Pernille :slight_smile:

Der mangler stadig lidt, en trailer mer eller noget i den dur fra lossepladsen og en fra skoven (mindst).
Men det er da godt begyndt :smiley:

I morgen skal der vist ikke køres jord, siger min ryg … :ups:
Måske jeg finder på noget andet udendørs arbejde :slight_smile:
Eller gør det alligevel

14 Synes om

Fy for den lede! En trailerfuld jord mere, hentet og kørt ind med min mors hjælp.
Og to lauerbærkirsebær af forskellig sorter er gravet op og plantet - det var i den grad dagens hårdeste opgave.
Den store er jeg spændt på om den overlever, for rodnettet har taget en del skade. Men de får en masse vand og så håber jeg :slight_smile:

Og ja så er det sidste jord fordelt… næste weekend kommer til at gå med at hente skovjord og marksten … der går lidt tid inden der overhovedet skal plantes mere :hoho:

12 Synes om

Det her var en pæn slat mere end min ryg er stærk nok til … men jeg vil have bedet klar og så måtte det være mig selv alene :ups:

Så jeg lånte traktor, trailer og skovspade, og kørte ind i skoven og gav mig til at grave og fylde traileren …

Lidt efter lidt blev den da så fyldt, at det var på kanten af, hvad de våde veje i skoven kan bære, at jeg køre med - og så var det jo “bare hjem og læsse af” …
her blev der først gravet tyve cm jord af sådan fra halv meter fra stolpen og 1 meter ud. Så der blev et godt hul at fylde ekstra jord i. Her skal der nemlig 2 rododendron ind, så det er godt forbedredt med mindst 50 cm ren skovmuld. :slight_smile:

Et stk surbundsbed - mangler kun at blive kantet af med kørefliser :slight_smile:

Nu tager jeg lige en sofadag i morgen foruden lidt let rengøring indenfor. Jeg vil ikke mere i den her weekend :hoho:

10 Synes om

Pia, nu skal du altså snart holde op med at give os andre dårlig samvittighe! :venter: Du har godt nok travlt!

Jeg ville ønske, jeg kendte nogen med en trailer, der gad skovle et par trailerfulde jord til mig ovre fra genbrugspladsen.

2 Synes om

Det er for at få det hårde sure arbejde klaret inden det blive rigtig plante-blomster-vejr :ups: der er så meget “grundarbejde” i den her have, som er perfekt at gå og lave nu, mens det hele alligevel er fugtigt og det er for koldt til at så og plante.

Min plæne skal jo gerne rives og sås helt om i april - og så skal jeg jo gerne være færdig med at trampe den i stykker :ups: :see_no_evil:
Den LIDER nemlig under, at der er kørt så meget trillebør på den - og mangler stadig at køre fliser, sten og sand ind, før jeg kan rive den fri af mos :open_mouth:

Mon ikke jeg når til at få de første planter i bedene til maj :hoho: Har heller ikke flere penge at bruge på planter før alligevel :tihi:
Har købt lidt knolde af div i fakta den anden dag til 15 per pose - lidt dahliaer og sådan. Men det render jo op …

Der mangler også stadig at blive lavet indhak over hegnet også … såååå … jeg er nødt til at knokle, der er meget at lave i den her have, før jeg i det hele taget når til at plante noget som helst … men fra slut april/start maj, SÅ skal der planter i jorden :smiley: jeg glææææder mig! :slight_smile:

Tænk - en gang var haven kedelig og lukket helt inde …


Det er heldigvis ved at ændre sig, men det kræver godt nok meget jord :open_mouth:
Jeg ved ikke have jeg havde gjort uden mine forældres trailer og bil - at hente det i billige plantesække var aldrig blevet! Alt alt alt for dyrt.

4 Synes om

Jeg startede jo også med en flad græsplæne for 4 år siden. Ikke et bed eller en staude eller noget som helst andet, bare mosgræs.

Så ja jeg kender det med at køre trailerfuld af jord og og og og Men nu her efter 4 somre er min have ved at ligne noget. Har et par projekter til i forår sommer men ellers er de dyre tunge ting klaret, nu er det mere eller mindre blevet tid til at nyde (hahahah det magter jeg sikkert ca. 5 min. så finder jeg på et nyt projekt…)

Så bare klø på du bliver glad for det, bare se hvor flot den er blevet i forhold til dette start billede.

5 Synes om

Ser virkelig godt ud! Kom endelig med flere før og efter billeder, det er så sjovt at se! :hugs:

2 Synes om

Har I ikke en fælles fb side hvor du bor? Jeg tror da godt du kunne lokke nogle til at smide noget jord af hos dig for et par flasker vin, eller en seddel. Det tror jeg godt kunne ske her hvor jeg bor. :hugs:

1 Synes om

Også hos os. Der bliver jævnligt annonceret, at nogen er ved at etablere/ændre have, og at man kan hente tiloversbleven jord hos dem. Da jeg lavede have for et års tid siden kom der også en dame og spurgte, om vi ville tage lidt ekstra med til hende. Det ville vi selvfølgelig, og min far hjalp også med lige at få det fordelt i hendes bede :slight_smile:

2 Synes om

Det har vi vist nok, men den holder jeg mig langt fra. Jeg gider ikke være på FB med naboerne i boligforeningen. Vi har en for byen, men der kunne jeg ikke få mig til at spørge.

Fik taget det her billede lige for lidt siden … det giver mig lidt perspektiv på, hvor meget jeg faktisk har nået allerede i år :smiley:

Går og måler op til sten … både marksten og fliser, pyhh der skal graves nogle kanter op … 15 meter lige umiddelbart skal der lægges fliser ved og store marksten ved mindst de 6 af dem.

Nå ja - der skal jo også være noget at lave resten af marts måned :hoho:
Det er alligevel for koldt at rive og så græsplæne, så ingen grund til hastværk lige nu :stuck_out_tongue:
Det værste er næsten, at jeg godt kan se, at jeg BURDE ligge en køreflise langs hegnet også fra start af … men det er altså lige 12 meter fliser mere :sweat_smile:

8 Synes om

Hvorfor ikke? Det er jo da så annonymt at medmindre du poster noget, så ser ingen dig da? :slight_smile:

Fordi jeg magter ikke sådan noget nabofnidder :slight_smile:

Nu er jeg vist snart på det næstsidste store træk i haven - sådan af de ting der giver mere ondt i ryggen end pengepungen :hoho:

Mine forældre skulle af med nogle “bunddække” myrte/småbladet gedeblad. De er ved at bygge en tilbygning og det er blevet for stort til at stå, hvor det gjorde.
Jeg måtte få det for at hente det … og det har jeg så brugt fra 10-17 på i dag :sweat_smile:


Først blev de klippet helt ned, så jeg kunne håndtere dem. De var vokset helt ind i hinanden.

Og nu er de så flyttet ud på nordkanten af min grund og kan bare give sig til at gro kan de! :smiley:
De er stedsegrønne, kan holdes klippet let nede med en hækkeklipper i mak 1,2 meters højde og skulle gerne give en god læ ind fra nord og nordvest til haven. :slight_smile:

Og så fik jeg sat et par små dværgbuksbom og lidt mikrosmå stauder fra min mor også … de skal have lagt nyt dræn bl.a., så nogle stauder skulle simpelthen flyttes, da drænet skal gå lige ned gennem hendes store staudebed …
så nu er der faktisk lidt små planter i det store bed :hoho: det kommer flere hen af vejen.

Den sidste store ting i haven er at få hentet sten og fliser og få dem lagt.
Ville være startet i morgen, men tror faktisk ikke det bliver … der er noget med noget rengøring herhjemme og en ryg, som skriger på, at den er TRÆT nu :ups: så det bliver nok først næste weekend.

11 Synes om

Tungt arbejde for to!
Min veninde Zahra har hjulpet med at slæbe og jeg har gravet og lagt fliser og sten …
nu er nordkanten af haven planteklar! :smiley:

I morgen skal surbundsbedet have en køreflise hele vejen rundt.
Og så kan vi sove søndag og rense terrassen for ukrudt på mandag :hoho:

Selv kattenes sandkasse er klar nu - og sørmer om ikke Rappe har kvitteret med at afprøve den med en lille sjat :tihi: godkendt! :smiley:

Nu holdes der fri i aften … NU er vi trætte :ups:
Men nøj jeg glæder mig til det bliver rigtig plantevejr og jeg får nogle stauder i det store bed :smiley:
I mellemtiden skal haven også rives op for mos og nyt græs sås - når det altså lige vil blive lidt lunere også … vente vente :ups:

18 Synes om

Surbundsbedet 80% færdig. Vi kom til at lægge de 7 resterende sten (fra nordbedet) langs kanten - og kan godt se, at der skal sten på hele vejen rundt … det ser vare bedre ud med de store sten til at holde på bedet :slight_smile:
De sidste otte sten må bare vente … de skal først graves frem af dyngen ved mine forældre og det er seriøst rygødelæggende arbejde. Det bliver til påske, hvis jeg er heldig at ryggen kommer sig hurtigt.

… så nu er havens store bede klar til plantesæsonens start :slight_smile:
I eftermiddag tager jeg bilen op til mine forældre - der skal tyndes kraftigt ud i min mors stauder og al overskud får jeg med ned i mit nordbed :smiley:

Men haven tager form nu … glæder mig virkelig til at se, hvordan det tager sig ud allerede til sommer, når sol og varme giver planterne mere liv :slight_smile:

14 Synes om

OK, nu har jeg vist fattet tegningen… :wink:
Er det korrekt forstået, at jordarealerne der ikke er kantet af, på sigt bliver en del af græsplænen?

Og ja, de der sten er desværre vanedannende - og tunge… :sunglasses:

1 Synes om

Ja - det er simpelthen fordi græsplænen dykkede HELT vildt ovre ved hækken. Der er lagt næsten 30 cm jord på, hvor der var dybest rende … der stod blank vand flere gange i vinters.

Så når det bliver “jævnt” lunere i vejret, så skal der sås græs i alt der ikke er “fliset” ind :slight_smile:

Måske om ti år, jeg alligevel laver et staudebed hele vejen langs hækken mellem de to bede, men bliver slet ikke de næste år.
Jeg har en lille drøm om, at ovre ved surbundsbedet, at lave en lille terrasse på 2*2,5 meter til et par slænge-stole og et bålfad. (Hvilket vil passe med bredden mellem bedet og den første klatrerose, som har en flise-kant rundt om sig i dag, og så samme dybde som selve bedet i hjørnet :slight_smile: )
Men det er nok mindst 5 år ude i fremtiden, for jeg skal have råd til, at få nogle til at lægge de fliser for mig :hoho:

3 Synes om

Weekenden er gået med terrassen primært … lørdag blev alle flisefuger renset og selve fliserne fået en gang fliserens. Bagefter er der strøet nyt fugesand ud og en ekstra solseng og bord er samlet :slight_smile:

I dag er der fejet lidt rundt med sandet :hoho:
Der er lagt tre trædefliser og en række kørefliser op langs højbedets nordkant.

Og så har jeg prøvemalet det ene lamelhegn, for at se om det skal være gråt det hele. Det kan jeg konstatere, at det skal det :slight_smile:
Skal have mere maling købt hjem, og ja - det burde være varmere, hegnet skulle rengøre og grundes først … I know. Men i dag var et forsøg og så må jeg se, hvornår der kommer maling på bud igen :slight_smile:
Der bliver bare malet - også resten. Målet er at forlænge levetiden måske bare 5 år mere :slight_smile: så skal der uanset nye lameller op. Det her er repareret uendelig mange steder, så det er ikke en 15-20 års løsning uanset :slight_smile: men en lille pynteløsning på noget gammelt slidt hegn :hoho:

Når der en gang kommer maling på bud af samme slags, så skal resten males og det skal en frygtelig masse udhæng og facader også :sweat_smile:
Det er nok at lave og lave opfølgning på :tihi:
Glæder mig bare til jeg ikke kan finde på flere “tunge” projekter i have/terrasse-afdelingen …
det næste bliver at grave op inde i hjørnet, hvor klematisserne står. Her skal der laves et bed til dem og en ny klatrerose nemlig, så de kommer i jorden frem for balje :slight_smile: pyhh der skal graves meget og fyldes efter med frisk jord :sweat_smile:

13 Synes om