Huset for enden af rækken - “renoveringsdagbog”

Velkommen i klubben :slight_smile: Jeg håber inderligt at du bliver færdig hurtigere end os :slight_smile: Og at der dukker knap så mange overraskelser op :yikes: På den positive side mangler jeg nu “kun” 5 flyttekasser…
VH
Susanne

1 Synes om

Nej det er nogle “masonit”plader (tror jeg nok de hedder). Hvad jeg har forstået så nogle af de første mdf plader på markedet.
De fejler heldigvis ikke noget overhovedet.

Tapetfjernelse stinker, men det her stinker meget :confused: men vi tager det en dag af gangen. Så må vi se om vi når det. Fra på mandag starter alm arbejdsdag jo, så bliver der betydeligt færre timer i huset.

En dag bliver det klar til jeg kan flytte ind. Lige joker vi med “bare inden pinse” :hoho:

3 Synes om

Største “upser” var helt klart badeværelset - og så at ALLE vinduer var punkteret og tre var kritiske at få skiftet - og ikke bare tre punkterede ruder og fine vinduer ellers, som tilstandsrapporten påstod.

Men det værste arbejde (altså ud over tapethelvedet!), det har vi sat håndværkere på, og de rykker dælme hurtigt :slight_smile:
Nedløbet i bruseren er banket ud, skiftet og gulvet udlignet i dag. På mandag kommet de og laver vådrumssikring over det hele. Dagen efter fliser op :smiley:

Vi skal “bare lige” selv skifte tre gipsplader derude på søndag, så det er klar til fliser :smiley:

Og tømrer har fået taget mål til vinduer og glas og det hele er bestilt ved vinduesfabrikken. :slight_smile:

Næææsten overblik … host … næsten! :tihi:

7 Synes om

Tåbeligt - jo! :hoho:

Men af ren træthed glemte jeg, at skrige det også er det mest fantastiske! :smiley:

Jeg glæder mig helt sindssygt til al tapet er nede og væggen væltet - for derfra går det kun en vej: opbygning! :smiley:
Det er enormt terapeutisk at bryde ned, men jeg glæder mig nu også til at bygge op igen :smiley:
Få opsæt væv, malet overalt, sat døre og dørkarme op, plantegne køkkenet på gulvet, få trukket el til spots i loftet, opsætte loft, samle køkken, lægge gulv og nye fodlister. Lave hundegård. Og flytte IND :smiley:
Det tapet her er virkelig prøvelsen af min tålmodighed! Det går aaaaaalt for langsomt! Det tager alt for lang tid!

6 Synes om

Jeg gætter på, du er klar til at flytte ind engang midt i næste uge. Du har trods alt kun haft nøglerne i 4 dage! :hoho:

Nja - hvis jeg har al tapet nede på lørdag om en uge, så er jeg vist mer end glad! :smiley:

1 Synes om

Den der har lavet den tilstandsrapport lyder ikke til at være særlig kompetent.
Kan man klage nogen steder?
Eller er det bad luck?

Som jeg forstod det, da vi købte hus, så er tilstandsrapporten ikke det mest dybdegående. De kigger kun på ting, de kan se, så hvis der står noget i vejen, så kommer det ikke med.

Til gengæld er det så sådan, at ting der er nævnt i tilstandsrapporten har man sagt ok til, da man valgte at købe huset. Så ejerskifteforsikringen kan ikke bruges på de ting - men den kan bruges på ting, der ikke er nævnt.

Som sagt: som jeg har forstået det :slight_smile:

1 Synes om

Er det i badeværelset, i vil skifte gips?

For så vil jeg foreslå, at i bruger Wedi-plader i stedet. Ja, de er lidt dyrere - men er det i en vådzone som brusekabine, ville jeg aldrig vælge vådrumsgips. Ifølge min meget dygtige tømrerven er det bare ikke godt nok i længden. Der ses alt for ofte skimmel ved den løsning. I Sverige er det vist endda blevet forbudt at bruge…

1 Synes om

Mureren har anvist nogle helt bestemte plader - så de er bestilt og skal sættes op. :slight_smile:

1 Synes om

Nå, jeg fik ikke taget billeder af arbejdet i går - mine fingre værkede af al det arbejde med spartlen.

Nu har vi fundet fidusen i at få det skide tapet ned - plastikmalingen skal af først med et lag tapet manuelt og så får damperen let som en leg resten løsnet :slight_smile:
Det er lidt “dobbelt arbejde”, men heldigvis sad tapetet i stuen meget lidt fast og var hurtigt rykket ned.
Men hele skidtet er malet med plastikmaling! Det er altså opfundet i vrede på husejere, det er jeg helt overbevist om! :tihi: sikke en gang bøvl det giver, for at få tapet ned!

I går gik jeg dernede fra 13 til 1915, hundetræningen skulle jo passes om formiddagen (og lørdag gik med jagt :roll_eyes: ).

Men nu er soveværelset helt klar til væv, køkken, stue og halvdelen af gæsteværelset har fået ryddet yderste lag.
Og så er der noget gammelt glasvæv som skal rykkes af ude i entréen også - Christ det er hårdt!!! :

I mens jeg knoklede i tapet skiftede min kære far plader i badeværelset - “det gør jeg lige inden jeg begynder på at rive væg ned” … 9 timer senere var han færdig med at skifte plader. Det skulle jo drille :slight_smile: :smiley:

I eftermiddag bliver der tid til lidt friske billeder. Skal bare lige passe det der arbejde først i dag :confused:

6 Synes om

Må jeg spørge, hvad du mener med plastikmaling?

Blev nødt til at Google, for det jeg kender som plastmaling er vandbaseret akrylmaling, som nærmest al maling er i dag (medmindre man vælger oliebaseret, men det bruger man normalt ikke til vægge - og personligt ville jeg heller ikke til træværk, da det gulner). Plastikmaling fandt jeg kun om maling til plastik?

Jaja, selvom det er længe siden, så er jeg stadig lidt arbejdsskadet af Bauhaus :ups:

jow - det er selvfølgelig plastmaling jeg mener. Og det er sikkert noget oliebaseret stads, som måske ikke er opfundet til vægge, men stadig er klasket på :frowning:

Når jeg sætter damperen på, så laver det en eller anden træls kemisk forbindelse, så maling klistrer sig sammen med tapet i en klistret masse, som puster sig lidt op og klistrer sig så fast til pladen bagved :open_mouth: Så det er helt umuligt at få af! :confused: og det selvom jeg harbrugt det mordvåben af en rulle, som skulle prikker hul ind igennem tapetet.
Jeg har fået lavet en varmeskade i overfladen på en af pladerne for at få det af bagefter… Der skulle efterfølgende så meget varme til, at det skadede pladens overflade. Det er ubetydeligt ift. at sætte væv op, men kors en krig det tog at få ned :open_mouth: og mange flere kræfter også ift. det at hive yderste lag af manuelt og så dampe resten ned lige så stille.

Plastmaling er altså ikke oliebaseret… :wink:
Men derfor er det stadig noget l*rt at få fjernet tapet - ikke mindst malet tapet - og jeg kan sagtens forestille mig, at vandbaseret maling bliver festlig i kombinationen vand og varme.

Og igen - hatten af for, at du ikke springer over, hvor gærdet er lavest! :ok:

2 Synes om

Jeg ved forsvindende lidt om maling - kun at det her noget gigalort at arbejde i. Det malede tapet i min brors hus opførte sig meget mer samarbejdsvilligt.

Men nu er den sværeste væg (vinduer og radiator) da ren i stuen også :slight_smile:

Videre til næste væg - og heldigvis er det kun to vægge i stuen :smiley: en rykkes ned og den sidste beholder jeg beklædning på, da det er noget ret fint vægbeklædning egentlig :ups: lidt gammelt skal jeg da beholde her :tihi:

Nå - gipsplader ud først - i gang! Aftensmaden er først 2030 …

7 Synes om

Det er mange år at vente på mad… snup lige en klemme inden :laughing:

3 Synes om

Så okay - nu rendte damperen tør for vand og da den er 10 min om at varme op - så er det hjem til aftensmad :smiley:

Nåede også en pæn del i dag efter arbejde

8 Synes om

Hvor bliver det godt når det er færdigt :smiley:
Glæder mig til at se det :wink:

1 Synes om

Lige nu glæderjeg mig til lørdag - og overvejer om en feriedag er nødvendig fra arbejde på fredag for at nå at få væggene klar.

Lørdag rykker det ind til væv, så der skal alle vægge, stumper, dørkarme, vindueskarme osv være klar :confused: ved ikke liiiige, hvordan jeg når det!
Tapetet når jeg fint med nuværende tempo, men det glasvæv i gangen aner jeg ikke, hvordan jeg får ned! :confused:
Har læst mig til “frigør et hjørne og træk af baner” - og de mange som skriver det, de skulle skamme sig! Her står jeg og kan rive enkelttråde fri - ikke i nærheden af baner!!! :confused: der MÅ være en lettere måde :thinking:

Men når vi det til lørdag - SÅ er det opbygning derfra og så kan jeg så småt begynde at overveje, hvor mange indflytterfester, der skal holdes til sommer :hoho:

2 Synes om

Ja, væv er frygteligt :slight_smile:

1 Synes om