Hustyran

Jeg er heldig at have tre dejlige siatalerdrenge boende:
Knud på 8 (blå siam), Fritzz på 6 (sort pirat-ori) og Finn, som fylder 4 i næste måned.

De tre er glad for hinanden. De sover samnen, vasker hinanden osv., og bryder sig bestemt ikke om, hvis de ene f.eks. er til dyrlæge. :smiling_face_with_three_hearts:

Men Finn er en hustyran. :sweat_smile:
Finn er - trods de knapt 4 år - husets baby, og han opfører sig som en forkælet lillebror. En lillebror med stor appetit på alt, og med ADHD (No kidding. Havde han været menneske, var han diagnosticeret for længst), og af og til går han bløde, forsigtige Knud på nerverne. :unamused:
Finn synes ikke at fatte, at Knud ikke gider tumle- og løbelege - heller ikke selvom Knud siger fra.
Fritzz er Schwitz i foretagenet. Han er fra Annes Peace, Love & Harmony-kuld og har en engels tålmodighed. :innocent: Fritzz siger først stop når Finn virkelig har lagt sig i selen. Så gør han det til gengæld så grundigt, at selv Finn forstår. :smile:

Vi er derfor begyndt at tale om, at Finn måske mangler en ung tumlemakker… :thinking: Evt. en stor mainecoon, som kan sætte sig på ham. :grimacing: Eller måske helst en Finn’sk siatalerklon. :thinking:

Men på den anden side, så passer det mig så fint kun at have tre katte. Siatalere fylder! :stuck_out_tongue_winking_eye: Og desuden må Fritzz ikke stresses og de tre har det jo grundlæggende super godt sammen og og… ? :roll_eyes:
What to do…? :thinking:

11 Synes om

Lige der tænker jeg en europe… For det er ikke størrelsen, men mere den evige killing syndrom som jeg tænker vil passe perfekt…

Finn lyder som min europe (som vi har givet en birma killing, som han elsker)

Men ellers kan en damp barn fra de fleste racer passe… Men når dine katte er van til britter og hellig birma, kan de være et klogt valg, så hvad med en af dem igen?

Nu ved jeg jo ikke om dine er racister, men nogle gange er det klogt at holde sig til det ens katte kender

2 Synes om

Vi skal ikke have hverken birmaer eller en brite igen. :slight_smile: Jeg elsker begge racer, men det er min erfaring, at lige børn leger bedst, og både briter og bimser har et helt andet, langsommere, gear end siatalere. Af samme årsag vil vi i øvrigt også kun have kastratdrenge. Vi har dårlige erfaringer med at mixe.

1 Synes om

@Lovehjerte men vi elsker finn’s attitude. Jeg har selv en onkel der hedder Finn, som også altid har været en vildbasse. Men elsker ham overalt på jorden :slightly_smiling_face:

8 Synes om

Enig. Vi elsker vores Finn meget, meget højt. :hjerte: Han er måske nok madglad, men han er også morglad, og så er han uden tvivl vores sjoveste kat. :smile:

4 Synes om

Det kunne jo også godt være, at hvis Finn fik en kammerat, så ville Fritzz og Knud få lidt mere fred for Finn :slightly_smiling_face:

5 Synes om

Det billede der :smelter: han er skøøøn

2 Synes om

Der er kun et at gøre og det ved du godt :grin:

2 Synes om

Hvis Lines forslag om europé giver overvejelser, så bor der en 5 måneder gammel europé dreng fra et kuld med et ekstra gear hos Gitte Callesen i Bramming :smil:
Min erfaring er at européer ofte er lidt bedre til at respektere grænser end maine coonerne - sådan har det i hvert fald været med vores 3 coon-drenge og “jeg-orker-ikke-at-tælle-antal” europé-drenge :hoho:

11 Synes om

Han er da godtnok noget af det sødeste
:smelter:

6 Synes om

Synes også de kan lege i evigheder hvis nogle gider at lege med dem… I forhold til mine katte (birma, bobtail, og engang en perser) er det helt klart den type kat som passer bedst til de “er mere aktive end god er” orientaler for den gider de fleste lege…

De fylder mindre, da deres hjerne først bliver voksen noget senere end andre. (læs min på 2 er ikke voksen endnu, men er først nu ved at få voksen hjernen)

De er ikke så “krævende”, men stadig er de hvor de andre er… De er selvskabs løver, men de sætter også pris på ikke at røre deres mennesker konstant…

Men deres måde at lege på, kan nemt køre en orientaler træt. Men deres måde at tænke på passer ret godt til orientaleren i forhold til ideer (min tømmer dig ikke skufferne uden en orientaler har fortalt ham hvordan det skal gøres, men han rlsker at følge andres ideer)

4 Synes om

Han ser henrivende ud! :heart_eyes: Men jeg har brug for at overveje det meget grundigt inden jeg - måske - føjer en kat mere til min lille flok.

1 Synes om

Husk virkelig på at fritzz stresser mindre hvis flokken harmonere og de ikke driller hinanden…

Forstår godt du tænker at 3 er et godt antal, men den kan også være giftig hvis der er en som finn som ikke får legen ordenlig ud af kroppen uden han driller alle andre…

Må jeg være fræk at spørge hvordan du aktivere Finn? Har du prøvet at gøre ham rigtig træt selv, hvordan reagere han på at legen handler om at bruge hovedet?
Tænker bare om han er en man burde lukke fra 1t om dagen og klikketræne, men også lege træt…

Og jeg vil ikke skrive dette for at være grov, men mere fordi jeg tror dette vil kræve noget mere end det de 2 andre i har selv kan tilbyde.

2 Synes om

Du har ret; disharmoni i flokken er også stressende. Men der synes jeg heldigvis slet ikke, at vi er. :slight_smile:
Finn er en lille hustyran, men jeg har stadig tre katte som har rigtigt meget glæde og gavn af hinanden, og netop derfor er jeg forsigtig med at føje endnu en kat til flokken. Jeg har før oplevet katte, der ikke trives sammen, og den form for stress har hverken kattene eller jeg brug for. Jeg har lært på den hårde måde, at ‘the more, the merrier’ sjældent gælder for katte. :confused:

Mht. aktivering af Finn, så er Fritzz altså en rigtig god legebuddy. Fritzz løber og tumler gerne, men er - til forskel fra Finn - blevet voksen. Så har jeg en dreng, som gerne svinger en drillepind, ynglingsfjedre som kan kastes og løbes efter (stort hit!) og en indhegnet have med insekter, frøer, fugle, mus og egern. :smile:
Finn er ikke den klogeste kat på havnen (host), men han er meget madmotiveret, så klikkertræning kunne i teorien bruges. Jeg orker det helt ærlig bare ikke i øjeblikket. Jeg er syg, så han må - som de andre - nøjes med at have en emsig, hjemmegående dåseåbner med hang til samsovning, moderat menneskeskabt aktivering og vilje til at åbne døre og dåser ved mindste miau. :smiling_face:

3 Synes om

:smile: Jeg er blevet forsigtig. Jeg ville kun turde at vove pelsen (Fritzzs :upside_down_face: ) for den helt rigtige killing, og på det helt rigtige tidspunkt.

2 Synes om

Du kunne prøve aktivering med mad? Foderbræt, gemme guffer rundt omkring…

Endnu en kat vil jo nok stresse de gamle mere? Også selvom de to yngste så forhåbentlig vil lege mere - så er det stadig endnu en ung kat som de skal dele ressourcer med.

Og der bliver også mere arbejde for dig - mere bakker, madskåle etc.

Akvivitets niveau begynder også snart at falde? Hvis han er 4 nu.

Og hvis du har indhegnet have så kan han jo krudte ud der?

2 Synes om

Min mand og jeg har ikke haft held til at bruge vores mad-aktiveringsredskaber til vores nuværende katte. Den eneste, som kan finde ud af dem er Fritzz, og han gider ikke rigtigt. Knud og Finn kan slet ikke finde ud af, hvordan det skal gribes an. Selv ikke de højt elskede cosma-snacks kan motivere vores madglade Finn. Som tdligere skrevet er Finn mange ting, men begavet er han ikke. :see_no_evil:

Men ja, som skrevet har vi en stor indhegnet have, som kattene virkelig har glæde af. Der er plads til lange løbeture, hvor de får strukket helt ud, og der er træer at klatre i, områder med ukrudt, som de kan snige sig rundt, smådyr at jage i osv.

Det er helt klart dér vores katte bruger det meste af deres vågne tid. I hvert fald så længe at vejret er nogenlunde tørt. På dage som i dag, hvor solen er fremme og vores sydvendte have lokker, har Finn alt for travlt i haven til at drille Knud. :grinning:

4 Synes om

Forresten synes jeg at det er vigtigt at nævne, at det egentlig aldrig lader til at være Finns intention at drille. Der er ikke en eneste ondsindet eller markerende hensigt gemt i ham. Han er bare en meget glad og killingeagtig mis, som har svært ved at forstå, at Knud ikke også synes at fangelege og brydekampe er det fedeste. Og dertil har han svært ved at aflæse Knuds signaler. Fritzz har han lettere ved. Måske fordi de er i familie? :thinking: Eller måske fordi Knud ‘leger som pigerne’, hvorimod Fritzzs legesprog er det samme som Finns?

2 Synes om

Jeg forstår godt, hvad du mener :slight_smile:
Jeg har også en gut, som bare aldrig er blevet voksen og “sat”. Han blev ved med at daske til Mingus, og derfor har jeg købt ham en legekammerat, som han tumler med (til stor glæde og aflastning for Mingus :smiley: ). Men jeg forstår også godt din tøven - 3 er et rigtig godt antal :slight_smile:

4 Synes om

Måske så vende den om og give Knud noget ro - se på hvad han har brug for? Eks soveplads hvor han har fred og Finn ikke har adgang? Eller alene tid i haven? De situationer/steder hvor Finn prøver at tumle ham og hvor han ikke gider ham…

Det har jeg efterhånden kørt med succes med flere af mine gammel katte. De kan godt lide at nusse lidt rundt alene i haven eks.

Jeg har også oplevet at unge katte har ligget på lur og hoppet frem og sagt BØ til gamle katte - det syntes de ikke er sjovt. Så min erfaring med unge og gamle - ja, det kan godt ligne leg, men det kan også være yngre kat som presser gammel mis.

5 Synes om