Hva koster en parring?

Jeg er ny i faget og vil gerne høre hve en eventuelt parring koster og hva man kan forlange ud over at katten selvfølgelig er dyrelægetjekket inden eventuelt parring…

Jeg har selv både en pige og en dreng, men vil gerne ku beholde en af killingerne fra min pige når hun skal ha et kuld, men kan selvfølgelig ik bruge min egen han til dette… [bigloony]

Det er meget forskelligt hvad det koster. Som jeg oplever det er der forskel på priserne mellem racerne og forskel på priserne mellem opdrætterne.

Jeg har hørt om prisen der svarer til en kælekats pris ( inden for racen) og jeg har hørt om 10-20.000 kr. Så du kan nok se der er forskel.

Jeg synes du skal få dig en mentor, een du kan snakke med om alverdens ting og som kan vejlede dig, både når du skal finde hankat og i alle andre spørgsmål.
En mentor er guld værd.

Bortset fra det:
Når jeg har besøg af hunkatte hos mine hanner, forlanger jeg at se en frisk FiV og FelV attest, samt sundhedsattest. Hunkatten skal være i god kondition og have klippet kløer.

En parring koster de fleste steder, hvad en avlskat koster. d.v.s. ca fra 5000-7500 kr.

Du kan som sådan ikke forlange noget, det er derimod dem der skal lægge hankat til der kan stille krav.

Derimod kan du jo bare sige okay det er for løst, der gider jeg ikke få en parring fra.

hvis du skal finde en dreng til parring ville jeg.
Kikke på stamtavle for at være sikker på det er en god kombination.

Her ville jeg især nok tjekke med opdrætteren af din pige, for de ved hvad der vil være godt for din pige.

Jeg ville ikke få en parring hvis der ikke er tested for HCM. PKD. HD. FIV og Felv og PL.

Du skal være helt sikker på at der er en stamtavle der er åben, og at begge tekstikler er nede, for ellers kan du ikke få tavler på dine killinger.

Jeg ville besøge stedet og tjekke hvordan de lever og hvordan missernes helbred virker.
alt efter hvad race du har, er der bestemte ting man skal være opmærksom på.

Håber du kan bruge alt dette -thumbs

HOLD da på 20.000 for en parring… -what Det er jo vanvittigt…

Jeg siger mange tak for jeres svar og vil derpå begynde at se mig om efter en mentor…

Jeg kan også kun råde dig til at finde en mentor.
Er selv nyopstartet opdrætter, og ved slet ikke hvad jeg skulle gøre uden min mentor, hun er bare guld værd, kan ringe til hende om alt, og hun er altid hjælpsom.

Kan du ikke få hjælp der hvor du har købt dine katte ?

Btw Hva betyder alle de forkortelser?

Den eneste jeg kender er HD, men det er ogsåfordi jeg selv har en hvid schæfer og der er det jo naturligt at den har det…

En anden ting og du skal ikke misforstå mig men, hvorfor egentlig teste for HD blant katte?

En kat “tvinger” man jo ikke til noget i forhold til en hund, der gerne vil arbejde også selvom det gør ondt…

Jep en mentor er guld værd [smilie=hate-tunz.gif]

Hvad race har du, for der er stor prisforskel imellem racerne.

Vi har jo nogle store misser efterhånden og de kan skam også få HD.
HCM er Hjertet der bliver scannet.
PKD er nyrene
FIV Og Felv er katte indfluensa og katte aids
PL er Patella Lux som er når knæled kan være for løse.

Jeg har MCO…

Kære Mikael.

Jeg håber ikke du bliver vred på mig nu, men jeg har sådan lyst til at spørge dig om nogle ting og konkludere på lidt andet.

Jeg undrer mig rigtigt meget over, at du tør binde an med at ville opdrætte, uden at kende ret meget til kat, kattehold, opdræt, genetik, sygdomme osv.
Det er en meget stor mundfuld og det klogeste man overhovedet kan gøre, er at købe sig en kastrat man kan udstille. På udstillinger kan man skabe kontakter, man kan lære rigtigt meget om, hvordan ens foretrukne race SKAL se ud osv.

Vi har i mange år, set en tendens til, at folk forelsker sig i de store katte…og så skal de da lige have sådan een og da også lige nogle killinger. Samme personer køber af nogen der lige havde samme tanke for ca 1 år siden. De køber måske en ikke alt for god kat og kan slet ikke få nogen som helst hjælp.
Det har så resulteret i, at rigtigt mange nye opdrættere kommer lidt i klemme. De ved ikke hvordan de skal gøre tingene og de er ofte “kennelblinde”, altså de tror simpelthen at de katte de har og de killinger de laver er super-gode…99% af dem er bestemt ikke.
Vi ser dem komme på udstillinger, med katte der IKKE burde være kommet…
OG alt for ofte skal vi “gamle” opdrættere til at redde disse uheldige mennesker, som BURDE have fået at vide, at de ikke kan købe en avlskat før de har udstillet en kastrat i mindst 1 par år og sat sig ind i hvad det vil sige at opdrætte.

Dette er IKKE skrevet for at hakke på dig Mikael, men ment som en hjælp, både til dig og andre nye opdrættere.
Jeg er pt. mentor for 2 dejlige piger og jeg nyder det. Jeg ved at rigtigt mange nyder at være mentor, det giver faktisk meget mere end man yder :slight_smile:

hej
Undskyld Jeg lige kommer med et spørgsmål, der ik handler om overskriften. Godt der ikke er en fryser her, for så ville jeg nok komme i den -wehu
Jeg går selv og venter på min kommende udstillingskat, og har søgt stamnavn. Vil dog først opdrætte om nogen år når jeg netop har været på en masse udstillinger med ham. Mit spørgsmål er så, hvornår i forløbet ville det være godt at finde en mentor? Og hvordan? ville der mom være gevinst ved bare spørge efter en på dette forum?

Vil lige tilføje at ham jeg køber som udstillingskat, vil blive købt som kasterat

Så hurtigt du kan… -thumbs

Jeg har INGEN planer om at opdratte og aligevel har jeg mig en “mentor”
Man kan aldrig blivefor klog på vores dejlig kræ… -forelsket

hehe der er nu en fryser her osse, vi vil bare helst ikke bruge den, vi har så meget tiltro til jer brugere at vi regner med i fint selv ved hvornår i er gået over stregen [bigloony]

Vibeke, jeg tvivler på at du nogensinde kan træde mig så meget over fødderne at jeg ku finde på at “fryse” dig, hvis der fantes sådan en her i kattegal…

Folk har ytringsfrihed uanset om man bryder sig om det der bliver skrevet…

Khin Mya jeg kan godt se problematikken i det du skriver, men nu har jeg ligesom købt mine katte og jeg vil stadig avle på dem uanset hva du skriver.

Jeg vil selvfølgelig gøre mit for at der ikke kommer noget “forkert” ind i racen og vil tænke over hvem jeg eventuelt vil sælge mine killinger til, egter det da nu har skrev

Men der blir jo også bare forslået at det måske ville være en ide at sætte sig lidt mere ind i det inden du begynder… -thumbs

Nu ved jeg ikke om du er medlem af en klub… men Racekatten har nogle udemærket møder… kaldet potemøder… hvor man som ny opdratter kan lærer mange ting.

der findes også studie grupper… Khin Mya står blandt andet for en i Herning (den høre under Jyrak) og den er vildt rar at gå i. Jeg er selv helt ny og jeg nyder mine mentorer og Lones (khin Mya) dejlige arrangementer.

Jeg havde allerede en mentor før jeg tænkte på at starte opdræt. Hende jeg købte ved sagde, at så lang tid jeg havde en af hendes katte så kunne jeg altid søge råd og hjælp ved hende. Denne aftale har jeg virkelig udnyttet. Ved at snakke meget med hende og spørge hende om alt mellem himmel og jord, både dumme og “gode” spørgsmål, har jeg fået en der for mig er verdens bedste mentor.
Hun kender mig og vi er faktisk blevet rigtig gode venner. Så udnyt dem du køber kat ved. Brug deres interresse for den killing du har købt og send dem billeder og hold en god kontakt ved lige. Det er nok dumt at ringe til en eller anden tilfældigt og spørge om vedkommende vil være din mentor. For du bliver virkelig gode venner med din mentor og derfor er det tit rart at det er en man deler en kat/baby med.

Jeg har så ud over hende jeg har beskrevet 2 andre jeg altid ringer til hvis lokumet brænder og den før nævnte opdrætter ikke kan træffes. og det er her at det er rart at være i et netværk. Lone ved jeg f.eks. at jeg altid kan ringe til fordi vi kender hinanden fra studiekreds

det blev lidt langt… Men jeg kan ikke undvære min mentor og jeg vil derfor slå et slag for det.

Ja som du jo snildt kan se har jeg også MCO og der vil alle disse ting jeg har nævnt være et krav, hvis det var mig der skulle ud og lede efter en dreng. [smilie=hate-boid.gif]

Der vil også fra hankatte’s ejere blive stillet samme krav til din pige. [smilie=hate-tunz.gif]

Da du ikke kendte til disse test går jeg ud fra du ikke har foretaget dem, og så kan jeg sige med sikkerhed at du får ikke en parring, fra et seriøst opdræt på de betingelser. -ked

Der skal du ud hos nye som dig selv, og ja så er det netop at i laver killinger der ja er ægte, men bestemt ikke lavet med en viden om hverken helbred eller racetypiske spekulationer. -bleg

Det bedste du kan gøre er at få fat i en mentor der kan sætte dig rigtigt ind i tingene. -thumbs
-thumbs -thumbs

Hvornår er det de studie grupper er i herning?1torsdag i måneden? For lyder da som om det måske kunne være en start for mig, Hende jeg skal købe udstillingskat af bor på sjælland, kunne nu godt tænke mig en mentor der var noget tættere på.

Som sagt var det ikke for at træde på dig og det var sørme heller ikke for at jeg ville diktere hvad du skal gøre…det var mere en undren over at du turde binde an med opdræt, når dit kendskab er så lille som det er.