Hvad betegner du som en defekt?

Mega: Hvordan er det egentlig med din vildkat, der fik opereret halen af i voksenalderen?

Kompensere hun med anderledes sprog og hvad med hendes balanceevner?

Iflg forskerne burde svarene på de to være Ja og ingen ændringer - men det kunne være sjovt at høre, hvad du har set ved hende, når nu vi har et dugfrisk eksempel gående ved en kattekyndig erfaren ejer…

KH

[quote=Prinsessejulie;410922]Sååå det er ikke en mangel for mig, og heller ikke katten :slight_smile:

Det er skam også helt ok Vivi, har bare svært ved at forstå den…
Hvem afgører om det er en defekt at have kort hale? Kunne det ikke ligeså godt være en defekt at have lang hale??

Ja jeg ved godt at det ikke er sådan, men i princippet…[/quote]

Der er lange og korte haler korrekt - men kommer det over i krøllehaler eller stumpy - så er det en defekt.

Cornish Rex’en gør også.

Halen spiller en stor rolle i kattens sprog, men den samspiller også med resten af kattens sprog/krop/lyde

[quote=lenschow;410920]De, der overlever i naturen, kan ikke være skudt helt ved siden af. Haleløse katte overlever fint i naturen både i DK, på Kurilierne, i japan og på Man.
Årsagen er isolation (øboere:-)), mulig indavl og deraf defekt, men åbenbart ikke en, der skader kattenes trivsel og evne til at overleve.

Hvordan er det med de hårløse? Er de oprindeligt fra et andet klima end vores?

MVH[/quote]

De haleløse Reersø katte, overlever bestemt ikke fint …Og pga. af indavl er killinge dødlighed tæt på at være oppe på 100%
http://www.reersoe.dk/e_haleloskat.html

Hvad med langhår? Der er ikke mange semi- og langhårskatte, som kan klare sig uden pelspleje, så efter visse “naturlighedsidealer” er det vel også en slags defekt?

Når vi taler defekter så ser vi tit på de samme racer, men visse af langhårsracerne og semierne er så pelsrige, at de er sat i et dybt afhængigheds forhold til mennesker for at overleve - er det en defekt kunne jeg spørge ?

MVH

Der var vi lige samtidige med den :slight_smile:

[quote=Alice;410931]De haleløse Reersø katte, overlever bestemt ikke fint …Og pga. af indavl er killinge dødlighed tæt på at være oppe på 100%
http://www.reersoe.dk/e_haleloskat.html[/quote]

:uha: Tak Alice - jeg havde fået det modsatte at vide. Sikke skrækkeligt! Tak for opdateringen - jeg trækker mit forsvar af dem retur indtil videre…

Ja, to sjæle :tihi:

Aii hvor sjovt …Det vidste jeg ikke, tak for info :slight_smile:

Det er så sjovt at høre folks kommentarer når de møder vores logrende katte - Især de to ældste logrer kraftig, og mange siger, at nu skal man ikke kæle med dem, da de kan se de er sure …Så må man jo fortælle at det er omvendt, de inviterer faktisk til kæl, når de logrer.

Jeg har en lille video klip, som viser hvordan mine striber står og logrer i entreen når min bedre halvdel kommer hjem fra arbejde …Hvis jeg finder klippet skal jeg nok smide den op :slight_smile:

Langt hen af vejen er mange farver vel heller ikke videre naturlige?

[quote=Alice;410941]Aii hvor sjovt …Det vidste jeg ikke, tak for info :slight_smile:

Det er så sjovt at høre folks kommentarer når de møder vores logrende katte - Især de to ældste logrer kraftig, og mange siger, at nu skal man ikke kæle med dem, da de kan se de er sure …Så må man jo fortælle at det er omvendt, de inviterer faktisk til kæl, når de logrer.

Jeg har en lille video klip, som viser hvordan mine striber står og logrer i entreen når min bedre halvdel kommer hjem fra arbejde …Hvis jeg finder klippet skal jeg nok smide den op :-)[/quote]

Nej, hvor sjovt. Det vil jeg rigtig gerne se!

Forstår andre katte det?
Hvis man har en British og en MCO - Forstår MCO’en så, at den logrer af glæde?

Og så er spørgsmålet om der er farver, der gør ting ved pelsens struktur, som gør katten afhængig af mennesker for at overleve (læs pelspleje)??

[quote=lenschow;410934]Når vi taler defekter så ser vi tit på de samme racer, men visse af langhårsracerne og semierne er så pelsrige, at de er sat i et dybt afhængigheds forhold til mennesker for at overleve - er det en defekt kunne jeg spørge ?

MVH[/quote]

Det er ihvertfald en meget uheldig egenskab - især til katte der ikke får den nødvendige pelspleje

http://www.kattensvaern.dk/?side=557

Seriøse opdrættere gør vel en del for at avle på nempelsede - desværre er det jo en kategori der er alt for mange der blander sig uden at vide hvad de laver

[quote=Blabl;410947]Nej, hvor sjovt. Det vil jeg rigtig gerne se!

Forstår andre katte det?
Hvis man har en British og en MCO - Forstår MCO’en så, at den logrer af glæde?[/quote]

JA - min huskat og min orientaler logrer meget - og de andre 3 forstår det/er ligeglade/synes de er tumpede som altid :høhø: De anser dem ikke for aggressive for resten af kroppens sprog er venligt jo

[quote=Prinsessejulie;410922]Sååå det er ikke en mangel for mig, og heller ikke katten :slight_smile:

Det er skam også helt ok Vivi, har bare svært ved at forstå den…
Hvem afgører om det er en defekt at have kort hale? Kunne det ikke ligeså godt være en defekt at have lang hale??

Ja jeg ved godt at det ikke er sådan, men i princippet…[/quote]

Æhm ???
Vil det sige, at du ikke er klar over, at en krøllet hale er en mutation? Eller hvordan skal det forståes?

[quote=Blabl;410947]Nej, hvor sjovt. Det vil jeg rigtig gerne se!

Forstår andre katte det?
Hvis man har en British og en MCO - Forstår MCO’en så, at den logrer af glæde?[/quote]

Mærkelig nok opstår der ingen konflikter mellem dem …Jeg har selv solgt killinger til hjem med semilanghårs racer, og der har ingen problemer været. Mange gange kan en korthårskat nemlig godt opfatte en stor prangende semilangshårs hale, som truende adfærd, da vi jo alle ved, at en arrig kat puster halen op …Det bliver sjældent misforstået, så der må være andre signaler som katte opsnapper, og som gør at de kan kende forskel på ‘krig og fred’ :slight_smile:

Jeg tror dog ikke at det er alle briter som logrer lige meget …Men det er meget tydeligt for mig at konstatere at de små lærer af de voksne - Mine to piger på 1 år, er begyndt at logre meget nu, og det er sikkert noget ‘aberi’ fra de gamle ?

[quote=Alice;410931]De haleløse Reersø katte, overlever bestemt ikke fint …Og pga. af indavl er killinge dødlighed tæt på at være oppe på 100%
http://www.reersoe.dk/e_haleloskat.html[/quote]

Jeg er ret sikker på, det er en gammel artikel, men hvis Birte stadig er bruger herinde kender hun nok mere til det end jeg. De sidste år har jeg set en hel del både rumpy’s og stumpy’s på Reersø, men for små ti år siden (mener jeg) var det nødvendigt at hente nyt blod til øen.

Fordi de går frit, parrer de sig jo også med almindelige huskatte og får derved parret sig med langhalede katte.

Mht kattesygen tror jeg ikke, det er racebestemt - det hænger nok mere sammen med, om folk vaccinerer deres katte :slight_smile:

Ud over de racemæssige defekter, er der jo også problemer, som måske ikke er direkte arvelige, men som opstår af en årsag gennem livet.
Haleknæk, fladbrystethed, tandproblemer osv. Selvfølgelig er det som regel ikke noget, man afliver for, men sygdomme/lidelser som gør, at man måske er nød til at ændre på linier og fremtidsplaner i sit opdræt.
Jeg nævner det blot fordi, jeg gerne vil sætte den vinkel på tråden, at der er nogle “handicaps”, som kan ramme alle på tværs af racer, og som jeg nok personligt tænker er en defekt i en eller anden grad :øhmm:?
Nu har jeg jo kun kastrater, og det er faktisk ikke noget, jeg ved alverden om, ud over at kattene heldigvis som får et dejligt og langt liv som “sofakat” :).