Hvad betegner du som en defekt?

Min gamle Magnus (BRI) logre meget, mens mine pointer ikke gør det. jeg synes det er SUPER CHARMERENDE når Magnusbarnet gør det.

[quote=Temple Bar;410962]Jeg er ret sikker på, det er en gammel artikel, men hvis Birte stadig er bruger herinde kender hun nok mere til det end jeg. De sidste år har jeg set en hel del både rumpy’s og stumpy’s på Reersø, men for små ti år siden (mener jeg) var det nødvendigt at hente nyt blod til øen.

Fordi de går frit, parrer de sig jo også med almindelige huskatte og får derved parret sig med langhalede katte.

Mht kattesygen tror jeg ikke, det er racebestemt - det hænger nok mere sammen med, om folk vaccinerer deres katte :)[/quote]

Så er det måske alligevel sandt det jeg har fået at vide af folk på øen?

Nej kattesyge - den dur ikke som argument:høhø:

[quote=Vivi_Fletcher;410955]Æhm ???
Vil det sige, at du ikke er klar over, at en krøllet hale er en mutation? Eller hvordan skal det forståes?[/quote]

Nej nej tror bare det er mig der er lidt filosofisk idag :uha:

Det kommer vel an på, hvad du har fået at vide :? Men umiddelbart er de faste beboere jo dem, der har bedst styr på racen.

[quote=Temple Bar;410962]Jeg er ret sikker på, det er en gammel artikel, men hvis Birte stadig er bruger herinde kender hun nok mere til det end jeg. De sidste år har jeg set en hel del både rumpy’s og stumpy’s på Reersø, men for små ti år siden (mener jeg) var det nødvendigt at hente nyt blod til øen.

Fordi de går frit, parrer de sig jo også med almindelige huskatte og får derved parret sig med langhalede katte.

Mht kattesygen tror jeg ikke, det er racebestemt - det hænger nok mere sammen med, om folk vaccinerer deres katte :)[/quote]

Jeg må indrømme at jeg ikke ved, hvor gammel artiklen er, men det er ikke mange måneder siden jeg talte med en dame fra Reersø, og hun fortalte at det stod skidt til med de haleløse katte …Lad os håbe Birte kommer på banen, hun har sikkert fingeren på pulsen hvad angår de haleløse katte :slight_smile:

Jeg studsede osse lidt over det med kattesygen, og jeg finder heller ingen sammenhæng mellem manglende hale og kattesyge …Og dog, hvis der er kraftig indavl, så er det højst sansynligt osse gået ud over immunforsvaret ?

I min verden er alt, hvad der varierer fra normalen en defekt …
Så en defekt kan være alt fra krøllet pels, manglende pels, for mange/få tæer, hale i forkert længde (jeg har ikke undersøgt det helt så nøje, men jeg vil formode at der er et sædvanligt antal knogler i halen - afvigelser herfra er i så fald defekter), ører der folder den ene eller anden vej - og helt ned til noget så simpelt som hvide pletter på en fuldfarvet kat (hvor der ikke findes hvidt i racen!).

Om man så skal avle på det …? Defekter, der er letale eller medfører gener for katten, synes jeg bestemt ikke man skal avle på. Så IMO bør man ikke avle Scottish Folds, Manx og andre, som beviseligt har letale defekter - og selvfølgelig heller ikke Munchkins med korte ben eller de dér ‘kænguru-katte’ med kortere forben og hvad har vi, som tåber i det store udland synes det er morsomt at lave.

Andre defekter er uden den store betydning for vores forkælede indekatte - det være sig manglende pels, krøllet (tynd) pels, bobtails af forskellig art, ører der folder bagover på Am. Curls. Dem har jeg ikke noget problem med, at der avles på - så længe defekterne ikke er letale eller generende for kattene. Det med manglende haler har været diskuteret både blandt hunde opg kattefolk i årevis … det er ikke mit indtryk at bobtails lider under ikke at kunne kommunikere pga. den manglende hale, hvis det er et problem, så skal man selvfølgelig tage det med i overvejelsen!

Der er absolut ingen tvivl om, at der er indavl blandt Reersø-katte og samtidig manglende/meget lidt kontrol af avlen, men det har de overlevet før og gør det sikkert igen :slight_smile: I min barndom “flød” det med haleløse katte derude og pludselig var der næsten ingen - og så kom de igen - og nu er de måske på tilbagetog - og jeg er sikker på, de kommer igen-igen :slight_smile:

Ville en kat med hvidt nogensinde kunne klare sig i naturen? Ligegyldigt om det så er ‘normalt’ i racen. Så vil jeg da mene at sådan en kat er for synlig og får sværere ved at fange mad.

Der findes vildtlevende albinoer, både løver og tigre mv., og selvom de uden tvivl har det sværere end deres normalt-kulørte artsfæller, så kan de overleve. Og jeg tror helt bestemt det er meget lettere for en hvid kat at overleve end en hvid løve - der er jo lidt forskel på den afrikanske savanne og almindeligt europæisk landskab (hvor der nogengange endda er sne, og hvor det så kan være en fordel at være hvid!).

[quote=Prinsessejulie;410922]Sååå det er ikke en mangel for mig, og heller ikke katten :slight_smile:

Det er skam også helt ok Vivi, har bare svært ved at forstå den…
Hvem afgører om det er en defekt at have kort hale? Kunne det ikke ligeså godt være en defekt at have lang hale??

Ja jeg ved godt at det ikke er sådan, men i princippet…[/quote]

Hvem der afgører det … i bund og grund den store moder natur! Hun har designet 99,9% af en given art med 5 tæer på forpoterne og 4 på bagpoterne, og et x-antal knogler i den hale, der sidder bagpå og vipper - og afvigelserne fra flertallet er i så fald defekter/mutationer!

Der var så ingen der sagde noget om, at det var skadelige defekter - men en defekt er det ikke desto mindre. Præcis som det ville være, hvis du havde 6 tæer på højre fod eller et ekstra øre, eller hvad der nu ellers afveg fra normalen … :slight_smile:

Mht pelspleje hos semilanghårede … er der så nogen der ved, hvordan de klarer den i de fri? Altså vildtlevende katte - ikke herreløse tamkatte. Er deres pels anderledes?

Jeg ved i hvert fald at Cæsars pels ville blive et stort problem, hvis han gik ude, og f.eks. kunne få blade og jord i pelsen. Hurtigt ville hans bevægelighed jo være så indskrænket, at han ikke ville kunne jage.

I min verden er alt, der ikke betyder at en kat har fire ben med normalt antal tæer, en (lang) hale med normalt antal halehvirvler, et normalt bid, normale øjne uden flåd, en almindelig plejefri pels m underuld og dækhår og en vis størrelse - jamen det er defekter…

Nogle defekter har så betydning for en hel population indenfor en art - som fx de foldede ører hos Scottish Fold, der har betydning for hele racen og dens overlevelse… andre defekter har ingen betydning overhovedet - som fx Am Curls foldede ører…

Mht at opdrætte på letalgener - jeg må indrømme at jeg er en smule ambivalent fx mht Manx og/eller Reersøkattene… netop fordi de jo har kunne overleve som fritlevende gårdkatte gennem århundreder. Ja, det har helt sikkert haft betydning for op til flere killingekuld (dødfødte eller døde kort efter fødslen) men som sådan har det også været med til at holde racen forholdsvis sund og oven i købet været levedygtig nok til at genet for haleløshed har kunne brede sig ud i en given population… Så jo - haleløshed er en defekt oven i købet på basis af et letalgen - men det har også vist sig at kunne videreføres og trives i en mere eller mindre lukket population af katte.
Jeg synes den er svær at dømme om… ligesom jeg synes det er svært at tage etisk stilling til fx Spynxkattens hårløshed, for umiddelbart vil jeg jo ikke mene at sådan en kat kan overleve frit, men samtidig kommer der jævnlig rapporter ind om fritlevende hårløse katte rundt om i verden…

Mht de (semi)langhårde naturkattes pels… der er sekt end ændring… desværre til det dårlige!
Jeg husker udmærket Øens norske huskatte som aldrig nogensinde så en kam eller børste og som aldrig havde brug for det trods deres lange pels…
Jeg er ret sikker på at det skyldes at opdrætterre idag faktisk ikke har begreb skabt om, hvordan pelsstrukturen skal være hso racerne… de mærker bare fx fedtet pels og dømmer det ude - helt uden at tænke på at pelsens fedt er det som fx gør pelsen vandskyende…
Når disse “naturkatte” ikke får lov at bruge deres pels som den er ment (fordi de fx bor i lejlighed) så opstår prblemerne… en fedtet pels med underuld filtrer helt forfærdeligt i sådan et miljø, men den er fantastisk for den fritgående kat…

[quote=Ann K;411041]Mht de (semi)langhårde naturkattes pels… der er sekt end ændring… desværre til det dårlige!
Jeg husker udmærket Øens norske huskatte som aldrig nogensinde så en kam eller børste og som aldrig havde brug for det trods deres lange pels…
Jeg er ret sikker på at det skyldes at opdrætterre idag faktisk ikke har begreb skabt om, hvordan pelsstrukturen skal være hso racerne… de mærker bare fx fedtet pels og dømmer det ude - helt uden at tænke på at pelsens fedt er det som fx gør pelsen vandskyende…
Når disse “naturkatte” ikke får lov at bruge deres pels som den er ment (fordi de fx bor i lejlighed) så opstår prblemerne… en fedtet pels med underuld filtrer helt forfærdeligt i sådan et miljø, men den er fantastisk for den fritgående kat…[/quote]
OK, tak for svaret. :slight_smile:

Jeg undrer mig nemlig over, at der er avlet mod en pels, der kan være så krævende. :S

[quote=lenschow;410920].

Hvordan er det med de hårløse? Er de oprindeligt fra et andet klima end vores?

MVH[/quote]

De hårløse findes ikke i naturen, de er bevidst fremavlet ud fra et eksemplar med den store defekt, grundet en genfejl, at den blev født uden hår (defekten kan i øvrigt også ses hos mennesker)

[quote=Tea;411034]Mht pelspleje hos semilanghårede … er der så nogen der ved, hvordan de klarer den i de fri? Altså vildtlevende katte - ikke herreløse tamkatte. Er deres pels anderledes?

.[/quote]

Ja, de klarer sig fint, deres pels er faktisk lige så vedligeholdelsesfri som vores korthårede huskatte…alt andet ville være katastrofalt for en kat der er afhængig af sin bevægelsesfrihed til jagt o.s.v., hvis den feks. blev så fyldt med knuder som man desværre nogen gange ser semilanghårede tamkatte…en vild kat ville gå til hvis dens pels knudrede så den ikke havde fuld bevægelsesfrihed

Pelsen på en MCO der lever i naturen er f.eks. ikke stor og “fluffy” eller “ulden” som det ses på MCOer i fangenskab, hvor pelsene for en dels vedkommende måske delvist er splittet ad grundet affedtende, gentagne gange bad.
I naturen er deres pels tung og hængende.og absolut uden krøller (som ofte ses på tamkattene)…lidt som hvis du kan forestille dig en person med langt, fedtet hår der hænger tungt.

Og det er fordi kattenes pels udenpå den tætte isolerende underpels, har et vandskyende fedtlag som også forhindrer alt muligt i at hænge fast i pelsen fordi den simpelthen er for glat…

Halen er heller ikke sådan en “støvekost” med flyvende pels hele vejen rundt, men har også de tunge glatte hår.

Brun og cinnamon er da vist mutationer?
Og birmaers hvide poter?
Somaliens pels er en mutation?
Vi kommer lidt ud i at rigtig mange racer ikke ville eksistere uden ‘defekter’.

Det jeg så godt kan lide ved CRex’en - ud over dens pels - er den ekstremt adrætte og specielle type, som jeg faktisk ikke synes, jeg finder i andre racer. En Devon siger mig f.eks. overhoved ingenting.

[quote=lenschow;410920]De, der overlever i naturen, kan ikke være skudt helt ved siden af. Haleløse katte overlever fint i naturen både i DK, på Kurilierne, i japan og på Man.
Årsagen er isolation (øboere:-)), mulig indavl og deraf defekt, men åbenbart ikke en, der skader kattenes trivsel og evne til at overleve.

Hvordan er det med de hårløse? Er de oprindeligt fra et andet klima end vores?

MVH[/quote]

Sphynxen stammer fra Canada. En huskat født nogle killinger hvor af den ene var hårløs.
Så fandt de en anden hårløs han kat.

Sphynxens historie:
http://www.namnamp.dk/side2.html

Hva med persere?

Deres næser sidder helt ind i ansigtet på dem, der øjne ligner noget der er ved at poppe ud af hovedet på dem. Deres øjne løber og deres vejrtrækningen er vel heller ikke den bedste(sammenligner med fx. Franskbulldog) deres hår filtrer og der kommer let aff. I pelsen bag på. Til tider er pelsen så lang at når de slikker sig kan de ikke få det ud af munden igen.

Kan godt se at folk det sphynxen som en defekt kat, men den er jo udover det ret levedygtig.

[quote=pivnu;411068]Somaliens pels er en mutation?
Vi kommer lidt ud i at rigtig mange racer ikke ville eksistere uden ‘defekter’.

[/quote]

Nej den lange pels stammer fra uautoriseret parring på aby’en

Amalie… jeg valgt for en gangs skyld Spynx, fordi perserne altid må stå for skud…
Desuden kan vi altid tale om hvorvidt det flade ansigt er en reel defekt eller blot resultatet af selektion fra opdrættere… Jeg mener faktisk ikke at ansigtet er en reel defekt, netop fordi blot en parring med en kat med normal snude vil give killinger med (næsten) normal snudelængde - fortsætter man avlen på disse killinger risikerer man ikke lige pludselig at der pgr et gemt og måske endda glemt ressicivt gen kommer fladsnudede killinger… Opdrættere skal bevidst arbejde med katte med mere og mere flade snuder for at opnå den flade snude - altså selektere… Det samme gælder for øvrigt også for perserens store øjne…

Lige sådan med persernes lange krævende pels… parring med en korthåret kat vil give korthårede killinger…

Og så skal du lade være med at sammenligne hunde med katte!!!
Persere trækker altså vejret ganske udmærket… de har ikke iltapperater liggende under kattesengen… og de kan for flertallets vedkommende sagtens tåle at lege vildt uden at komme til at ralle og gispe…
Naturligvis vil du altid kunne finde et eller flere enkeltindvider med problemer - men det kan jeg nu sagtens gøre indenfor rigtig mange racer… herunder også Spynx, hvor jeg da har mødt nogle stykker med konstant tåreflåd - det betyder jo ikke at alle har det, vel?..