Hvad bruger du under madskålen?

Jeg synes altid mit køkkengulv ligner l***, fordi kattene sviner så meget. Det er naturligvis primært ved vådfoderet jeg har problemet.
Jeg bruger en almindelig dækkeserviet af plast, da den så kan komme i opvaskemaskinen, men den er åbenbart bare ikke stor nok.

Hvad bruger I andre?
Eller er det kun mine katte, der er nogle madsvin :tihi:

Kære Vivi.

Luna spiser vådfoder som en rigtig lille prinsesse og helst af min hånd, dvs. hun begynder selv at spise lidt, hvorefter hun skraber med poten og sætter sig tilrette og kigger på en ganske bestemt måde op på mig, hvorefter jeg smelter og overgiver mig o g håndfodrer hende.
Aimee er ikke særlig prinsesseagtig, måske fordi hun ikke har alle tænder i behold, så maden ender med at ligge alle andre steder end i skål og mave.
Jeg har en stor plade. Det er egentlig lakeret gulvkork med en plastikbagside, så den er lige til at rense bagefter, og det fungerer fint, når ellers jeg serverer vådfoderet der.

Jeg har købt en serveringsbakke i IKEA og så klippet en dækkeserviet, så den passer i bakken.

Jeg kan ikke lægge billedet ind, så det bliver et link: http://www.kattegale.dk/forum/attachment.php?attachmentid=26149&d=1276101066

Mine grisser helt enormt med vådfodderet, men bakken der tager det meste. Nogle gange sidder de et pænt stykke væk og fisker stykkerne ud med poterne, og taber selvfølgelig halvdelen på gulvet, men det meste holder sig indefor bakken :tihi:

Måske sviner de, fordi de er flere??

Her er der ikke så meget som en krumme udenfor skålene, hverken vådt eller tørt. Men jeg har jo også kun 1 kat.

Men jeg erindre godt nok en masse svineri da jeg havde flere katte, og brugte den gang en stor måtte - du ved de der grå nogen med gummi rundt kanten, og så røg den i vaskemaskinen en gang i mellem. Mener man kan købe måtterne i Røverkøb, men tjek lige kvaliteten. De er som én stor dækserviet og kan fåes i alle størrelser…

Under vandskålene bruger jeg dækkeservietter…det er dog håbløst alligevel:S

Jeg har også dækkerservietter under nogle af skålene til tørfoder :slight_smile:

Til råt og vådt bruger jeg store rustfrii stål fade…og alligevel sviner de :surrender1:
Så det er bare at gøre rent og gøre rent og gøre rent og…
Hilsen Lisbeth

Jeg har opgivet, så jeg tager en klud hver gang de har spist og vasker gulvet hvor de har svinet.

Så jeg vil være med på en lytter i denne tråd.

Gulvet? :tihi: Oplever ikke at mine sviner ved andet end de daggamle kyller, som de får hhv, ude eller på badeværelset :slight_smile:

Vi har sådan et par bakker her til at stille fade med vådfoder på. Det tager ikke det hele, men det tager da noget af det. Måske skulle man bare købe nogle billige kludetæpper til det og så vaske dem en gang om ugen :gruble:

[QUOTE=KKH;548545]Jeg har opgivet, så jeg tager en klud hver gang de har spist og vasker gulvet hvor de har svinet.
[/QUOTE]

Problemet er bare, at når jeg er væk hele dagen, sidder det ofte fast når jeg kommer hjem … ret irriterende.

Vi fandt en rest [http://www.kattegale.dk/forum/attachment.php?attachmentid=25885&d=1274905397[/IMG]"]grå vinyl]([IMG), som vi har klippet passende stykker ud af. Den samme slags ligger under madskåle, vandskåle og kattebakker over hele huset. Ser neutralt ud og er nemt holde pænt.
Tips: Klip hjørnerne runde, så de ikke “stritter” for meget. :slight_smile:

Vi bruger “støvlebakker” - dvs. sådan nogle bakker af plast med et par cm høj kant, som egentlig er til at stille støvler på…

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.biltema.dk/ProductImages/85/large/85-597_l.jpg&imgrefurl=http://www.biltema.dk/da/Hjem/Indretning/Andet/Stovlebakke/&usg=__56D17zGOgdCdV40-ywR7ne-ztgc=&h=333&w=600&sz=80&hl=da&start=0&zoom=0&tbnid=Vk3eZcSwPapwMM:&tbnh=75&tbnw=135&ei=3q5XTdzWE42xhQeinO3XDA&prev=/images%3Fq%3Dst%C3%B8vlebakker%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN%26biw%3D1021%26bih%3D654%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=192&vpy=145&dur=219&hovh=75&hovw=135&tx=69&ty=38&oei=3q5XTdzWE42xhQeinO3XDA&page=1&ndsp=13&ved=1t:429,r:0,s:0

jeg har flere ting:

stort plastunderlag (som egentlig er underlag til kontorstol, skåret i mindre stykke)
plast bakker (også fra IKEA)
aviser (specielt godt til kyller…og mindst rengøring…hvis misserne bliver der naturligvis…det har vi trænet lidt herhjemme)

og udenfor :slight_smile:

jeg har i øvrigt flere ‘madstationer’ på borde (bla i bryggers…det gør rengøring meget nemmere)

ingen ting… jeg har 7 der spiser af samme fad og de sviner faktisk ikke… og hvis de gør - så har jeg linoleums gulv så det er lige til at tørre af…

dog har jeg opdaget en ting og det er, at hvis det er store bidder der skal bides over - så er de mere tilbøjelige til at trække det ud over fadets kant end hvis det er totalt findelt så jeg finddeler mit inden de får det…

Jeg har et billede af dem, der er lemineret (staves) :smiley:

Men det holder ikke en meter alligevel, her ligner gulvet os lort :smiley:

Her i huset er det tydeligvis genetik i hvordan man spiser. Er man mis efter Nana er man et møjøre og halvdelen af vådfodret ligger på den anden side af tallerknen. Er man udaf Lulu-linier spiser man OP og rydder op…Ouna (barnebarn) så meget hun spiste en sten forrige sommer og det kostede mig 10.000 kr (week-endtakst og en stor operation hos vagtdyrlægen…mine dyrlæger sad på Hjejlen i Silkeborg til sommerkomsammen)
Vi har en plastbakke stående i køkkenallrummet med kanter, men det er mest for vandets skyld for rydde-op-linien (Habibi-ouna-sigariah-Cedille) er nemlig også en vand-pladder-linie, så bakken holder vandet inde så vi ikke skal skifte gulv hvert år…nu nøjes vi med hvert 4. :tihi:
I udestuen har vi klinker så der er det ligemeget. Og i bryggerset står maden på bordet. I drivhuset og hønsehuset er der plastgulv.
I soveværelset står der også mad og vand, men der skal gulvet skiftes inden længe…fra trægulv til klinker (de står parate, det er blot tiden vi mangler)
Kyller serveres udenfor og idag har vi også paneret have og løbegårde med kyller. Tabita er lige kommet ind efter en kyllesmagning…hun er nu sort-smoke med hvidt (læs: sne) :høhø:

Drengene får maden på gulvet i køkken og badeværelse, vi har klinker så det er ikke et problem om de sviner eller ikke.

Lillemusen får maden på hendes bord i køkkenet, det ligner ofte l*** men da ikke mere end en god aftørring kan klare det. :smiley:

Herhjemme har de kattebar til tørkosten (en lille skabsreol), men alligevel skal jeg flytte den jævnligt (ud fra væggen) da nogle af dem synes det er sjovt at tage et stykke i munden og smide det om bagved og så tage et nyt stykke og spise.
Vådkosten serveres i baggangen, venyl gulv, de sviner mindre derude end inde i køkkenet.

:fløde::fløde:

Her står Silkes skåle direkte på gulvet - hun spilder aldrig - men hun spiser jo også kun tørfoder.

:fløde::fløde:

Mine får vådfoder serveret i enten små skåle eller på store tallerkener midt på køkkengulvet.
Jeg bruger ikke noget underlag, for det var alligevel ikke til den store gavn. Reelt sviner de mindst, hvis de får er deres lille skål, for så er der ingen der slæber en mundfuld mad væk fra tallerkenen :wink:

Så jeg plejer at tørre gulvet over med en fugtig klud (jeg har laminat gulv) når de er færdige med at spise, det er det der fungerer bedst her.

Tørfoderskålene står også bare på gulvet uden underlag.
Så er det nemmest at få støvsuget området dagligt, når der ikke også er underlag der skal flyttes.

Her står Silkes skåle direkte på gulvet - hun spilder aldrig - men hun spiser jo også kun tørfoder.

:fløde::fløde:[/QUOTE]

Det gør vores også, men derfor forhindrer det dem ikke i, at smide pillerne overalt…:høhø: Det gør jo nuller-naller at træde på sådan en pille:argh:.

Vi har også bakken under vandskålen - for vores persere skal absolut altid drikke vand i “toppen” af skålen, men det resultat, at hele kraven ligger i blød imens:dokdok:

Når vores får kød osv, så er det på en tallerken der bliver fjernet, når de er færdige - så der er problemet ikke så stort.