Oliver har nemlig også en tildens til at sprede vådfoder ud over det hele… Og altid når jeg ikke er hjemme, så det ikke er til at tørre af når jeg så endelig kommer hjem…
Jeg havde tænkt på sådan en dækserviet eller lignede…
Hvor sjovt, så sent som i morges tænkte jeg på: gad vide hvad andre bruger som underlag? Mine er også nogle små grisebasser, og jeg bruger bare en alm dækkeserviet under skålen. Så jeg bliver da liiige nødt til at følge lidt med her
Mine to har hver sin skål og foderplads, og selv om de selvfølgelig spiser af hinandens mad, så spiser de aldrig af samme skål på en gang. Alligevel kan de godt svine, fordi de får maden skubbet over kanten af skålen. Hvilket de som regel gør, fordi de slikker al geléen af kødbidderne, før de (måske) spiser dem.
Men jeg synes, de nye underlag, som jeg købte på Unimatis udsalg, er rigtig gode, fordi de er meget brede i forhold til de Ikea-måtter, jeg har brugt hidtil. Det er sådan nogle tegneseriemåtter som dem her, og jeg skal vel sige på forhånd, at jeg godt kan forstå, hvis ikke alle har lyst til at have dem liggende
Mine får vådfoder om morgenen og spiser op.
Tørkost og vand står fremme altid. Især vandsjaskeriet har jeg været sur på længe. En dag mødte jeg et stativ til 2 skåle et til vand og et til mad i en genbrugsbutik og tænkte de skåle der kan de ikke vælte eller tippe når kattene kurer ind i dem. Nu flyder det ikke med vand over det hele mere. De er tilpas store til at jeg ike skal fylde op flere gange i døgnet.
[QUOTE=Charlotte Oeh.;548790]Herhjemme bruger vi som regel velourdug, fås i mange farver til en billig pris og er lige til at smide i vaskemaskinen.
Men mine katte kommer jo også fra gode hjem, hvor opdragelsen er sat i fokus
Det lyder da faktisk lidt ubehageligt, når I beskriver, hvordan jeres katte sviner i madsituationen
[Ingen af mine opdrættere behøver at kommentere dette indlæg :høhø:][/QUOTE]
Milly: “Helt enig. Det er rystende, hvordan de unge katte bare kaster maden i sig på tilfældig vis uden at bekymre sig lidt om almindelig bordskik og gode manerer…”
Jeg havde egentligt gemt dette for det tilfældes skyld, at temaet for månedens kat skulle blive “Bordskik”, men pyt… :cool2:
Jeg har nogle plastik-agtige dækservietter under skålene, de er nemme at tage op og smide i blød i vasken… men ellers har vi også et vinyl-gulv under som er nemt at rengøre…
[QUOTE=FinnFrode;548819]Milly: “Helt enig. Det er rystende, hvordan de unge katte bare kaster maden i sig på tilfældig vis uden at bekymre sig lidt om almindelig bordskik og gode manerer…”
Jeg havde egentligt gemt dette for det tilfældes skyld, at temaet for månedens kat skulle blive “Bordskik”, men pyt… :cool2:[/QUOTE]
hm, Ramses havde også tørfoder over alt, men efter jeg var en tur i Ikea og købte sådan et hvidt låg til en af deres opbevaringskasser (ligner lidt en bakke) har han ikke smidt med foderet så låget er egentlig stadigt hvidt bortset fra alt man kan se al støv og kattehår på det
Så nu er han blevet en dygtig dreng, men man bliver vel også snart 2
Vådfoder af din hånd?! Dét fik mine katte altså ikke mig til.
Jeg synes også kun, det er kyllerne, der sviner. (Det gør de så også så rigeligt!). Mine får mad oven på en reol, og skålene står på en plasticdækkeserviet, der bliver tørret af en gang imellem, men det er nu ikke fordi, de sviner ret meget.
Kyllerne derimod! Om sommeren serveres de udendørs, men om vinteren får de dem i bryggerset, og da der er kamp om kyllerne, så fortrækker kattene til hver sit hjørne - og nogen af dem ud i køkkenet - for at spise i fred for eventuelle tyveknægte. Og det sviiiner altså med blod og æggeblomme.
Glæder mig meget, til det igen bliver udendørsserveringsvejr.
Her i huset står vandskålene på badeværelserne over et afløb. Under vådfoderet har jeg sådan et stort klart skrivebordsunderlag som er nemt at vaske under vandhanen. Under tørfodret har jeg alm. dækkeservietter i stof.
Hmm jeg er af den faste overbevisning at der i kattemanualen står sort på hvidt at katte SKAL svine med maden.
Jeg var så heldig at “falde” over en rest voksdug, selvfølgelig med katte på, på en katteudstilling engang, og det bliver brugt til div skåle og tallerkner med mad og vand
[QUOTE=Else;548883]Vådfoder af din hånd?! Dét fik mine katte altså ikke mig til.
[/QUOTE]
Jo. Hvis katten er syg, og det bare er måden at lokke daglig medicin i den uden at skulle slås og ødelægge tilliden og det gode forhold. Så jo. Jeg gjorde det med Donna. Men du har ret, makrel i tomat er ikke specielt lækkert at have i hånden. På den anden side, hænder kan vaskes. No big deal.
Jeg har små firkantede serveringsbakker fra Ikea under, og de tager de en del. Men især Tullen mener at hvert stykke mad skal løftes ud af skålen og spises eller knases (alt efter madtype) ude på gulvet, så ja, det er som regel mere eller mindre fedtet foran madskålene. Jeg lever med det Det er lakeret gulv, så det er forholdsvist nemt at vaske af.
Luna spiser vådfoder som en rigtig lille prinsesse og helst af min hånd, dvs. hun begynder selv at spise lidt, hvorefter hun skraber med poten og sætter sig tilrette og kigger på en ganske bestemt måde op på mig, hvorefter jeg smelter og overgiver mig o g håndfodrer hende.
Aimee er ikke særlig prinsesseagtig, måske fordi hun ikke har alle tænder i behold, så maden ender med at ligge alle andre steder end i skål og mave.
Jeg har en stor plade. Det er egentlig lakeret gulvkork med en plastikbagside, så den er lige til at rense bagefter, og det fungerer fint, når ellers jeg serverer vådfoderet der.[/QUOTE]
[QUOTE=Ann R;549319]Jo. Hvis katten er syg, og det bare er måden at lokke daglig medicin i den uden at skulle slås og ødelægge tilliden og det gode forhold. Så jo. Jeg gjorde det med Donna. Men du har ret, makrel i tomat er ikke specielt lækkert at have i hånden. På den anden side, hænder kan vaskes. No big deal.
[/QUOTE]
Det er selvfølgelig noget andet. Jeg har da også håndfodret killinger, der skal lære at spise fast føde.
Men her lød det nu som om det var den daglige fodring, der var tale om.
[QUOTE=Else;549375]Det er selvfølgelig noget andet. Jeg har da også håndfodret killinger, der skal lære at spise fast føde.
Men her lød det nu som om det var den daglige fodring, der var tale om.[/QUOTE]
Ja, okay. Til daglig praktiserer jeg det kun med godbidder - faktisk lidt med den skumle tanke, at de gerne må lære, at ting spist fra min hånd er Guf. Med stort G… Engang i fremtiden får jeg måske brug for samme trick igen