Hvad bruger i på kat?

[quote=Coon Danica;518554]Det tør jeg slet ikke regne på :tihi:
Men det er mange kroner :uha:
Hilsen Lisbeth[/quote]

Jeg kunne have skrevet alle ovenstående indlæg :høhø:

Som opdrætter “skal” vi have penge til rådighed til vores katte, og det har vi uanset beløb.

Nu er det ikke sådan at vi svømmer i penge her :tihi: slet ikke …men vi har valgt et liv med katte, det antal katte vi har og lejlighedsvis at lave killinger.
Det koster kassen … både med foder, kattegrus, vaccinationer, dr. dyr, legetøj, udstillinger, kurser samt almindelige fornødenheder til de kære dyr (og sikkert meget mere).
Hver en krone er dog givet ud med STOR kærlighed :wehuu:

Synes det lyder vildt, hvis man bruger 1000 kr om md på 1 kat???

Hvis jeg skal regne mit ud (4 katte), bruger jeg ca 700 kr pr md på foder og grus.
Bruger 2 dåser foder om dagen og lidt tørfoder. Hertil kommer 1-2 poser grus om måneden (anslået).

Så kommer naturligvis dyrlægeomkostninger osv., men foder og grus synes jeg nærmest er “ingenting”, så har man kun kælekatte og de ikke bliver syge, synes jeg det er et billigt kæledyr.

[quote=Vivi_Fletcher;518598]Synes det lyder vildt, hvis man bruger 1000 kr om md på 1 kat???

Hvis jeg skal regne mit ud (4 katte), bruger jeg ca 700 kr pr md på foder og grus.
Bruger 2 dåser foder om dagen og lidt tørfoder. Hertil kommer 1-2 poser grus om måneden (anslået).

Så kommer naturligvis dyrlægeomkostninger osv., men foder og grus synes jeg nærmest er “ingenting”, så har man kun kælekatte og de ikke bliver syge, synes jeg det er et billigt kæledyr.[/quote]

Jeg ligger ret meget til side , vil nok regne med at jeg bruger ca 400 på kost og grus :slight_smile:

Jeg vil nemlig hellere være på den sikre side, hvis det nu skulle gå hen og gå helt galt :?

Jeg synes nu bare det er en alm. voksenting at have og vedligeholde budgettet over hele min økonomi. Det er jo meget rart at vide, om man skal arbejde lidt ekstra for at kunne opnå noget, og om der hele tiden er de buffere, man vil have. Så jeg har typisk budget ud i fremtiden for ca. 1 år (lidt mindre i øjeblikket, da det er lidt svært at vide, hvad der sker efter endt uddannelse), og opdaterer med ALLE faktiske udgifter.
Heldigvis har vi hver vores egen økonomi, ud over den aftalte overførsel til fælles, så mine kattes udgifter rager ikke min kæreste.

[quote=Lykke86;518601]Jeg ligger ret meget til side , vil nok regne med at jeg bruger ca 400 på kost og grus :slight_smile:

Jeg vil nemlig hellere være på den sikre side, hvis det nu skulle gå hen og gå helt galt :?[/quote]

Det er også helt fint, men jo så ikke et forbrug du har på katten, men opsparing :slight_smile:

Det har du ret i … :ups:

Jeg har stemt omkring 500,- om måneden. Jeg ved det dog ikke helt for jeg bestiller stort hjem af både grus og tørfoder. Vådfoder og kød køber jeg løbene igennem måneden.

Jeg har svaret 300 kr, men er lidt i tvivl om, om det nærmere er 200 kr. Og det er for 2 katte. Der er vådfoder, tørfoder og grus medregnet. Jeg medregner ikke de penge vi lægger til side hver måned til dyrlæge o.l.

Synes det er svært at regne ud med CA 500 kr for 1 kat.

De 500 kr dækker Everclean, Applaws, tørfoder.

Dertil kommer der så årlig vaccination, Dyrekasse.

Dertil kommer der så legetøj, kradsetræ mm.

Så hvis regnestykket skal gælde det samlede budget, så bliver det nok en lille tudse om måneden alt i alt og alt inkl.

Det tør jeg simpelthen ikke begynde at lave et regnestykke på, men et godt bud er at vi bruger mellem 2500-3000 kr pr måned. Jeg bruger MANGE penge på foder, da vi fodrer meget med hjemmelavet foder + dyrt dåsemad og mange forskellige tørfodertyper.

På årsbasis indcl dyrlæge m.m vil tallet være noget højere.

Jeg har stemt 900 kr (891), hvilket dækker udgifter til grus, foder, legetøj, samt faste årlige udgifter til sundhedseftersyn og vaccination + kattesygeforsikring. Til 3 katte.

Jeg er så en af dem som godt kan lide at have overblik over min økonomi og derfor noterer jeg alt hvad jeg køber til misserne ned i en regnskabsbog. Når så året er omme, kan jeg regne sammen hvor meget jeg har brugt på de forskellige ting.

Når alt er regnet sammen har jeg alt i alt brugt ca. 20.400 i år og dette er så inklusiv alle de faste udgifter, samt indkøb af 1 avlskat, udstillinger (kun gebyrer) og dyrlægeregninger (uforudsete).

Så det reelle tal inklusiv alt, er nok nærmere omkring det dobbelte, altså 1800 kr månedligt. Men helt ærligt, nogle mennesker går ud og bruger for 4000 kr. på tøj hver måned og andre dyrker ekstrem sport eller tager på ferie 4 gange om året. Så jeg har ikke dårlig samvittighed over at bruge en del penge på mine katte, de er jo min største hobby :slight_smile:

Jeg har stemt 500 pr. måned. Mit budget siger 577 kr., men det er inkl. dyrlæge og ting/foder jeg har solgt og kattepasnings-penge jeg har fået. :slight_smile:

Har brugt 2750 kr. på dyrlæge, så ligger nok mere på 300 kr./md. i år :? Har lige købt ret stort ind af vådfoder (og tørfoder :ups:), så det går jo videre ind i det nye år. Håber da at kunne holde udgifterne på dette niveau næste år også. :slight_smile:

Jeg har bare taget et skøn på foder og grus… Ca 400 vil jeg formode… Nogen gange mere, andre gange færre… Oftest mere vil jeg tro.

Her må det gennemsnitlig være omkring 500 kr pr. mdr.

Jeg køber ikke tørfoder eller grus hver mdr… Laver i stedet store bestillinger på nettet, så jeg har til noget tid…

Så synderen her må være vådfoder der får beløbet op på 500kr i gennemsnit… :slight_smile:

Legetøj osv køber jeg faktisk ikke ret meget af, pga min mor… :tihi: Hun køber tit ting til Oliver når hun lige falder over noget i butikkerne… :ups:

Ja han er vist temmelig forkælet… :ups::tihi:

Vil det han spiser 2 dåser vådmad om dagen? Eller køber du noget til 16-18 kr stykket?

Mine 4 katte spiser 2 dåser om dagen - det bliver ca 500 kr om måneden.

Jeg bruger ca 1.000kr om måneden til 3 katte…7-800kr af dem er vådfoder :uha: Flykra og Vívil får normalt vådfoder 3 gange om dagen…vil prøve at introducere nogle mere billige varianter med tiden, da det jo er en kæmpe post på et SU budget…men hvad gør man ikke for de kære små :stuck_out_tongue: de resterende 2-300kr er tørfoder, grus, poser til litterlockeren, filter til vandfontenen og div. :slight_smile:

Kom også lige til at sidde og tænke over min beregning. Jeg har trukket penge fra som jeg har fået for kattepasning, så reelt set har jeg nok brugt 500 kr./md.
Og ja, vådfoderet er altså en stor post. Især hvis man udelukkende fodrer med Porta, Applaws eller lign. produkter i det prisleje. Det har hjulpet gevaldig på forbruget, at der serveres Bozita (5-7 kr./370g.) de fleste dage suppleret med lidt dyrere mærker ind imellem. :slight_smile:

Lige for tiden bruger jeg et sted mellem 5-600 kroner på mine to.

Udgifterne går til (sådan cirka):
Kattegrus = 2 sække fakta-grus
Vådfoder = 30,5 dåser Lux fra aldi
Tørfoder = 4 kg RC kitten

Så får de jo også nogle legetøjs-ting engang imellem som jeg ikke har regnet med :slight_smile:

Synes faktisk det løber hurtigt op når man sidder og regner lidt på det. Her er den største udgift pr måned, vådfoderet fordi han kun gider det halv dyre Applaws til 10 kr for den lille dåse. Og det er alligevel 30 dåser om måneden. Og han kunne som sagtens kværne to dåser dagligt hvis jeg gav ham lov.

[quote=Vivi_Fletcher;518887]Vil det han spiser 2 dåser vådmad om dagen? Eller køber du noget til 16-18 kr stykket?

Mine 4 katte spiser 2 dåser om dagen - det bliver ca 500 kr om måneden.[/quote]

Hmm… Oliver får Iams, Sheeba og Gould Goumét… Ingen af disse koster 16-18 kr. stk.
Men nej han spiser ca 4 vådfoder dåser om dagen… Har virkelig også overvejet at skære det ned, for det er meget dyrt… 2 gange om dagen ville være perfekt, men ved ikke lige hvordan jeg får ham ned på det… Vil jo heller ikke ha at han føler jeg straffer ham, for han elsker sin vådmad…