Hvad byder April på (Madtråd)

Vi skal have lasagne :slight_smile:

tror jeg hiver lasagne op af fryseren… når jeg først kommer hjem, skal der støvsuges i HELE hytten, bakkerne skal sies igennem og så venter der et par grumme opgaver…
når det er overstået har jeg næppe lyst til at lave noget som helst fornuftigt…

Nå - mit Liv Lys har netop meddelt at risotto er tørt og at han ikke kan lide det :doh:
Så nu står den på parpardellepasta eller muligvis taglatelle.

Er fristet til lige at lave risotto også… Bare så han kan opleve hvor lækker cremet den kan laves!! Ham der min sovs-og-kartofler-mand :smiley:

Stuvet hvidkål bestilt af min datter… Jeg skal have noget andet :slight_smile: bryder mig bestemt ikke om stuvet hvidkål :slight_smile:

I går fik vi forloren hare.

I dag skal vi have pølser og pasta.

Hvorfor har du dog også lært hende at spise sådan noget væmmeligt noget???

[QUOTE=Ann K;829754]Nå - mit Liv Lys har netop meddelt at risotto er tørt og at han ikke kan lide det :doh:
Så nu står den på parpardellepasta eller muligvis taglatelle.

Er fristet til lige at lave risotto også… Bare så han kan opleve hvor lækker cremet den kan laves!! Ham der min sovs-og-kartofler-mand :D[/QUOTE]

Risotto er da absolut ikke tørt, hvis det er lavet rigtigt. Nej, risotto er lækkert, cremet og en helt igennem fantastisk spise :savle:

Tro mig, det er ikke mig, der har gjort det :slight_smile: Hvem der skal have skylden ved jeg faktisk ikke :smiley:

Stuvet hvidkål smager fantastisk! :slight_smile:

Skidne æg i mælke/senneps sovs.

Nemlig!
Med masser af peber på.

[QUOTE=PiaR;829782]Nemlig!
Med masser af peber på.[/QUOTE]

:smiley: ikke her i huset… Nico skal have kanel-sukker på :smiley: og frikadeller til.

Uha det er dælme også god mad :slight_smile:

Jeg håber på at jeg kan overbevise Peter om, at den skal stå på Sushi i aften. :savle:

Så enig!!!
Og jeg har en rigtig lækker variant jeg fandt via en italiensk madblog, som jeg så gerne vil afprøve :slight_smile:

Vi skal have spaghetti med kødsovs!

Ih jeg glemmer altid denne tråd. Og her i påsken har vi endda fået “rigtig mad” alle dagene fordi jeg har haft ferie (Ellers lever Manden af tørt brød og ungerne af frostretter… jæh…)

Så her er hele sidste uge kogt sammen (heh)

I dag (mandag) har vi fået indisk fiskecurry med ris (en opskrift jeg har fra en oldgammel bog om indien og indisk mad, det er verdens nemmeste opskrift)
søndag: tortillas med kylling (nærmest fajitas men jeg lavede lidt om på indholdet L)
lørdag: pasta med god gedigen bolognese-kødsovs
Fredag: var vi til påske/fødselsdag hos svigermor og fik noget lækkert gryderet med ris
Torsdag: lammekølle med aspargeskartofler, sovs og myntegele
Onsdag var Andrea og jeg i Bazar Vest og købte ind til noget indisk meget stærkt “kødsovs”-agtigt (jeg købte en pose krydderimix og fulgte den opskrift som var derpå) med ris og MASSER af yoghurt til for at genopvække vores smagsløg
Tirsdag bestod Alex teoriprøven til kørekortet og ville gerne som “præmie” ha’ mad fra BurgerKing…

Hvis nogen vil ha’ opskriften på min fiskecurry så er den her: (selve bogen er blevet væk men jeg har lavet den så mange gange at jeg heldigvis kan den udenad)
5-600 gram fiskefileter (af en hvilkensomhelst hvidlig fisk. I dag brugte jeg sej fordi det var det jeg havde i fryseren)
2 porrer
et ca tommelfingerstort stykke frisk ingefær, skrællet og hakket (eller en god solid skefuld hakket ingefær fra glas)
3 fed hvidløg
1 dåse kokosmælk
1 spsk gurkemeje
1 spsk stødt koriander
1-2 tsk spidskommen
1-2 tsk stødt kardemomme
1-2 tsk garam masala
chili efter smag.(jeg brugte tørret piri-piri fordi det var det jeg havde på lager)
salt efter smag.
Ghee (eller smør, evt olie) til stegning.
Evt. hakket frisk koriander. Lad være med at erstatte det med persille, det smager ikke “rigtigt”
Porrerne skæres i tynde skiver og svitses i ghee (smør/olie) sammen med det finthakkede ingefær og hvidløg.
Når de er blevet bløde tilsættes alle krydderier undtagen garam masala sammen med kokosmælken og det hele koges sammen en 5-10 minutters tid.

I mellemtiden lægges (de frosne) fiskefileter i et passende fad. De skal ligge tæt så de kan dækkes af sovsen.

Porre- osv blandingen hældes over fisken og det hele drysses med garam masala og evt. hakket frisk koriander

Sættes i ovnen, dækket med sølvpapir i ca 25 minutter (det passer med den tid det tager at koge risene - lidt mindre hvis man bruger fisk der ikke er frosset)

Servers med ris og chutney. Et tip til risene: Put 4-5 hele grønne kardemommekapsler i gryden/riskogeren, det giver en god og meget autentisk smag. De flyder ovenpå og kan let fjernes inden servering)

Det er en fiskeret til folk der ikke spiser fisk :wink: Takket være alle krydderierne (og ja, det er forholdsvis store mængder, men det spiller fint sammen) er der næsten ingen fiskesmag, kun en lækker krydret og meget “blød” smag ved det hele. Selvfølgelig afhænger mængden af fiskesmag osse af hvilken fisk man bruger. Jeg har prøvet med sej skrubber, rødspætter og pangasius (ja… fyyyh…) og der er ikke den store forskel. Den største forskel er konsistensen, pangasius er altså lidt mere … blattet.

Tortillas med hakket ko og diverse grønt.

Pitabrød med kødsovs og blandet salat

Hmm har nogle grønsager i køleskabet som skal bruges og Sejr har taget en kotelet op.
Så tror det bliver kotelet med wok grønsager .