Hvad er bos?

kikkede lige i udstil regler og faldt over en forkortelse ejg ikke tidligere hsar bemærket nemlig Bos

Udstillingsarrangøren kan beslutte at:

  • Best In Show han og Best In Show hun konkurrerer om Best In Show voksen (BIS) versus Best In Show modsat køn voksen (BOS).
  • Best In Show hankastrat og Best In Show hunkastrat konkurrerer om Best In Show kastrat (BIS) versus Best In Show modsat køn kastrat (BOS).

Huskatte kan få maksimalt 2 BIS-titler:

  • BIS huskat langhår og BIS huskat korthår, eller
  • BIS huskat han og BIS huskat hun, eller
  • BIS huskat

[B]Felis Danica – Racekatte – udstilling og opdræt – medlem af Federation Internationale Féline (FIFe)

[/B]Er bos det man også kalder box eller?
Hos huskat plejer man at få bis eller box? Hvorfor står der i regler det burde være bis/bis. Er det en fejl man bruger bis/box så:confused:

Som det står vil jeg gætte på det står for Best Opposite Sex. Som jo er det BOX også betyder. Så enten en trykfejl eller måske en ældre betegnelse?

Jep, tror det er en slåfejl… :slight_smile:

4.14 Distinguished Show Merit (DSM)
Denne titel kan kun opnås på Internationale udstillinger og kan tildeles til alle voksne katte, fra fuldt godkendte racer og huskatte.
For at opnå titlen skal katten have vundet Best in Show (BIS) eller Best In Show modsat køn (BOS) minimum 10 gange, udstillet i klasserne 1 til 10 eller klasse 14.
Den kortest mulige periode at kvalificere sig på, er to år og én dag mellem det første Best in Show (BIS) eller Best In Show modsat køn (BOS) og det tiende. Det er for at forhindre, at katten bliver DSM for hurtigt.

De gentager den. Men vil det sige en huskat ikke skal have 10 bis men nogle af dem må GODT være box?

Hehe det må da være en ny betegnelse :stuck_out_tongue:

Tror det er en slå fejl :smiley:

Men faktisk betegner BOS det bedre en BOX :wink: haha.

Så er jeg ikke helt bagud når jeg slet ikke kan genkende det udtryk/forkortelse. Men er da spændt på om det er en ny eller gammel betegnelse for den gentages flere gange så kan næsten ikke være slå fejl.

Men det betyder så jeg kan tælle alle Filurs Box´er med mod hans DSM for så er vi da tættere på end som så?

Det kan være de er ved at ændre det. BOS passer da os bedre. :smiley:

ja det er mere logisk at bruge bos end box.

Godt spørgsmål :? Det fremgår ikk af reglerne, men det burde det da

4.14 Distinguished Show Merit (DSM)
Denne titel kan kun opnås på Internationale udstillinger og kan tildeles til alle voksne katte, fra fuldt godkendte racer og huskatte.
For at opnå titlen skal katten have vundet Best in Show (BIS) eller Best In Show modsat køn (BOS) minimum 10 gange, udstillet i klasserne 1 til 10 eller klasse 14.
Den kortest mulige periode at kvalificere sig på, er to år og én dag mellem det første Best in Show (BIS) eller Best In Show modsat køn (BOS) og det tiende. Det er for at forhindre, at katten bliver DSM for hurtigt.

:smiley:

Ja da… Om katten er blevet BIS hankastrat på det udstillinger uden BIS/BOX eller om den er blevet BOX kastrat på det udstillinger der har det er jo præcist det samme :slight_smile:

Man kan jo også se i FDs regler for topkattene at det er præcis samme points de giver

Best In Show voksen/ungdyr/killing/kastrat/huskat - 130
Bedste modsat køn voksen/kastrat/huskat - 130

Jeg kan nu bedre lide betegnelsen BOX.
O og I sidder, i hvert fald på dansk tastatur, lige ved siden af hinanden, og det er nemmere at lave slåfejl og skabe forvirring mellem BIS og BOS end mellem BIS og BOX…

hmm skal lige fintælle men tror da han har de 10 bis/box så :smiley:
skal man så bare sende dem ind for at få titlen :slight_smile:

Husk der skal være 2 år og 1 dag mellem første bis/bos og tiende før katten blir dsm

Han er 8 år og har 2 bis fra før han blev 1 år og huskat er altid samme klasse. Jaja vi har haft god tid han havde en laaang pause efter en uheldig oplevelse som ung og først her for 1½ års tid siden startede jeg ham op igen.

Ih, det bliver da spændende om han har de 10 til en DVM så :slight_smile:

nej har 9 så er vi en fra :slight_smile:

men fed overraskelse troede jo vi var 5 fra hehe