Nu er det også en strid om ord.
I Danmark hedder Koranen altså Koranen.
I er godt nok ihærdige, at sidde oppe kl. 2 om natten.
Der får jeg min skønhedssøvn…
Hele mit liv har jeg været dansker.
Det fortsætter jeg med.
Hvorfor skal jeg kaldes etnisk dansker - sådan noget pjat,
blot fordi vi har fået fremmede til landet.
En tyrker er og bliver en tyrker, uanset hvor længe han/hun har boet her.
Om jeg så rejser til Sydpolen og bosætter mig. :fryse:
Bliver jeg ved med at være dansker.
Og så opfordrer jeg endnu engang til, at man læser Koranen.
Der står svarene sort på hvidt.
Så ville denne debat være unødvendig.
[quote=Mona Jensen;352501]Nu er det også en strid om ord.
I Danmark hedder Koranen altså Koranen.
I er godt nok ihærdige, at sidde oppe kl. 2 om natten.
Der får jeg min skønhedssøvn…
Og så opfordrer jeg endnu engang til, at man læser Koranen.
Der står svarene sort på hvidt.
Så ville denne debat være unødvendig.
Også de grimme kommentarer.[/quote]
Jeg må tilstå at jeg også heller ville have lagt i min seng, men det var jo så et valg jeg tog. Fortrød det bitterligt da vækkeuret ringede kl´en 6.00 -jeg møder på arbejde kl. 8.00 til 16.30. Og nu sidder jeg i min pause på KG. Hmm.
Jeg kalder så Quranen for Quranen, men tror som sagt ikke det giver forståelsesproblemer herinde.
Det med at denne debat ville være unødvendigt hvis blot vi læste Quranen kan jeg så ikke lige give Mona ret i. Det er netop det faktum, at vi er nogen der har læst Quranen, eller udpluk derfra, der netop er drivkraften i denne her debat, idet vi så tydeligt har fået forskelligt udbytte af det vi har læst. Det der holder liv i debatten, er jo fortolkningen af Quranen, om end den kører lidt for meget i samme rille, efter min mening.
For mig handler det ikke om hvem der har ret eller uret - vi har hver især ret til at fortolke Quranen som vi vil, men jeg mener at vi skylder hinanden at debattere sagligt og ikke manipulere med teksten i Quranen.
Syntes man at teksten viser et nedsættende kvindesyn så lad os tage den diskussion med alle factsene på skærmen, alt andet er i mine øjne manipulerende, og egentligt lidt tids spild.
Mona gider, har du overskud og lyst til at finde de “grimme kommentarer” så vil jeg sætte pris på det, for jeg er ikke i tvivl om at Quranen ikke kun er “lyserød”, men jeg kan altså ikke lige selv komme i tanke om noget der understøtter at Quranen har et nedgørende kvindesyn - når altså man tager hele Sura´en med og ikke plukker i teksten. Det findes da helt sikkert, men hvor?
Enig med Mona, I er godt nok ihærdige :høhø: :høhø:
Og også meget vidende de fleste af jer Det eneste jeg kender til al det er hvad jeg læser i avisen og ser i TV.:høhø:
[quote=Mai;352408]“I” stammer såmænd bare fra, at jeg ser en markant forskel i dine formuleringsevner i et par af indlæggene, og så antog jeg, at I var flere, der skrev, men det er nu ikke så vigtigt.
Det er da meget muligt at jeg formulerer mig forskelligt udfra mit energiniveau, eller skyldes det at du læser mine citaterne som var de skrevet af mig?
Jeg syntes personligt at det der er så irellevant for denne her debat hvordan jeg har formuleret mig i det ene og i det andet indlæg.
Lad os blot for morskaben skyld antage at “jeg” reelt var “vi” det ændre da ikke ved indholdet af det jeg/vi skriver eller citere, så hvorfor påpege det? Hvad formål skulle “vi” have ved at udgive os for “mig”???
Jeg kan slet ikke forstå, hvor I to vil hen med det? Hvad er det I tror I kan opnår ved at beskylde “mig” for at være “vi”?[/quote]
Altså, jeg har forklaret hvorfor jeg skrev “I”, og skrev i samme åndedrag, at det ikke var vigtigt. Det var et freudian slip.
[quote=Mai;352408]Til gengæld forstår jeg ikke dit argument med, at det er så vigtigt, hvordan familiestrukturen så ud dengang koranen blev skrevet, når nu alle vers alligevel er gældende i dag. Så må det jo stadig gælde, at kvinder anses for halvt så gode vidner som mænd, og at kvínder skal arve mindre end mænd osv., og vi har hermed aflivet vildfarelsen om, at mænd og kvinder er ligestillet ifølge koaranaen, tak for det!!
Hvem er “vi” nu du taler om?
Hvis nu alle vers gælder og du rent faktisk læser dem så afliver de jo netop påstanden om at kvinder er halv så gode vidner som mænd.
Du forstår muligvis ikke mit argument om at det er vigtigt at have familiestrukturen med når vi ser på Quranens arvedeling.
Du konkludere udfra det faktum at familieformuen skal blive hos enken, sønnerne og de ugifte døtre, med at kvinder og mænd iflg. Quranen ikke er ligestillet? Dir resonement kan jeg ikke lige følge men jeg kan blot konstatere at jeg ikke er enige i dette. [/quote]
“Vi” refererer til os to.
Mænd arver mere end kvinder, og det er ikke ligestilling! Du skrev, at det var vigtigt at kende familiestrukturen dengang koaranaen blev skrevet, som om det skulle ændre noget, men uligestillingen gælder jo så åbenbart også den dag i dag, og nej, det vers, jeg bragte med to kvinder for en mand gælder jo åbenbart stadig, og dit argument om at få kvinder kunne skrive gælder jo ikke, for det var der også kun få mænd, der kunne, så intet er aflivet i dén forbindelse.
[quote=Mai;352408]Når kvinder flygter fra arrangerede ægteskaber (som nævnt i Felis’ indlæg), ja så er der tale om tvangsægteskaber, og det gælder imho også, hvis de kun indgår dem for ikke at rage uklar med familien, og herhjemme er det altså primært muslimske indvandrere, der kan finde på den slags.
Tvangsægteskaber og arrangerede ægteskaber er stadig ikke de samme begreber i min verden, at de er det i din, gør jo forståelsen af hvad vi diskutere noget besværligt.[/quote]
Hvis nogen flygter fra et arrangeret ægteskab eller indgår det af frygt, så er et tvangsægteskab, det må vi kunne blive enige om.
Nej, for hvad i alverden skulle du også anmelde? Min takke-smiley??
Det er 100% i orden at være uenig med din meddebatør så længe at indlæg bliver skrevet i en ordenlig tone, ikke bliver personlige og ellers holder sig til emnet.
Det er utrolig at det er nødvendig at skulle påpege dette gang på gang fordi nogen mener at deres mening er mere rigtige end andres og at der med djævlens vold og magt skal kæmpes til alle er overbevist.
Hvis denne tråds formål efterhånden udelukkende bygger på at få ret, så mener jeg personlig at den er så udvandet at den fortjener at blive lukket.
Vis os at i formår at debattere på et niveau der ikke kræver vores indblanding, et niveau som er voksne personer værdig.
Som Mona skriver, læs det allerhelst selv, og til alle jer, som selv godt kunne tænke sig at læse de mere kontroversielle dele af koranen uden at skulle pløje hele bogen igennem, så kan denne side anbefales: http://skepticsannotatedbible.com/quran/index.htm
Ude til højre er der en boks, hvor man kan klikke ind på de emner, man vil læse om i forb. med koranen - uretfærdighed, intolerance, kvinder, brutalitet og ondskab, selvmodsigelser osv…
Ups kan godt at jeg ikke havde fået personens navn med men det med at “anmelde” var ikke henvendt til dig. Det fremgår dog ikke kan jeg se. Det beklager jeg.
Jeg har læst dit indlæg, men vil undlade at kommentere på det, da vi bare gentager os selv i en lang uendelighed.
[quote=Mai;352559]Jeg må tilstå at jeg også heller ville have lagt i min seng, men det var jo så et valg jeg tog. Fortrød det bitterligt da vækkeuret ringede kl´en 6.00 -jeg møder på arbejde kl. 8.00 til 16.30. Og nu sidder jeg i min pause på KG. Hmm.
Jeg kalder så Quranen for Quranen, men tror som sagt ikke det giver forståelsesproblemer herinde.
Det med at denne debat ville være unødvendigt hvis blot vi læste Quranen kan jeg så ikke lige give Mona ret i. Det er netop det faktum, at vi er nogen der har læst Quranen, eller udpluk derfra, der netop er drivkraften i denne her debat, idet vi så tydeligt har fået forskelligt udbytte af det vi har læst. Det der holder liv i debatten, er jo fortolkningen af Quranen, om end den kører lidt for meget i samme rille, efter min mening.
For mig handler det ikke om hvem der har ret eller uret - vi har hver især ret til at fortolke Quranen som vi vil, men jeg mener at vi skylder hinanden at debattere sagligt og ikke manipulere med teksten i Quranen.
Syntes man at teksten viser et nedsættende kvindesyn så lad os tage den diskussion med alle factsene på skærmen, alt andet er i mine øjne manipulerende, og egentligt lidt tids spild.
Mona gider, har du overskud og lyst til at finde de “grimme kommentarer” så vil jeg sætte pris på det, for jeg er ikke i tvivl om at Quranen ikke kun er “lyserød”, men jeg kan altså ikke lige selv komme i tanke om noget der understøtter at Quranen har et nedgørende kvindesyn - når altså man tager hele Sura´en med og ikke plukker i teksten. Det findes da helt sikkert, men hvor?[/quote]
Mai prøv at læse mit indlæg igen.
Jeg tror, at du føler dig lidt “forfulgt”
Jeg skriver intet om de grimme kommentarer i Koranen.
Koranen er jo ikke en bog m. kommentarer.
Det fremgår af mit indlæg, at jeg mener kommentarerne i nogle indlæg.
[quote=Mona Jensen;352727]Mai prøv at læse mit indlæg igen.
Jeg tror, at du føler dig lidt “forfulgt”
Jeg skriver intet om de grimme kommentarer i Koranen.
Koranen er jo ikke en bog m. kommentarer.
Det fremgår af mit indlæg, at jeg mener kommentarerne i nogle indlæg.[/quote]
Det fremgår klart og tydeligt, når jeg læser det nu Jeg beklager. Det med “grimme kommentar” misforstod jeg hvis, nu ikke fordi jeg følte mig “forfulgt”, men nok snare fordi jeg læste den i min middagspause og var vist ikke helt vågen, efter kun 3 timers søvn og “stormøde” hele formiddagen. :S
RF. spurgte i går om der vitterlig ikke var nogle nedladende kommentar om kvinder i Quranen og jeg håbede lidt at det var dem du mente med “grimme kommentar”, for der må jo være noget i Quranen der er nedladende overfor eller “grimme kommentar” om kvinder.
Det ville jo udvide debatten lidt at få dem frem i lyset, for jeg betvivler som sagt ikke at der må været noget, jeg kan bare ikke umiddelbart finde det.
Nogen der kan finde noget i Quranen der besvar RF´s spørgsmål?