Hvad er det islamiske kvindesyn?

[quote=M&M-mor;349511]Altså, dit indlæg oser af velvilje, og det er godt, men du er jo ude i en konklusion, du slet ikke har belæg for. Der står i koranen, at en mand må slå sine hustruer, det er også nævnt flere steder i den ledsagende litteratur, og langt de fleste muslimske lærde enige om, at det er tilladt, hvis hun ellers er “slem” nok. Der er endda skrevet bøger om, hvordan muslimske mænd kan slå, så myndighederne i de vestlige lande ikke opdager noget, og senest har en dansk fængselsimam udgivet et lille skriv, hvor han blandt andet nævner mandens ret til at slå, så jeg synes godt nok, det er meget, meget flot, at du sådan lige med et snuptag, og nærmest i en bisætning sætter streg over nogle kontroversielle passager i koranen. :slight_smile:

Der er heldigvis rigtig mange muslimske mænd, som ikke slår deres hustruer, og det kan man jo så kun gisne om, om det er fordi de godt ved, man ikke skal slå sin hustruer uanset hvad koranen så siger, eller om det er fordi den latente trussel om vold virker, så de muslimske hustruer adlyder ham.[/quote]

Som jeg skriver, så er sagen måske ikke at de er muslimer, men at det er tradition hvor de kommer fra, ligesom det var tradition at slå kvinderne i Danmark for 100 år siden hvis de var slemme nok :frowning: Problemet for muslimerne selv er nok også, at kunne se denne forskel, og for nogen lykkes det desværre ikke, mens for andre - som dem på haya.dk så lykkes det.

Ifølge den gamle udlægning af Biblen var kvinden jo også helt underlagt manden, idet hun var skabt af ham og bl.a. derfor skulle underlægge sig. Lillith blev skrevet ud af de tidlige kristne skrifter, fordi hun var en fri og tænkende kvinde. Alligevel er vi jo blevet frie kvinder nu. Når muslimske kvinder selv ønsker det, så skal de nok også blive frie - det er jo ikke sværere for dem end det var for os. Måske vil det endda blive nemmere, fordi vi har vist dem vejen. Men ikke alle synes det er den rigtige vej :slight_smile:
Jeg er foreksempel ikke enig i at mænd og kvinder er lige - vi er forskellige og burde acceptere det faktum. Og jeg er en ganske almindelig etnisk dansk studerende :wink:

Men jeg tror, at jeg vil afslutte min del af denne diskussion, for vi kan ikke blive enige - I har jeres holdning og jeg har min. Og holdningsdiversitet er heldigvis en dejlig ting :slight_smile:

Lige er ikke det samme som ens …
Gode gamle Hanne Reintoft sagde en gang noget i retning af, at “der findes ikke større ulighed end at behandle forskellige mennesker ens”. Klog kone!

NP

Netop. Meget af det, vi regner for muslimsk kvindesyn er i virkeligheden rester af den lokale religion, der var før islam kom til.
Reglen om, at en mand må have fire koner, repræsenterede faktisk en stramning, for før Muhammed var der ingen begrænsninger.

NP

[quote=Niels Peter;349535]Netop. Meget af det, vi regner for muslimsk kvindesyn er i virkeligheden rester af den lokale religion, der var før islam kom til.

NP[/quote]

Kære Niels Peter.

Den holder altså ikke.
Du bør læse hele Koranen…:slight_smile:

Må jeg spørge, hvorfor du gerne vil vide det?? :slight_smile: Du virker helt oppe på mærkerne over det her emne :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;349542]Kære Niels Peter.

Den holder altså ikke.
Du bør læse hele Koranen…:)[/quote]

Jeg er så dovent anlagt - har du læst den, så kan du fortælle mig om det?
Jeg har faktisk læst store dele af Bibelen, og især det Gamle Testamente er hård kost for os, der går ind for ligestilling.
Flerkoneri optræder i de tidligste dele, men det gik siden af mode i datidens Palæstina …
Men selv i dagens Danmark findes der kristne, der i ramme alvor mener, kvinden skal være underlagt manden.

NP

[quote=RF;349465]Islam om hustruvold: Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam

Vi skal ikke selv særligt langt tilbage i vores historie før der var meget mere hustruvold…[/quote]

Det har du ganske ret i;
men der står ikke i Bibelen, at det er tilladt at slå din hustru.
Det står der i Koranen.

Jeg har i 8 år været medlem af en dansk/tyrkisk kvindegruppe.
Alle kvinder er muslimer (lige en oplysning for god ordens skyld - som praktiserer deres religion)

Vi er 7 danske kvinder og 35 muslimske kvinder.
Der er ikke èn eneste af disse kvinder, som ikke har ondt i maven hver dag - fordi de får bank -what

Det er kun lykkedes for mig én eneste gang i alle disse år, at overtale en mor til ikke at tage sin datter ud af skolen for at blive bortgiftet i Tyrkiet.
Pigen var 13 år.
Hun fik lov til at fortsætte sin skolegang :hjerte:

Jeg kender også til piger; der bliver sendt til Tyrkiet flere år - på genopdragelse.

Nu hopper jeg ud af denne tråd.
Jeg har fået nok…:sorry:

[quote=Niels Peter;349557]Jeg er så dovent anlagt - har du læst den, så kan du fortælle mig om det?
Jeg har faktisk læst store dele af Bibelen, og især det Gamle Testamente er hård kost for os, der går ind for ligestilling.
Flerkoneri optræder i de tidligste dele, men det gik siden af mode i datidens Palæstina …
Men selv i dagens Danmark findes der kristne, der i ramme alvor mener, kvinden skal være underlagt manden.

NP[/quote]

Meget vil jeg sikkert gøre for dig Niels Peter.:slight_smile:

Ja…jeg har læst Koranen flere gange.
Ligesom jeg også har læst både Det Gamle Testamente og også Det Nye Testamente.

Koranen må du selv læse - doven eller ej…:slight_smile:

[quote=RF;349465]Islam om hustruvold: Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
men som der ganske rigtigt skrives på haya.dk, så er hustruvold ikke accepteret af Islam, men en misforståelse fra nogle folks side. Igen skal vi måske ikke se på religionen, men på en kultur der ligger ret langt fra vores egen. Vi skal ikke selv særligt langt tilbage i vores historie før der var meget mere hustruvold…[/quote]

Nu skal man så bare tænke på, at religionen er en meget, meget stor del af kulturen, faktisk er det i muslimske lande fortrinsvis religionen der bestemmer kulturen…og det er lige fra kvindesyn og til love og regler for næsten alt andet i samfundet.
Koranen har regler og forskrifter for ALT

[quote=Mona Jensen;349560]Det har du ganske ret i;
men der står ikke i Bibelen, at det er tilladt at slå din hustru.
[/quote]

Næ, men i følge Femte Mosebog, 22, 20-21, må man gerne stene hende, hvis det viser sig på bryllupsnatten, at hun ikke er jomfru:

"v20
Men hvis anklagen er sand, og beviset på, at pigen var jomfru, ikke er til stede, v21 skal man føre pigen hen foran døren til hendes fars hus, og byens mænd skal stene hende til døde, fordi hun har begået en nedrighed i Israel ved at bedrive hor i sin fars hus. Du skal udrydde det onde af din midte. "

NP

Så er jeg ked af at jeg gør dig rasende Denise for jeg giver altså ikke hånd til muslimske mænd og vil blive stinkende fornærmet hvis de gav mig hånden.

Under mig stadig over…for hvad?

Irakkerne kom i 80´erne og somalierne begyndte først at komme i 90´erne primært som Kvote og De Facto flygtninge til Danmark.

Det må du gerne.

Emnet intresserer mig da det er en stor del af mit liv proffesionelt og privat.

Desuden bryder jeg mig ikke om at der slynges rundt med stigmatiseringer og især lige netop sætningen “det islamisk kvindesyn” efterfulgt af en masse som jeg ikke genkender som “det islamiske kvindesyn”. Men hvad ved jeg som kun er uddannet i Islamisk religion og kultur, arbejder indenfor området og har boet sammen med og fået barn med en muslimsk mand…Desuden er min mor jugoslavisk romani så er lidt træt at fordomme og stigmatiseringer af såvel islam som romani.

Ps. Har desværre ikke været på arbejdet i dag da jeg er blevet syg…så statistikken må lige vente.

[quote=Mai;349901]
Irakkerne kom i 80´erne og somalierne begyndte først at komme i 90´erne primært som Kvote og De Facto flygtninge til Danmark.[/quote]

Var det ikke primært iranere og kurdere (muligvis fra Irak), der kom i 80’erne? Og ja, somaliere og eks-jugoslaver i 90’erne, hvor eks-jugoslaverne ligger i top mht. integration…

[quote=Mai;349901]Det må du gerne.

Emnet intresserer mig da det er en stor del af mit liv proffesionelt og privat.

Desuden bryder jeg mig ikke om at der slynges rundt med stigmatiseringer og især lige netop sætningen “det islamisk kvindesyn” efterfulgt af en masse som jeg ikke genkender som “det islamiske kvindesyn”. Men hvad ved jeg som kun er uddannet i Islamisk religion og kultur, arbejder indenfor området og har boet sammen med og fået barn med en muslimsk mand…Desuden er min mor jugoslavisk romani så er lidt træt at fordomme og stigmatiseringer af såvel islam som romani.

Ps. Har desværre ikke været på arbejdet i dag da jeg er blevet syg…så statistikken må lige vente.[/quote]

Hold da op, en proffesionel??! :wink: Og uddannet islamist, eller hvad? -what Men hvad ved du, som du selv skriver, og ja det afventer jeg bestemt med spænding - især bliver det oplysende, håber jeg, når du indvier os i dit bud på koranens kvindesyn, som du åbenbart til forskel fra en del andre herinde mener er veldefineret:

[quote=M&M-mor;349979]Var det ikke primært iranere og kurdere (muligvis fra Irak), der kom i 80’erne? Og ja, somaliere og eks-jugoslaver i 90’erne, hvor eks-jugoslaverne ligger i top mht. integration…

Det var både irakker, iraner og kurder (irakiskekurder, iranskekurder og tyrkiskekurder) men når du ved dette, hvorfor så spørge om den somaliske “bølge” (direkte usmageligt ordbrug i mit univers) ikke kom før den irakiske???

Hold da op, en proffesionel??! :wink: Og uddannet islamist, eller hvad? -what Men hvad ved du, som du selv skriver, og ja det afventer jeg bestemt med spænding - især bliver det oplysende, håber jeg, når du indvier os i dit bud på koranens kvindesyn, som du åbenbart til forskel fra en del andre herinde mener er veldefineret:[/quote]

Troede du havde fanget den allerede, da jeg oprettede tråden!

Nu tror jeg ikke danske universiteter uddanner islamister, men du ved jo så meget jeg ikke ved.

Og ja jeg arbejder med flygtninge, hvilket min mand også gør, men han er vel så også “islamist” idet han er uddannet i arabisk på RUC. Eller hvad?

Kan dog oplyse dig om at jeg er kristen, ikke at det ændre en dyt.

Quaranen er en veldiffineret bog omkring alt i livet, som andre også har været indepå i denne tråd, så er du (oprigtigt -hvilket jeg tillader mig at betvivle) intresseret i at vide hvad islams kvindesyn er, så burde du læse den.

Du kan jo låne vore. Den læses fra højre mod venstre, så du ikke er i tvivl, eller så har biblioteket en ganske udmærket udgave på dansk.

[quote=Mai;350006]Troede du havde fanget den allerede, da jeg oprettede tråden!

Nu tror jeg ikke danske universiteter uddanner islamister, men du ved jo så meget jeg ikke ved.

Og ja jeg arbejder med flygtninge, hvilket min mand også gør, men han er vel så også “islamist” idet han er uddannet i arabisk på RUC. Eller hvad?

Kan dog oplyse dig om at jeg er kristen, ikke at det ændre en dyt.

Quaranen er en veldiffineret bog omkring alt i livet, som andre også har været indepå i denne tråd, så er du (oprigtigt -hvilket jeg tillader mig at betvivle) intresseret i at vide hvad islams kvindesyn er, så burde du læse den.

Du kan jo låne vore. Den læses fra højre mod venstre, så du ikke er i tvivl, eller så har biblioteket en ganske udmærket udgave på dansk.[/quote]

Ok, jeg tænkte nok, der ikke ville komme noget, hvilket er en skam, når du nu er professionel og uddannet og alting. Og beklager, men jeg havde ikke opfattet, at du er universitetsuddannet, og jeg er oprigtig overrasket. Jeg har fundet en engelsk koran på nettet, så jeg takker pænt nej til at låne din. :slight_smile:

Den eneste rigtige udgave af Koranen er vel den Arabiske da alt der er oversat er fortolket materiale har jeg ladet mig fortælle :slight_smile:

Det’ i hvert fald en ofte brugt undskyldning… :wink:

Det er rigtigt Birthe.

Iflg. Islam må Quaranen ikke oversættes i det den dermed gøres til genstand for fortolkning, hvilket ikke er tilladt.

Der er passager i det arabiske sprog - som der jo er i alle sprog - der nødvendigvis må omskrives for at give mening på f.eks. dansk og derfor påbydes det alle muslimer at læse Quaranen på arabisk.

Engang spurgte jeg til et arabisk ord og det havde 234 bøjninger da arabisk ikke kun bøjes i tid og personer, men også afhænger af alle de andre ord der indgår i sætningen. Med det i mente, kan man ikke fortænke nogen i at mene at Quaranen ikke kan oversættes, uden at der sker en fortolkning.

Har dog læst både den svenske og danske udgave og hvis det kun er i almen intresse man vil læse Quranen, er den danske sådan nogenlunde ok.

Hvorledes du har opfattet mig, om det er som uuddannet islamist eller noget andet er mig fløjtende ligegyldigt. Hvem og hvad vi hver især er, burde ikke spille nogen rolle.

I debatterne, drejer det sig efter min mening, om at videregive holdninger og faktuel viden og holde fokus på sagen fremfor personen.

Min intution vedr. dig er blevet bekræfter i rigt mål i denne tråd og jeg beklager, at jeg ikke er overrasket!

For at gøre det utvetydigt, hvad jeg mener så skal jeg gerne risikere en frysning:

Du ynder, i mine øjne, at provokere og trækker den anden bruger sig ikke første gang du brillierer, så går du efter personen fremfor emnet nydeligt kamufleret bag nedladende spidsfindige kommentarer.

Hvorfor du føler behov for dette, tja det kan jeg så bruge min NLP-uddannelse på at analysere, men ærlig talt det gider jeg ikke, for som jeg skrev til dig i en anden tråd, kan det sætte skub i en debat, at provokere, men det kan også meget nemt blive trættende.

Til jer andre i denne tråd.

Tak for jeres indlæg som har været både spændende og intressant læsning.

:lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide::lys-ide:

WOUW - Indser først nu at jeg jo som islamist med min uddannelse og job kan få alle småracistiske rabiate danskere omvendt til islam. Pokkers osse at jeg er kristen!

quote=Mai;350032Hvorledes du har opfattet mig, om det er som uuddannet islamist eller noget andet er mig fløjtende ligegyldigt. Hvem og hvad vi hver især er, burde ikke spille nogen rolle.

I debatterne, drejer det sig efter min mening, om at videregive holdninger og faktuel viden og holde fokus på sagen fremfor personen.

Min intution vedr. dig er blevet bekræfter i rigt mål i denne tråd og jeg beklager, at jeg ikke er overrasket!

For at gøre det utvetydigt, hvad jeg mener så skal jeg gerne risikere en frysning:

Du ynder, i mine øjne, at provokere og trækker den anden bruger sig ikke første gang du brillierer, så går du efter personen fremfor emnet nydeligt kamufleret bag nedladende spidsfindige kommentarer.

Hvorfor du føler behov for dette, tja det kan jeg så bruge min NLP-uddannelse på at analysere, men ærlig talt det gider jeg ikke, for som jeg skrev til dig i en anden tråd, kan det sætte skub i en debat, at provokere, men det kan også meget nemt blive trættende.

Til jer andre i denne tråd.

Tak for jeres indlæg som har været både spændende og intressant læsning. [/quote]
Nå, du har modereret lidt siden i går aftes, ser jeg. Den eneste grund til, jeg tværer rundt i din uddannelse er, at du fremfører den som en slags argument. Det er set før, også herinde, og det virker ikke. Stadig kunne jeg stadig godt tænke mig at se noget substantielt fra din side om islams “nøje nedskreven kvindesyn”. Jeg har skrevet, hvad jeg mente med islams kvindesyn, du kalder det stigmatiserende, og rasler med en hulens masse (krum-?)sabler, men uden med et eneste reelt argument.

Og det bekræfter mit indtryk.

WOUW - Indser først nu at jeg jo som islamist med min uddannelse og job kan få alle småracistiske rabiate danskere omvendt til islam. Pokkers osse at jeg er kristen![/quote]

Jeg tillader mig at tvivle, men det er godt, din selvtillid ikke fejler noget :ok:

Interessant nok - og muligvis en af årsagerne til, at det er så umådelig
vanskeligt at ændre noget i verden. Folk har deres helt egen mening - og det
er bestemt i orden - men samtidig så lidt respekt for, at nogen fagligt eller
personligt kan have en indsigt, fordi de netop sidder med fingrene i
substansen, at man slet ikke er lydhør for, at der måske kan være en anden
vinkel på sagen også.

Dette er blot en helt generel betragtning og altså ikke specielt møntet
på diskussionen af det islamiske kvindesyn :slight_smile: