Tak Mai…
[quote=tzari;349244] Snakkede på et hospitals ophold med en muslimsk man. Har var født i østen (…) Han var skole lærer og fortalte deres muslimske piger faktisk havde fået lavet en speciel badedragt så de kunne nyde at svømme ligeså meget som de “danske” piger. Det er da en tilpasning og tegn på man vil kvinderne det godt istedet for at sige de SLET ikke må svømme
Sådan kan muslimer også være :)[/quote]
Jamen, ingen tvivl om, at der også findes mange moderate, moderne muslimer. Det er bare de rabiate “verdens-omvæltere” udi egen optik, som råber højest og dermed sætter dagsordenen. Alle de fredelige “hverdags-muslimer” ville gøre både sig selv og verden en kæmpe-tjeneste ved at markere sig meget mere - så alle kan se, at de er de fleste.
Svømmedragt?
Tja…
Forleden genså jeg filmen “Mrs Brown” (Om Victoria I), hvor hun og døtrene fik badehuset kørt frem, og så nød de havbadets glæder! Iført bluse, mamelukker, samt skørt til knæene, og bade-kyse!
Er det OK?
Det viste sig at være et skridt fremad mod århundredskiftet 1900’s reformdragt og 20’erenes sportsdyrkelse også for kvinder. Victoriatidens kvinder dyrkede fysisk krævende bueskydning, og næste trin var tennis, svømning - og 20’ernes swingpjatter, der blev til de frigjorte 30eres flapper-girls.
Når jeg så ser et modelfoto af en pige i mellemgrøn “islamisk” hel-badedragt, så griner jeg:
Den er helt vildt afslørende! Hele kroppen, arme og ben er dækket af et stramt tricot, der intet overlader til fantasien, med eller uden tørklæde. Uanstændigt?
Ja, langt mere end f. eks. en kulørt alm. dækkende badedragt, der slører formerne, med f eks et lille bade slå-om skørt eller en Pareo (et langt tørklæde, der først bindes forpå ovenfor brystet, og derpå føres om midt på ryggen, hvorpå det bindes om taljen - super-diskret!). Eller med et par lette sports-boxershorts over en dækkende badedragt.
Et eksempel tilbage til midt i Victoria I’s regeringstid: Vores egen store danske kunstner (ven med H C Andersen, og lige så kendt som ham i samtiden) Bournonville, balletchef og top-koreograf, var blevet sendt i eksil pga en etikette-bommert.
Vores mr. B benyttede lejligheden til at tage til Wien, som havde en meget teknisk dygtig ballet uden den store mening. Det var mere underholdning.
Han var en ret moralsk herre, der kæmpede meget imod den gængse opfattelse, at dansere var prostituerede alle tilhobe, og at erhvervet skulle være suspekt i sig selv.
Derfor stejlede han, da han i Wien så, at alle danserinderne bare grønne mamelukker, tydeligt synlige under de gennemsigtige balletskørter!
De var indført af moralske hensyn (damers ben og det imellem skulle skjules), og hed ‘Calecons de Precaution’ (frit oversat ‘Forsigtighedsbukser’ ). Se det for jer… ærbart?
Med andre ord: Diverse forordninger og regler for kvinders klædedragt mhp adfærdsregulerene adfærd kan føre til det modsatte: Udstilling af kvindekroppen. Til hvis fornøjelse? Gæt selv…
Kropsnær hel-badedragt, victoriansk badekjole med mamelukker, og grønne tights under tylsskørter - er muligvis designet i den bedste mening, men med stik modsat effekt.
Jeg kommer til at tænke på, hvad jeg ser, når jeg en sjælden gang venter på bus på Rådhuspladsen: Ovre ved bus 5A vrimler det med tørklæde-bærende piger. Med lange frakker og kjortler. Slidset hel- eller halv-højt op for at vise elegante lange bukser, høje hæle, strømper med simili-udsmykning - alt sammen helt i sort, for man er jo en pæn, muslimsk pige, eller :?
For en del år siden fik jeg en (sikkert ud af flere) forklaringer på, hvorfor islam kræver, at kvinder skal bære tørklæde/slør udenfor hjemmet - det være sig hijab, niqab, eller jilbab, for mig er det hib som hab!).
En historie fra koranen blev referet: En af Muhammeds unge kusiner på ca 14 år ville gerne opnå noget fra merbemeldte familie-overhovede. Hun brugte derfor et gammelt trick, nemlig at møde op fristende let-påklædt. Hr M. blev rasende og sendte hende bort med ord a la 'I kvinder bør tildække de af jeres ynder, der frister (etc etc).
Med andre ord, manden blev forståeligt nok dødtræt af dumme tøser, der forsøgte at opnå noget ved at vifte om næsen med deres kvdl. ynder. Jeg havde såmænd en gymnasieveninde, der fik en pæn eksamen på den konto, så IMHO sker dette til alle tider.
Men det sørgelige er, at når Muhammeds kusine møder op med dyb udskæring/decolletage og et indsmigrende smil, så er konsekvensen, at milliardvis af verdens kvinder en hel del hundrede år derefter må gå med ‘telte’ over sig, lædermasker over ansigtet, div. tykke ulddragter med do. sokker og strømper i temperaturer på omkring 45gr. +
Det er det, der er langt ude IMHO!
Den vestlige og den (mellem-)østlige verden er ude af trit mht grader af køns-frigørelse. Hvad gør vi ved det :?
Det hjælper ialtfald ikke at acceptere og fremme kønsdiskrimination i hverdagens DK, uanset påskud.
Go nu nat
Var de nu sådan eller fulgte de blot parolen: “Skik følge eller land fly”
Dengang vi rekrutterede “gæstearbejdere” til Danmark var holdningen at “gæstearbejderne” skulle assimileres og det blev de i høj grad udadtil, men de færreste blev det reelt.
Ser vi på datidens “gæstearbejder” som forsat er bosatte i Danmark er det faktisk den befolkningsgruppe og deres efterkommere der er ringest integreret i det danske samfund og også den befolkningsgruppe der tæller mest i statestikken over “æresdrab”, “tvangsægteskaber” og “opdragelses ture til hjemlandet”.
Integrations begrebet dækker afhængig af politisk ståsted over assimilation og inklusion. I mine øjne bør vi i dagens Danmark fokusere på inklusion frem for assimilation, da vi kun graver grøfter ved at påtvinge andre “vores kultur” - en kultur der kun er ensartet i fru XX´s øjne. Da vi i vores lille land har uendelige forklaringer på hvad netop dansk kultur repræsentere. Vi har egnskultur, vi har individuelle kulture mv. begrebet “dansk kultur” eksisterer ikke i dagens Danmark, fordi vi som danskere er individualister Hvorledes kan vi så forsvare at kræve at hr og fru Paki, Hr og fru Thai og hr og fru Kolulumpur (intet hånligt i disse navne) skal vide hvad pokker dansk kultur er, når vi ikke engang er enige som hr. og fru Danmark?
Hvordan kan vi kræve at de fralægger sig egne kultur, traditioner, normer og værdier, når vi netop som danskere hylder vores ret til forskelligheder og individualisme?
[quote=Mai;349367]
Dyrenes beskyttelse har faktisk for år tilbage udtalt at Halla-slagtning ikke er mere smertefuldt for dyret end de slagtemetoder vi bruger på danske slagterier.
.[/quote]
Nu kommer Dyrenes Beskyttelse jo med så meget andet sludder og urigtigheder…så det ville jeg ikke tillægge den store betydning hvad de siger i den forbindelse.
Essensen er, at her i DK er Halalslagtning forbudt for danskere og har været det i mange år…fordi den slagtemetode er i uoverensstemmelse med Dyreværnslovens § 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt.
Men muslimerne må gøre det på dispensation fordi det påbydes af deres religion, at de ikke må spise kød fra dyr der er bedøvede før de bliver slagtet.
Nu ved jeg ikke hvad du kalder “datidens gæstearbejder”
Men ser vi på dem der vitterligt var datidens gæstearbejdere, altså dem som blev importeret i stor stil først i 70erne, er det sådan, at hovedparten af dem faktisk slet ikke var muslimer og derfor er begreber som tvangsægteskaber og æresdrab ukendte for den gruppe mennesker.
De kom derimod fra Eksjugoslavien, altså før det hed “eks”…men blot Jugoslavien.
Og de har nu ikke haft problemer med at blive integreret.
Det var først meget senere, at der også begyndte at komme Tyrkiske, muslimske gæstearbejdere hertil…
Mon de gjorde det som en flot gestus overfor lokalbefolkningen :?
[quote=Mai;349386]Dengang vi rekrutterede “gæstearbejdere” til Danmark var holdningen at “gæstearbejderne” skulle assimileres og det blev de i høj grad udadtil, men de færreste blev det reelt.
Ser vi på datidens “gæstearbejder” som forsat er bosatte i Danmark er det faktisk den befolkningsgruppe og deres efterkommere der er ringest integreret i det danske samfund og også den befolkningsgruppe der tæller mest i statestikken over “æresdrab”, “tvangsægteskaber” og “opdragelses ture til hjemlandet”.
Integrations begrebet dækker afhængig af politisk ståsted over assimilation og inklusion. I mine øjne bør vi i dagens Danmark fokusere på inklusion frem for assimilation, da vi kun graver grøfter ved at påtvinge andre “vores kultur” - en kultur der kun er ensartet i fru XX´s øjne. Da vi i vores lille land har uendelige forklaringer på hvad netop dansk kultur repræsentere. Vi har egnskultur, vi har individuelle kulture mv. begrebet “dansk kultur” eksisterer ikke i dagens Danmark, fordi vi som danskere er individualister Hvorledes kan vi så forsvare at kræve at hr og fru Paki, Hr og fru Thai og hr og fru Kolulumpur (intet hånligt i disse navne) skal vide hvad pokker dansk kultur er, når vi ikke engang er enige som hr. og fru Danmark?
Hvordan kan vi kræve at de fralægger sig egne kultur, traditioner, normer og værdier, når vi netop som danskere hylder vores ret til forskelligheder og individualisme?[/quote]
Så vidt jeg husker, er det somalierne, der er ringest integreret, og de var ikke gæstearbejdere, palæstinenserne topper i kriminalitet både i første og anden generation, og tyrkerne, som for de flestes vedkommende var gæstearbejdere, har en forholdsvis høj arbejdsmarkedsdeltagelse, og lur mig om ikke de fleste muslimske, kvindelige, tørklædefri politikere er tyrkere. Æresdrab vil jeg meget gerne se din statistik for
De fylder bare ikke så meget, synes jeg…
Jeg fandt en nok mere ærlig side om Islam: http://haya.dk/ Den er skrevet af muslimer for muslimer, men vi andre kan lære en masse… Der bliver nævnt en masse regler, men jeg tvivler på hvor mange der lever op til dem - det er jo som med kristne: De lever langt fra heller op til alle Biblens regler. Og de regler der her bliver stillet op, er jo sådan som det optimalt burde være - ikke nødvendigvis hvordan folk normalt lever
Som én har nævnt før, så kommer holdningerne til kvinder og mange andre emner i Islam an på øjnene der ser - ligesom kristendommen og alle andre religioner
[quote=Felis;349412]Nu kommer Dyrenes Beskyttelse jo med så meget andet sludder og urigtigheder…så det ville jeg ikke tillægge den store betydning hvad de siger i den forbindelse.
Essensen er, at her i DK er Halalslagtning forbudt for danskere og har været det i mange år…fordi den slagtemetode er i uoverensstemmelse med Dyreværnslovens § 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt.
Men muslimerne må gøre det på dispensation fordi det påbydes af deres religion, at de ikke må spise kød fra dyr der er bedøvede før de bliver slagtet.
[/quote]
Hvorfor hulen er det så Rose Poultry konsekvens hallal slagter alle deres kyllinger hvis det er ulovligt. :? De kyllinger er IKKE bedøvet kom til at kikke ind i rummet engang og det er spil vågne kyller der panisk bakser fordi de ikke fatter hvorfor de hænger i benene
[quote=M&M-mor;349414]
Så vidt jeg husker, er det somalierne, der er ringest integreret, og de var ikke gæstearbejdere, palæstinenserne topper i kriminalitet både i første og anden generation, og tyrkerne, som for de flestes vedkommende var gæstearbejdere, har en forholdsvis høj arbejdsmarkedsdeltagelse, og lur mig om ikke de fleste muslimske, kvindelige, tørklædefri politikere er tyrkere. Æresdrab vil jeg meget gerne se din statistik for :)[/quote]
Jeg fandt noget med kriminalitet, statistikker og nationaliteter i en gammel tråd:
[FONT=Verdana][SIZE=2]I linkene her er der mulighed for at søge på oprindelsesland og antal sager m.m.
http://www.statistikbanken.dk/STRAFNA2
http://www.statistikbanken.dk/STRAFNA1
Og her er politiets tabeller for drabssager m.m.
[/SIZE][/FONT]
Lidt der fortæller om herboende muslimers kvindesyn:
[FONT=Verdana]Problemets er, at for tiden (og gennem de seneste par år har tallet været støt stigende) er det sådan, at ud af de kvinder der søger tilflugt på krisecentrene, der er ca 75 % af dem kvinder af anden etnisk oprindelse end dansk…og det siger alligevel noget, når man tager i betragtning, at personer i DK med anden etnisk oprindelse end dansk udgør mindre end 10 % af den samlede befolkning.
Der er to årsager til indvandrerkvindernes henvendelser til krisecentrene:
Voldelige ægtemænd eller flugt fra familien ved udsigt til tvangsdepotering og tvangsægteskab
Citat:
“Sidste år havde Dannerhuset kontakt til over 1.400 kvinder, og 70 procent af dem har ikke dansk baggrund. De fleste er ifølge Vibe Klarup Voetmann fra Mellemøsten.”
Citat:
"Kvinder med anden etnisk baggrund end dansk søger i stigende grad hjælp på Horsens Krisecenter.
Fire ud af fem kvinder på centret er i dag med anden etnisk baggrund. "
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyh…/24/075441.htm
[/FONT]
Dronning Margrethe II om islam:
Citat
“Vi har ladet spørgsmålet om islam flyde i for lang tid, thi vi er tolerante og ret dovne. Det er nødvendigt, fra tid til anden, at løbe risikoen at se sig påklæbet en mindre flatterende etikette, for der er visse ting, som man ikke skal vise tolerance.”
[quote=tzari;349441]Hvorfor hulen er det så Rose Poultry konsekvens hallal slagter alle deres kyllinger hvis det er ulovligt. :? De kyllinger er IKKE bedøvet kom til at kikke ind i rummet engang og det er spil vågne kyller der panisk bakser fordi de ikke fatter hvorfor de hænger i benene
http://www.rosepoultry.dk/Halal_slagtning.asp[/quote]
De har dispensation, fordi en stor del eksporteres til muslimske lande.
Noget der i øvrigt var meget stor polemik om da det begyndte aat blive praktiseret
Om vi andre så ikke bryder os om at æde halalslagtet kylling, det er bare ærgerligt, så må vi købe det et andet sted fra…
[quote=Felis;349448]
Citat
“Vi har ladet spørgsmålet om islam flyde i for lang tid, thi vi er tolerante og ret dovne. Det er nødvendigt, fra tid til anden, at løbe risikoen at se sig påklæbet en mindre flatterende etikette, for der er visse ting, som man ikke skal vise tolerance.” [/quote]
Bortset fra hun var mindst 10 år for længe om at indse ovenstående, så elsker jeg vor Dronning
Islam om hustruvold: Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
Ganske interessant, hvordan nogle muslimer ser på tingene
Men jeg kan godt se at statestikken ikke er med mig - men som der ganske rigtigt skrives på haya.dk, så er hustruvold ikke accepteret af Islam, men en misforståelse fra nogle folks side. Igen skal vi måske ikke se på religionen, men på en kultur der ligger ret langt fra vores egen. Vi skal ikke selv særligt langt tilbage i vores historie før der var meget mere hustruvold…
Og så et lille pip fra mig
Man hjælper heller ikke de kvinder som vitterlig er udsat for vold ved at sige, at volden ikke findes, eller lukke øjnene.
Den her artikel er fra d. 11-3 http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/AarhusBy/2010/03/11/055835.htm
[quote=Kaja;349486]Og så et lille pip fra mig
Man hjælper heller ikke de kvinder som vitterlig er udsat for vold ved at sige, at volden ikke findes, eller lukke øjnene.
Den her artikel er fra d. 11-3 http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/AarhusBy/2010/03/11/055835.htm[/quote]
Det kan jo også tænkes at grunden til at der er flere etniske kvinder der søger på krisecenter end danskere er fordi at danskerne har et bagland som er i orden som de kan søge til. Den mulighed har mange af de andre ikke
[quote=Felis;349412]Nu kommer Dyrenes Beskyttelse jo med så meget andet sludder og urigtigheder…så det ville jeg ikke tillægge den store betydning hvad de siger i den forbindelse.
Ved Hallal slagtning skæres halspulsårene over og det er både hos mennesker og dyr forbundet med nået nær øjeblikkelig død.
Om man finder det barbarisk eller ej vil jeg lade være op til den enkelte.
Nu ved jeg ikke hvad du kalder “datidens gæstearbejder”
Men ser vi på dem der vitterligt var datidens gæstearbejdere, altså dem som blev importeret i stor stil først i 70erne, er det sådan, at hovedparten af dem faktisk slet ikke var muslimer og derfor er begreber som tvangsægteskaber og æresdrab ukendte for den gruppe mennesker.
De kom derimod fra Eksjugoslavien, altså før det hed “eks”…men blot Jugoslavien.
Og de har nu ikke haft problemer med at blive integreret.
Det var først meget senere, at der også begyndte at komme Tyrkiske, muslimske gæstearbejdere hertil…[/quote]
Når jeg taler “gæstearbejder” taler jeg om de tyrkiske gæstearbejder der kom til Danmark i slutningen af 60´erne først i 70´erne.
I diskussionen omkring jugoslavier er jeg desværre inhabil- sorry!
Dog har flertallet af jugoslavier gennem århundrede været muslimer, så jeg betvivler stærkt på at marioteten af de jugoslavier du refererer til har været ikke-muslimer.
[quote=M&M-mor;349414]Mon de gjorde det som en flot gestus overfor lokalbefolkningen :?
Nu var gæsterarbejderne hentet til Danmark for at arbejde, de færreste i dag ved at der dengang var en klausul for disse mennesker der sagde ja til tilbuddet, nemlig at de skulle “rejse hjem igen” (orker ikke diskussionen om hvorfor de så ikke gjorde det og hvorfor Danmark ikke håndhævede deres egen regel!).
Hvis jeg viste at jeg kun var i et land på det vi i dag kalder “tålt ophold” tja så ville jeg hjemme leve i overensstemmelse med min kultur. Vidste jeg derimod at jeg skulle bosætte mig for evigt i et land ville jeg også gøre en indsats for at “lokalbefolkningen” lærte om min kultur og etablere kulturelle steder hvor jeg kunne praktisere min kultur. Det er jo netop det vi ser i dag med etniskedanskere, de ønsker moskeer hvor de kan praktisere deres tro, de ønsker forståelse for og respekt af deres hjemlandskultur mv. Jo mere fastforankret vi mennesker bliver jo mere ønsker vi at det sted vi er afspejler hvem vi er.
Se blot på hvordan vi selv gebærder os, ifht om vi skal være en enkelt dag på et hotel eller om vi skal være der to uger.
Deres opførelse er jo blot menneskelig og fuld forståelig - ja altså i min verden.
Så vidt jeg husker, er det somalierne, der er ringest integreret, og de var ikke gæstearbejdere, palæstinenserne topper i kriminalitet både i første og anden generation, og tyrkerne, som for de flestes vedkommende var gæstearbejdere, har en forholdsvis høj arbejdsmarkedsdeltagelse, og lur mig om ikke de fleste muslimske, kvindelige, tørklædefri politikere er tyrkere. Æresdrab vil jeg meget gerne se din statistik for :)[/quote]
I statistikken lige nu er somalierne i top, det er rigtigt men der er jo andre parameter der skal medregnes når der laves statistikker der kan danne et sammeligningsgrundlag.
Somalierne har været her relativt kort og kan derfor i integrations øjemed ikke indgå da årene til at have erhvervet sig kendskab til og forståelse af det danske samfund og kultur ikke er på højde med f.eks. en irakisk flygtning der har været i Danmark i 10 år.
Der skal gå min 10 år endnu førend vi kan danne os et reelt billede af somaliers integrationskvotient sammenlignet med andre etniske minoritetsgrupper.
Ang. den med æresdrab. Jeg skal lige afvente at jeg kommer på arbejdet i morgen. Jeg formoder stærkt at de statistikker vi har også er lagt ud på nettet, jeg ved blot ikke lige hvor. Så er dig svar/bevis skyldig indtil videre.
[quote=Felis;349448]
Citat
“Vi har ladet spørgsmålet om islam flyde i for lang tid, thi vi er tolerante og ret dovne. Det er nødvendigt, fra tid til anden, at løbe risikoen at se sig påklæbet en mindre flatterende etikette, for der er visse ting, som man ikke skal vise tolerance.” [/quote]
Hvis dette citat er korrekt, balancerer dronningen vist på kanten af hvad Grudloven forskriver, da en dansk regent ikke må blande sig i politik, men lad nu den ligge.
Hvis vi som udgangspunkt tager indholdet i dette citat, så tror jeg ikke at ret mange af os er uenige i at vi fra tid til anden må løbe den risiko at få et prædikat på os (tag bare Muhammedkrisen!) for at håndhæve de værdier vi har.
Sjovt nok er de så nøjagtig det samme der sker for muslimske kvinder nemlig at de får påklæbet en mindre flatterende etikette om at de er uselvstændige undertrykte kvinder og ønsker bare at håndhæve egne værdier. (Åh hvor er Danmark dog paradoksernes hjemstavn!)
[quote=MiSi;349378]
For en del år siden fik jeg en (sikkert ud af flere) forklaringer på, hvorfor islam kræver, at kvinder skal bære tørklæde/slør udenfor hjemmet - det være sig hijab, niqab, eller jilbab, for mig er det hib som hab!).
En historie fra koranen blev referet: En af Muhammeds unge kusiner på ca 14 år ville gerne opnå noget fra merbemeldte familie-overhovede. Hun brugte derfor et gammelt trick, nemlig at møde op fristende let-påklædt. Hr M. blev rasende og sendte hende bort med ord a la 'I kvinder bør tildække de af jeres ynder, der frister (etc etc).
Med andre ord, manden blev forståeligt nok dødtræt af dumme tøser, der forsøgte at opnå noget ved at vifte om næsen med deres kvdl. ynder. Jeg havde såmænd en gymnasieveninde, der fik en pæn eksamen på den konto, så IMHO sker dette til alle tider.
Men det sørgelige er, at når Muhammeds kusine møder op med dyb udskæring/decolletage og et indsmigrende smil, så er konsekvensen, at milliardvis af verdens kvinder en hel del hundrede år derefter må gå med ‘telte’ over sig, lædermasker over ansigtet, div. tykke ulddragter med do. sokker og strømper i temperaturer på omkring 45gr. +
Det er det, der er langt ude IMHO!
Den vestlige og den (mellem-)østlige verden er ude af trit mht grader af køns-frigørelse. Hvad gør vi ved det :?
Det hjælper ialtfald ikke at acceptere og fremme kønsdiskrimination i hverdagens DK, uanset påskud.
Go nu nat :)[/quote]
Den historie om kusinen stammer med garanti ikke fra Quaranen.
(القرآن al-Qur’ān) er muslimernes primære helligskrift, som ifølge læren blev åbenbaret i brudstykker til Muhammed igennem ærkeenglen Gabriel og disse er gengivet som sådan på arabisk i Quaranen.
Den består hovedsaglig af regler, forordninger og lovtekst, som er kommet til profeten ifma åbenbaringer.
Historier om profeten Mohammed findes i diverse Hadith. Hadith er forskellige lærdes forsøg på at forklare profetens liv og færden samt give et bud på hvad profeten har ment med dette og hint.
De forskellige Hadiths kan være modsigende afhængig af hvilken gren af islam de repræsenter. Efter Muhammeds død kunne man ikke enes om hvem der skulle efterfølge Muhammed som overhovede for muslimerne. Denne strid delte muslimerne i shia og sunni. Hadith´ene er derfor forskellige afhængig af om det er shia-lærde eller sunni-lærde der har skrevet de forskellige Hadith´s. Dertil kommer en masse udgivet Fatwa.
Hadith og Fatwa har som sådan intet at gøre med selve Quaranen.
Hadith svarer til de utallige bøger der forsøger at forklare hvad der menes med de ting Biblen beskriver. Fatwa svarer til at en præst er blevet stillet et konkret spørgsmål og hans svar udgives i kirkebladet eller lignende.
Jeg er enig med dig i at det ikke nytter at vi accepterer eller fremmer kønsdiskrimineringen i Danmark, ej heller at de etniske personer viderfører deres fysiske opdragelsesmetoder mv.
Dog skal vi huske på at de færreste af de mennesker der kommer til Danmark har levet i en storby med industrialisering der har fremmet deres kønsrollemønster, samfundssyn osv, således som industrialiseringen og kvindefrigørelsen har herhjemme.
Hvis vi ser på de flygtninges kultur, normer og værdier i lyset af hvordan det var herhjemme før industrialiseringen, så genkender vi jo mangt og meget hos disse.
Jeg kan da godt som feminist banke såvel mændene som kvinderne oven i hovedet med min BH og proklamere mit frisind, og selvstændighed, men vil det fremme forståelsen for ligestilling, kvindens rettigheder, eller vil det fremfor alt skræmme, såvel kvinden som manden til at holde endnu mere fast i de normer og værdier de kender?
Flygtninge er ofte ikke havnet i Danmark af frivillighedens vej og alt er dem fremmede, hvilket gør dem usikre og når vi mennesker er usikre klammer vi os til de traditioner, normer og værdier som er genkendelige og forstålige for os. Jo mere vi presses, jo mere klammer vi os til disse værdier, traditioner osv.
Rigtig mange af de udlandsdanskere jeg kender og herboende udlændinge fortæller samstemmigt at betydningen af deres traditioner og kulturelle værdier er blevet mere tydelige i fraværet af disse og de derfor håndhæver dem mere i det “nye” land end de gjorde i det “gamle”.
Dermed ikke sagt at vi skal tolerere at de herboende bruger slår deres børn og hvad der ellers strider imod dansk lovgivning. Vi skal dog ikke i “vores hjertes godhed” forsøge at presse vores værdier og normer ned over disse mennesker.
Hvis vi trækker diskussionen væk fra islam og vender blikket mod Øst. Vi ønskede at befri Sovjet og Østtyskland fordi disse lande stred imod vores demokratiske opfattelse og frihedsværdier, men set i bagspejlet blev de så lykkeligere af vores vestlige værdier??
Bliver den muslimske kvinde lykkeligere af at gå topløs på stranden, eller at få (tvangs)passet sine førskolebørn? Bliver de unge muslimer mindre rodløse og forvirret af at indgå i den danske ungdomskultur. Bliver den muslimske far bedre af at få proklameret at hans selvopfattelse som familiens beskytter og forsørger er passé for mange år siden?
Selvfølgelig skal vi hjælpe de kvinder og mænd der udsættes for tvangsægteskaber (ikke arrangeret ægteskaber), de kvinder, mænd og børn der bliver slået, de der nægtes retten til uddannelse og arbejdsmarket, får frataget sine børn osv osv.
Det der er vigtigt for mig er at vi hjælper dem der ønsker vores hjælp og ikke dem vi ønsker skal have vores hjælp.
Samt at vi oplyser og bevarer dialogen, for kun der igennem kan vi nå ind til hinanden.
Da mit arbejdsliv og fritid (og heldigvis også min interesse) med denne her tråd er blevet noget udflydende de sidste par dage vil jeg (prøve) at holde en pause fra denne tråd.
Jeg tror jeg vil slutte mit bidrag til denne tråd med denne her test:
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/31417D84-0A25-4BA7-B954-F31AEAFC76A7/182092/islamtest_mx.swf
Ps. M&M-mor (har da vist kaldt dig M&M´s mor i en anden tråd, det beklager jeg.)
Jeg skal nok vende tilbage med svar til dig ang. statistikken over æresdrab i morgen eller hurtigst muligt. Den må kunne hentes på nettet et eller andet sted. Ellers må jeg se om vores kan scannes ind.
[quote=RF;349465]Islam om hustruvold: Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
Ganske interessant, hvordan nogle muslimer ser på tingene
Men jeg kan godt se at statestikken ikke er med mig - men som der ganske rigtigt skrives på haya.dk, så er hustruvold ikke accepteret af Islam, men en misforståelse fra nogle folks side. Igen skal vi måske ikke se på religionen, men på en kultur der ligger ret langt fra vores egen. Vi skal ikke selv særligt langt tilbage i vores historie før der var meget mere hustruvold…[/quote]
Altså, dit indlæg oser af velvilje, og det er godt, men du er jo ude i en konklusion, du slet ikke har belæg for. Der står i koranen, at en mand må slå sine hustruer, det er også nævnt flere steder i den ledsagende litteratur, og langt de fleste muslimske lærde enige om, at det er tilladt, hvis hun ellers er “slem” nok. Der er endda skrevet bøger om, hvordan muslimske mænd kan slå, så myndighederne i de vestlige lande ikke opdager noget, og senest har en dansk fængselsimam udgivet et lille skriv, hvor han blandt andet nævner mandens ret til at slå, så jeg synes godt nok, det er meget, meget flot, at du sådan lige med et snuptag, og nærmest i en bisætning sætter streg over nogle kontroversielle passager i koranen.
Der er heldigvis rigtig mange muslimske mænd, som ikke slår deres hustruer, og det kan man jo så kun gisne om, om det er fordi de godt ved, man ikke skal slå sin hustruer uanset hvad koranen så siger, eller om det er fordi den latente trussel om vold virker, så de muslimske hustruer adlyder ham.
Ja, det ville vi ønske, ikke? Det ville gøre os så dejligt fri for at skulle forholde os til nogle kontroversielle problematikker :sshh: Men det kunne jo også være, at hustruvold er langt mere accepteret i de kredse, og at man så ikke får noget ud af at søge hjælp hos familie eller venner, og de voldsramte kvinder skal da slet ikke tage en taxa til hverken krisecenter eller familie/venner, for nogle taxachauffører har jo lavet et sladrenetværk, så de arme ægtemænd hurtigt kan finde deres boksebold igen. :S
Den somaliske bølge kom vist før den irakiske, gjorde den ikke? :?
[quote=Mai;349491]Ved Hallal slagtning skæres halspulsårene over og det er både hos mennesker og dyr forbundet med nået nær øjeblikkelig død.
Jeg ved ikke om du kalder ca 5 minutter for hurtigt, men så lang tid tager det faktisk før en ko er død efter at være Halal-slagtet.
De første tre minutter er den endda i stand til at holde sig på benene mens blodet pisser ud af halsen på den og den vrider sig og viser tegn på smerte og ubehag…
Og det gider jeg ikke diskutere rigtigheden af, for det har været dokumenteret på TV med film.
Når jeg taler “gæstearbejder” taler jeg om de tyrkiske gæstearbejder der kom til Danmark i slutningen af 60´erne først i 70´erne.
I diskussionen omkring jugoslavier er jeg desværre inhabil- sorry!
Dog har flertallet af jugoslavier gennem århundrede været muslimer, så jeg betvivler stærkt på at marioteten af de jugoslavier du refererer til har været ikke-muslimer.
Du behøver ikke betvivle noget i den sammenhæng, og jeg bliver igen nødt til at korrigere dig…denne gang for din udtalelse om, at hovedparten af jugoslaverne var muslimer…, for der fandtes en lille population af muslimer (faktisk et tyrkisk mindretal) i Jugoslavien, og så var der nogen bosniere der var muslimer men kun en lille del af den samlede befolkning i Jugoslavien var muslimer…det tyrkiske mindretal og de bosniske muslimer udgjorde ca 17 %… men det var ikke dem, der kom her til landet.
Resten af befolkningen var/er ortodokse og katolikker
I statistikken lige nu er somalierne i top, det er rigtigt men der er jo andre parameter der skal medregnes når der laves statistikker der kan danne et sammeligningsgrundlag.
Somalierne har været her relativt kort og kan derfor i integrations øjemed ikke indgå da årene til at have erhvervet sig kendskab til og forståelse af det danske samfund og kultur ikke er på højde med f.eks. en irakisk flygtning der har været i Danmark i 10 år.
Der skal gå min 10 år endnu førend vi kan danne os et reelt billede af somaliers integrationskvotient sammenlignet med andre etniske minoritetsgrupper.
Det er anden generatationssomaliere der er det helt store problem her i landet, med problemer i skolerne og ungdomskriminalitet
Citat
“Vi har ladet spørgsmålet om islam flyde i for lang tid, thi vi er tolerante og ret dovne. Det er nødvendigt, fra tid til anden, at løbe risikoen at se sig påklæbet en mindre flatterende etikette, for der er visse ting, som man ikke skal vise tolerance.”
Hvis dette citat er korrekt, balancerer dronningen vist på kanten af hvad Grudloven forskriver, da en dansk regent ikke må blande sig i politik, men lad nu den ligge.
Det er skam helt korrekt citeret og yderligere kan tilføjes:
Citat:
Vi skal sætte grænser for, hvor tolerante vi skal være overfor de ekstreme muslimer
Og begge citater står at læse i bogen “Margrethe” en erindringsbog fortalt af dronningen til Annelise Bistrup
.[/quote]
*Den somaliske bølge kom vist før den irakiske, gjorde den ikke
Jo, det gjorde den