Hvad er det katte kan se, som vi ikke kan?

For mange, mange år siden boede vi et helt andet sted end nu, min bedre halvdel arbejdede i København og tog toget til og fra job.

Jeg var hjemme før ham og tænkte ikke nærmere over at kattene havde en fast rutine med at sætte sig i vinduet et kvarters tid før han kom hjem; det tog ham ikke 15 min at gå hjem fra stationen, men det var jo altid samme tid.

Altså næsten altid :slight_smile: En dag kom han nemlig helt uventet 1½ time tidligere hjem; uventet for mig, men tilsyneladende ikke for katte-dyrene, som helt modsat sædvane pludseligt satte sig i vindues-karmen alt for tidligt. Et kvarter senere kom ‘årsagen’ ind af døren.

:slight_smile:

[QUOTE=Niels Peter;1019013]Afgjort. Den bruger de i forvejen meget, når de skal orientere sig om hinandens tilstand, humør, seksuelle status osv.
Jeg er lidt skeptisk over for begrebet sjette sans hos katte, fordi allerede de fem, videnskaben vil skrive under på, at de har, er helt fantastiske.
Især hørelsen hos katte er fænomenal. Jeg havde en gang en kat, der kunne høre, om det var min cykelbagagebærer, der smækkede nede på gaden. Hvis det var, styrtede den straks ud i entreen. Alle andre kunne smække lige så tosset med deres bagagebærere, de ville, det rørte ham ikke …
Der er også beretninger om katte, der kunne høre, om det var deres mennesker, der kom kørende hjem, eller naboen - selv om naboen havde en bil af samme mærke og model.[/QUOTE]

Fuldstændig enig, og her har jeg er levende eksempel …Vi bor på anden sal, men vores bil parkeret på parkeringsplads nedenfor ( i forlængelse af blokken ) Vi skiftede bil fra en Fiat Marea til en Fiat Bravo for et lille års tid siden. Gabby ( vores næstældste ) har ALTID kunne høre/kende lyden af vores bil, så snart hun hører den så springer hun ud til fordøren for at tage imod Carsten, og hold da op hvor blev hun forvirret i starten af vores bilskift, hun kikkede undren på Carsten i starten og vi kunne tydelig se at hun tænkte hvor kommer du fra. Der gik ikke mange dage så havde hun luret lyden af den nye bil, og igen sprang hun glad ud i entreen når hun hørte bilen, så skete der det, at en genbo i nummer 7 ( vi bor i nummer 9 men deler samme parkeringsplads ) osse købte en Fiat Bravo - Et par ældre end vores, og da talte vi om, at nu fik Gabby problemer, men nix, hun hører åbenbart en tydelig forskel, for hun reagerer slet ikke når genboen parkerer.

At have en 6. sans hører inde under parapsykologi og det er et ret bredt forskningsområde - både i psykologien men også naturvidenskaben.

den har jeg også tænkt MEGET over…
Her er det dog prinsen, som ofte ser “ting” der ikke er der…
han stirrer bare…det er virkelig uhyggeligt nogle gange…
jeg synes ikke de andre katte gør det som han gør det…

Jeg ved ikke om jeg tror på spøgelser osv.
Til gengæld er jeg ikke et sekund i tvivl om, at katte er sensitive på et helt andet niveau end mennesker :slight_smile:
Biler, bagagebærer, sygdom osv… Sugieh ved nærmest før mig, hvornår jeg har en dårlig dag :slight_smile: Jeg har dog oplevet flere gange at Dione, Lucky og Sugieh sidder og stirrer op i loftet, men det ender som regel med jeg finder en årsag, som spindelvæv, edderbasse eller lignende :wink:

Jeg tror på at der er mere mellem og himmel og jord…
Men om det lige er det, som nogen gange får Jeppe til at flyve ud i gangen, uden nogen for os synlig grund skal jeg ikke kunne sige, men han virker som om han har set noget der ikke giver helt mening for ham.
Ofte sker det, når jeg er alene hjemme og hans reaktion på det, gør at jeg ikke er så vildt begjestret for det…

Tja… Jeg bor i et hus fra 1900. Nærmeste nabo er kirkegården. Ærligt talt, hvis ikke vi skulle få besøg af ånder, hvem skulle så?
Jeg oplever også at mine katte nogle gange meget intenst kan følge noget med øjnene eller stirre meget opmærksomt på et bestemt punkt. Jeg plejer gerne at sige til kattene: De må gerne være her og de gør ikke noget. Så falder kattene til ro igen. Jeg er meget tryg i mit hjem, men jeg tror også her er noget godt, der passer på mig. Lyder det lidt tosset? Måske… Men klimaet og huset har en god og rar atmosfære, så “noget” er her…

Selv om det er samme bilmodel, så kører forskellige mennesker jo forskelligt, og det giver også forskellige lydbilleder …

Sådan gør vores katte også og hundene kan farer op og drøne ud og gø, og der er ingenting :slight_smile:

Men nu har vi luret hvad det, men det kræver lidt humor og noget fantasi :slight_smile:

I vores baghave går der nogen meget slemme grønne dinosauruser og de er MEGET farlige og skal skræmmes væk med høj gøen eller af katte der stirre, helst flere på en gang.
I forhaven er det knap så farligt der er der røde dinosauruser de er små og der skal somregel kun knurres af dem. Med mindre de grønne er på vej der ud og spise de røde, for så skal der gøes og kattene springer op i vinduerne :slight_smile:

Indenfor er de hvide og lister så vi ikke kan se dem, men kattene kan hører dem og de skal nedstirres længe og helst mens man ligner en bøv :stuck_out_tongue:

Så hvis i kigger godt efter så kan i se dem :stuck_out_tongue: Lidt for sjov, men elsker når vi har gæster og de spørger hvad gør de af eller hvad glor katten på " nårh det er bare den røde dinosaurus" :høhø:

ånder – nej :slight_smile:

men katte reagerer meget på elektrisitet… alt der knitrer eller siger “pop” og det gør langt de fleste apparater fra tid til anden…

desuden reagerer mange katte på hvis boligen “gir sig”

så ånder tror jeg ikke det er - det er vist helt naturligt :slight_smile:

Helt på linie med Regitze. De hører ALT! Bittesmå lyde, murværk eller træværk der “lever”, og som Camilla nævner vanddråber der formes. For mange år siden havde vi en der sad en hel aften og stirrede opad/udad i vindueskarmen. Det regnede udenfor, som det havde gjort så tit. Vi fattede ikke en skid af hvad hun stirrede på i timevis, før vandet pludselig stod ind i kaskader over vinduet, fordi en tagrende var utæt, vand sivede ind i murværket og kom ind lige ovenover vinduet! De hører alt - simpelthen alt…
VH
Susanne

Jeg tror der er mere mellem himmel og jord.
Ånder er energier, og katte er ret følsomme ift. energier. Dermed tror jeg, at katte kan sanse ånder (energier).
Mange af de underlige episoder vi oplever med vores katte - altså at de alle kigger i samme retning, stirrer på “noget” - tror jeg imidlertid skyldes, at kattene hører noget, som vores hørelse slet ikke er skarp nok til at registrere.

Jeg skal ikke kunne sige om der er ånder eller ej. Det ville ikke undre mig, med nogle af de ting jeg har hørt.
Rent faktisk tror jeg på mere mellem himmel og jord. Det være sig forfædre, diser, fylgjer, nisser eller andet.

Selv har jeg kun oplevet at se “syner”.
En sort klump/kat der gik forbi i periferien, men når jeg kiggede efter, lå begge katte i den modsatte ende af lejligheden.
Det skete ret ofte en overgang da jeg boede hjemme.
Efter noget tid, så jeg det som noget positivt, da jeg holdt op med at være skræmt af det. :tihi:

Oftest tror jeg dog at det kattene kan se, er små støvpartikler.

[QUOTE=Niels Peter;1019013]Afgjort. Den bruger de i forvejen meget, når de skal orientere sig om hinandens tilstand, humør, seksuelle status osv.
Jeg er lidt skeptisk over for begrebet sjette sans hos katte, fordi allerede de fem, videnskaben vil skrive under på, at de har, er helt fantastiske.
Især hørelsen hos katte er fænomenal. Jeg havde en gang en kat, der kunne høre, om det var min cykelbagagebærer, der smækkede nede på gaden. Hvis det var, styrtede den straks ud i entreen. Alle andre kunne smække lige så tosset med deres bagagebærere, de ville, det rørte ham ikke …
Der er også beretninger om katte, der kunne høre, om det var deres mennesker, der kom kørende hjem, eller naboen - selv om naboen havde en bil af samme mærke og model.[/QUOTE]

Vores kender også lyden af Johns bil. Og sikkert osse af min men der kan jeg jo af gode grunde ikke se deres reaktion ved at jeg parkerer L Men de står altid (well… næsten altid) inden for døren i en klump og venter på mig når jeg kommer hjem midt om natten :slight_smile: Og når John kommer hjem og han smækker bildøren så ved kattene at Nu kommer maden :wink:

JEG ta’r tit fejl af naboer der smækker bildøre der for mig lyder nøjagtigt som vores bil. Men kattene er ikke i tvivl :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;1019015]Åh ja. Og de kattefolk de ikke bryder sig om, viser sig ofte at være dem, der alligevel ikke har fattet en brik af deres natur. :wink:

Ang. sygdom. Jo, jeg tror lugtesansen har meget at sige. Infektioner lugter. Cancer lugter. Mange mediciner lugter. Via sved, gennem vores udtømmelser, osv. Vi mennesker kan såmænd også lugte det - men først i meget udtalte og fremskredne tilfælde. Men dyr, med deres meget finere lugtesans, kan sikkert sanse det langt før. (Der er forsøg med hunde, der kan lugte sig til modermærker der er ondartede, bl.a.).
Og så er - som en klog engang sagde - katte langt bedre til at læse vores kropssprog end vi er deres. De kan se på vores opførsel og kropsholdning, når vi ikke har det godt, tror jeg.[/QUOTE]

Ja det med at lugte kræft har man jo ligefrem trænet hunde op til nu. Og jeg har tit bemærket at hvis man har f. eks. ondt i maven, så jokker kattene KUN der L (og så lægger de sig tit og varmer på det ømme sted bagefter)

Da Phumba kom fra dyrlægen med barberet ben var Adelie henne og snuse til det som noget af det første efter jeg havde fået plasteret af. Og hun snuser ellers ALDRIG til Phumba, de to har deres gensidige “hvis jeg lader som om du ikke er der, så lader du som om jeg ikke er her, ok?”-aftale Men det der "mystiske ben " var altså for spændende. Og skægt nok hvæsede Phumba ikke engang af hende som hun ellers altid gør hvis en af de andre kommer for tæt på.

Jeg kan forresten godt huske du har fortalt det med Donnas “bump” før. Og for mig gi’r det fin mening. Husker jeg rigtigt at du også “så” hende i øjenkrogen et par gange?

[QUOTE=Ravn;1019340]Jeg skal ikke kunne sige om der er ånder eller ej. Det ville ikke undre mig, med nogle af de ting jeg har hørt.
Rent faktisk tror jeg på mere mellem himmel og jord. Det være sig forfædre, diser, fylgjer, nisser eller andet.

Selv har jeg kun oplevet at se “syner”.
En sort klump/kat der gik forbi i periferien, men når jeg kiggede efter, lå begge katte i den modsatte ende af lejligheden.
Det skete ret ofte en overgang da jeg boede hjemme.
Efter noget tid, så jeg det som noget positivt, da jeg holdt op med at være skræmt af det. :tihi:

Oftest tror jeg dog at det kattene kan se, er små støvpartikler.[/QUOTE]

Jeg har et par gange set hunde der ikke var der. altså passeret en hund der ikke var der alligevel når man vendte sig om. Men aldrig indendøre, kun udenfor. Det er lidt spooky, men da de aldrig har gjort mig noget, så har jeg det egentlig ok med det.

Og somnævnt var min mor forbi og kigge ind om aftenen efter hendes død. Det har jeg kun én gang før oplevet med en nylig afdød. Det var så sjovt nok min fars første kone, som både jeg og hendes rigtige datter havde besøg af om aftenen. I ingen af tilfældene SÅ jeg dem, men jeg kunne meget tydeligt fornemme deres tilstedeværelse, og specielt med min mor vidste jeg nøjagtigt hvor i rummet hun var. Så jeg smilede et “det er ok” smil til hende og så forsvandt hun lisså stille. Min mor og jeg havde en ret god telepatisk kommunikation, jeg sparede masser af penge på telefonregningen ved at tænke at NU ville jeg egentlig godt ha’ hun ringede. Inden for 5 minutter ringede telefonen. 9 ud af 10 gange (til sidst prøvede vi det faktisk bevidst - og det virkede stadig. Det var ret sjovt :))

Så der er efter min mening HELT klart et eller andet “mellem himmel og jord” - nogle mener de ser engle. Andre tror på skytsånder og andre igen på spøgelser. Jeg tror ikke at en så universal tro på “ånder” er kommet uden at der er “noget” om snakken.

Men det er ikke alle der er lige gode til det, jeg tror det er en delvis medfødt evne på linje med at nogle er synske og de fleste af os ikke er. Jeg har en kollega der er synsk og et par andre der kan andre ting (en heste/hunde-hvisker f. eks.)

Hector lagde sig på min hals i flere tiiiimer, da jeg havde dårlig hals (og han vil helst ligge nede ved benene og ikke helt oppe i ansigtet normalt) og hold da op det hjalp.
Ja jeg har jo gået og hostet men jeg er ikke denn eneste der har prøvet, en kat lægge sig det sted, man har ondt :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1019235]ånder – nej :slight_smile:

men katte reagerer meget på elektrisitet… alt der knitrer eller siger “pop” og det gør langt de fleste apparater fra tid til anden…

desuden reagerer mange katte på hvis boligen “gir sig”

så ånder tror jeg ikke det er - det er vist helt naturligt :)[/QUOTE]

Åh tro mig. Det var jo det første jeg tænkte. Men - jeg bor i et godt lydisoleret betonhus fra 2006. Vi hører sjældent naboerne. Der ikke noget som helst der gi’r sig. Højst altanen i stormvejr, og det er i en anden retning og lyder anderledes end disse lyde. Desuden var det ikke stormvejr :wink: De små lyde fra elektriske installationer osv. kender jeg udmærket - og alle disse lyde reagerer kattene for resten slet ikke ikke på. Det her var et tydeligt bump i gulvet - en lyd jeg kun kender fra en kat der lander.
Alligevel tænkte jeg jo først at noget måtte være faldet ned. At det måtte være sådan. Men der var bare ikke noget, der lå nogen steder inde i stuen. Eller andre steder - for da der ikke var noget, der hvor min (og kattenes) hørelse fortalte mig at lyden kom fra (jeg er normalt glimrende til at bedømme sådan noget), så ledte jeg jo i resten af huset. Så… selv om jeg helst vil forklare det rationelt, så kan jeg ikke, hvordan jeg så vender og drejer det :gruble: :wink:

Ja. Men det er jeg mindre sikker på, for der var ikke andre end mig der reagerede - og jeg var som sagt meget ked i den periode. Halucinationer ville ikke være utænkelige. Bumpene, derimod… var det ikke kun mig der hørte. :øhmm:

OK :slight_smile: Men lagde du egentlig mærke til om de andre reagerede dengang? Altså når du så hende :slight_smile:

Jeg kan egentlig vældig godt li tanken om at ens forhenværende katte “er” her endnu :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1019420]OK :slight_smile: Men lagde du egentlig mærke til om de andre reagerede dengang? Altså når du så hende :slight_smile:

Jeg kan egentlig vældig godt li tanken om at ens forhenværende katte “er” her endnu :)[/QUOTE]

Nej - det gjorde de netop ikke. Og lydene stoppede da Creamy flyttede ind. Af uvisse grunde :gruble:

Da jeg havde frygtløs, sad han altid i vinduet og ventede på mig når jeg kom hjem fra arbejde, eller skole. Det slog aldrig fejl, og det var forskellige og varierende tidspunkter. Min buschauffør elskede det, og en dag måtte hun da også lige forsinke bussen lidt og ind og kæle ham (Boede LIGE over for busstopstedet, så det var nemt at se :))

Katte kan se/føle/hører ting vi ikke kan.

Men jeg får samme vibes fra Bamse/hunde. Da jeg tit tager Bamse i at stirre ud i ingenting og stirre intenst!
Eller min venindes hund, som brat vågner også ligger hun og knurrer… indtil efter nogen minutter hvor hun så lukke øjne igen, men ligger og lytter…