Hvad er din hobby?

[QUOTE=Vipstøsen;1100005]Jeg bruger det som en slags virtuel opslagstavle/moodboard/inspiration til forsk. Fx har jeg et par boards med titlen “Crazy Cat lady”, jeg har boards om dyrkning og indretning af haven, et board om cameér, dem har jeg nemlig også en passion for. Prøv at tage et kig på min profil, så giver det nok bedre menig :slight_smile:

men så kan du oprette boards om alt muligt der kan interessere dig og der er vildt mange brugere derinde. Hvis der er nogle du synes er vildt inspirerende kan du så vælge at følge dem[/QUOTE]

Det lyder lidt som Tumblr? Det er JEG til gengæld blevet lidt afhængig af L

[QUOTE=fugl;1100031]
måske skal du øve dig i at give tingene noget mere tid inden du beslutter at du ikke er god til det :wink: De fleste som er rigtig gode til noget har jo øvet sig i mange år, så selvfølgelig kan man ikke bare sætte sig ned og lave det samme fra starten af. [/QUOTE]
Helt enig. Da jeg åbnede mit første grafikprogram og begyndte at prøve mig frem, tog det måneder før det bare begyndte at gå op for mig hvorfor der skete det, der nu skete :høhø: (jeg er 100% selvlært, efter “try, fail and learn” metoden :smiley: ) Og jeg tror aldrig man bliver færdig med at lære. Jeg har stadig kun kradset overfladen :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;1099872]For mit vedkommende:

Mennesker og dyr: Poser Pro
Landskaber: Vue Infinite
Og ofte en kombination, så jeg starter i det ene program og slutter i det andet :)[/QUOTE]

Jeg faldt lige over en lille demo. Det er ikke det program jeg bruger, men det viser meget godt hvordan 3-d programmer virker :slight_smile:

http://www.dream-lounge.com/LaPiazza_Overview.wmv

Fotografering.
Billede behandling, den beskedne smugle jeg kan finde ud af.
Planter. Ja det er helårs projekt nu. Når efteråret bliver koldt starter jeg nye planter op til foråret/sommeren.

[QUOTE=Ann R;1100041]Jeg faldt lige over en lille demo. Det er ikke det program jeg bruger, men det viser meget godt hvordan 3-d programmer virker :slight_smile:

http://www.dream-lounge.com/LaPiazza_Overview.wmv[/QUOTE]

Er 3D sådan lidt som photo manipulationer? Troede egentlig man lavede scener og tingene selv? Men man kan så købe dele færdige, hvis det mest er lys eller tekstur ig sådan noget man synes er spændende?
det er virkelig fine ting i laver, tror desværre min lille Macbook ville dø hvis keg satte den til sådan noget :smiley:

Hehe, jeg er selfølgelig klar over at det tager tid at lære at tegne. Både på pc og i hånden, jeg har bare aldrig rigtig haft tålmodigheden til at lære det, specielt ikke når det skal være selvlært.

Programmer som photoshop, paintshop pro (Jeg prøvede det lige igår) osv. Det får mig simpelthen til at se sort… Så mange knapper og jeg aner ikke hvad de skal bruges til. Har kigget torturials og jeg synes heller ikke det gav meget mening :ups:

Så kiggede jeg på torturials for at tegne anime/manga… Det gav da lidt mening, og så alligevel ikke da allesammen var i hånden. Ville gerne lære at tegne det på pc også .

Jeg har overvejet om jeg skulle købe sådan en pen & touch til pc. Men jeg ved ikke helt endnu. Nogen der har erfaringer med dem?

[QUOTE=fugl;1100043]Er 3D sådan lidt som photo manipulationer? Troede egentlig man lavede scener og tingene selv? Men man kan så købe dele færdige, hvis det mest er lys eller tekstur ig sådan noget man synes er spændende?
det er virkelig fine ting i laver, tror desværre min lille Macbook ville dø hvis keg satte den til sådan noget :D[/QUOTE]

Nej det er ikke som fotomanupulationer :slight_smile: Og ja, man laver normalt scenerne selv, men jeg tror ikke mange laver alle dele selv - nogen har evner for planter, nogen har for bygninger, nogen har for mennesker. Nogen er fantastiske til textures (overfladen af modellen), nogen til at bygge selve modellerne. Nogle er hajer til belysning. Osv osv. Desuden, hvis jeg skulle (og kunne!) lave det hele fra bunden, ville det tage 10 år at få et billede færdig :slight_smile: Der er millioner af enkeltdele i et billede. Bogstaveligt talt. Så ja, man køber sig til bits and pieces. Det er derfor det er en dyr hobby :wink:
Din lille Macbook ville måske kunne klare simple ting, men ikke de store scener, eller mere sofistikeret belysning, f.eks. :slight_smile:

[QUOTE=Jeentz;1100048]

Jeg har overvejet om jeg skulle købe sådan en pen & touch til pc. Men jeg ved ikke helt endnu. Nogen der har erfaringer med dem?[/QUOTE]
Ja. Jeg har ikke brugt andet i mange år - kan slet ikke fungere med en mus mere. Men jeg ved at nogen ikke kan vænne sig til dem. Heldigvis er de mest simple modeller - der fungerer fint - ikke så særlig dyre, så man kan jo prøve :slight_smile:

[QUOTE=Jeentz;1100048]Hehe, jeg er selfølgelig klar over at det tager tid at lære at tegne. Både på pc og i hånden, jeg har bare aldrig rigtig haft tålmodigheden til at lære det, specielt ikke når det skal være selvlært.

Programmer som photoshop, paintshop pro (Jeg prøvede det lige igår) osv. Det får mig simpelthen til at se sort… Så mange knapper og jeg aner ikke hvad de skal bruges til. Har kigget torturials og jeg synes heller ikke det gav meget mening :ups:

Så kiggede jeg på torturials for at tegne anime/manga… Det gav da lidt mening, og så alligevel ikke da allesammen var i hånden. Ville gerne lære at tegne det på pc også .

Jeg har overvejet om jeg skulle købe sådan en pen & touch til pc. Men jeg ved ikke helt endnu. Nogen der har erfaringer med dem?[/QUOTE]

Hvis du skal tegne på computeren, så er en tablet (næsten) nødvendig :slight_smile:
Man kan få nogle ret billige til omkring 250-350 kr, som ikke er super gode i længden, men fine nok til at finde ud af om det er noget man vil. Startede selv med sådan en og købte så en bamboo fun, mener den kostede ca 1400 kr. og den har være alle pengene værd (selvom jeg nu gerne ville have en større, men sådan er det jo altid :wink: ). Jeg købte den for 6 år siden tror jeg, og har haft den med i tasker sammen med bøger og ting og sager, uden den har taget det mindste skade. Kun ledningen har jeg måtte skifte ud, men det er heldigvis en almindelig mini usb.
Det kræver lige lidt at få styr på at kordinere hånd og øje, når man skal vænne sig til at tegningen er på skærmen og ikke under pennen, men når det er på plads er det altså en super opfindelse! Og på computer behøver man ikke nødvendigvis bruge så lang til på det “kedelige” forarbejde med at lære at tegne, der er mange måder man kan “snyde” sig til et fedt resultat ved at blande fotografier, tegning og redigering :slight_smile: Kun hvis man vil offentliggøre sine billeder eller tjene penge på det skal man lige sørge for at finde nogle materialer som er tilladt at bruge, men der findes masser gratis rundt omkring.
Det kræver at man sætter sig ind i photoshop eller et lignende program og det tager noget tid at komme ordentligt igang. Men hvis du nu sætter dig et mål, f.eks. at øve dig en time hver dag i sommerferien, så skal det nok gå hurtigt. Og når man begynder at kunne finde ud af det, så bliver det jo pludselig sjovt :smiley:
Det ene udelukker jo heller ikke det andet, man kan sagtens tegne noget i hånden og så farvelægge det eller tilføje effekter på computer bagefter :wink:
Jeg tegner desværre næsten ikke mere, men da jeg gjorde, rettede jeg så godt som alle mine tegninger på computer når de var færdige i hånden.

Jeg kan sleet ikke finde ud af at tegne med mus, det blir helt vildt dårligt.
Jeg har kigget lidt på en billig pen & touch. Jeg vil ikke give alt for meget for sådan en i tilfælde af at jeg finder ud af at det bare slet ikke var mig.
Men det er bare en af de ting jeg slet ikke har forstand på ang. pris og kvalitet.

Har kigget på den her CTH-470K-DE - Wacom Bamboo Pen & Touch | Køb online | Billig
Er den noget værd mon?

[QUOTE=Jeentz;1100067]Jeg kan sleet ikke finde ud af at tegne med mus, det blir helt vildt dårligt.
Jeg har kigget lidt på en billig pen & touch. Jeg vil ikke give alt for meget for sådan en i tilfælde af at jeg finder ud af at det bare slet ikke var mig.
Men det er bare en af de ting jeg slet ikke har forstand på ang. pris og kvalitet.

Har kigget på den her CTH-470K-DE - Wacom Bamboo Pen & Touch | Køb online | Billig
Er den noget værd mon?[/QUOTE]

Ingen kan tegne noget pænt med mus, med mindre det er vector grafik eller pixel art tror jeg :smiley:
Kan godt være andre ikke er enige, men jeg ville ikke købe en så dyr tablet til at prøve det af med.
Så hellere en helt billig, eller gå all in og købe en til 1500-2000 kr :slight_smile:
Måske kan man finde en brugt?

Har du forresten Photoshop, og hvilken version hvis du har?

[QUOTE=fugl;1100069]Ingen kan tegne noget pænt med mus, med mindre det er vector grafik eller pixel art tror jeg :smiley:
Kan godt være andre ikke er enige, men jeg ville ikke købe en så dyr tablet til at prøve det af med.
Så hellere en helt billig, eller gå all in og købe en til 1500-2000 kr :slight_smile:
Måske kan man finde en brugt?[/QUOTE]

Det var umiddelbart den billigste jeg kunne finde på edbpriser :S

Der var nogle billigere, men det så vist ikke ud til at der var pen med. :S

Og hold da op dine tegninger er fede! Flot arbejde :slight_smile:

[QUOTE=Jeentz;1100072]Det var umiddelbart den billigste jeg kunne finde på edbpriser :S

Der var nogle billigere, men det så vist ikke ud til at der var pen med. :S

Og hold da op dine tegninger er fede! Flot arbejde :)[/QUOTE]

Tak :slight_smile:

Måske denne? Tror ikke der står hvor stor den er, men den skal nok være næsten en A5 før det virker ordentligt. Men du kunne jo skrive og spørge, 250 kr :slight_smile:

Har du photoshop allerede? For ellers tror jeg også det er ekstra svært at forstå de tutorials. Jeg lærte det ved at læse/se en tutorial helt igennem og så starte den forfra og se den igen, mens jeg selv gjorde det samme på min computer imens og så pausede den hver gang :slight_smile:
Og hvis man i forvejen er lidt forvirret, så skal man helst finde tutorials til samme version som man selv har, derfor kunne det måske være smart at hente en lidt ændre version som der er flere tutorials til? Har selv CS5 som jeg er meget glad for…

[QUOTE=fugl;1100073]Tak :slight_smile:

Måske denne? Tror ikke der står hvor stor den er, men den skal nok være næsten en A5 før det virker ordentligt. Men du kunne jo skrive og spørge, 250 kr :slight_smile:

Har du photoshop allerede? For ellers tror jeg også det er ekstra svært at forstå de tutorials. Jeg lærte det ved at læse/se en tutorial helt igennem og så starte den forfra og se den igen, mens jeg selv gjorde det samme på min computer imens og så pausede den hver gang :slight_smile:
Og hvis man i forvejen er lidt forvirret, så skal man helst finde tutorials til samme version som man selv har, derfor kunne det måske være smart at hente en lidt ændre version som der er flere tutorials til? Har selv CS5 som jeg er meget glad for…[/QUOTE]

Jeg køber helst ikke elektronik brugt. Det er måske lidt sært, men jeg ser altid det værste for mig. At den er defekt, eller går hurtigt i stykker osv osv, så jeg foretrækker at købe fra ny. Og så må jeg jo betale det lidt ekstra. :slight_smile:

Jeg har ikke photoshop pt, men jeg har prøvet deres gratis trial. :slight_smile:

[QUOTE=Jeentz;1100074]Jeg køber helst ikke elektronik brugt. Det er måske lidt sært, men jeg ser altid det værste for mig. At den er defekt, eller går hurtigt i stykker osv osv, så jeg foretrækker at købe fra ny. Og så må jeg jo betale det lidt ekstra. :slight_smile:

Jeg har ikke photoshop pt, men jeg har prøvet deres gratis trial. :)[/QUOTE]

Den her er den jeg har - den er fin. Man kan sagtens få større og dyrere - men de større fylder enormt på bordet - og denne her er rigeligt til mit behov, så, nok også for dit, som begynder?

http://eu.shop.wacom.eu/detail/index/sArticle/443/sCategory/70305

Den er rigelig stor til at tegne på også - jeg bruger den i mit maleprogram - som jeg har glemt at nævne. Corel Painter :slight_smile:

[QUOTE=fugl;1100043]Er 3D sådan lidt som photo manipulationer? Troede egentlig man lavede scener og tingene selv? Men man kan så købe dele færdige, hvis det mest er lys eller tekstur ig sådan noget man synes er spændende?
det er virkelig fine ting i laver, tror desværre min lille Macbook ville dø hvis keg satte den til sådan noget :D[/QUOTE]

Om man laver tingene selv eller køber sig til det kommer lidt an på flere ting. Dels hvilket program man bruger, der er mange i f. eks Max kredse som ville fnyse af at købe noget :wink: Og s er der Poser/Vue folket der som hovedregel er glade amatører som bare godt kan li’ at bygge et billede op.

Jeg plejer at sammenligne Poser med et virtuelt fotostudie. Du sætter folk, vægge, planter og lamper derind og tager et billede af opstillingen :slight_smile:
Et eksempel:
Sådan her ser et færdigt resultat ud:

Og sådan her “ser” computeren det:

For så at gøre det “indviklet” er det hele faktisk et enkelt billede af en animation for at få tøjet til at falde som tøj nu skal:

[QUOTE=Ann R;1100087]Den her er den jeg har - den er fin. Man kan sagtens få større og dyrere - men de større fylder enormt på bordet - og denne her er rigeligt til mit behov, så, nok også for dit, som begynder?

http://eu.shop.wacom.eu/detail/index/sArticle/443/sCategory/70305

Den er rigelig stor til at tegne på også - jeg bruger den i mit maleprogram - som jeg har glemt at nævne. Corel Painter :slight_smile:

[/QUOTE]

hvor er det fedt lavet! Har selv haft hentet painter fordi jeg er helt vild med det udtryk det giver når man som dig kan finde ud af at bruge det. men kom faktisk aldrig i gang. Efter at have arbejdet i Photoshop så meget, er det virkelig svært at finde ud af at blande farver, og jeg synes heller ikke det er nemt at få penselstrøgene til at se ægte ud, hvilket su har gjort rigtig flot!
har du brugt et foto som udgangspunkt? :slight_smile:

[QUOTE=fugl;1100180]
har du brugt et foto som udgangspunkt? :)[/QUOTE]
Ja. :slight_smile: Der ligger en masse videoer på youtube bl.a. lavet af folk, der er dygtige, med fif til hvilke pensler man kan bruge osv. De vejledninger er gode at bruge :slight_smile: Jeg er stadig ved at prøve mig frem. Jeg har gigt i hænderne, og selv om det er digitalt laver jeg jo alle “penselsstrøg” i hånden; det er hårdt så det bliver ikke altid til så meget. Desværre. Det her er en bid af et helt portræt, men jeg synes det er lidt sjovt at gå tæt på, så man kan se strukturen :slight_smile:
Og tak :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;1100193]Ja. :slight_smile: Der ligger en masse videoer på youtube bl.a. lavet af folk, der er dygtige, med fif til hvilke pensler man kan bruge osv. De vejledninger er gode at bruge :slight_smile: Jeg er stadig ved at prøve mig frem. Jeg har gigt i hænderne, og selv om det er digitalt laver jeg jo alle “penselsstrøg” i hånden; det er hårdt så det bliver ikke altid til så meget. Desværre. Det her er en bid af et helt portræt, men jeg synes det er lidt sjovt at gå tæt på, så man kan se strukturen :slight_smile:
Og tak :)[/QUOTE]

jeg synes det er super fedt med beskæringen! Men det er måske også fordi jeg ved det er lavet i painter :smiley:
dejlig rustik at se på, er ved ay være lidt træt af det clean vector look og de penselstrøg tilføjer virkelig en ekstra dimension til billedet :slight_smile:
Kunne være jeg skulle prøve at finde programmet frem igen… Måske også prøve det med at bruge et fotografi, så har man jo farver og toner på plads og kan koncentrere sig om brushes og strøg :slight_smile:

Jeg bruger gerne tiden på madlavning, og så noget så kedeligt som at fordybe mig i mit fag (læser til dyrlæge).
Der er på studet meget lidt tid til at fordybe sig i alle emner, så jeg plukker nogle ud, som jeg gerne vil være klogere på, og så søger jeg ellers artikler mv. om emnet :slight_smile: