Hvad er en ateist?

Jeg tror på videnskaben - er så troende?

[QUOTE=Niels Peter;225666]De fleste ateister bliver fornærmede, når man siger det, men ateisme er jo også en tro: man kan jo ikke bevise, at der ikke er en gud, lige som man heller ikke kan bevise, at der er én …
[/QUOTE]

Sådan kan man jo ikke stille det op.
Er det samme som at sige, at månen er lavet af grøn ost - det kan hverken du eller jeg bevise, at den ikke er, så derfor skal du altså tro på det.

For mig er ateisme ikke en tro - det er blot en betegnelse for folk, der ikke har nogen religion - mere er der ikke i det.

[quote=Niels Peter;225672]Hvis vi definerer tro som en overbevisning, der hverken kan bevises eller modbevises, så går ateisternes tro ud på, at der ikke findes en gud.

NP[/quote]

Og derfor forbeholder jeg mig retten til at være agnostiker :smiley:

Bortset fra det… hvor er det befriende at opleve en anden med nogenlunde samme syn på buddhisme som jeg.
Religionen har nogle praktikker, som jeg virkelig kun kan synes godt om - ligesom der er holdninger, som jeg kun kan erklære mig enig i.
Men - når jeg betragter helheden, så er det uendeligt trist… en lang vandring for at opnå det højeste… og faktisk også meget egoistisk, for godheden og kærligheden praktiseres udelukkende for ens egen skyld…

Når jeg sammenligner de fleste af de store kendte religioner, kan jeg for øvrigt sagtens finde noget både sandt og rigtigt i samtlige… etikken er nemlig meget ofte utroligt ens (kan koges ned til : vær ordentlig mod andre mennesker!) - det som skiller er myterne, tolkningerne og praktikkerne.

Jeg er jo ganske almindelig “folkekirke kristen”, men min personlige dybe/grundlæggende tro er ikke regelret kristen.
Jeg tror på reinkarnation(måske ikke helt den Buddiske version… og dog?). Jeg tror på Gud findes, som en overordnet størrelse/energi/et eller andet, men tror på at vi beskyttes og vejledes af sjæle, der på én eller anden måde har tilknytning til det enkelte menneske. Jeg tror på, at vi alle har en åndelig vejleder, som vi kan spørge om hjælp og som guider os på rette vej.
Jeg tror på, at vi lever på jorden for at lære at være gode sjæle/mennesker og for at lære at føle hele følelsesregistrets spektrum.

Jeg tror på Jesus som et menneske med nogle stærke og specielle evner - og jeg er absolut sikker på, at der var en mening med hans tilstedeværelse.

At være ateist betyder vel blot, at man ikke tilhører en religion. Men jeg har svært ved at forstå, hvis man slet ikke tror på andet end det synlige mellem himmel og jord… Alle må da have tanker om, hvor man kommer fra, og hvad der sker efter døden?

Ja, da :slight_smile:
Jeg kommer fra min mor og far - og når jeg dør bliver jeg brændt :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;225700] Sådan kan man jo ikke stille det op.
Er det samme som at sige, at månen er lavet af grøn ost - det kan hverken du eller jeg bevise, at den ikke er, så derfor skal du altså tro på det.[/quote]

Jeg skrev “man” og mente videnskaben - der foreligger efterhånden tilstrækkeligt med data, der viser, at månen er lavet af alt muligt andet end grøn ost.
Derimod ligger det meget tungt med data, der kan påvise, om der findes en gud eller ej …

NP

Ja, netop - indtil det kan bevises, at der findes en gud, findes gud ikke.

I så fald kan vi jo også begynde at diskutere om der findes mammutter - for det kan jo ikke påvises at de ikke findes længere :wink:

[quote=Vivi_Fletcher;225731]Ja, da :slight_smile:
Jeg kommer fra min mor og far - og når jeg dør bliver jeg brændt :-)[/quote]
-what Jeg kommer fra storken!!! :tihi:

Er bange for at mit link gik direkte på min facebookprofil, det var ikke just meningen…
forsøger om jeg kan linke den lille tegnefilm om skyerne og storken andet steds fra.

[quote=lenschow;225472]

Findes der mennesker som ikke tror på noget ? Jeg har svært ved helt at tro det…

Hvad siger I?[/quote]

Ja, det gør der måske, men de er så Nihilister, og ikke ateister.

Nihilisme er troen på ingenting…

Bare lige for at få det på plads.

[quote=Vivi_Fletcher;225737]Ja, netop - indtil det kan bevises, at der findes en gud, findes gud ikke.
[/quote]

Uha, så er der meget, der ikke findes - kærligheden, f.eks. (men sig det ikke til nogen :sshh:)

NP

[QUOTE=Niels Peter;225785]Uha, så er der meget, der ikke findes - kærligheden, f.eks. (men sig det ikke til nogen :sshh:)

NP[/QUOTE]

Kærligheden er da i høj grad bevist - ellers havde jeg ikke 2 børn :stuck_out_tongue:

Ikke-religiøs, ateist, fritænker, nihilist, agnostiker o.s.v.

Allesammen ord der i det daglige bruges i flæng om folk der er ikke-troende (i religiøs sammenhæng), altså personer der ikke anerkender nogen autoritet i religiøse spørgsmål, og som ikke tror på en gud.

Findes der mennesker som ikke tror på noget ? Jeg har svært ved helt at tro det*

Hvorfor det…er det virkelig så usandsynlig en tanke, at nogen vælger at være ikke-troende/ikke-religiøse?

Jeg er ikke religiøs = jeg tror ikke på nogen gud og heller ikke på nogen religion som vejledning/leveregler/påbud/løfter/forbud og hvad folk ellers tolker sig til ud fra de skrifter der foreligger for den respektive religion de vedkender sig…

Jeg kan ikke tro på, at noget sker ud fra troen på “Guds vilje”.

Og helt ude i den ekstreme religiøse fanatisme kan jeg ikke forstå de mennesker der giver afkald på deres egen vilje og muligheden for selv at styre sit liv/træffe beslutninger og som lader sig styre af nogen overleveringer om noget , som kun ligger i at man tror på det, og som ikke kan bevises.

Og det synspunkt lyder jo så ikke blot som noget en ateist ville sige…måske snarere marxistisk : :rock::rock:

Citat:
***Hvorfor er religion nødvendig?
Religion er et udtryk for det menneskes identitet og selvfølelse, som endnu ikke har fundet sig selv, eller som har mistet sig selv.
Altså mennesker der ikke tager ansvar for sit eget liv, men i stedet lægger sin skæbne ud til en Gud og fralægger sig ansvar for sit eget liv.

Formålet med religion??
Religion er de herskende klassers middel til at holde proletariatet under kontrol, idet der gives løfter om hinsidig belønning for at udholde uretfærdighederne i denne verden. Og dermed afværge, at proletariatet rejser sig og tager sin ret.
Religion er opium for folket.
Et euforiserende middel der skal afholde folket fra at tage hånd om sin egen virkelighed.***

[quote=Felis;225801]Ikke-religiøs, ateist, fritænker, nihilist, agnostiker o.s.v.

Allesammen ord der i det daglige bruges i flæng om folk der er ikke-troende (i religiøs sammenhæng), altså personer der ikke anerkender nogen autoritet i religiøse spørgsmål, og som ikke tror på en gud.

Findes der mennesker som ikke tror på noget ? Jeg har svært ved helt at tro det*

Hvorfor det…er det virkelig så usandsynlig en tanke, at nogen vælger at være ikke-troende/ikke-religiøse?

Jeg er ikke religiøs = jeg tror ikke på nogen gud og heller ikke på nogen religion som vejledning/leveregler/påbud/løfter/forbud og hvad folk ellers tolker sig til ud fra de skrifter der foreligger for den respektive religion de vedkender sig…

Jeg kan ikke tro på, at noget sker ud fra troen på “Guds vilje”.

Og helt ude i den ekstreme religiøse fanatisme kan jeg ikke forstå de mennesker der giver afkald på deres egen vilje og muligheden for selv at styre sit liv/træffe beslutninger og som lader sig styre af nogen overleveringer om noget , som kun ligger i at man tror på det, og som ikke kan bevises.

Og det synspunkt lyder jo så ikke blot som noget en ateist ville sige…måske snarere marxistisk : :rock::rock:

Citat:
***Hvorfor er religion nødvendig?
Religion er et udtryk for det menneskes identitet og selvfølelse, som endnu ikke har fundet sig selv, eller som har mistet sig selv.
Altså mennesker der ikke tager ansvar for sit eget liv, men i stedet lægger sin skæbne ud til en Gud og fralægger sig ansvar for sit eget liv.

Formålet med religion??
Religion er de herskende klassers middel til at holde proletariatet under kontrol, idet der gives løfter om hinsidig belønning for at udholde uretfærdighederne i denne verden. Og dermed afværge, at proletariatet rejser sig og tager sin ret.
Religion er opium for folket.
Et euforiserende middel der skal afholde folket fra at tage hånd om sin egen virkelighed.***[/quote]
Jeg elsker dig, Felis. :slight_smile:

Se det er kærlighed. -kramer

Og set i lyset af den måde marxismen er blevet praktiseret kan man jo så også hævde den som en religion :wink:
Hvilket nogle religionssociologer for øvrigt også gør…

Masser af børn er blevet til ganske uden kærlighed :frowning:

NP
som synes, kærligheden føles meget virkelig, men ikke er helt sikker på, den kan bevises videnskabeligt

[quote=Felis;225801] Allesammen ord der i det daglige bruges i flæng om folk der er ikke-troende (i religiøs sammenhæng), altså personer der ikke anerkender nogen autoritet i religiøse spørgsmål, og som ikke tror på en gud.
[/quote]

Gad vide, hvor jeg så passer ind - jeg er meget religiøs, men anerkender ingen autoritet i den forbindelse :confused:

NP

Selv om jeg er religiøs, er jeg meget enig i ovenstående!

NP

[QUOTE=Niels Peter;225896]Masser af børn er blevet til ganske uden kærlighed :frowning:

NP
som synes, kærligheden føles meget virkelig, men ikke er helt sikkert på, den kan bevises videnskabeligt[/QUOTE]

Følelser såsom kærlighed kan faktisk bevises og er bevist :slight_smile:

Jeg respekterer da fuld ud, at nogen føler der er en gud - dem om det - jeg har bare aldrig selv haft følelsen.

Som min datter (der i øvrigt tror rigtig meget på gud) spurgte mig om for et par år siden: “Mor, tror du på gud eller julemanden” - og tja … skal jeg vælge, bliver det altså nok julemanden, for jeg fik altså nogle gode gaver som barn :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;225925]Følelser såsom kærlighed kan faktisk bevises og er bevist :slight_smile:
[/quote]

Jeg tror såmænd også, at religøse følelser og tanker kan ses med en MR-skanner …
Der ser i øvrigt ud til at være en vis evidens for, at en oplevelse af, at der er noget større end en selv, der har betydning (og det behøver ikke at være noget religiøst i gængs forstand), har en gavnlig virkning på folks helbred.

NP

En ateist for mig, er en person som ikke bekender sig til nogen religion (Læs. tror ikke på der findes en gud, uanset hvad man så kan finde på, at kalde ham/hende), hverken mere eller mindre.

Udfra ovenstående, ja så er jeg ateist…min egen personlige mening om religion er, at det er fis i en hornlygte, en mental krykke og at religion er skyld i størstedelen af den lidelse og ulykke der findes i denne verden…meget…for meget…uretfærdighed er gjort/udført i en eller andens guds navn, op igennem historien og stadig den dag i dag:( og det giver mig i den grad, en for mig, helt naturlig afsky for alle religioner…

Jeg deltager aldrig i kirkelige begivenheder, jeg kommer kun til begravelser og det udelukkende for, at vise en sidste respekt til et menneske, jeg har holdt af…det har jeg ofte måtte høre for men har man et princip/holdning så har man det hele vejen eller slet ikke…Og nej jeg holder heller ikke jul :høhø:…men jeg giver gaver til børnene i familien, de er ikke gamle nok til at forstå, at moster Anne er underlig:rock:

Hvad man vælger at tro på, er helt op til en’ selv, det hverken kan eller vil jeg blande mig i…personligt vælger jeg, at tro på mig selv…og når jeg er i god lune, tror jeg også på det gode i mine medmennesker…den tro bliver desværre al for ofte udfordret…at åbne en avis er nok:uha: