Hvad er en ateist?

[QUOTE=Niels Peter;225942]Jeg tror såmænd også, at religøse følelser og tanker kan ses med en MR-skanner …
Der ser i øvrigt ud til at være en vis evidens for, at en oplevelse af, at der er noget større end en selv, der har betydning (og det behøver ikke at være noget religiøst i gængs forstand), har en gavnlig virkning på folks helbred.

NP[/QUOTE]

Jamen ingen tvivl om det - følelserne omkring troen kan sagtens bevises :slight_smile:

Det er eksistensen af en gud, der ikke er bevist - og nok heller aldrig bliver det.

Men er det egentlig så slemt? Kan folk ikke bare tro på det, de har lyst til? Behøver man overbevise andre om, at ens egen tro er den rigtige?

[quote=Vivi_Fletcher;225973]Jamen ingen tvivl om det - følelserne omkring troen kan sagtens bevises :slight_smile:

Det er eksistensen af en gud, der ikke er bevist - og nok heller aldrig bliver det.

Men er det egentlig så slemt? Kan folk ikke bare tro på det, de har lyst til? Behøver man overbevise andre om, at ens egen tro er den rigtige?[/quote]

Jeg mener at min tro er mellem mig og min gud og det vedrøre ikke andre.

Hvordan man så kan slå ihjel i guds navn fatter jeg simpelthen ikke, uanset hans navn.

Vi er enige - jeg vil såmænd heller ikke kalde det en gud - “det som kan gives et navn, er ikke Tao” (citat fra Tao Te King)

Nej

Absolut

Nej, og det var heller ikke min pointe, blot at det at tro, der ikke er en gud eller hvad pokker vi skal kalde det, også er en tro …
Jeg mener ikke engang, at man bliver et bedre menneske af at være religiøs (selv om der ser ud til at være evidens for, at det er helbredsgavnligt); jeg har kendt mange elskelige ateister og mange religiøse dumme svin …

NP

Det er jeg så ikke enig med dig i.

Om du spiser pære eller banan er ligegyldigt - uanset hvilken du vælger, så spiser du altså noget.
Men spiser du ingen af delene, spiser du ikke noget :slight_smile:

Så jeg betragter stadig mig selv som ikke-troende.

Min betegnelse af en ateist er en person der tror på at fra den dag de bliver født så er afslutningen døden og intet derefter.

Der er ingen indblanding fra højere instanser af nogen art.

[quote=Vivi_Fletcher;225986]Det er jeg så ikke enig med dig i.

Om du spiser pære eller banan er ligegyldigt - uanset hvilken du vælger, så spiser du altså noget.
Men spiser du ingen af delene, spiser du ikke noget :slight_smile:

Så jeg betragter stadig mig selv som ikke-troende.[/quote]

Som Voltaire engang sagde til en politisk modstander: “Min herre, jeg er ikke enig i Deres synspunkt, men jeg vil give mit liv for Deres ret til at have det!”

NP

[quote=Felis;225801]Ikke-religiøs, ateist, fritænker, nihilist, agnostiker o.s.v.

Allesammen ord der i det daglige bruges i flæng om folk der er ikke-troende (i religiøs sammenhæng), altså personer der ikke anerkender nogen autoritet i religiøse spørgsmål, og som ikke tror på en gud.

Findes der mennesker som ikke tror på noget ? Jeg har svært ved helt at tro det*

Hvorfor det…er det virkelig så usandsynlig en tanke, at nogen vælger at være ikke-troende/ikke-religiøse?

Jeg er ikke religiøs = jeg tror ikke på nogen gud og heller ikke på nogen religion som vejledning/leveregler/påbud/løfter/forbud og hvad folk ellers tolker sig til ud fra de skrifter der foreligger for den respektive religion de vedkender sig…

Jeg kan ikke tro på, at noget sker ud fra troen på “Guds vilje”.

Og helt ude i den ekstreme religiøse fanatisme kan jeg ikke forstå de mennesker der giver afkald på deres egen vilje og muligheden for selv at styre sit liv/træffe beslutninger og som lader sig styre af nogen overleveringer om noget , som kun ligger i at man tror på det, og som ikke kan bevises.

Og det synspunkt lyder jo så ikke blot som noget en ateist ville sige…måske snarere marxistisk : :rock::rock:

Citat:
***Hvorfor er religion nødvendig?
Religion er et udtryk for det menneskes identitet og selvfølelse, som endnu ikke har fundet sig selv, eller som har mistet sig selv.
Altså mennesker der ikke tager ansvar for sit eget liv, men i stedet lægger sin skæbne ud til en Gud og fralægger sig ansvar for sit eget liv.

Formålet med religion??
Religion er de herskende klassers middel til at holde proletariatet under kontrol, idet der gives løfter om hinsidig belønning for at udholde uretfærdighederne i denne verden. Og dermed afværge, at proletariatet rejser sig og tager sin ret.
Religion er opium for folket.
Et euforiserende middel der skal afholde folket fra at tage hånd om sin egen virkelighed.***[/quote]

Felis - Kort og godt. Du er bare for dejilg… må jeg bo hos dig:høhø:

[quote=Felis;225801]Religion er de herskende klassers middel til at holde proletariatet under kontrol, idet der gives løfter om hinsidig belønning for at udholde uretfærdighederne i denne verden. Og dermed afværge, at proletariatet rejser sig og tager sin ret.
Religion er opium for folket.
Et euforiserende middel der skal afholde folket fra at tage hånd om sin egen virkelighed.***[/quote]

Andelsbevægelsen opstod i England som udtryk for de undertryktes behov for varer, de kunne betale, og blev (i hvert fald i starten) ledet af religiøse kræfter.
Indre mission opstod på Vestkysten af Danmark som en modreaktion mod, at den fattige fiskerbefolkning var ved at drikke sig ihjel - og var i øvrigt ikke velkommen i det daværende religiøse establishment.
Eksempler på, at religion også kan være de undertryktes måde at stå imod.
Hvad den mest udbredte religion marxismen er i stand til, kan vi se i hvordan kineserne er ved at smadre Tibet totalt.

NP

[quote=Flemming;225629]Måske misforstår vi hinanden her. Skal det forstås sådan, at alle godkendte trossamfund har deres egne begravelsesritualer på (privat?) grund og også har egne gravpladser? Min pointe var, at man ikke bare kan putte døde menneskekroppe i jorden, hvor man har lyst. Men der kan selvfølgelig være andet og mere jord “godkendt” til dette formål, end jeg er bekendt med.

/Flemming[/quote]

De har en afdeling i KBH på en kirkegård (husker ikke navnet men det står der nok i teksten) hvor urner stilles op. De kommer mig bekendt ikke i jorden og der er ingen kristen ceremoni naturligvis. Dette sker kun af hensyn til efterladte ikke-buddhister.

For mig forholder det sig jo sådan, at der kun er udgifter forbundet med at gemme min krop, som jeg ser som et tomt hylster på det tidspunkt. Jeg gør det derfor så billigt som muligt for efterladte.

Ganske kort - for min begravelse er planlagt:

Jeg dør (vi ses:høhø:) - kroppen brændes - der holdes en kort samling af de, der har lyst i lighuset eller hvad det hedder og urnen udleveres til en, som jeg har stor tillid til. Herefter skal min aske strøes ud og - væk var den krop.

Jeg har et meget nøgtern forhold til det at dø:-)

MVH

Jeg kan naturligvis ikke skrive alt ned som jeg har erfaret gennem alle disse år, hvor jeg systematisk har fulgt en buddhistisk praksis. Men jeg vil forsøge at forklare dig lidt om det alligevel:

[quote=Houmann90;225668]Jeg bygger det jeg siger, ud fra religions undervisning, samt en bekendt af mig, som har studeret det.

Jeg studerer det skam også, og tro mig - det er den største misforståelse af alle. Der er mere end 88.000 nedskrevne taler af Buddha Sakyamuni og hans tilhængere, i flere kommenteres disse emner, og der advares mod at få den opfattelse, som du beskriver her. Har man den, så har man misforstået Dharma (læren), står der direkte i fx Befrielsens Juvel af Gampopa. Jo mere man lever efter disse simple regler, jo mere fri, let og frydefuld bliver man. Ens evne til latter forstærkes og man får det bare generelt rigtig godt med andre, da godt humør smitter.

Buddhismen bygger på empirisk undersøgelse af de ting, som vi støder på. Den læner sig op af videnskaben, og der står direkte: Lad være med at tro på det jeg siger, gå ud og undersøg det. Dvs der opfordres til en skeptisk holdning fremfor en blind tro.

Der er ingen guder. Kun et ønske om at gavne alle levende væsener. Alle.

Jeg bygger det på, at der i buddhismen er et system af liv efter døden, hvor du, alt efter om du har været god, eller ond, enten bliver noget bedre i dit næste liv, elller noget værre end du var før. Altså et straf system.

Dette skal ikke forstås, som du skriver her. Loven om årsag og virkning er meget mere kompliceret end dette. Jeg forstår den knap endnu. Kortfattet bliver den til - du sår det som du høster - men det er bestemt ikke ment som en trussel om straf - blot en konstatering, som folk herefter kan vælge at følge eller ej. Ens handlinger står for egen regning. Dit liv er dit eget ansvar, kunne man sige. Det handler om at se dette og så ud fra dette udvikle en stor medfølelse for alle levende væsener, der også er fanget i Samsara, som er navnet på livshjulet, for herefter at arbejde for at udfri dem fra lidelsen. Det handler ikke om at redde sig selv…
Jeg har fx afgivet et såkaldt Boddhisatwa-løfte - hvor jeg har sagt ja til at lade mig genføde i Samsaras forskellige niveauer (ikke verdener - niveauer - jeg har fx været i helvede i dette liv, mennesker i Hollywood lever som guder, og jeg kan nemt pege et par mennesker ud for dig, der er svinske/dyriske, hvis du vil. Disse niveauer kan også opfattes som mentale tilstande. Meget vrede kan føles som et helvede for afsenderen selv fx.) for igen og igen at gavne og udfri alle levende væsener fra lidelse ved at vise dem vejen til det gode liv (ikke nødvendigvis buddhistisk, men blot ved at udstikke gode leveregler plus fungere som et eksempel til efterfølgelse). Det samme gælder Nirvana - det er også et niveau eller en mental tilstand, men ikke det endelige mål.

Karma kan desuden ændres ved at angre det skete, og endelig så er det MOTIVET, der afgør om en handling er god eller dårlig. Som der står i Befrielsens Juvel “Er det gavnligt for et menneske at give ham gift, så giv ham gift”… Dvs at slå ihjel kan være en barmhjertig handling.

Lidelse - hvad er så det i buddhistisk forstand? Det skal ikke forstås med vestlige briller.

Joh. Buddha taler om de fire sandheder:

Der findes lidelse, der findes en årsag til lidelse, der findes en måde at stoppe lidelsen og endelig beskrives den vej, der fører til ophør af lidelsen.
Lidelsen er egocentreringen fremfor altruismen. Årsagen er vores falske tro på et adskilt selv fremfor en kollektiv karmatisk forbindelse af medfølelse og kærlighed, som ligger i vores alles sind.

Vejen er den Ædle Ottefoldige vej, der omhandler ret tale, ret levevis, ret handling, ret viden osv… Dvs en masse måder at opføre sig pænt på til gavn for alle levende væsener.

Den med nierevana, er der meget uenighed omkring, og du har tydeligvis tolket det anderledes end mig. for mig at se, så er nierevarna det højeste du kan nå, og sidestilles tillige med sæbebobler. For mig ingenting.

For en Boddhisatwa er Nirvana ikke en mulighed. Da mit ønske om at gavne andre/min empati er enorm har jeg valgt at fravælge Nirvana til gavn for alle levende væsener. Jeg håber du kan se forskellen.
Inden for Karma Kadjy linjen gør alle det, hvis de ønsker det. De der kun arbejder for at redde sig selv tilhører for det meste en anden linje.Alle gør det, som de magter - som de har kapacitet til. Jeg er heldig, at jeg har kapacitet til at afgive dette løfte, da Nirvana kan være lige så forblændende som Samsara. Lykke kommer indefra.

Nirvana er Samsaras modstykke - de rene buddhaers land om du vil. Her kan du få lov at hvile ud, hvis du har opsamlet karma til at hvile der. Problemet er blot tomheden… Da alt, der er adskilt og sammensat er forgængeligt, så er både Samsara og Nirvana det også. Illusorisk forfølger nogle det for blot igen og igen at brænde nallerne - for lykke sidder ikke i ydre ting. Den kommer inde fra. Selv sindet er forgængeligt - det er ellers det, som fødes igen og igen - tror mange. Men sådan er det slet ikke. Det er sindets sande natur, der fødes igen - og den natur skal man også erfare. At beskrive det her vil ikke give mening.

Nirvana er derfor overvurderet og slet ikke værd at tale om.

Det er da klart at det er ikke buddishter der siger det her, det ville da være dumt af buddhister selv, at svine deres religion til. Ligeså vel som du ikke høre muslimer sige at alle der tilbeder allah er selvmordsterorister :stuck_out_tongue:

Er de det da?

Vi tolker alting forskelligt, men det er sådan jeg, udfra min meget ringe religions undervisning ser det. Men igen, min lærer kan jo have vendt det til egen fordel :)[/quote]

Eller din lærer kan have læst noget i en bog uden at efterprøve det dvs han mangler erfaringen selv. Det tager tid og øvelse at komme frem til erkendelsen af disse ting og andre, som jeg ikke vil nævne her.

Buddha sagde: Du kan ikke læse min lære og forstå den, du skal leve den, kritisere den og efterprøve den. Før da er din forståelse af Dharmaen yderst begrænset.

MVH

Til slut vil jeg anbefale Thich Nhat Hanhs bog “Hjertet af Buddhas lærer”. Den er lidt lettere at gå til end de tibetanske tekster som jeg arbejder med.

[quote=alleos7;225745]Ja, det gør der måske, men de er så Nihilister, og ikke ateister.

Nihilisme er troen på ingenting…

Bare lige for at få det på plads.[/quote]

Det er sandt! Tusind tak Dorthe - det var det ord jeg ledte efter tidligere.

MVH

[quote=Niels Peter;225896]Masser af børn er blevet til ganske uden kærlighed :frowning:

NP
som synes, kærligheden føles meget virkelig, men ikke er helt sikker på, den kan bevises videnskabeligt[/quote]

Men medfølelse kan. Dalai Lama og en række videnskabsmænd fører beviser i bogen Destruktive følelser af Coleman. Den er meget interessant og handler om videnskab - ikke buddhisme. Viden skaben bruger blot buddhismens årelange empiriske undersøgelser af empati som kickstarter til at undersøge empatien.

Jeg tror på at vindeskaben en dag vil kunne bevise at alting stammer tilbage fra Big Bang, og en teori, der ville forene gravitation med kvantemekanik og beskrive alle fysiske fænomener.Streng Teori, M Teori/ Supersymmetri/ noget helt andet, vil kunne give os svaret på livets store spørgsmål.

Mine døtre er døbt i Odense Domkirke af den grund at det er en tradition i min familie og da faren er katolik, måtte vi gå på kompromis. Ergo blev det den protestantiske kirke.

Jeg har aldrig troet på religion som i mine øjne er “de kloge nare de mindre kloge”

Men at folk har en tro som giver dem styrke i svage tider eller gør livet lettere for dem, kan jeg godt se kan have en positiv effekt. Jeg kan bare ikke få mig selv til at tro på at der sidder en Højere magt der bestemmer om jeg skal den eller den anden vej når jeg er død.
Min logiske hjerne siger mig at, når lægen har erklærret mig død, så er jeg død. Hjertet og hjernen er stoppet og kroppen har sagt slut, ergo er det slut. Jeg kan ikke se hvordan noget skal kunne komme videre der fra.

Jeg respekterer folk har en tro, men jeg kan ikke anerkende deres religion da jeg personligt mener alle religioner er manipulerende og prøver at styre folks tanker og meninger. Jeg bryder mig ikke om trusler som, Gør du det ikke godt i dette liv, så kan du bare vente dig til dit næste:S

Om jeg er ateist, agnostiker eller noget helt andet tjaa det ved jeg faktisk ikke, da jeg ikke bryder mig om at blive sat i bås:tihi:

Jeg tror på revulotionen og videnskaben og måske en lille bitte smule på ormehuller:ups: Bare ikke at de fysisk er muligt for os at rejse i dem

endnu-what

Endnu er en vigtig tilføjelse:-)

Ellers er jeg enig. Jeg er heller ikke religiøs, men åndelig i mit liv. Det forpligter, men det er ikke andre der påføre mig mine forpligtigelser - det bestemmer jeg nemlig selv:-)

[quote=Niels Peter;226015]Hvad den mest udbredte religion marxismen er i stand til, kan vi se i hvordan kineserne er ved at smadre Tibet totalt.

NP[/quote]

Jeg er meget uenig i, at du kalder marxisme for en religion…det kan kaldes ideologi, filosofi m.m…men en religion er det absolut ikke, tværtimod udelukker marxisme tilstedeværelsen af et hvilken som helst overnaturligt væsen, eller noget overnaturligt udenfor eller over naturen.

Men enhver religion er jo også en ideologi, filosofi, levemåde… og ikke alle religioner har et “overnaturligt” element.

Jo, det mener jeg nu de har, altså overnaturlige elementer hvis man taler om religion i betydningen trosretninger…Kristendom, jødedom, hinduisme, islam, buddhisme o.s.v…alle har de deres guder…Allah, Buddha, Gud, Hinduismen har mange guder o.s.v…

Religioner bygger på antagelser og overleveringer som for det første, ingen ved om de er sande, og for det andet, ofte indeholder en forklaring på tilværelsens grundlæggende spørgsmål og indeholder ligeledes ofte retningslinjer/regler for hvordan livet/tilværelsen bør leves.

Karl Marx var derimod en håndgribelig person…sociolog og filosof, som havde nogen teorier om at et kommunistisk samfund ville udjævne klasseforskellene i verden…ikke hvad jeg vil kalde religion

Igen: Buddha er ikke en gud.

:slight_smile:

Der er ingen guddomme i Buddhismen, Felis.

Der er kun empirisk undersøgelse af verden - fysisk og mentalt, ud fra en yderst skeptisk vinkel.

Buddhismen har heller aldrig været samfundsregulerende.