Jeg er simpelthen rystet over den besked, som en person (på et andet forum) fra Vestsjælland fik kl. 02 i nat, da hun søgte hjælp til en trafikskadet kat:
"Hej alle sammen.
Jeg har virkelig brug for hjælp…
Jeg har fået tilladelse til af falk og dyrenes værn af aflive en kat…
Den er blevet kørt ned og har åbne sår til sine bag ben så man kan se knoglerne … falk kan først komme sent i morgen…
Men når katten lider må vi godt lave en human aflivning…
Så mit spørgsmål er. Hvad er en human aflivning hvis man ikke kan skyde den ?"
Men ellers: Hvad er en human aflivning i en sådan situation?
kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogen hurtigere og mere human måde - i det her tilfælde - end enten at skyde den eller simpelthen gøre som med en høne og halshugge den.
I know, det lyder grusomt, men alt andet går altså for langsomt. Og vælger man så at halshugge den, ja så skal man have en sikker hånd for der skal være succes ved første hug.
[QUOTE=Helene C;972386]kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogen hurtigere og mere human måde - i det her tilfælde - end enten at skyde den eller simpelthen gøre som med en høne og halshugge den.
I know, det lyder grusomt, men alt andet går altså for langsomt. Og vælger man så at halshugge den, ja så skal man have en sikker hånd for der skal være succes ved første hug.[/QUOTE]
Hvem står lige med en økse på det tidspunkt af natten?
Jeg tror jeg ville gøre som min mand blev nødt til for ikke så længe siden.
En kat lå ikke langt fra vores indkørsel, og den kunne knap løfte hovedet og led så frygteligt, så han hentede flækøksen og gav den et par ordenlige slag i hovedet, så den var helt væk. Et havde nok været rigeligt, men han ville være 100% sikker.
Enig, det er der nok ikke særlig mange der gør, men umiddelbart ved vi jo ikke om personen hører til dem der har høns eller selv kløver sit brænde. Men vender og drej det, en halshugning er stadig hurtig og smertefri såfremt det gøres korrekt…
Jeg ville flippe fuldstændig på tværs over, at Falck ikke ville hjælpe. For jeg ville ikke kunne tage livet fra så stort et dyr. Jeg er alt for ræd for, at jeg ikke ville kunne gøre det effektivt nok, og derfor kun skade dyret yderligere. Suk, det er jo lige før, man burde lære at kunne gøre det
Her i København har jeg haft Falck til at aflive en skadet “flyvende rotte” - de kom indenfor en times tid.
[QUOTE=Mega;972382]Jeg er simpelthen rystet over den besked, som en person (på et andet forum) fra Vestsjælland fik kl. 02 i nat, da hun søgte hjælp til en trafikskadet kat:
"Hej alle sammen.
Jeg har virkelig brug for hjælp…
Jeg har fået tilladelse til af falk og dyrenes værn af aflive en kat…
Den er blevet kørt ned og har åbne sår til sine bag ben så man kan se knoglerne … falk kan først komme sent i morgen…
Men når katten lider må vi godt lave en human aflivning…
Så mit spørgsmål er. Hvad er en human aflivning hvis man ikke kan skyde den ?"
Men ellers: Hvad er en human aflivning i en sådan situation?[/QUOTE]
Jeg tror, jeg ville vælge vagtdyrlægen (og så leve af havregrød i en måned, hvis pengene er et problem) frem for selv at skulle tage livet af en kat med et eller andet tilfældigt redskab og med fare for, at den bare ville komme til at lide endnu mere, fordi jeg ikke kunne gøre det rigtigt.
Ja, helt sikkert, det er jo også en mulighed her i de større byer. Men hvordan ser den mulighed ud på landet?
(bortset fra det, er jeg ret sikker på, at dyrlægen har pligt til at befri dyret for dets lidelser, selvom man ikke kan betale for det)
Hvis man er i bil er det hurtigeste og mest humane vel at ligge hovedet bag, eller foran et hjul og så køre over det/den … hvis katten ellers vil ligge stille … men altså det kan ikke være rigtigt at man selv skal gøre det …
Tror ikke på at man selv han halshugge en kat … og ligger den stille nok til, at man rammer korrekt !?
[QUOTE=pivnu;972404]Ja, helt sikkert, det er jo også en mulighed her i de større byer. Men hvordan ser den mulighed ud på landet?
(bortset fra det, er jeg ret sikker på, at dyrlægen har pligt til at befri dyret for dets lidelser, selvom man ikke kan betale for det)[/QUOTE]
Nu er “ude på landet” her i Danmark jo aldrig ret langt væk fra den nærmeste by. Hvis man ellers har transportmulighed, er det vel muligt at komme til en dyrlæge inden for forholdsvis kort tid? Og de fleste mennesker, der bor på landet, er jo nødt til at have en eller anden form for transport.
Men ja - jeg gætter bare. Det kan selvfølgelig være, det ikke er en mulighed at komme til dyrlægen.
[QUOTE=pivnu;972396]Jeg ville flippe fuldstændig på tværs over, at Falck ikke ville hjælpe. For jeg ville ikke kunne tage livet fra så stort et dyr. Jeg er alt for ræd for, at jeg ikke ville kunne gøre det effektivt nok, og derfor kun skade dyret yderligere. Suk, det er jo lige før, man burde lære at kunne gøre det
Her i København har jeg haft Falck til at aflive en skadet “flyvende rotte” - de kom indenfor en times tid.[/QUOTE]
Ofte er det jo ikke fordi Falck ikke vil hjælpe, men fordi der kan gå lang tid før de kommer. (og ingen er vel uenig i at redningskørsel for mennesker er vigtigere trods alt)
Jeg har stået i situationen, og jeg har ikke bil eller kørekort, så jeg hentede simpelthen en spade og hakkede hovedet af katten med den. jeg havde mareridt i flere måneder bagefter, men er godt tilfreds med at jeg kunne gøre det.
Katten var kørt ned? og dens indvolde lå 20 centimeter fra den, men sad stadig fast inden i katte, det ene bagben var fuldstændigt knust, og der var absolut ingen ting at gøre… Falck ville tidligst kunne dukke op om ca. 4 timer, vagtdyrlægen mente at han måske hvis alt gik vel (han var i gang med at udføre kejsersnit på en hest) kunne være her indenfor 3 timer…
Det kunne jeg simpelthen ikke vente på (og byens jæger var ikke hjemme), så jeg tog en rask beslutning.
det kommer helt an på hvad man har i sine omgivelser…
har de en bil - så kør over hovedet af den, så dør den omgående!
hvor grumt det end lyder det er bedre end at stå og kigge i hvert fald!
eller en stor tung sten (som i OVER 8 kg!) og kvas hovedet eller find et hus med en kniv og afliv…
At finde transportkasse og få en skadet kat til dyrlæge, er ikke altid muligt. Ofte vil det være utrolig smertefuldt for katten og man risikerer at blive flået. Personligt vil jeg ikke flytte en fremmed kat med store smerter.
Hvis jeg stod i en situation med en påkørt kat, med store smerter og store skader, men stadig i live … så ville jeg tage min bil, og køre katten over.
Jeg har altid nogle engangs plastikhandsker liggende i bilen. Dem ville jeg selvfølgelig tage på, og bagefter få katten væk fra kørebanen.
Åh det gyser i mig bare tanken om at skulle gøre det. Det virker så grusomt, selvom det er gerning gjort for at befri katten for store smerter (og evt. ventetid på Falck eller dyrlæge)
Næste gang jeg kommer forbi min dyrlæge, vil jeg tage en snak med hende, og høre hvad hendes opfattelse af en human aflivning er.
Dette både ift. påkørte katte, men også i forhold til nyfødte killinger.
Urgh jeg er ikke sikker på jeg ku’ køre en kat over med vilje. SELVOM det ville være for at befri den for lidelser. Jeg har været med til at gøre det engang med en påkørt due der flaksede i kanten af vejen, men selv det havde jeg det RIGTIG skidt med… og jeg er ellers ikke fan af de flvende rotter…
Men en kat… :S Jeg tror ikke jeg ku’ aflive sådan en selv. NETOP fordi det er en kat.
Jeg ville, som andre, bruge bilen - dvs vende rundt, komme i strategisk rigtig position og så køre katten over på en måde, så jeg var sikker på at hovedet ville blive knust…
Hvis Jan er med, ved jeg at han har lært at nødaflive - og vil så overlade det til ham… Jeg ved bla at han har en kniv i bilen til det samme…
jeg ved også min mor har sin jagtkniv med i bilen altid - den dag jeg får min egen jagtkniv og bil, så tror jeg også den vil få en ret fast plads der… simpelthen fordi man så meget hurtigt kan slukke for lyset…