Hvad er en human aflivning

For filen da :frowning:
Der er intet gjort for katten endnu, ud over at TS har givet den noget beroligende, for
“Den går rundt nu, så den har måske ligget i vejkanten, fordi den var ved at give op”

Jeg vil ikke se tråden, for jeg bliver simpelthen så indebrændt af sådan en total mangel på handling :frowning: Men i guder!!! Ja man mangler ord!

Jeg har taget kontakt. Hvis det er i nærheden af mig tager jeg ud og hjælper.
I det mindste ser katten, også tager jeg den enten til min egen dyrlæge, eller afliver den på stedet.

Jeg har aflivet pattegrise i kattestørrelse før. Den skal ikke lide :frowning:

[QUOTE=Blunky;972731]Jeg har taget kontakt. Hvis det er i nærheden af mig tager jeg ud og hjælper.
I det mindste ser katten, også tager jeg den enten til min egen dyrlæge, eller afliver den på stedet.

Jeg har aflivet pattegrise i kattestørrelse før. Den skal ikke lide :([/QUOTE]
Åh hvor godt - Som jeg har skrevet derinde, så har Dyrlægeforeningen indgået aftale for 2012-2013 med DB om, at tilskadekomne, ejerløse katte aflives gratis. - DB betaler regningen.

[QUOTE=Blunky;972731]Jeg har taget kontakt. Hvis det er i nærheden af mig tager jeg ud og hjælper.

Jeg har aflivet pattegrise i kattestørrelse før. Den skal ikke lide :([/QUOTE]

Det er så ulovligt, må jeg fortælle dig.

I forbindelse med ulykke eller fødsel, er det tilladt for “almindelige mennesker” at aflive et dyr - men ellers er det kun tilladt for jægere og dyrlæger.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;972814]Det er så ulovligt, må jeg fortælle dig.

I forbindelse med ulykke eller fødsel, er det tilladt for “almindelige mennesker” at aflive et dyr - men ellers er det kun tilladt for jægere og dyrlæger.[/QUOTE]

Men alternativet er et dyr, der lider unødigt??? Ulovligt aller ej, så er det vel bedst at livet afsluttes, hvis man kan gøre det hurtigt og humant :slight_smile:

Er det egentlig ikke også ulovligt ikke at gøre noget? Det er jo dyrplageri?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;972814]Det er så ulovligt, må jeg fortælle dig.

I forbindelse med ulykke eller fødsel, er det tilladt for “almindelige mennesker” at aflive et dyr - men ellers er det kun tilladt for jægere og dyrlæger.[/QUOTE]
Jamen der er jo allerede givet tilladelse til aflivning? (iflg. første post)

Tilladelsen er blevet givet i forbindelse med et trafikuheld - ikke et døgn efter, hvor man så sandelig har haft rig mulighed for at få fat på en dyrlæge, der kunne aflive dyret.

Mener I virkelig, at hvis min kat kommer til skade, så må jeg gerne selv aflive den … for at spare pengene på en dyrlæge?!?

Jeg opfatter det altså sådan at tilladelsen er givet i den helt akutte situation.
Der har på nuværende tidspunkt været masser af tid til at komme i kontakt med en dyrlæge!

Hmmm Både og :slight_smile:

For det handler i min optik om at dyret lider så lidt som muligt.

Jeg oplevede følgende for ca 3 - 4 år siden.

Vi havde staldkillinger på omkring 8 uger = de var overalt.
Min pony bestemte sig for at gå ud i gårdspladsen gennem vaskehuset, og kom derved til at træde på en af killingerne. Den var ikke død, men absolut dødelig skadet.

Min ex hentede sit gevær og skød killingen. Fra skaden skete til den var aflivet, gik der max 5 minutter. Dét mener jeg er mere humant end vi først skulle køre 15 minutter til vet. Måske den ikke engang ville overleve turen.

Havde min ex ikke været hjemme til at skyde, ville jeg selv have aflivet den, for den led, derom ingen tvivl.

Så Ja, jeg vil aflive i et sådan tilfælde igen. Til enhver tid, ulovligt eller ej :slight_smile:

og det handler IKKE om at spare penge til vet, det handler om at dyret ikke skal lide :slight_smile:

Jeg tænkte nu også mere helt generelt, når man finder sådan en kat. Om det så er at man lige i den situation ender med at aflive den selv, fordi det er eneste mulighed, eller om det er at få den til en dyrlæge. Må man godt bare gøre ingenting?

[QUOTE=DK Sugieh;972836]
Så Ja, jeg vil aflive i et sådan tilfælde igen. Til enhver tid, ulovligt eller ej :)[/QUOTE]

At du vil gøre det, gør det jo ikke mere lovligt.

Jeg vil opfordre til at man overholder loven - specielt på dette punkt, for at sige det er okay at aflive selv “for det er jo bare en kat” er endnu en årsag til at kattens status er så lav. Dem gider man da ikke bruge penge på en aflivning på.

[QUOTE=DK Sugieh;972836]Hmmm Både og :slight_smile:

For det handler i min optik om at dyret lider så lidt som muligt.

Jeg oplevede følgende for ca 3 - 4 år siden.

Vi havde staldkillinger på omkring 8 uger = de var overalt.
Min pony bestemte sig for at gå ud i gårdspladsen gennem vaskehuset, og kom derved til at træde på en af killingerne. Den var ikke død, men absolut dødelig skadet.

Min ex hentede sit gevær og skød killingen. Fra skaden skete til den var aflivet, gik der max 5 minutter. Dét mener jeg er mere humant end vi først skulle køre 15 minutter til vet. Måske den ikke engang ville overleve turen.

Havde min ex ikke været hjemme til at skyde, ville jeg selv have aflivet den, for den led, derom ingen tvivl.

Så Ja, jeg vil aflive i et sådan tilfælde igen. Til enhver tid, ulovligt eller ej :)[/QUOTE]
Det er også en helt anden situation, hvor man her og nu sparer en dødeligt såret kat for unødig lidelse. I sådan en situation er det efter min mening det bedste at gøre :ok:
Men her er der tale om en kat, der tilsyneladende har lidt siden klokken to i nat! Har man virkelig ikke kunne komme til dyrlægen med den på den tid?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;972844]At du vil gøre det, gør det jo ikke mere lovligt.

Jeg vil opfordre til at man overholder loven - specielt på dette punkt, for at sige det er okay at aflive selv “for det er jo bare en kat” er endnu en årsag til at kattens status er så lav. Dem gider man da ikke bruge penge på en aflivning på.[/QUOTE]

I MIT tilfælde handlede det ikke om penge eller staldkat vs. racekat. Det handlede om hans liv skulle afsluttes hurtigst muligt, fordi han led :slight_smile:

Men det er jo heller ikke det hun siger?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;972844]At du vil gøre det, gør det jo ikke mere lovligt.

Jeg vil opfordre til at man overholder loven - specielt på dette punkt, for at sige det er okay at aflive selv “for det er jo bare en kat” er endnu en årsag til at kattens status er så lav. Dem gider man da ikke bruge penge på en aflivning på.[/QUOTE]

Men det er jo ikke det hun siger? Lovens bogstav er en ting, lovens ånd er i nogle tilfælde noget andet. I Sugiehs tilfælde har hun overholdt lovens ånd, dyret må ikke lide mere end højst nødvendigt, hvilket det ville, hvis det skulle vente til dyrlægen kunne komme eller de kunne komme til dyrlægen. I det aktuelle tilfælde er det noget andet, for der har katten gået rundt i snart et døgn, der er det for sent at overholde både lovens bogstav og lovens ånd ved at gøre det selv. Den skulle have været til dyrlægen så snart det overhovedet var muligt, hvis ikke vedkommende selv kunne aflive den. Det er den ikke kommet, og det er bare overhovedet ikke ok. Og det var faktisk det mit spørgsmål gik på, nemlig om det lovmæssigt set er ok ikke at gøre noget, eller om det anses for dyrplageri, nu vi har love der forbyder dyrplageri specifikt?

Jeg mener ikke man kan tolke en ånd i en lov - det har jeg i hvert fald aldrig hørt om.

§ 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.
Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

Jeg har intet hørt, men hvis katten kunne gå rundt til nu. Så kunne den nok også overleve de 15-30 min det ville tage mig, som minimum at kører den til dyrlæge.
Det ville kun have været i tilfælde af at det havde været umuligt at flytte den at den ville blive aflivet på stedet. Katte er ikke bare en kat for mig :frowning: Selv de grise jeg var nødsaget til at slå ihjel var ikke bare grise for mig.
Men har som sagt intet hørt, så går ud fra katten har været til dyrlæge.