Hvad er en human aflivning

[QUOTE=Blunky;972731]Jeg har taget kontakt. Hvis det er i nærheden af mig tager jeg ud og hjælper.
I det mindste ser katten, også tager jeg den enten til min egen dyrlæge, eller afliver den på stedet.

Jeg har aflivet pattegrise i kattestørrelse før. Den skal ikke lide :([/QUOTE]
Kom der noget “positivt” ud af kontakten … eller hvad?

[QUOTE=Theomilou;972851]Det er også en helt anden situation, hvor man her og nu sparer en dødeligt såret kat for unødig lidelse. I sådan en situation er det efter min mening det bedste at gøre :ok:
Men her er der tale om en kat, der tilsyneladende har lidt siden klokken to i nat! Har man virkelig ikke kunne komme til dyrlægen med den på den tid?[/QUOTE]
Åbenbart ikke, og derfor er der endnu mere grund til, at der bliver sat ind NU. Den kat har allerede lidt alt for længe :frowning:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;972870]Jeg mener ikke man kan tolke en ånd i en lov - det har jeg i hvert fald aldrig hørt om.

§ 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.
Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.
Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.
[/QUOTE]

Det har jeg hørt om, ofte endda. F. eks. i situationer hvor det der er sket strengt taget er mod lovens bogstav, men opfylder pointen med loven, såsom i Sugiehs tilfælde.

Dyreværnsloven:

[FONT=Verdana][SIZE=2][FONT=Verdana][SIZE=2]§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2][FONT=Verdana][SIZE=2]§ 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]

Sugieh overholdt ikke loven om, hvem der må aflive dyr, men hun overholdt to væsentlige paragraffer i Dyreværnsloven, og i de tilfælde jeg kender til er det nok til, at man i så fald ikke bliver straffet. Loven om, hvem der må aflive dyr eksisterer blandt andet for at sikre at folk ikke bare f. eks. afliver uønskede katte på uhensigtsmæssige måder, fordi det er billigere end at få en professionel til det. Dermed er lovens ånd, hvis ikke dens bogstav, blevet overholdt.

:enig:

:wink: Jeg overholdt ret beset loven, for min ex er jæger (derved hans gevær) MEN jeg ville som sagt stadig selv have gjort det, HVIS han ikke havde været hjemme. Bare lige et lille pip :wink:

Jamen, så tager vi bare den reelle situation og gør den en smule hypotetisk :tihi: Hvis din eks er jæger er der selvfølgelig intet at diskutere der, men hvis du havde gjort det selv og gjort det på en forsvarlig måde, så vil jeg mene mit indlæg passer fint. Det ville egentlig være ulovligt, fordi du ikke har tilladelse til det, men fordi du så havde fuldt de paragraffer i dyreværnsloven jeg citerede, ville det stadig kunne forsvares.

I bund og grund er pointen jo egentlig bare, at nogle gange står man i en nødsituation uden en handy dyrlæge/jæger/slagter, og så er det vigtigere at der bliver gjort en ende på dyrets lidelser på en forsvarlig måde end hvem det lige er der gør det. Selvfølgelig med udpræget vægt på ordet “forsvarlig”.

I det aktuelle tilfælde stod vedkommende i den situation kl 2 i går nat. Da hun ikke handlede på det, ændrede situationen sig, og så må man tage højde for det.

Er der egentlig forskel på at knække nakken på en stor slagtekanin og en kat størrelsesmæssigt? De kan jo veje op til 10-12 kg og er jævnt store når først de når den vægt.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam… Nej vent… I øvrigt håber jeg katten enten har fået fred eller er blevet behandlet! Det var sådan det var! :tihi:

(Latinnørden undskylder sin dårlige joke og håber den kan tilgives[SIZE=1].)[/SIZE]

Langt mere humant end at kvase hovedet ved at køre det over, halshugge med en spade eller lign. reelt vold, er det altså at man knækker nakken på et lidende dyr. Det er ikke så svært som det kan lyde - godt nok har jeg bare en “almindelig” fysik, men har da gjort det på noget så stort som et rådyr der sprang ind i siden på min bil engang (og altså ikke døde af dét, men blev ilde nok tilredt).

(Det er det samme der sker ved hængning - Når man bliver hængt, dør man ikke (som mange tror) ved kvælning, men af at man ‘knækker’ nakken (bryder centralnervesystemet) - det er let og særdeles humant, omend det kan se ‘forkert’ ud).

Man kan (hvis man har en kniv med sig) også aflive let ved at stikke kniven ind i nakken, midt for, lige under kraniets skal - sådan så man kapper hjerne fra centralnervesystem.

At skyde er naturligvis også blandt de bedste optioner, men de færeste har vel jagtriflen med… - ellers kan man på forskud orientere sig om tilknyttede jægere til ordningen om netop varetagelse af natur og dyrs ve og vel - der bør kunne findes oplysninger f.eks. på kommune-hj.sider etc.

Rigtigt mange love kan ikke læses alene. Reglen i dyreværnslovens § 13 henvender sig naturligvis kun til dem, der afliver dyr efter reglerne og det vil sige, at inden for en uge efter fødsel må man aflive f.eks. kattekillinger, dog aldrig ved drukning, og derefter er det kun dem, der har tilladelse til aflive dyr, som må gøre det - lovligt. Alle andre skal sørge for at få tilkaldt en person, der har retten til at aflive dyr.

At der så ikke er ressourcer til at give bødestraf eller anden straf til dem, der reelt udøver selvtægt, er en anden sag, men det bliver det ikke mere lovligt af :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;973155]Rigtigt mange love kan ikke læses alene. Reglen i dyreværnslovens § 13 henvender sig naturligvis kun til dem, der afliver dyr efter reglerne og det vil sige, at inden for en uge efter fødsel må man aflive f.eks. kattekillinger, dog aldrig ved drukning, og derefter er det kun dem, der har tilladelse til aflive dyr, som må gøre det - lovligt. Alle andre skal sørge for at få tilkaldt en person, der har retten til at aflive dyr.

At der så ikke er ressourcer til at give bødestraf eller anden straf til dem, der reelt udøver selvtægt, er en anden sag, men det bliver det ikke mere lovligt af :)[/QUOTE]

Og $1 henvender sig til alle.
I den givne situation burde der for længst være blevet handlet, dyrlæge (eller evt tilkald af jæger, hvis de vel og mærke er sikre på aflivning er det eneste humane) er oplagte muligheder.

Jeg håber inderligt at der er sket noget i sagen, det andet er da slet ikke til at holde ud at tænke på.
(og Falck er vel ikke bemyndiget til at give dispensation for loven (vedr hvem der må aflive), er de så ikke også skyldige?)

[QUOTE=Temple Bar;973155]Rigtigt mange love kan ikke læses alene. Reglen i dyreværnslovens § 13 henvender sig naturligvis kun til dem, der afliver dyr efter reglerne og det vil sige, at inden for en uge efter fødsel må man aflive f.eks. kattekillinger, dog aldrig ved drukning, og derefter er det kun dem, der har tilladelse til aflive dyr, som må gøre det - lovligt. Alle andre skal sørge for at få tilkaldt en person, der har retten til at aflive dyr.

At der så ikke er ressourcer til at give bødestraf eller anden straf til dem, der reelt udøver selvtægt, er en anden sag, men det bliver det ikke mere lovligt af :)[/QUOTE]

Sludder og vrøvl - det er da ikke manglende ressourcer der afgør om folk der handler med fornuften i behold, straffes eller ej.

Enhver må da aflive et dyr, såfremt aflivningen tjener til dyrets ‘fordel’ - for f.eks. at afslutte lidelse/liv der er uopretteligt/ikke står til at redde. Det må du sågar med mennesker - man taler bare ikke meget om den slags.

Selvfølgelig kan man da ikke stå på en mørk landevej en vinteraften og vente på, at en “lovlig afliver” kommer forbi om 3 timer - loven er naturligvis skrevet for at KUNNE straffe de, der måtte handle helt “forkert” - som f.eks. aflive et kuld killinger ved at smide dem i søen etc.

Ser du et lidende, skadet dyr og med god fornuftig vurdering kan afgøre, at det næppe kan reddes etc. er du selvf. næsten forpligtet til at tage action - hvis så du har svært ved at aflive på en ordentlig måde, kan det være du skal lade være og vente - men kan du med et snuptag gøre en ende på lidelserne, vil alla da klappe i hænderne og aldrig nogensinde tænke på at forsøge straffe dig…

Jeg er da lige blevet ret glad for at jeg har modtaget undervisning i aflivning samt “næsten” har jagttegn. (tog al undervisningen men gad ikke have tegnet)

Jeg har, DESVÆRRE, selv stået i nogenlunde samme situation :frowning: det eneste jeg havde var en spade (ja fuck, ikke?) Så den fik en hurtig tur under vinkelsliberen til den var skarp som død og djævle, gik så ud til den lille sorte mis, som så lå helt stille (tror og håber på den var ‘sovet’ ind af sig selv eller i det mindste bevidstløs) sigtede spaden på halsen og hoppede op på spaden med begge ben med samtlige 110 kg.

Død det blev den da ihvertfald, for leve det kunne den ikke. Jeg stor tudede sammen med min kæreste natten over og tog så derefter missen med til dyrelægen for at få checket efter chip/øremærkning. Heldigvis var der ikke noget. Det var godt nok en møgnat!

Undskyld, det bliver måske lidt Off topic :ups: …men altså det kommer an
på, hvor knuden sidder - ved knude i nakken bliver du kvalt, sidder knuden
derimod på siden af halsen, knækker man nakken.

Tilføjelse: Det er god viden - forhåbentlig kommer man ikke ud for det, men
alligevel - er en hængt blå i hovedet (iltmangel) og knuden i nakken, er det om
at få ham ned, for genoplivning kan lykkes. Er vedkommende derimod hvid/bleg
og med knuden i siden, er halsen knækket, centralnervesystemet brudt

Det kan godt være du kan det, men jeg kan ikke - jeg aner ikke, hvordan jeg skal gøre og dermed vil jeg risikere at gøre det forkert.
Tilmed vil jeg ikke have mine hænder i nærheden af en tilskadekommet kat - den kan meget vel være temmelig agressiv.

Efterforskning kræver ressourcer, så jo - der er masser af sager, som politiet ikke forfølger, selvom de udmærket ved der har fundet en overtrædelse sted.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;973204]Undskyld, det bliver måske lidt Off topic :ups: …men altså det kommer an
på, hvor knuden sidder - ved knude i nakken bliver du kvalt, sidder knuden
derimod på siden af halsen, knækker man nakken.

Tilføjelse: Det er god viden - forhåbentlig kommer man ikke ud for det, men
alligevel - er en hængt blå i hovedet (iltmangel) og knuden i nakken, er det om
at få ham ned, for genoplivning kan lykkes. Er vedkommende derimod hvid/bleg
og med knuden i siden, er halsen knækket, centralnervesystemet brudt[/QUOTE]

Det er også derfor en decideret hængning altid forgår ved, at personen udsættes for et fald - så trækket/faldet knækker nakken. For rebet gør det ikke nødvendigvis, og så tager det laaang tid. Og du har ret i det med farverne. Jeg har set folk dø af kvæling og den sortblå farve ændre sig til vokshvid…
(Hyggeligt emne! sorry…)

Anyway, jeg sad faktisk også og tænkte at en knækket nakke egentlig ville være det hurtigste og mest smertefrie. Jeg ved bare ret sikkert at jeg ikke kunne gøre det, lovligt eller ej. Jeg tror heller ikke det er så nemt, hvis katten ikke er bevidstløs.