Hvad er mest synd?

Hov glemte at skrive at det jeg er begyndt at give er;

Feline Porta (dog i mindre mængder da Liva ikke så godt tåler kylling) - rent kød/fisk

ZiwiPeak - med hjort, fisk og lam - alle kan tåle det og det er rent kød ingen tilsætningsstoffer, ris/korn eller andet kulhydrat

Cosma - også rent tun, kalkun osv

… og så er jeg ellers ved at lede efter mere :ok:

[quote=Justice;114602]Jane kan du læse engelsk? Jeg er nemlig igang med at læse en bog der hedder “Your Cat” af dyrlæge Elizabeth Hodgkins (kan fåes på www.amazon.co.uk) og hun skriver rigtig meget om ernæring og blandt andet også overvægt, og hvordan man kan tackle det.

Humlen for hende er at det faktisk er tørfoder kattene bliver overvægtige af og at løsningen kan være at fodre kun med godt lødigt høj protein, middel fedt og lav kulhydrat vådfoder :slight_smile:

Det skulle gøre at katten udnytter foderet meget bedre og at man ikke oplever denne konstant sultne kat.

En ting er helt sikkert - jeg er begyndt at give mine meget mere vådfoder - ikke hvilket som helst men godt, uden sukker og tilsætningstoffer, masser af kød i osv… og skulle jeg få en overvægtig ville jeg helt sikkert prøve hendes metode :)[/quote]

Jeg har hørt noget lignende for nylig, og det er nok også det, der har sat tankerne igang her.

Men det vil jo nærmest sige, at vi skal fodre med ren kød, og så skal tørfoderet stå fremme til supplering, som jeg forstår det?

Hvis ikke det skal være ren kød, kan du så anbefale noget foder, der lever op til de krav?

Problemet er jo også, at jo flere katte vi har, jo sværere er det at fodre individuelt.

[QUOTE=Miff;114622]Jeg har hørt noget lignende for nylig, og det er nok også det, der har sat tankerne igang her.

Men det vil jo nærmest sige, at vi skal fodre med ren kød, og så skal tørfoderet stå fremme til supplering, som jeg forstår det?

Hvis ikke det skal være ren kød, kan du så anbefale noget foder, der lever op til de krav?

Problemet er jo også, at jo flere katte vi har, jo sværere er det at fodre individuelt.[/QUOTE]

Hvis jeg var dig ville jeg stadig have almindeligt tørfoder til de andre der hvor de kommer og hun ikke gør. Så vil jeg fodre hende med vådfoder omkring 3-4 gange dagligt i den mængde det foreskriver gerne krydret med råt kød. De andre vil jo nok gerne have af det, så du kan selvfølgelig også give dem og så i det hele taget skære lidt ned på tørfoderet.

Kan kun sige at her i huset får de stadig Porta 21 tørfoder men i mindre mængder og så får de engang vådfoder om aftenen - tørfoderet er IKKE light, men kattene er pæne og selv tykke Maddox er ikke ligeså grisk som han har været. Tror han nu bliver mæt af de mange proteiner så han ikke behøver at æde så vildt mere.

En anden sidegevinst er langt mindre i bakken -høhø

Jeg ville gerne fodre helt råt, men det kommer jeg ikke til hvis min kæreste skal bestemme. Og vi har een der ikke spiser råt, men indtil videre er det lykkes mig at finde vådfoder som alle kan li :slight_smile:

[quote=Justice;114614]Hov glemte at skrive at det jeg er begyndt at give er;

Feline Porta (dog i mindre mængder da Liva ikke så godt tåler kylling) - rent kød/fisk

ZiwiPeak - med hjort, fisk og lam - alle kan tåle det og det er rent kød ingen tilsætningsstoffer, ris/korn eller andet kulhydrat

Cosma - også rent tun, kalkun osv

… og så er jeg ellers ved at lede efter mere :ok:[/quote]

Hvor køber du de forskellige? Jeg kan se, at Felina Porta og Cosma fåes på zooplus, men den sidste kan jeg ikke rigtig finde nogen steder.

Hvor meget får dine misser ca. på en dag?

Jeg synes det er synd, at en kat skal gå rundt og være konstant sulten…det kan bestemt heller ikke være godt for dens fordøjelsessystem, at den kun får sådan et par bittesmå portioner om dagen.

Den skal ha’ foder der fylder noget mere så den føler sig mæt…kød og brusk, fisk, kylling, dåsefoder en gang imellem o.s.v…hvor katten skal have en større mængde for at få samme foderværdi ud af det

En normal fodermængde til en kat på eks. 4 kilo er ca 400 gram om dagen, af kød o.s.v., fordi det også har et vist væskeindhold…

Og udover mæthedsfølelesen er der flere “gevinster” ved det: Det er med til at sikre at katten får tilstrækkeligt væske, det er meget bedre for dens tænder/tandkød at den har noget at gnave i.

Siger man ikke noget med at hvis man køber såkaldt “skodfoder” skal de spise mere for at blive mætte fordi der er mindre “guf” i for kroppen?

Er svaret så ikke at gå ned og købe en kæmpe pose “Brugens den bedste”?

[quote=Gry Gressbakken;114759]Siger man ikke noget med at hvis man køber såkaldt “skodfoder” skal de spise mere for at blive mætte fordi der er mindre “guf” i for kroppen?

Er svaret så ikke at gå ned og købe en kæmpe pose “Brugens den bedste”?[/quote]

nej det er det ikke på sigt, for hvis katten bare skal leve af det, kommer den til at lide af mangel på visse vigtige ting og bliver fyldt med andre skadelige stoffer

blah…ja selvfølgelig…dårlig plan…

Ja, det er jo sagt, men katte er småspisere og spiser mange gange i løbet af en dag, så ejg kan slet ikke forstå det der med at dele foderet op så de skal spise det på faste tider.
Jeg tror også det ville være godt hvis du gav råt kød. Men det er mere fordi jeg selv har undersøgt det og går og overvejer fordi det lyder godt for katten.
Hvis du kan komme til det så prøv at leg noget mere med katten (ved ikke om den er 2 eller 10 år) hvis den vil. Du kan også bare gå rundt med den i dit hus/din lejlighed så den får rørt sig.

Enig Bamse, og så kan du putte en snor omkring dig selv som så hænger ned på gulvet.

Her i huset har jeg tre katte der troligt følger mig når jeg gør det :tihi:

Tørfoder fylder mindre i maven og giver derfor ikke samme mæthedsfølelse som vådfoder.
Desuden tilslutter jeg mig din tankegang i dit første indlæg.

Hvis katte ellers ikke keder sig eller “trøstespiser” af andre årsager, synes jeg nu ikke, det ligger til dem at blive (ret meget) overvægtige. De skrækbilleder, vi af og til ser, af fede dyr, der dårligt kan bevæge sig, skyldes i de fleste tilfælde en kombination af forkert foder, trøstespisning, mangel på muligheder for aktivitet og for lavt stofskifte.

Ifølge dyrlæge Hanne Hallsson skal katte faktisk spise 10-11 mus ell. fugle om dagen for at få dækket deres næringsbehov.

Foder med mangel på de rigtige næringsstoffer, gør, at katte spiser mere, end de egentlig kan, for at få dækket deres næringsbehov, og det er derfor, man kan se direkte fede katte, der er fejlernærede.

Hvis de får et optimalt foder, er de faktisk rigtigt gode til selv at regulere deres foderindtagelse.

Og så er vinterhalvåret et dårligt tidspunkt at gå på slankekur. Instinktivt æder man sig op til vinteren, samtidig med at stofskiftet falder. Jeg skriver man, for det gælder også os mennesker.

En hængemave er for øvrigt ikke tegn på overvægt (se på løverne). Selv et par af mine fertile, slanke hunkatte har det.

Brug ellers dine øjne og hænder, når du vurderer din kat - ikke din vægt.

Og så er det nogle “dårlige” billeder, du har vist.
En kat, der ligger på (hænge)maven og er fotograferet oppefra, er sjældent noget flatterende syn.

Der er også forskel på at være pænt buttet og fed, og jeg vil altid foretrække det første, for så har katten noget at stå imod med, hvis den bliver syg.

Så til sidst:
Videnskaben påstår for ikke så lang tid siden, at let overvægtige mennesker er sundere end de slanke.
Hvorfor skulle det ikke gælde katte også?

PS: Jeg ville heller ikke kunne klare, at min kat var sultet og gik og kaldte på mad

Til yderligere info kan jeg oplyse, at Seven er 3½ år gammel, så hun er jo stadig ung, men hun har aldrig været særlig interesseret i at lege. Faktisk har hun det bedst med at være sig selv og bare kigge på de andre, men hun er helt sikkert blevet mere aktiv, efter vi har fået indhegnet have.

Vi har altid fået at vide hos dyrlægen (flere forskellige), at hun er for tyk, og vi har prøvet med diverse slankefoder, men alt andet end specifik FRD tager hun mere på af.

Jeg synes, da også, at det er synd, at hun skal have afmålte portioner 2 gange om dagen for ikke at blive fed. Men på den anden side, så synes jeg også, at det er synd, at hun skal være fed, for jo federe hun bliver, jo mindre rører hun sig, så det er en ond cirkel. Og som Mona siger, så risikerer hun diverse følgesygdomme af fedme.

Vi er fuldt ud villige til at prøve andet foder til hende, det er jo ikke ligefrem fordi, at det Specifik, hun får, er billigt, og det kan jo hverken købes hos zooplus eller andre steder end hos dyrlægen. Vi har bare ikke anet, hvad vi skulle give hende i stedet, men Justices forslag lyder fornuftige, synes jeg.

[quote=Miff;114697]Hvor køber du de forskellige? Jeg kan se, at Felina Porta og Cosma fåes på zooplus, men den sidste kan jeg ikke rigtig finde nogen steder.

Hvor meget får dine misser ca. på en dag?[/quote]

Da det stadig er forholdsvis nyt for mig at fodre med meget vådt, så ved jeg faktisk ikke helt hvor meget de skal have, hvis de kun fodres med det - men mon ikke en 200-400 g? (fordi der også er meget væde)

Feline Porta køber jeg ved www.mysterycoons.dk (der køber jeg også det tørfoder vi bruger)

Cosma rigtig nok hos Zooplus (der er også noget der hedder Applaws der skulle være okay)

ZiwiPeak er lidt dyrere men rigtig lækkert og mætter godt kan jeg se. Jeg har indtil videre købt det hos www.onlynaturalpet.eu - men har for nylig fået af vide at man måske kan købe det igennem www.4hotdogs.dk - så det vil jeg prøve :ok:

Men ellers kig selv varedeklarationer - der skal som sagt være overvejende protein, mellem fedt og meget lidt eller ingen kulhydrat (korn, majs, ris osv) - og INGEN sukker ! :slight_smile:

Hvis Seven kan lide det (og tænderne er OK til det), kan du af og til også give hende noget foder, der tager tid at spise, f.eks. lange strimler kød og daggamle kyllinger, hvor du måske først har taget blommen ud.

Daggamle kyllinger viser hun ingen interesse i, men råt kyllingekød elsker hun.

[quote=Miff;114865]
Vi er fuldt ud villige til at prøve andet foder til hende, det er jo ikke ligefrem fordi, at det Specifik, hun får, er billigt, og det kan jo hverken købes hos zooplus eller andre steder end hos dyrlægen. Vi har bare ikke anet, hvad vi skulle give hende i stedet, men Justices forslag lyder fornuftige, synes jeg.[/quote]

Jeg kan kun anbefale dig at købe bogen og se om du er enig i hendes betragtninger :slight_smile:

Indtil videre ville jeg stadig give hende ½ delen af det tørfoder du gør nu, men så erstatte resten med lødigt vådfoder :ok: Sidenhen kan du jo se om I skal skifte helt :slight_smile:

Mine katte er rigtig glade for Applaws:)
Det er også bare rent kød tilsat en lille smule sauce af en art

Kan det passe at 400 gr Ziwipeak vådfoder koster 90 kroner:S

Det er jo fuldstændig vanvittigt! Det nærmer sig jo kiloprisen på oksemørbrad! Godt nok skal mine katte have ordentligt foder, men skal vi op i den prisklasse, så kan jeg lige så godt ansøge om gældssanering med det samme! :uha:

Jah, det er lige voldsomt nok - eller det kommer jo an på hvor langt sådan en fætter rækker-høhø

Men jeg holder mig til applaws indtil videre

Du kan tjekke det her, hvis du ikke kender det:
http://mpmproducts.co.uk/bhtest/applaws_cat_product_information.asp?in_section=applaws

http://mpmproducts.co.uk/bhtest/applaws_cat_testimonials.asp?in_section=applaws&page=applaws_cat_testimonials

Og her kan det købes billigt:)
https://www.zooplus.co.uk/ask?query=applaws&form=search

P.s Jeg fandt lige det her, tror der er flere smagsvarianter herinde:) Det er vist heller ikke så dyrt
http://mpmproducts.co.uk/acatalog/copy_of_Applaws_Natural_Cat_Food.html