Hvad f... skal jeg gøre

Hej Folkens.

Som nogen måske ved Fik vi missemor til killingerne aflivet mandag d.31/10

Jeg indrømmer gerne at man nemt ser spøgelser når afdøde missemor havde samme symptomer.

D. 2/11 startede en enkelt af killingerne med tynd mave siden er det gået slag i slag, de voksne har tynd mave på skift. Hverdag siden d. 6 har en kat eller flere kastet op. De taber sig ikke!!! Men tager heller ikke meget på. Ingen af killingerne har været sløje!!! Men et par af de voksne har haft et døgn hvor de ikke har været for friske…

Hvad kan det være som bor her i huset der gør alle min børn syge…

Åhh jeg syntes det er hårdt, hver en time går med at vaske gulve, tæpper, bakker og katte der er blevet smurt ind i L… At sidde foran katten bakken og tjekke hvilken kat der gør hvad!!

Undsklyd alle mine bekymringer !! Men kan det virkelig passe at de bliver ved med at have dårlig mave.

Tine.

Er det de samme katte, der har dårlig mave konstant? Eller har de det bare på skift?

Er der blevet lavet en afføringsprofil?

Vivi det aner jeg ikke… Jeg har syv killinger det er ikke nemt at holde styr på!!! Eneste jeg med sikker ved er at det hos nogle af dem har været der og er gået væk igen. Tror ikke det har været konstant hos nogen af dem.

Og de voksne har været på skift.

Nej jeg har ikke fået lavet afførings profil, hvordan gør jeg det i praksis?? Der må vel ikke være grus i sådan en prøve??

[QUOTE=Ushoosinu;727108]
Nej jeg har ikke fået lavet afførings profil, hvordan gør jeg det i praksis?? Der må vel ikke være grus i sådan en prøve??[/QUOTE]

Det gør ikke noget, der er lidt grus med - bare det hele ikke er suget ind i gruset.
Jeg afleverer hos dyrlægen, hvor de (som regel) starter med at lave giardia og ormetest - det kan de nemlig lave på klinikken.
Er de negative ryger prøven til laboratorie.
Hvis vi ikek har mistanke om giardia eller orm, går prøven bare direkte til laboratorie.

[QUOTE=Ushoosinu;727108]Vivi det aner jeg ikke… Jeg har syv killinger det er ikke nemt at holde styr på!!! Eneste jeg med sikker ved er at det hos nogle af dem har været der og er gået væk igen. Tror ikke det har været konstant hos nogen af dem.

Og de voksne har været på skift.

Nej jeg har ikke fået lavet afførings profil, hvordan gør jeg det i praksis?? Der må vel ikke være grus i sådan en prøve??[/QUOTE]

Der må godt være lidt grus i prøven, det kan såmænd være svært at tage en prøve helt uden (medmindre vi er ovre i at du kan skrabe den af gulvet…)

Og første tommelfingerregel ved diarre er faktisk noget så simpelt som faste i 24 timer! Det er liiiidt meget at udsætte killinger for, men overvej at fjerne foderet i hvert fald natten over, så de kun har vand. Ikke al tynd mave er infektiøst, og den første forudsætning for god mave igen er at tarmfloraen får ro.
VH
Susanne

Åkay. Jeg prøver at faste dem natten over… Og så må jeg se om jeg kan hitte en afførings prøve. Skal jeg have prøve fra dem alle?? Er det nokmed en eller et par stykker?

Nu siger du mistanke om giardia, Vivi ja undskyld spørgsmålet men har jeg grund til at mistænke det her? Orm er jeg 90 procent sikker på at vi ikke har.

Har lige siddet og læst på giardia…, Vil bare lige høre hvordan det behandles?

[QUOTE=Ushoosinu;727116]Åkay. Jeg prøver at faste dem natten over… Og så må jeg se om jeg kan hitte en afførings prøve. Skal jeg have prøve fra dem alle?? Er det nokmed en eller et par stykker?
[/quote]
Jeg ville starte med én kat, for de plejer gerne at dele den slags :slight_smile:

Nu siger du mistanke om giardia, Vivi ja undskyld spørgsmålet men har jeg grund til at mistænke det her? Orm er jeg 90 procent sikker på at vi ikke har.

Giardi er langt mere almindeligt forekommende end vi bryder os om at tale om. En fin undersøgelse fra et stort hollandsk dyrehospital fandt 15% af klienterne UDEN mave-tarm symptomer positive for giardia, lidt højere på hund. Sandsynligvis er det ikke meget anderledes i Danmark.
VH
Susanne

Noget helt andet… De er ikke vaccineret første gang endnu og det var egentlig meningen at detn skulle gøres i denne her uge… men tør jeg??

Ved godt jeg måske er lidt sippet men efter turen med Asja … ahhh undskyld.

Jeg er ellers normalt ikke til at hyle ud af den sådan. Men ærligtalt er temmelig panikken over det hele lige nu!!!

Men ikke længere, når det er helt små killinger. I morgen kan du så give dem kogt kylling, det er skånsomt for maverne.

[QUOTE=Ushoosinu;727116]
Nu siger du mistanke om giardia, Vivi ja undskyld spørgsmålet men har jeg grund til at mistænke det her? Orm er jeg 90 procent sikker på at vi ikke har.[/QUOTE]

Hvordan ser afføringen ud? Farve og konsistens?
Normalt bliver kattene ikke syge af giardia, så det er da ikke utænkeligt det kan være det.

De har lige fået kogt kylling nu. Så tager jeg maden fra dem i nat og så fåe de igen imorgen inden jeg tager på job kl. 12.

Deres afføring er ogger farvet, og manden siger konsistens øllebrød…

Hvad med vaccinen er det åndsvagt at tro at det kan vælte dem???

Du skal ikke vaccinerer mis der i forvejen slås med “noget” og slet ikke når du ikke ved hvad.
Det kan også være en virus der ræser rundt i dyrene og som skal brænde ud…præcist som i menneskeverdenen.
NÅR man ikke ved hvad man er oppe imod, er det bedste at gøre, at bruge udelukkelsesmetoden og det er til at begynde med at få lavet en bæ-test så du enten kan få klarlagt hvad det er eller få udelukket hvad det IKKE er

Det kunne godt lyde som en omgang giardia.
Hvis du er heldig foretager de testen på klinikken, så du kan få svar indenfor få timer.

Behandlingen er Panacur. Mener jeg behandlede 8 dage, 5 dages pause og 8 dages behandling.
Men det er nogle år siden, så jeg er ikke helt sikker.

[QUOTE=Ushoosinu;727213]
Hvad med vaccinen er det åndsvagt at tro at det kan vælte dem???[/QUOTE]

Jeg synes aldrig det er smart at vaccinere katte, der ikke er på toppen. Deres immunforsvar er nede og ved vaccinen dykker det yderligere. Har du i forvejen “et eller andet” i huset, kan du risikere de bliver rigtig syge.

[QUOTE=Ushoosinu;727213]De har lige fået kogt kylling nu. Så tager jeg maden fra dem i nat og så fåe de igen imorgen inden jeg tager på job kl. 12.

Deres afføring er ogger farvet, og manden siger konsistens øllebrød…

Hvad med vaccinen er det åndsvagt at tro at det kan vælte dem???[/QUOTE]

Umiddelbart så lyder farven ikke som giardia, der er den som regel karrygul. Men de er jo også gået direkte over til at være på egen kost nu, og alt andet end lige så er det altså en sammensætning der er anderledes end når mors mælk er blandet i. Det og så det stress de også må have - synligt eller ej - ved at blive taget fra (ufrivilligt) så tidligt, kan sagtens give uro i maven. Sæt du dem på faste i nat, jeg ville nok gøre det fra midnat og så 6 timer frem, og ikke mere, og så ellers kogt kylling de næste dage. Se om ikke det hjælper indenfor et par dage, gør det ikke det eller det bliver værre, så få taget den test.

Vaccinen ville jeg vente med, de er kun 8 uger ikke? Ingen grund til at give dem mere at slås med lige pt, og det samme gælder da vist for jer. :kram:

Pia - De er 10 uger i dag :slight_smile:

Jeg er enig med de andre, i at vente med vaccinen til de er helt friske. Det haster jo heller ikke med sådan en alligevel :slight_smile:
Du kan jo evt. prøve den der udgave med kogt kylling og en smule ærter kogt ved, for fibrenes skyld… :slight_smile:

Pia de er 10 uger idag :slight_smile: Og startede med at spise selv da de var 3-4uger da Asja ikke havde plads til 7 babyer ved yveret… hele tiden

Vi venter med vaccinen, så må min killinge køber ud og vaccinere selv den sidste gang det går nok også.

Jeg har kommet ærter og en smule øko A38 ved kyllingen.

[QUOTE=Ushoosinu;727227]Pia de er 10 uger idag :slight_smile: Og startede med at spise selv da de var 3-4uger da Asja ikke havde plads til 7 babyer ved yveret… hele tiden

Vi venter med vaccinen, så må min killinge køber ud og vaccinere selv den sidste gang det går nok også.[/QUOTE]

Skidt da om de så var 12 uger nu, vaccinen kan altid vente når der er andet og mere at bøvle med. Jeg vil nu stædigt :wink: fastholde at en kost uden mors mælk uanset hvornår det sker, er anderledes og giver en anden sammensætning i maven. Jeg krydser fingrene for at de slipper af med det efter en gang faste :slight_smile:

Det skal du have lov til Pia :slight_smile: Ville også bare lige fortælle at de nu havde spist længe :slight_smile:

Men havde de ikke gået næsten en uge uden hende, da de fik den dårlige mave? Hun blev jo indlagt om torsdagen? :slight_smile: