Hvad går i efter ved udvælgelsen?

Jeg har ingen af farverne i forvejen hos Mco, men den blå giver flere farvemuligheder med den hankat, jeg har.

Jeg er ærlig talt i syv sind, så jeg venter lidt med at beslutte mig.

:gruble: jeg står selv i samme situation. Eller - jeg har så 3 hunner at vælge mellem - det bliver det eneste efter farkatten jeg kommer til at beholde så er ret vigtigt. Alle 3 har skønt temperament og virker sunde og raske ( de er nu 9 uger) - så det bliver så “det andet” jeg kommer til at vælge på.

Normalt ville jeg sige - hvis man kun laver et kuld på en hankat - at man så beholder den killinger der mest har det man valgte at bruge hankatten for.
F.eks. i mit tilfælde var det temperament ( har alle), pels ( kan man ikke sige noget om endnu ) og hoved/look. Og her kommer vi så til det svære - for de har alle 3 spændende hoveder og look - men lidt forskellige.

Jeg har sagt til interesserede købere, at jeg da er villig :thumbup: til at sælge to af disse killinger, men at JEG vælger først og at jeg ikke laver det endelige valg før killingerne er omkring 3 mdr.

Men nemt er det jo ikke altid. Til sidst har man vel kun to valg - enten at beholde det hele ( i.e. ikke sælge noget fra kuldet) eller at tage et valg og så leve med det :tihi:
Jeg har altid været rigtig dårlig til det sidste - men forsøger netop i dette kuld at være hård ved mig selv :klapper:

[QUOTE=Teresa Guldager;702365]:gruble: jeg står selv i samme situation. Eller - jeg har så 3 hunner at vælge mellem - det bliver det eneste efter farkatten jeg kommer til at beholde så er ret vigtigt. Alle 3 har skønt temperament og virker sunde og raske ( de er nu 9 uger) - så det bliver så “det andet” jeg kommer til at vælge på.

Normalt ville jeg sige - hvis man kun laver et kuld på en hankat - at man så beholder den killinger der mest har det man valgte at bruge hankatten for.
F.eks. i mit tilfælde var det temperament ( har alle), pels ( kan man ikke sige noget om endnu ) og hoved/look. Og her kommer vi så til det svære - for de har alle 3 spændende hoveder og look - men lidt forskellige.

Jeg har sagt til interesserede købere, at jeg da er villig :thumbup: til at sælge to af disse killinger, men at JEG vælger først og at jeg ikke laver det endelige valg før killingerne er omkring 3 mdr.

Men nemt er det jo ikke altid. Til sidst har man vel kun to valg - enten at beholde det hele ( i.e. ikke sælge noget fra kuldet) eller at tage et valg og så leve med det :tihi:
Jeg har altid været rigtig dårlig til det sidste - men forsøger netop i dette kuld at være hård ved mig selv :klapper:[/QUOTE]

Jeg får så også kun det her kuld at vælge imellem efter den hankat, da jeg har valgt at lukke ham i løbet af i år. Så jeg håber bare, at jeg kan vælge den rigtige.

Det gør vi jo alle. Problemet er bare - at det sjældent er sådan, at der er EN rigtig ( og de andre er forkerte). Og som andre har sagt - så afhænger det “rigtige” meget af opdrætteren - hvor vil du hen med dit opdræt - hvad er mest vigtigt for DIG ?:gruble:
For en anden opdrætter vil den “rigtige” måske være en anden end den er for dig. Det er også årsagen til at ingen kan vælge for andre. Vi er nødt til - hver af os - at lave den slags valg selv. Det er en del af at være opdrætter.

Og ind imellem viser det sig så - når killingerne er blevet voksne - at man måske alligevel skulle have valgt anderledes. :uha:
Men sådan er livet jo - fuld af valg - og ofte kan man kun se om man har valgt rigtigt langt ud i fremtiden.

Det er nok evnen til at kunne vælge blandt killinger ( eller blandt de voksne når der skal kombineres) der skiller opdrættere ad:D

[QUOTE=Teresa Guldager;702398]Det gør vi jo alle. Problemet er bare - at det sjældent er sådan, at der er EN rigtig ( og de andre er forkerte). Og som andre har sagt - så afhænger det “rigtige” meget af opdrætteren - hvor vil du hen med dit opdræt - hvad er mest vigtigt for DIG ?:gruble:
For en anden opdrætter vil den “rigtige” måske være en anden end den er for dig. Det er også årsagen til at ingen kan vælge for andre. Vi er nødt til - hver af os - at lave den slags valg selv. Det er en del af at være opdrætter.

Og ind imellem viser det sig så - når killingerne er blevet voksne - at man måske alligevel skulle have valgt anderledes. :uha:
Men sådan er livet jo - fuld af valg - og ofte kan man kun se om man har valgt rigtigt langt ud i fremtiden.

Det er nok evnen til at kunne vælge blandt killinger ( eller blandt de voksne når der skal kombineres) der skiller opdrættere ad:D[/QUOTE]

Det blev det jo ikke lige lettere af :tihi:

Nej - hvis du vil finde noget der er let at beskæftige dig med - så er opdræt af katte vist ikke lige det rigtige :besvimer::tihi:

Jooo men derfor behøver ALT vel ikke at være svært :lol:

enig…

jeg ville se på sundhed: stærkeste og mest robuste, den killing der er gået ‘rent’ i gennem - ingen problemer har haft (sundhed/adfærd). og som naturligvis også strukturelt er i orden og uden defekter.

ved hunkatte ville jeg også tage med om den kommer ud af at fint stort kuld og om hendes mor også er en god mor (masser af mælk, passer killinger godt, naturlig og ukompliceret fødsel)

er man meget nøjeregnende med disse faktorer giver det ofte helt sig selv hvilken man skal beholde…

[QUOTE=Musashi;702840]enig…

jeg ville se på sundhed: stærkeste og mest robuste, den killing der er gået ‘rent’ i gennem - ingen problemer har haft (sundhed/adfærd). og som naturligvis også strukturelt er i orden og uden defekter.

ved hunkatte ville jeg også tage med om den kommer ud af at fint stort kuld og om hendes mor også er en god mor (masser af mælk, passer killinger godt, naturlig og ukompliceret fødsel)

er man meget nøjeregnende med disse faktorer giver det ofte helt sig selv hvilken man skal beholde…[/QUOTE]

Hunkatten fik kun 3 killinger ved kejsersnit, men det er min eneste mulighed for at beholde noget efter den hankat.

Måske det skulle gennemtænke godt og grundig, hvorfor du gerne vil beholde efter de linier og om der er ikke er mulighed for at få det andre steder?? :slight_smile:

Især, når der ikke er en af dem, hvor du bare tænker: Hun skal bare ingen vegne…

[QUOTE=Stine A;703125]Måske det skulle gennemtænke godt og grundig, hvorfor du gerne vil beholde efter de linier og om der er ikke er mulighed for at få det andre steder?? :slight_smile:

Især, når der ikke er en af dem, hvor du bare tænker: Hun skal bare ingen vegne…[/QUOTE]

Lige den kombination får jeg jo aldrig igen.

Nej, det er rigtig… Forstod bare at det var hankattens linier, du ville beholde efter :slight_smile:

Som jeg kan forstå er det hankatten der er grundlaget for at du vil beholde en af killingerne :slight_smile:

Prøv at tage et stykke papir og skriv ned plusser og minusser ved hver af de to piger du har kig på. Læg den væk en dags tid og tag den frem igen og så kig på hvilke af disse to kan du bedst leve med af dens minusser og plusser og vælg så den :slight_smile: Og kan du ikke vælge i mellem, ja så er der kun en vej: beholde dem begge og se hvad de hver især udvikler sig til :slight_smile:

Hvis jeg skal følge mit hjerte, så er der ingen tvivl. Men jeg vil helst bruge begge dele hjerte OG fornuft.

Montana er valgt ud fra rigtig mange faktorer.

Herunder - i tilfældig rækkefølge -
Pelskvaliteten, farvefordelingen (selvom vi ikke kan styre det. er det hvide delvis dominant), sind, mod, sundhed og type.

Louisiana er hovedsagelig valgt fra pga sit lidt forsigtige sind. Hun er faktisk bedre typet end Montana, men men men. trods akkurat samme opvækst som de andre to er hun en smule mere tilbageholdende og usikker på nye ting - jeg må derfor tro der er en genetisk disponering der. Det bliver interessant at se ved næste kuld. Det kan være et tilfælde. Det vil vise sig om jeg har valgt rigtigt. Men jeg har altså valgt en mindre godt typet kat - lidt for siampræget - fremfor en super godt typet - pga sindet… Godt nok er det ikke noget man mærker i dagligdagen, og det er ikke ret meget hun er usikker, men Snowshoes kendetegn nr 1 er Bombesikker… Vores andre katte er bombesikre. Louisiana er kun delvis bombesikker - så Ja det siger vist sig selv, hvorfor jeg har valgt som jeg har.
Sverige ville gerne have haft hende, men foderværten sprang fra. Jeg ville aldrig bruge hende selv - sådan vælger opdrættere forskelligt - og måske er det ikke genetisk. Måske forsvinder det om en uge, og så har jeg steriliseret hende… ja måske dit og dat:-)

Snak med din mentor om hvordan du vælger bedst. Og træf herefter dit eget valg. Ingen kan spå om fremtiden.

MVH

[QUOTE=lenschow;703710]Montana er valgt ud fra rigtig mange faktorer.

Herunder - i tilfældig rækkefølge -
Pelskvaliteten, farvefordelingen (selvom vi ikke kan styre det. er det hvide delvis dominant), sind, mod, sundhed og type.

Louisiana er hovedsagelig valgt fra pga sit lidt forsigtige sind. Hun er faktisk bedre typet end Montana, men men men. trods akkurat samme opvækst som de andre to er hun en smule mere tilbageholdende og usikker på nye ting - jeg må derfor tro der er en genetisk disponering der. Det bliver interessant at se ved næste kuld. Det kan være et tilfælde. Det vil vise sig om jeg har valgt rigtigt. Men jeg har altså valgt en mindre godt typet kat - lidt for siampræget - fremfor en super godt typet - pga sindet… Godt nok er det ikke noget man mærker i dagligdagen, og det er ikke ret meget hun er usikker, men Snowshoes kendetegn nr 1 er Bombesikker… Vores andre katte er bombesikre. Louisiana er kun delvis bombesikker - så Ja det siger vist sig selv, hvorfor jeg har valgt som jeg har.
Sverige ville gerne have haft hende, men foderværten sprang fra. Jeg ville aldrig bruge hende selv - sådan vælger opdrættere forskelligt - og måske er det ikke genetisk. Måske forsvinder det om en uge, og så har jeg steriliseret hende… ja måske dit og dat:-)

Snak med din mentor om hvordan du vælger bedst. Og træf herefter dit eget valg. Ingen kan spå om fremtiden.

MVH[/QUOTE]

Jeg har ingen mentor, så det er udelukket desværre.

Hvis jeg skal vælge efter sindet og sundheden, så er jeg som sagt ikke i tvivl. Men jeg må vente tiden lidt af og se, hvordan de udvikler dem.

Mange tak for alle svarene :slight_smile:

Hvis jeg er i tvivl - så synes jeg faktisk en katteudstilling er en fremragende ting ( nogen gange også når jeg ikke er i tvivl :tihi:)

Jeg tænker her slet ikke på bedømmelsen - men på, at når jeg får mine killinger med på en udstilling - så ser JEG dem på en anden måde. Dels tester jeg jo deres temperament ( og det synes jeg er meget vigtigt) - men når jeg ser dem på en udstilling så får jeg dem på en måde på afstand. Og det giver mig et helt andet indtryk af dem. Jeg har mange gange taget beslutninger omkring en kat pga en udstilling. Igen - ikke pga bedømmelserne - men pga det jeg selv pludselig ser og oplever på og med killingen.

Derudover kan man jo også lytte til hvad andre mener om killingerne. På en udstilling kommer der jo som regel mange opdrættere - ofte også af ens egen race ( men man kan godt bruge dem der ikke opdrætter ens egen race også). Hvis man spørger og er positiv overfor kritik - så kan man få masser af god vejledning på den måde. Det kan sagtens være at man slet ikke følger de råd man får :høhø: men igen - det andre siger - kan få
en til at se på killingerne på en anden måde.

For mig er udstillinger MEGET noget jeg bruger til vurdering af mine kattes evt. plads i mit avlsprogram. Det koster selvfølgelig at tage sådan en 2-3 killinger med på en udstilling - men det er pengene værd - synes jeg.:thumbup:

Helt enig med Teresa. En udstilling kan ændre ens eget syn på kattene.
Jeg er flere gange blevet bevidst om mine kattes kvaliteter - både positivt og negativt - efter en udstilling.
Sjældent pga dommeren, men ofte pga andre opdrætteres mening om mine katte :slight_smile:

Jeg ville såmænd gerne på en udstilling, men så længe jeg får de tabletter, jeg gør, så kommer jeg ingen steder :frowning: