Hvad gør i rent med når katten er på bordet?

Helt almindelig husholdningseddike er bakteriedræbende.

Jeg stødte lige på en vældig oplysende artikel. At f.eks. rengøringsmidler i sprayform er ganske skadelige fordi vi ikke kan undgå at indånde dem, er egenlig logisk, men jeg havde egentlig ikke tænkt så langt - trods mine dårlige lunger!
Jeg erstatter så eddikeprodukter med citronsyre, fordi jeg hader og afskyr lugten af eddike af et godt hjerte, og jeg kan lugte det hele dagen, hvis det har været brugt. :stuck_out_tongue:
Men resten er vældig fornuftigt :ok:
Hovedpunkter:

Undgå rengøringsmidler på sprayform.
Undgå klorholdige og antibakterielle midler.
Vælg uparfumerede rengøringsmidler mærket med miljømærket Svanen eller Blomsten.
Beskyt huden med handsker, når du arbejder med rengøringsmidler og vand.
Brug så milde og få produkter som muligt, og undgå at overdosere.

Og jeg har det omvendt: Hader citronlugt (kunstig), men eddike har jeg ingen problemer med :tihi:
Bemærk: Jeg taler ikke for, at hele hjemmet skal være sterilt og sprittes af, men blot køkkenbord og toilet f eks. Og så lige det med at vaske hænder. Så her bliver man skam udsat for alle mulige andre baciller etc. :ups:

Jeg tror iøvrigt ikke på den med overdreven rengøring som årsag til allergi - ikke her i DK, ihvertfald. Vi har generelt ikke noget højt niveau mht hygiejne, ikke de seneste 20-30 år ihvertfald - man skal tilbage til bedsteforældre-generationen, som havde kontakt med hygiejnebølgen tidligere i 1900-tallet for at finde det.

[quote=MiSi;440395]Og jeg har det omvendt: Hader citronlugt (kunstig), men eddike har jeg ingen problemer med :tihi:
[/quote]
Citronsyre lugter ikke af citron. Det lugter nærmest slet ikke af noget. Hvilket passer mig fint :slight_smile: Eddikelugten provokerer mine lunger, ligesom klorlugt og salmiaklugt gør det. Så nej tak til det her i huset :slight_smile:

Tak :slight_smile: Er ved at gå i gulvet (hvilket blot ville bringe lugten nærmere), når der er gjort rent med citron"duftende" rengøringsmiddel i opgangen :besvimer:

Tusinde tak for alle jeres gode råd og svar :thumbup:

Jeg er bestemt ikke sart med hvad der angår bakterrier og et par nullermænd i krogene… Men når lille Oliver går direkte fra bakken og op på køkkenbordet indimellem, så synes jeg altså lige der skal tørres af…

Her i hverdagen tørrer jeg bordet af med en våd karkuld inden jeg laver noget med madvare… Men at give det en omgang opvaskemiddel også tørre efter med en våd kuld, tror jeg vil være godt at gøre en gang om ugen, når jeg alligevel gør lejligheden ren :smiley: Så burde det være godt nok ikke?

Blev noget forskrækket over at læse Rodalon var så giftigt for kattene… :uha: Jeg har hele tiden fået at vide at man skal vaske kattebakken af i rodalon… Så har indkøbt en ordentlig dunk… Nu ryger den altså ud, eller også må jeg se om jeg kan finde nogen der vil ha den :slight_smile:

[quote=Maria-Amalie;440461]Tusinde tak for alle jeres gode råd og svar :thumbup:

Jeg er bestemt ikke sart med hvad der angår bakterrier og et par nullermænd i krogene… Men når lille Oliver går direkte fra bakken og op på køkkenbordet indimellem, så synes jeg altså lige der skal tørres af…

Blev noget forskrækket over at læse Rodalon var så giftigt for kattene… :uha: Jeg har hele tiden fået at vide at man skal vaske kattebakken af i rodalon… Så har indkøbt en ordentlig dunk… Nu ryger den altså ud, eller også må jeg se om jeg kan finde nogen der vil ha den :)[/quote]

Selv tak :slight_smile:

Tag det roligt - du skal bare lufte godt ud, når du har brugt Rodalon. Jeg blev også meget forskrækket, da jeg hørte det, og reagerede på samme vis. Men en anden katte-ven, der har stået i farvehandel i mange år, beroligede mig med, at kattene bare ikke skal være i rummet, mens du rengør med Rodalon, og så skal man lufte godt ud bagefter.

Det er derfor, at jeg synes, at husholdningssprit er så praktisk, for det er fordampet pist væk meget hurtigt - og det er effektivt!

Eller sidder i et andet rum og ikke kan se hvad der foregår :høhø: :stuck_out_tongue:

[quote=MiSi;440469]Selv tak :slight_smile:

Tag det roligt - du skal bare lufte godt ud, når du har brugt Rodalon. Jeg blev også meget forskrækket, da jeg hørte det, og reagerede på samme vis. Men en anden katte-ven, der har stået i farvehandel i mange år, beroligede mig med, at kattene bare ikke skal være i rummet, mens du rengør med Rodalon, og så skal man lufte godt ud bagefter.

Det er derfor, at jeg synes, at husholdningssprit er så praktisk, for det er fordampet pist væk meget hurtigt - og det er effektivt![/quote]

Tja jeg tror jeg holder mig fra det… Kunne lige se at Oliver straks hoppede op på køkkenbordet, efter rengøring med Rodalon… Bordet ville jo så stadig være lidt fugtigt, og hvis jeg feks har misset et sted at tørre af med vand, ville han kunne få det på poterne, og slikke det i sig… :uha: Har hørt skræk historier som dette, og tør simpelthen ikke risikere noget… Specielt fordi han er så nysgerrig, og helst skal ha snuden med i alt hvad jeg laver… Alt herhjemme bliver slikket på for tiden (inkl. mig og min mors briller fik lige en tur i dag… Hun måtte pænt gå ud og vaske dem rene bagefter, for at kunne se noget igen :tihi:)

Så jeg holder mig til opvaskemiddel… Og muligvis noget hospital sprit… Som du skriver fordamper det jo lyn hurtigt… Hvor køber man det egentlig henne? I supermarket?

Jeg bruger rodalon til min kattebakke :S
vasker med vand og sæbe først, sprøjter med rodolon, lader der gå lidt tid og vasker det så igen… Og så tørre jeg selvfølgelig grundigt af bagefter

Jeg bruger samme trick i køkkenet… men kun en gang om ugen, når jeg alligevel lige giver køkkenskabene en tur…
Til daglig er det en hårdt opvredet karkklud m alm opvaskemiddel… og så naturligvis hver eneste gang at jeg skal “bruge” køkkenbordet!

[quote=Ann R;440393]Jeg stødte lige på en vældig oplysende artikel. At f.eks. rengøringsmidler i sprayform er ganske skadelige fordi vi ikke kan undgå at indånde dem, er egenlig logisk, men jeg havde egentlig ikke tænkt så langt - trods mine dårlige lunger!
[/quote]

Jeg har engang i min grønne ungdom lukket en arbejdsplads…
Som Sikkerhedsrepræsentant fandt jeg det ualmindeligt farligt, at mine kolleger (og jeg) skulle rengøre toiletter (mange toiletter, hver dag, i små lukkede rum) med… TADAAAAAAA… sprit på sprayflaske!
Sprit fordamper ganske hurtigt… MEN, det er et fedtopløsende stof - og det går direkte i hjernecellerne!

Jo… vi har sprit stående herhjemme… men jeg kan faktisk ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt det! Vist nok udendørs i forbindelse med afrensning af noget læder, inden det blev farvet :smiley:
Og jeg ville aldrig nogensinde bruge det til at gøre rent med!

Jah - det har du da egentlig ret i… :uha:

[quote=Henriette;440504]Jeg bruger rodalon til min kattebakke :S
vasker med vand og sæbe først, sprøjter med rodolon, lader der gå lidt tid og vasker det så igen… Og så tørre jeg selvfølgelig grundigt af bagefter[/quote]
Husk bare, at hvis der er den mindste rest sæbe tilbage på bakken, så er rodalon fuldstændig uvirksom på bakterier - men stadig giftig. Og please, for dine lungers skyld, lad være med at sprøjte rodalon ud - med mindre du bruger åndedrætsværn…
(Fik jeg nævnt at jeg ikke kan lide skidtet? :høhø: :høhø:)

[quote=Ann R;440517]Husk bare, at hvis der er den mindste rest sæbe tilbage på bakken, så er rodalon fuldstændig uvirksom på bakterier - men stadig giftig. Og please, lad være med at sprøjte rodalon ud - med mindre du bruger åndedrætsværn…
(Fik jeg nævnt at jeg ikke kan lide skidtet? :høhø: :høhø:)[/quote]

Hehe det tror jeg at du gjorde… Jeg vasker kun kattebakke udendørs…

Jeg bruger Rodalon til to ting og det er ikke rengøring.

Det bruges til at sætte mine sko og sandaler i blød i når de efter et par måneder uværgeligt får en lidt for intens katte-tiltrækkende duft (lider forfærdeligt af fodsved.)

Derudover bruges det til at sætte vaskbare emner i blød inden en tur i vaskemaskinen, det være sig burgardiner, nullerputsenge eller lignende der for eksempel er blevet tisset på.

Gulve og møbler med tis på får konsekvent en tur med Urine-Off som jeg for øvrigt synes dufter ganske forrygende.

Bordflader får normalt med en våd opvreden karklud og ellers med et passende rengøringsmiddel med længere intervaller imellem. Og der færdes katte på samtlige vandrette flader her i huset, tror det er besluttet ved lov :thumbup:

Når det gælder Rodalon og lignende giftige stoffer skal I være opmærksomme på at f.eks. tæpper eller møbler der rengøres med sådanne giftige midler ikke er sådan at få midlet ud af igen. Det er NOK at katten går hen over området - for derefter at slikke sine poter ( og det gør de jo) til at I har en død kat - efter temmelig store lidelser.

Pas PÅ med rengøringsmidler når det gælder katte. Katte er meget sarte overfor mange stoffer der generer os mennesker mindre. Husk også på at netop fordi katte slikker sig - så får de nemt ting i sig som andre dyr og mennesker ikke får i sig så nemt.

Vi har hverken sprit eller rodalon eller klor i huset.

Til gengøring bruger vi ganske almindelig sæbevand - primært opvaskemiddel, men vi har også andre typer. Mine gulve vasker jeg enten i brun sæbe eller opvaskemiddel ( det er faktisk et rigtig godt middel og mildt både for vores hænder og kattene).

Skal der decinficeres bruger vi som regel damp. Eller Virkon S.

I løbegårdene bruger vi Stalosan - det er totalt ufarligt for dyr - også for katte - men dræber bakterier og virus samt loppe/flueæg, orm m.m.

Ellers bruger vi meget sol, frost og vind til at decinficere - det virker fantastisk godt ( naturen har jo sine egne metoder).

Men igen vil jeg sige, at f.eks. kattebakker bør være sådan at man kan gøre dem helt rene ved alene mekanisk rengøring ( i.e. knofedt og lidt almindlige sæbe). Kan man ikke det bliver de her skiftet ud - hvilket er årsagen til at vi har billige kattebakker der kan smides ud når de bliver ridsede ( for det er jo der bakterier og virus kan gemme sig).

Langt de fleste decinficering skyldes dovenskab eller ukorrekt rengøring. Hvis du har vasket dine hænder ordentligt f.eks. så bliver dine hænder ikke renere af et decinfektionsmiddel - blot mere sarte. Hvis du ikke har vasket hænderne ordentlig bliver hænderne alligevel ikke ordentlig rene med et decinfektionsmiddel - med mindre du lader det bliver på hænderne i mindst 10 minutter og sikrer dig at det kommer ALLE steder. I mine øjne ikke en rar tanke - næppe sundt for hænderne.

Teresa

http://www.rodalon.dk/documents/00079.pdf

Sørg nu bare for at omgås produktet forsvarligt. Jeg lukker altid mine katte væk fra kattebakkerengøring, skylder grundigt og tørrer af. Rodalon er virkelig vidundermidlet imod kattetis, kunne ikke drømme om ikke at bruge det til kattebakker og påtissede ting (hvilke enten tåler efterfølgende maskinvask - eller ryger ud).
Jeg kan ikke snuppe stanken af Urine Off - synes det er løgn, at det ikke blot overdøver tislugten.

[quote=MiSi;440202]Fint nok - men det slap jeg aldrig af sted med hos dem, jeg perser-sitter hos.

Jeg er dødeligt imponeret over den høje standard mht rengøring hos flere af mine faste “sitter-værter”: Der er rent!
Det kan jeg slet ikke hamle op med - mine småfif med at vaske hænder og bruge klar sulfo - og nogle Ajax-servietter - er meget langt under div. katteriers standard. Samt folk, der ikke opdrætter, men har store, smukke hjem med mange katte.

Som sagt, jeg har blot forsøgt at skitsere noget effektivt, let, og billigt.

Selv på SU kan man klippe sine gamle lagner, håndklæder og undertrøjer i en ca A4 størrelse, og bruge dem som klude sammen med billig husholdningssprit. Og dermed være et langt stykke ovre den sikre side mht kattenes hygiejne og helbred - better safe than sorry, eller som det hedder på dansk:
“Hellere en levende hund end en død løve!”.

At man så har ramt et hygiejne-niveau, der er langt over de flestes mål, tja :slight_smile:

På den anden side har flere af dem, der opdrætter og har killinger, sat pris på det hygiejneniveau, jeg tilstræber - for hvis der opstår sygdom, så ved både opdrætter og Dr Dyr, at det ikke skyldes indslæbte baciller.

Det er, som sagt, noget over niveauet herhjemme, hvor der bare går 2 halvgamle kastrater og en pebermø.
Jeg har blot forsøgt på at skitsere en strategi, der er effektiv og billig, hvis der er vira & baktusser på færde :)[/quote]

Helt ærligt Misi, jeg tror også at man kan gøre et hjem for sterilt. Mit hjem er gennemgående rent hele vejen igennem, jeg nægter blot at se mine små misser som bakterie bærende bæster. Jeg har endnu ikke oplevet at mine gæster har haft dårlig mave efter en middag i mit hjem.

Personlig tror jeg på at for meget sterilisering af hjemmet kan skade mere end det gavner.

Vi lever med vores bakterier hver dag - det samme gør misserne og sjovt nok er de ikke syge.

Når det så er sagt, så kommer mine misser ikke på køkkenbordet af dem selv, de er simpelthen for gumpetunge. Jeg bruger en del af køkkenbordet til at frisere dem og når det er klaret så bliver bordet tørret af i en klud vredet op i normal opvaskesæbevand.

Hvis kattebakker og andet absolut skal desinficeres, hvis kattene f.eks. har dårlig mave, bruger jeg Matas desinfektionsmiddel.
1.Der er ingen begrænsninger som f.eks. ikke at blande med sæbe - men det er nu ikke nødvendigt, for det er samtidig rengøringsmiddel.
2.Det er ikke faremærket som f.eks. rodalon er det, hvilket jeg opfatter som at det må være rimeligt ugiftigt.
3. Det lugter ikke af noget - og det fjerner lugt.
4. Det er rimeligt i pris :wink:

http://www.matas.dk/hus+have/fugt/desinfektionsmiddel+750+ml.aspx?categoryid=79&productid=2533

[quote=Ann R;440722]Hvis kattebakker og andet absolut skal desinficeres, hvis kattene f.eks. har dårlig mave, bruger jeg Matas desinfektionsmiddel.
1.Der er ingen begrænsninger som f.eks. ikke at blande med sæbe - men det er nu ikke nødvendigt, for det er samtidig rengøringsmiddel.
2.Det er ikke faremærket som f.eks. rodalon er det, hvilket jeg opfatter som at det må være rimeligt ugiftigt.
3. Det lugter ikke af noget - og det fjerner lugt.
4. Det er rimeligt i pris :wink:

http://www.matas.dk/hus+have/fugt/desinfektionsmiddel+750+ml.aspx?categoryid=79&productid=2533[/quote]

Står der noget om, hvad det indeholder? For det eneste jeg kan finde er, at det er et produkt meget lig Rodalon - blot billigere.
Rodalon er jo heller ikke faremærket på flaskerne, så vidt jeg husker. De er kun kategoriseret X (irriterende for hud og øjne).

[quote=Ann K;440509]
Jeg har engang i min grønne ungdom lukket en arbejdsplads…
Som Sikkerhedsrepræsentant fandt jeg det ualmindeligt farligt, at mine kolleger (og jeg) skulle rengøre toiletter (mange toiletter, hver dag, i små lukkede rum) med… TADAAAAAAA… sprit på sprayflaske!
Sprit fordamper ganske hurtigt… MEN, det er et fedtopløsende stof - og det går direkte i hjernecellerne! [/quote]

Som jeg har pointeret flere gange - jeg bruger ikke spray, men på en klud, og udluftning efter rengøring. Evt. under.

[quote=Maria-Amalie;440493]
Så jeg holder mig til opvaskemiddel… Og muligvis noget hospital sprit… Som du skriver fordamper det jo lyn hurtigt… Hvor køber man det egentlig henne? I supermarket?[/quote]
Ja, i supermarkedet, blandt de øvrige rengøringsmidler. Matas har det sikkert også. Det er år og dag siden, at jeg har købt nye forsyninger, der skal ikke så meget til.

[quote=birtheras;440714]Helt ærligt Misi, jeg tror også at man kan gøre et hjem for sterilt. Mit hjem er gennemgående rent hele vejen igennem, jeg nægter blot at se mine små misser som bakterie bærende bæster. Jeg har endnu ikke oplevet at mine gæster har haft dårlig mave efter en middag i mit hjem.

Personlig tror jeg på at for meget sterilisering af hjemmet kan skade mere end det gavner.[/quote]

Ja, enig.
Men nogle opdrættere er vildt omhyggelige med oprydning og rengøring, fordi de mener, at nogle hjem med (mange) katte giver kattefolket et dårligt ry pga rod og meget lidt rengøring. Jeg er absolut ikke en af dem, der knokler livet af mig på rengøring og oprydning :slight_smile:

Men lige præcis toilet og køkken skal altså have noget desinfektion. E coli har været et problem, og kan stadig let blive det - hvilket selv jeg, der har et minimalt forbrug af nyhedsmedier, hører om. Så at smide et desinfektions-led ind mellem maden og lokummet er altså en god ide. Der er en grund til, at der skal være et rum mellem toilet og køkken iflg en eller anden byggelov/reglement (påstod min svoger, som jeg ellers ingen fidus har til).

Der er en grund til, at der er et uddannelsesforløb, der hedder “Fra jord til bord” - og til, at man skal have et minimum af hygiejnekurser for at få næringsbrev til at drive f eks pizzeria - og til smiley-ordningerne.

I de senere år har vi haft “epidemier” af salmonella, campylobacter og andre baktusser - fordi de basale hygiejneregler ikke mere er almen viden. Fint nok, at dem med godt immunforsvar kan tackle baktusserne - men hvis I spørger på hospitalerne, så er det ganske dødelige infektioner.
Folk, der allerede er svækkede, kan få det afgørende knæk af en alm. bacille. Så jeg tager hellere et lille sving med en klud. Folk, der kommer her, ved, at her ikke er pinligt rent :velkommen:

[quote=pivnu;440728]Står der noget om, hvad det indeholder? For det eneste jeg kan finde er, at det er et produkt meget lig Rodalon - blot billigere.
.[/quote]
Her har du fat i noget interessant. Jeg var lige ved at hive en sprayflaske ud med en “deklaration”, som jeg troede var umulig at slippe af sted med i DK: Det er en Diafarm Lugtfjerner, der indeholder “Aqua og Bad Odour Remover Complex” - sic! Deklaration, yeah right.