Hvad gør i rent med når katten er på bordet?

jeg er stor tilhænger af neutral opvaskemiddel…det klarer fint det skidt jeg har

bakker rengøres i det samme, jeg er modstander af Rodalon…sprit bruger jeg kun en sjat i det vand med neutral opvaskemiddel jeg pudser vinduer i…

Nu er jeg så ret sikker på, at diverse professorer i immunologi og allergi ikke udtaler sig til store internationale videnskabelige tidsskrifter om noget, de ikke har ret godt styr på. De artikler, Tina linker til, er ikke engang nogen nyhed for mig, for tilbage i 90’erne, da jeg var ansat på ALK-Abelló (der bl.a. laver priktests) gik deres forskningschef ud med nøjagtigt den samme udmelding :slight_smile:

Der er mange, der har et højt niveau af hygiejne i deres hjem, også selvom de ikke har f.eks. husdyr, fordi de er bange for, at især deres børn skal blive syge.

[quote=pivnu;440728]Står der noget om, hvad det indeholder? For det eneste jeg kan finde er, at det er et produkt meget lig Rodalon - blot billigere.
Rodalon er jo heller ikke faremærket på flaskerne, så vidt jeg husker. De er kun kategoriseret X (irriterende for hud og øjne).[/quote]
Det er netop det med det røde X jeg tænkte på som faremærke :slight_smile:
Jeg har undersøgt produktbladet for Matas midlet nærmere, og du har faktisk ret i at det ligner det for Rodalon (æv osse!) Men om det bare ligner ved jeg ikke, for jeg er ikke kemiker. Selv om der står nogle af de samme ord, er f.eks. talbetegnelserne ikke de samme :øhmm:
(rodalon: benzyl-C12-16-alkyldimethyl Matas: benzyl-C8-18-alkyldimethyl) Og der er ikke nævnt at det neutraliseres af sæbe, så måske er det et andet, men beslægtet stof? Jeg kan se at rodalon har en højere koncentration, og at advarslerne er lidt mere skarpe i tonen for rodalon. Måske er det derfor matasmidlet ikke er faremærket? Fordi det dels er mindre koncentreret, dels indeholder en anden kemisk sammensætning?
Nå… men jeg er faktisk glad for du spurgte. For nu vil jeg være endnu mere tilbageholdende med at bruge det, måske helt lade være. Fordi nu er jeg ikke så sikker på det er okay mere… :lynogtorden: :argh:
Jeg fik det for år tilbage anbefalet netop som mindre farligt end rodalon, men… :øhmm: :øhmm:

Normal, daglig rengøring af bordene foregår bare med karkluden inden brug af bordet…

Jeg spritter aldrig af. Dels har jeg træborde og dels gider jeg ikke have totalt affedtede hænder.

Er det forøvrigt bare mig, der synes at kunne huske at efter sidste influenza-omgang så blev det faktisk anbefalet at man IKKE afspitter grundet mistanke om at virus kunne blive resistente??