Hvad katten koster i måndelige udgifter

Åh jeg sidder og skal prøve at lægge et budget, og derfor prøvet jeg at finde ud af, hvad jeg “præcist” bruger på Tarzan i måneden…men jeg synes, det er svært :gruble:

Man køber jo stort hjem af og til, og har ikke rigtigt andre månedlige udgifter fastlagt end forsikringen og det årlige sundhedstjek delt i 12 -agtigt.

Hvad mon jeg fodrer for i måneden :?
Jeg ved der er mange herinde der fodrer rimeligt mage til jeg; godt tørfoder (jeg blander FPgf, Hills og Orijen/Applaws/Acana) og alt-hvad-kræet-kan-spise af vådfoder (veksler mellem FP21, Cosma, Applaws og LUX, bozita…for at holde prisen lidt nede)…der bliver vel spist ca. 200 g. dagligt.

Har I nogen idé om, hvad jeres kat koster jer i foder om måneden :?

Og hvad er den billigste grus-løsning, hvis man selvfølgelig stadig vil have et ordentligt grus i stil med Ever Clean(som jeg bruger nu)/Golden Grey :?

Det er hammer svært at lave et budget, netop pga storkøb mm. :slight_smile: Jeg vil skyde på mine 6 stk UDEN vet udgifter koster mig omkring 1000 - 1500 om måneden… Men jeg bruger træpiller som grus, og det koster nærmest ingenting :slight_smile:

mht. grus bruger jeg Everclean - bruger ca 1 kasse pr mdr og sørger for at købe på tilbud (jeg fik 11 til 500,- i petworld i januar)…

jeg fodre med RC og det koster mig ca 100kr pr mdr.

(det er for to missere…)

Jeg tænker, at her er vådfoder og grus nok de største poster. Tørfoder kan købes i ret store mængder, og så koster det ikke meget i måneden…

Og hvis jeg nu siger, at Tarzan spiser 200g vådfoder om dagen…lad os sige 3x400g dåser, hvor den ene er LUX, den anden er Bozita og den tredje er FP21. Er det noget hen ad 30 kr. om ugen - i hvert fald ikke mere. Så spiser han for 120 kr vådfoder i måneden, og måske 150 med tørfoderet også.

Træpiller er ikke lige mig…men ja, de er billige :slight_smile: Bruger dem til min kanin.

Tine, jeg vil bare lige svare på det med grus.
Jeg ved der er delte meninger om det og mange ikke vil være enig med mig. Men vi er rigtig glade for superbrugsens det hvide klumpende. Det koster 27 kr (mener jeg nok) Jeg bruger en hel pose til en enkelt bakke. Fjerner lorte og tisseklumper hver dag efter behov i løbet af dagen. Den lugter aldrig :slight_smile:

Det var det sted vi valgte at spare og jeg er ikke ked af mit valg.

[QUOTE=Margrethe;686746]mht. grus bruger jeg Everclean - bruger ca 1 kasse pr mdr og sørger for at købe på tilbud (jeg fik 11 til 500,- i petworld i januar)…

jeg fodre med RC og det koster mig ca 100kr pr mdr.

(det er for to missere…)[/QUOTE]

Jeg er også stor fan af everclean, men har ingen bil, så kan ikke køre langt og købe stort…har haft købt 4 kasser her for nyligt, hvor man købte 10kg for 139 og fik 6 kg gratis med oveni… Men synes stadig det er dyrt…ved ikke om jeg skifter lidt for meget ud, men jeg synes også snildt jeg kan bruge 1 kasse i måneden, på kun Tarzan…og det må kunne gøres billigere.

Golden Grey er billigere…er jeg ret sikker på…men findes det endnu billigere (men lige så “godt” - altså samme type) ?

[QUOTE=Lærke;686752]Tine, jeg vil bare lige svare på det med grus.
Jeg ved der er delte meninger om det og mange ikke vil være enig med mig. Men vi er rigtig glade for superbrugsens det hvide klumpende. Det koster 27 kr (mener jeg nok) Jeg bruger en hel pose til en enkelt bakke. Fjerner lorte og tisseklumper hver dag efter behov i løbet af dagen. Den lugter aldrig :slight_smile:

Det var det sted vi valgte at spare og jeg er ikke ked af mit valg.[/QUOTE]

Hvor tit tømmer i alt gruset ud så?

[QUOTE=Lærke;686752]Tine, jeg vil bare lige svare på det med grus.
Jeg ved der er delte meninger om det og mange ikke vil være enig med mig. Men vi er rigtig glade for superbrugsens det hvide klumpende. Det koster 27 kr (mener jeg nok) Jeg bruger en hel pose til en enkelt bakke. Fjerner lorte og tisseklumper hver dag efter behov i løbet af dagen. Den lugter aldrig :slight_smile:

Det var det sted vi valgte at spare og jeg er ikke ked af mit valg.[/QUOTE]

Tak for dit tip. Det kan jo evt. afprøves, men jeg tror nok, det var det jeg brugte ,da Tarzan var lille - og jeg syntes ikke det var særligt fantastisk. Men der SKAL findes noget andet end Ever Clean…

Til mine 7 katte (normalt) og 1 hund sættes der 3000kr af hver måned, det er til udstillinger, hundetræning, foder, grus, div. legetøj og dyrlæge :slight_smile: Det beløb passer meget godt herhjemme.

Jeg regnede det ud sidste år og skrev ned alt hvad jeg havde købt af foder, grus, legetøj osv - samt faste dyrlægeudgifter og forsikring. Men kan sjovt nok ikke huske hvad det var den gennemsnitlige månedspris endte ud i :stuck_out_tongue:

For pokker Camilla :smiley:

Et forsigtigt bud her fra er ca. 500 kr. pr. måned inkl. foder og årlige omkostninger til dyrlæge samt grus. Jeg har tre huskatte, men de besørger mest udenfor, så de får kun rent grus 2-3 gange om måneden, eller efter behov. Jeg fodrer med Royal Canin Sterilsed 37 og LUX fra Aldi (dåsemad). Gruset er den billige Xtra fra Brugsen, som fungerer fint til mit brug.

Nå…nu har jeg lige prøvet at regne…lidt mere i dybden.

Jeg er kommet frem til 320 pr. kat, og det er med (godt) foder, (godt) grus, årligt sundhedstjek m. vacc og forsikring (dog uden tanke på selvrisikoen).

Det er sguda meget godt gået :slight_smile:

Jeg elsker runde tal, så jeg vil skyde på 5000 kr.
Delt op: 2000 til tørkost, 2000 til vådfoder og 500 kr til grus og 500 til andet.
Men det handler også om 23 mis p.t.

Jeg tør slet ikke regne på det her :uha:
Men nok noget lignende Brita’s regnskab :surrender1:

[QUOTE=kamikaze;686805]Jeg elsker runde tal, så jeg vil skyde på 5000 kr.
Delt op: 2000 til tørkost, 2000 til vådfoder og 500 kr til grus og 500 til andet.
Men det handler også om 23 mis p.t.[/QUOTE]

Det skal nok passe Brita - vi bruger nemlig ca 25-3000 kr til 12-14 katte. Excl forsikring og vetten.

Nå, jeg fandt lige mit svar i en gammel tråd - det var ca. 900 kr om måneden til de faste udgifter, men de reelle udgifter sammenlagt hele sidste år var over 20.000 :besvimer:

For 3 stk mis…

[QUOTE=Camilla;686825]Nå, jeg fandt lige mit svar i en gammel tråd - det var ca. 900 kr om måneden til de faste udgifter, men de reelle udgifter sammenlagt hele sidste år var over 20.000 :besvimer:

For 3 stk mis…[/QUOTE]

Lyder meget lig mit regnskab…er endt på 1000 kr i måneden i tilfælde af 3 stk. kat og en kanin…

Jeg har haft heste i mange år, så det her er altså et skønt regnskab og sidde og lave :smiley:

[QUOTE=Tine M;686837]Lyder meget lig mit regnskab…er endt på 1000 kr i måneden i tilfælde af 3 stk. kat og en kanin…

Jeg har haft heste i mange år, så det her er altså et skønt regnskab og sidde og lave :D[/QUOTE]

Ja, der er mange andre hobbyer som er dyrere end kattehold :wink: Jeg kan bare huske jeg var ret overrasket over, at det var SÅ mange penge jeg havde brugt sidste år - ikke så underligt at jeg havde fortrængt det :smiley:

Hmm… Jeg har ellers forsøgt at sætte alle mine udgifter (mere eller mindre) ind i et excel-program, men i år gik jeg i stå, så det er ikke meget værd desværre.
Sidste år blev det til lige knap 600 kr/md. for 2 katte. Her er indberegnet plusser i forbindelse med salg af foder, som ikke kunne spises mere (lidt royal har man vel altid lov at være :venter:), og pasning af katte rundt omkring.
De 230 kr. af det månedlige beløb, var dyrlægeregninger.