Hvad læser du?

Så er jeg i gang med at læse Godt liv og bevægelse med knogleskørhed af Helle Hein

Jeg har læst min første e-bog: Jeg overvejer gøre det forbi af Iain Reid.

Læste den fordi jeg havde læst om filmen I’m Thinking of Ending Things, og syntes den lød vildt interessant, men grundlæggende er bogen gerne bedre end filmen, så ville lige prøve om jeg ikke kunne læse bogen før jeg så filmen. Bevares bogen var bedre end filmen, men må indrømme at begge dele var lidt for underlige og ikke speciel gode, efter min smag. :laughing:

1 Synes om

Så er jeg i gang med Et dukkehjem af Henrik Ibsen

Nu vil jeg lytte Sommerfugleværelset af Lucinda Riley og når jeg ikke gider lytte vil jeg læse Carrie af Stephen King

Normalt læser jeg ikke skønlitteratur; men nu hvor der er ny filmatisering på vej, genlæste jeg Dune, som jeg første gang læste for 50 år siden.

6 Synes om

I kan se traileren til den nye film her: https://www.youtube.com/watch?v=n9xhJrPXop4

Det mest lovende er faktisk, at dialogen i de få klip i traileren holder sig tæt til bogen. Det er positivt, at de ikke har lavet om på noget, som er godt.

Det bliver spændende at se, hvor meget filmen har ændret på Kynes’, økologens (den kejserlige planetologs) rolle. Kønnet er blevet lavet om til en kvinde. Men der er et punkt, som forfatteren går hurtigt forbi i bogen: Skiftet i den herskende ideologi fra videnskab til religion.

1 Synes om

Har du set David Lynch’s udgave fra 1984? Hvis ja, hvad synes du så om den?

Jeg er selv rigtig glad for den, og har læst de bøger der er oversat til dansk. Kan ikke lige huske hvor mange det er. Hans søn, mener jeg det var, skrev videre på serien, mener handling var tidligere end Frank Herbert bøger.

Dune

2 Synes om

Jeg var ret skuffet over David Lynch’ film. Han havde indført nye elementer i forhold til bogen: At Atreides familiens magt bygger på nogle stemmekontrol-dimser (hvilket ikke passer ind i en verden uden computere). Og en lang (og billedmæssig flot) dialog hvor en pilot fra rum-selskabet nærmest kommanderer kejseren til at tage magten over Dune. I bogen er magtspillet bag handlingerne noget, som kun gradvist afsløres. - Til gengæld havde Lynch så udeladt væsentlige dele fra bogen.

Dune er en meget kompleks fortælling om økologi og bevidsthedsudvidende stof, som underlag for politik, religion og militær magt. Og midt i alt det er der hovedpersonens udvikling fra dreng til mand, mens han udvikler overnaturlige evner til at se ind i fremtiden. Det er en svær fortælling at filmatisere, hvad der altså også er mislykkedes nogle gange.

Jeg har læst de 6 bøger, Frank Herbert skrev i serien. Jeg synes, de tre første er gode. Herberts søn og en medforfatter har så skrevet et antal bøger, der udfylder huller før, mellem og efter de andre.

3 Synes om

Jeg kan ikke huske om jeg læste bogen først og så så filmen, eller omvendt. Men med tanke på at filmen kom i 84, da jeg var 12-13 år, vil jeg tro at jeg så filmen før jeg læste bogen. Nogen gange kan det være en fordel, forstået på den måde, at når man så læser bogen, hvis de ikke er alt for langt fra hinanden, kan føle at filmen er en hurtigt gennemgang og bogen er der man får hele historien. Jeg har set filmen mange gange, den er blandt mine yndlingsfilm, men har vist kun fået læst bøgerne en gang. Og så svært jeg har ved at læse nu til dags, får jeg dem næppe læst igen, desværre.

Har købt på dvd, andre udgaver af Dune, man ikke fået set dem alle endnu. Men sådan som jeg husker historien, er jeg ret vild med den. Også selv om jeg har fået den “fortalt” på forskellige måder" :smil:

2 Synes om

Der er mange facetter i Dune. Reelt mislykkes hovedpersonens livsprojekt, idet verden ikke bliver bedre; men han bliver topfigur.

På det punkt ligner fortællingen Godfather. Der følger vi Michael Corleones udvikling fra ung mand til godfather. Michael har ikke lyst til at slå folk ihjel. Men han er nødt til det, for han lever i et miljø, hvor de ellers vil slå ham og hans familie ihjel.

2 Synes om

Jeg skal til at i gang med Det ensomme hjerte af Tom Buk-Swienty.

I aftes gik jeg i gang med Pestens år af Daniel Defoe.

Nu vil jeg i gang med Vågne drømmerier af Johannes Wulff.

Jeg er efterhånden nået til den 7 bog i jarastavens vandring af Saga Borg, det går ret tjept med at komme igennem dem, de dage jeg læser :slight_smile:

1 Synes om

Så vil jeg i gang med Salomons sang af Toni Morrison.

Det er også en god serie, har den på reolen og den er læst flere gange

2 Synes om

I aftes begyndte jeg på Outsideren af Stephen King.

I aftes gik jeg i gang med Forsoning af Aydin Soei.

I aftes gik jeg i gang med Joyland af Stephen King

Så er lige gået i gang med Doktor søvn af Stephen King