Hvad må man have på til et bryllup?

Som gæst altså?? :?

Altså jeg ved at hvid nok ikke er tilladt :wink:
Men hvad med sort? Jeg har nemlig fået tilbudt en smuk kjole fra Sand. Den er bare sort… :frowning:

Det er desværre ikke velset at have sort på til et bryllup (for damer). Sort regnes for begravelses tøj.

Ja, det var desværre det jeg frygtede… :frowning: Nå, men så må jeg afslå… :ked:Har ikke rigtigt andet jeg kunne have den på til. og det er lidt åndsvagt at have for 1400,- kjole hængende i skabet… :ups:

Men det kommer vel an på, hvor traditionelt et bryllup det er? Du måtte gerne have haft sort på til mit bryllup - og jeg har selv været i sort til to bryllupper, efter aftale med brudeparret. :slight_smile:

Du måtte også gerne tage sort på til mit bryllup. Du kan jo pifte en sort kjole op med tilbehør, så den ikke er så trist og begravelsesagtig -høhø

De er meget traditionelle… :S De har endda lavet et digt om hvordan han friede til hende på indbydelsen. Sådan den rigtigt sukkersøde type digt.:uha:

jeg ville nok vælge en anden farve end sort… om ikke andet - så fordi sort til et bryllup er bad luck… og 7-9-13 - jeg ville nødig være den der bragte uheld over et bryllup :S

dermed ikke sagt at jeg ikke tillod sort til mit eget bryllup for selvfølgelig gjorde jeg det, men bad luck er det nu altså :slight_smile:

Jeg kiggede lige lidt på en bryllupsside, og der står kun noget om, at gæsterne ikke må bære hvid, da det er forbeholdt bruden.

http://www.brudoggom.dk/bryllups_inspiration/nyttig_viden/paalkedning.asp

Gæsternes påklædning
For de kvindelige gæster gælder der den regel, at ingen må bære hvidt, da det denne dag kun er bruden, som må være i hvidt. For herrerne vil mørkt eller gråt tøj evt. kjole og hvidt være en passende påklædning til et bryllup.

Skal brylluppet stå i en synagoge, skal herrerne bære hat og kvinderne skal have armene dækket.

Er brylluppet katolsk, skal kvinderne bære hat eller tørklæde i kirken.

[quote=Battlestar;187569]jeg ville nok vælge en anden farve end sort… om ikke andet - så fordi sort til et bryllup er bad luck… og 7-9-13 - jeg ville nødig være den der bragte uheld over et bryllup :S

dermed ikke sagt at jeg ikke tillod sort til mit eget bryllup for selvfølgelig gjorde jeg det, men bad luck er det nu altså :)[/quote]

DAMN !! … så skal jeg til at gennemgå mine bryllupsbilleder for at se hvem der bragte forbandelse over mit ægteskab :venter: … vidste altid, at det ihvertfald ikke var min skyld at det ikke holdt :fløjte:

:klapper:

Ja…livet kan for nogle være sort eller hvidt. :besvimer: :besvimer:

Hehe…
Så vidt jeg er orienteret (og jeg har i min reol en vaskeægte go’ gammel guide til denslags: “Etikettehåndbogen”, forfattet af “Kaptajnen”, intet mindre :tihi: ), så er både hvidt og sort no go for en bryllupsgæst. Hvidt, fordi det er brudens farve, og fordi en anden hovedregel hedder, at det er meget dårlig stil at være flottere klædt end bruden.
Sort, fordi det traditionelt (like it or not) er den officielle sørgefarve i vores del af verden (vil du have det omvendt, så er Kina den rette region: Dér er hvidt lig med sorg, og brude bærer rødt!).
Generelt står jeg af mht sort, simpelthen fordi jeg får fnidder, når modeverdenen kommer med så dominerende diktater: I en årrække kunne man i enhver skobutik vælge mellem sort, sort og sort. Og den øvrige beklædning? Sort, så klart :rip:
Dét vækker i den grad min indre Rasmine Modsat, jeg kan godt selv mene noget om, hvad jeg skal have på, og mit liv må gerne være i farver :thumbup:

Så vælg du en lækker, afdæmpet sag fra dit klædeskab, noget, du kan føle dig afslappet i, for bruden har sikkert nok at se til, hvis hun skal have det helt store traditionsmaskineri i gang, og hun kan sikkert bruge en ekstra, hjælpende hånd - din :wink:

Der er eet bryllup, hvor jeg ville møde op i sort: Når bruden er hende, der mødte op i postkasserødt til min fars begravelse. Helt fint, at hun ikke bar sort, men højrødt?!? No-no-go :thumbdown:

Nu om dage hvor sort er modefarve, og de fleste har en sort kjole, ville jeg da tage smarte smykker og evt et farvet sjal eller lignende på, og så komme i sort. :fin:

jeg tror jeg for fremtiden vil komme til ethvert bryllup i min egen brudekjole :slight_smile: så ved jeg at jeg hverken bringer ulykke eller overstråler bruden i hvid :slight_smile:

Tak for alle de beskrivelser og holdninger.

Jeg tror desværre jeg må på kjolejagt… Igen igen… For kan mærke med mig selv, at det sorte ikke er det rigtige. Om det er modefarve eller ej… :slight_smile:

[quote=Bølle-missen;187859]Tak for alle de beskrivelser og holdninger.

Jeg tror desværre jeg må på kjolejagt… Igen igen… For kan mærke med mig selv, at det sorte ikke er det rigtige. Om det er modefarve eller ej… :)[/quote]

Har du ikke mulighed for, at tage et sjal eller noget andet, i en meget fin kontrast farve (evt. grøn) og sætte sammen med den sorte kjole?
Det kan give den en anden “udstråling” end sort.

Bare lige en lille tanke :?

Hvad størrelse er du og skal den være lang?

Tror stadig min datter har nogle flotte selskabskjoler fra da hun var omkring str 36-38 :slight_smile:

[quote=birtheras;187874]Hvad størrelse er du og skal den være lang?

Tror stadig min datter har nogle flotte selskabskjoler fra da hun var omkring str 36-38 :)[/quote]

Jeg er en 38… Den skal helst gå til knæet, for jeg ha sådan nogle korte stumper af nogle ben :tihi:

Jo højere hæle og jo kortere kjole, jo længere ser dine ben ud -høhø

Jeg har så sort tøj på til ALT- også bryllupper.
Da jeg ELSKER sort, og næsten kun har sort tøj. Okay også et par enkelte stk lilla tøj.

Jeg var ude og fotografere til et rådhusbryllup, først på mdr. Og der havde bruden en flot sort kjole på.
Men hvorfor siger man, at det kun er mænd der må ha sort tøj på, til et bryllup???