Hvad race er det her?

Hvad race er denne killing?

Den er bare så søøød :hjerte::hjerte:

Det ligner en scottish fold :slight_smile:

avles de her i DK??

En kort-benet Scottish Fold :?

Jeg ved ikke om de avles i danmark men de har en genetisk fejl, som har noget at gøre med brusken i hele kroppen. Dette gør at ørene foldes fremover. Desværre har jeg hørt noget om at denne genetiske fejl gør at de måske har smerter fordi brusken andre steder i kroppen er forkert (ok det lyder åndsvagt men jeg kan ikke huske helt præcis hvad fejlen går ud på). Anyways derfor er racen ikke godkendt i fife

Har man nu krydset en munchkin og en scottish fold? Det ligner det lidt? Fold er det i hvert fald pga. ørerne er mit bud :slight_smile:

De foldede ører er en genetisk defekt, der påvirker brusken og potentielt kan give store smerter for katten, så selvom det ser nuttet ud er det noget skidt :frowning:

Hmm her er der en scottish fold munchkin. Jeg vidste heller ikke de krydsede de to racer…

http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=7VSR4_tAYvw

Kort fortalt er det leddegigt :S

Kort fortalt er det leddegigt

Tak :smiley: Det lød en del bedre :stuck_out_tongue:

:s:S:S

Arj ?!

Undskyld, men jeg synes bestemt ikke at den er sød :uha: - den ser da ud som om den er skruet helt forkert sammen.

Jo-jo, den er sød som alle andre killinger, dunet og lækker - men den ser bare forkert ud i mine øjne.

ULTRAkorte forben, så den nærmest må gå foroverbøjet… :brist::brist:

Det er dyremishandling! :thumbdown:

Det er virkelig den sorteste side af katteopdræt: Nogle avler på to alvorlige genetiske defekter. Og de skammer sig ikke over at lægge en video ud på youtube og give den titlen “verdens sødeste killing”.

vh

Andreas

Jeg må også indrømme jeg ikke synes der er noget “sødt” over den,
synes bare det er synd :frowning:

Nja, Andreas… det er nok lige lovlig hårdt sagt :slight_smile:

Det er virkelig den sorteste side af katteopdræt:

Der er vi så helt enige… den etiske tanke bag er temmelig “mudret” for at bruge et pænt udtryk… samme mudrede etik som opdrættere må have for at lave diverse besynderlige hybrider med vilde katte.

Nogle avler på to alvorlige genetiske defekter.

Vi er helt enige om det der med genetiske defekter…
Og hvad angår Scottish Fold, er vi også helt enige… den race burde aldrig nogensinde have været anerkendt!
Se nærmere HER. scroll ned og læs især punktet omkring Health… Jeg kan tilføje, at jeg endnu mangler at komme ind på en Scottish Fold opdrætters hjemmeside og finde katte med foldede ører, der er mere end ca 8 år gamle…

Munchkin… defekten er jo ganske tydelig - men alvorlige helbredsproblemer giver den altså ikke… Måske på det enkelte individ, ligesom alle andre defekter kan have indflydelse på enkeltindividers liv - men ikke for hele racen! Kattene ser bare underlige ud, fordi de er så lavbenede…
Se HER for beskrivelse af Munchkin katten…

Og de skammer sig ikke over at lægge en video ud på youtube og give den titlen “verdens sødeste killing”.

Den er da sød…
At jeg så kan have frygteligt ondt af det lille pjus, fordi jeg har en kraftig formodning om at den ikke vil blive særlig gammel og at den vil ende sit liv pgr alvorlige smerter - det er en helt anden snak…

[QUOTE=Ann K;752463]Nja, Andreas… det er nok lige lovlig hårdt sagt :slight_smile:

Der er vi så helt enige… den etiske tanke bag er temmelig “mudret” for at bruge et pænt udtryk… samme mudrede etik som opdrættere må have for at lave diverse besynderlige hybrider med vilde katte.

Vi er helt enige om det der med genetiske defekter…
Og hvad angår Scottish Fold, er vi også helt enige… den race burde aldrig nogensinde have været anerkendt!
Se nærmere HER. scroll ned og læs især punktet omkring Health… Jeg kan tilføje, at jeg endnu mangler at komme ind på en Scottish Fold opdrætters hjemmeside og finde katte med foldede ører, der er mere end ca 8 år gamle…

Munchkin… defekten er jo ganske tydelig - men alvorlige helbredsproblemer giver den altså ikke… Måske på det enkelte individ, ligesom alle andre defekter kan have indflydelse på enkeltindividers liv - men ikke for hele racen! Kattene ser bare underlige ud, fordi de er så lavbenede…
Se HER for beskrivelse af Munchkin katten…

Den er da sød…
At jeg så kan have frygteligt ondt af det lille pjus, fordi jeg har en kraftig formodning om at den ikke vil blive særlig gammel og at den vil ende sit liv pgr alvorlige smerter - det er en helt anden snak…[/QUOTE]

Jeg kender en, der har en Scottish Fold fra 2001, som ikke har nogle problemer, men det er måske undtagelsen fra reglen?

Jep!
Som der står i linket, så vil ALLE katte med de foldede ører på et eller andet tidspunkt få problemer - alvorligheden af disse problemer kan så variere…

[QUOTE=Ann K;752463]
jeg har en kraftig formodning om at den ikke vil blive særlig gammel og at den vil ende sit liv pgr alvorlige smerter …[/QUOTE]

I min logik er “alvorlige smerter” skabt med vilje = dyremishandling.

I Tyskland er den slags ulovligt, og det bliver det nok også i Danmark. Vi savner i øvrigt en oversættelse af Qualzucht. Måske smerteavl.

vh

Andreas

[QUOTE=Ann K;752476]Jep!
Som der står i linket, så vil ALLE katte med de foldede ører på et eller andet tidspunkt få problemer - alvorligheden af disse problemer kan så variere…[/QUOTE]

Hendes Scottish Fold har aldrig fejlet noget, til gengæld købte hun så to British Shorthair, hvoraf den ene måtte aflives ret ung.

[QUOTE=Andreas;752478]I min logik er “alvorlige smerter” skabt med vilje = dyremishandling.

I Tyskland er den slags ulovligt, og det bliver det nok også i Danmark. Vi savner i øvrigt en oversættelse af Qualzucht. Måske smerteavl.

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg håber godt nok ikke, at vi får de samme regler, som de har i Tyskland, for da må de jo knap nok aflive et dyr :uha:

Jamen… jeg mangler endnu at møde en eneste opdrætter, af SF som vil fortælle, at deres katte har problemer… Jo, enkeltindivider, men sørme da ikek racen som sådan!
Jeg har uendeligt svært ved at forstå den tankegang… Men så længe den findes, så vil man sikkert ikke kunne få den slags avl på smertevoldende defekter forbudt…

Vi savner i øvrigt en oversættelse af Qualzucht. Måske smerteavl.

Et glimrende udtryk… som så må gælde for avl på alle dyrearter - både vores kæledyr og vores produktionsdyr…

I Tyskland er den slags ulovligt, og det bliver det nok også i Danmark.

Hvor gerne jeg end så at SF blev forbudt, så ville jeg egentlig også meget nødigt opleve tyske tilstande… De er en anelse for hysteriske til min smag :slight_smile:

Ja, og?
Undskyld, men at et enkeltindvívid indenfor en given race har måtte aflives ung pgr sygdom, eller måske er født med en alvorlig (handikappende/smertevoldende) defekt kan jeg altså ikke bruge i en sammenligning med avl af en race, som defineres af en alvorlig smertevoldende defekt!