Hvad siger "de kloge"?

Hvilken kattemad, har i gode erfaringer med?
Vores ganske alm. huskat, er fra september 2010 og vi giver den stadig killingefoder. Et mærke der hedder “rigtig” Det er dog rimeligt dyrt, men virker også rigtig godt, for vores lille misser:)

Men lidt foder input, ville jeg gerne have.

På forhånd tak

Mivsen

[QUOTE=mivsen;594273]Hvilken kattemad, har i gode erfaringer med?
Vores ganske alm. huskat, er fra september 2010 og vi giver den stadig killingefoder. Et mærke der hedder “rigtig” Det er dog rimeligt dyrt, men virker også rigtig godt, for vores lille misser:)

På forhånd tak

Mivsen[/QUOTE]

Vi har også huskatte samt en brite. jeg fodrer med Fit32 fra Royal Canin som jeg synes er et rigtig godt all-round foder…

Nu bliver du til at få en masse råd fra brugere med forskellige holdninger :wink:

Som udgangspunkt fodrer jeg allerhelst med vådt (Uden sukker og korn) og råt, men da jeg holder så meget af min nattesøvn, så får de en blanding af en masse forskelligt tørfoder. Som base er det Feline Porta Sensible Grain Free (kornfrit) og så får de Hills t/d i og alt muligt. Jeg har 2,5 kg af Orijen (også kornfrit) og en prøve på Acana med et eller andet i :? Men som også er kornfrit.

:slight_smile: Håber du kunne bruge det til noget :slight_smile:

[QUOTE=mivsen;594273]Hvilken kattemad, har i gode erfaringer med?

På forhånd tak

Mivsen[/QUOTE]

Rigtig - aldrig hørt om det - hvad gør det rigtigt?

“Rigtig kattefoder”, tror jeg det hedder - jeg fik en prøve på det på en udstilling. Kattene åd det godt nok, men da jeg læste indholdfortegnelsen røg det ud - mener majs eller korn var listet som første ingrediens. Ikke noget jeg gad fodre med.

Jeg ville anbefale Applaws, eller lignende foder med højt indhold af kød :slight_smile:

Jeg kender ikke foderet, så det er svært at udtale sig om.
Kan du finde et link eller evt skrive ingredienslisten af?

Vores pelsdyr får så meget vådt, at de nærmest ikke rører deres tørkost (bortset fra Missebarnets Queen’er som alle åbenbart snart synes er såå lækre)
De får vådt som Applaws, Porta21, LUX, Almo Nature og andre produkter uden korn og sukker.

Det tørre er lidt af hvert som vi får på udstillinger.
Men det er altid uden korn. Er der korn i, så får de det ikke.

Kan man sige noget om vådt vs tørt foder, sådan generelt?
Hvis katten trives og ellers spiser, skider og tisser, så er det vel målestokken? Der er jo 1000 mærker, at vælge imellem:S

Generelt kan du kigge på ingredienslisten. Det der er mest af i foderet, står først på listen (skal det iflg lovgivningen). Starter produktet fx med korn, er det et temmelig ringe produkt.
Men du har ret … det er en jungle, at finde foder.

[QUOTE=mivsen;594375]Kan man sige noget om vådt vs tørt foder, sådan generelt?
[/QUOTE]

[QUOTE=Vivi_Fletcher;594328]Jeg kender ikke foderet, så det er svært at udtale sig om.
Kan du finde et link eller evt skrive ingredienslisten af?[/QUOTE]

Det er det tørfoder, Agrosam sælger på udstillingerne. Jeg kiggede lidt på det i Fredericia, men ikke nok til at kunne huske ingredienserne.

ingredienslisten til det fra agrosam kan ses her http://www.agrosam.dk/pdf/Rigtig%20katteknas.pdf
Ikke et foder jeg ville vælge.
Der er også rigtig kattemad, men det er barf, så jeg går ikke ud fra det er det?

Det er en jungle, men hvis du vælger foder uden korn så er du godt på vej. Vådfoder er godt til at få skyllet katten igennem og så er et godt vådfoder med meget kød mere interessant for kattene end tørfoderpiller. Jeg kombinerer vådfoder og tørfoder. De får vådfoder en gang om dagen og har så tørfoder stående hele dagen.

Så vidt jeg kan se på hjemmesiden, har de to produkter til katte. Begge har korn/majs som første ingrediens, og der er sukker i det ene produkt.

http://www.agrosam.dk/katteknas.php

http://www.agrosam.dk/specialkost.php

[QUOTE=mivsen;594375]Kan man sige noget om vådt vs tørt foder, sådan generelt?
Hvis katten trives og ellers spiser, skider og tisser, så er det vel målestokken? Der er jo 1000 mærker, at vælge imellem:S[/QUOTE]

Ja da det kan “man” - dette er min holdning baseret på min erfaring.

Katte er kødædere, kød indeholder blod og væske, og kattedyr skal generelt have 400 ml væske fra deres føde dagligt. De drikker ikke som hundedyr, da de skal have væsken fra foderet. Råt og vådt kan tilføre katten væske. Korn er ikke en naturlig fødekilde for kattedyr. Ej heller majs osv. Og slet ikke sukker.

Jeg fodrer med vådt og råt samt Orijens tørkost. Det sidste rører de stort set ikke, tilgengæld spiser de en del daggamle kyller- hele byttedyr - og de byttedyr de selv fanger - mus og fugle især. Ofte spiser de dog ikke fuglene. Vandrotter spiser de normalt heller ikke. Mine har løbegårde, men de fanger stort set byttedyr dagligt. Spørg mig ikke hvordan. De tilbydes vores hunds BARF også, men de vil ikke røre det med en ildtang:-) Oksekød vil nogle af dem dog gerne have, så får de det.

Til gengæld for de 600 til 800 gram vådkost dagligt. Jeg anvender Lux fra Aldi og ind imellem Opticat fra Lidl. Generelt er tysk foder godt. Opticat er der dog sukker i, så jeg foretrækker Lux, men de kan lide variation.

Endelig får de rester fra bordet - ikke krydret mad - men ellers er jeg ret ukritisk bare det er mindre mængder.

Tørkosten står der fordi jeg af og til er i KBH og ikke kan kræve, at passere altid kan komme 3 gange dagligt og fodre dem, men de spiser det stort set ikke.

Jeg har set store adfærdsmæssige forbedringer samt en generel bedre trivsel og overskud og flottere pels og mindre filt hos alle mine katte. Jeg har fem. Og det er billigere for mig at fodre på denne måde.

Dyrlæger og jeg deler ikke fodrings-holdning, men pyt - vi er heller ikke altid enige om adfærd. Så jeg klarer de to ting selv og nøjes med at snakke sygdomme med dyrlægen. Ganske som jeg heller ikke spørger min bilmekaniker om mine kattes foderbehov eller min hundetræner om mit journalistiske arbejde…

MVH Helle

[QUOTE=Vivi_Fletcher;594434]Generelt kan du kigge på ingredienslisten. Det der er mest af i foderet, står først på listen (skal det iflg lovgivningen). Starter produktet fx med korn, er det et temmelig ringe produkt.
Men du har ret … det er en jungle, at finde foder.[/QUOTE]

Hvorfor er kattemad der starter med korn (så at sige) et dårligt produkt?
Jeg kiggede idag på et par produkter fra Brugsen, og har starter næsten alt med korn, eller hvede (som vel også er korn)
Det dyreste produkt i Brugsen, starter med: Dehydreret fjerkræskød.

Førstnævnte, er et X-Tra discount produkt og jeg mener den dyreste, var Aktiv Fit.

[QUOTE=mivsen;594853]Hvorfor er kattemad der starter med korn (så at sige) et dårligt produkt?
Jeg kiggede idag på et par produkter fra Brugsen, og har starter næsten alt med korn, eller hvede (som vel også er korn)

Førstnævnte, er et X-Tra discount produkt og jeg mener den dyreste, var Aktiv Fit.[/QUOTE]

Korn er et dejligt billigt fyldprodukt, der ikke giver den samme næring til kattene som kødprodukter, da de ikke er i stand til at optage kulhydrater i særligt høj grad.

Igen tak for feedback. Det er rigtig fedt at få tilbagemeldinger. Jeg kan nok forstå, at katten ikke bare skal have det billigste fodder, som jeg også er blevet rådet til.
Men jeg vil gerne have en sund og rask kat. Også på sigt.

Jeg kan forstå at Aldi og Lidl, har nogle gode (og billige) produkter? Det lyder godt.
Skal jeg vente med at give vores lille kat “våd fodder”, til den har paseret sit første leveår?

[QUOTE=mivsen;594853]Hvorfor er kattemad der starter med korn (så at sige) et dårligt produkt?

Førstnævnte, er et X-Tra discount produkt og jeg mener den dyreste, var Aktiv Fit.[/QUOTE]

Korn er billigt og kød er dyrt. Katte er rovdyr og dermed kødædere, så de har slet ikke brug for korn i den grad. Det bedste kattemad har derfor kød som første ingrediens.
Men ja … kød fra supermarkedet er absolut ikke kvalitetsprodukter.
Må jeg anbefale dig zooplus.co.uk - der får du alt mellem himmel og jord :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;594866]Korn er billigt og kød er dyrt. Katte er rovdyr og dermed kødædere, så de har slet ikke brug for korn i den grad. Det bedste kattemad har derfor kød som første ingrediens.
Men ja … kød fra supermarkedet er absolut ikke kvalitetsprodukter.
Må jeg anbefale dig zooplus.co.uk - der får du alt mellem himmel og jord :-)[/QUOTE]

Vi burde snart få en bonus for hver henvisning til zooplus :høhø:

Man kan da vist få point eller sådan noget for henvisninger… altså, det skal jo selvfølgelig foregå igennem Zooplus, hvor man via deres system sender en mail ud til relevante personer :slight_smile: Lidt svært at håndtere via et forum, hehe.