[QUOTE=mivsen;594375]Kan man sige noget om vådt vs tørt foder, sådan generelt?
Hvis katten trives og ellers spiser, skider og tisser, så er det vel målestokken? Der er jo 1000 mærker, at vælge imellem:S[/QUOTE]
Ja da det kan “man” - dette er min holdning baseret på min erfaring.
Katte er kødædere, kød indeholder blod og væske, og kattedyr skal generelt have 400 ml væske fra deres føde dagligt. De drikker ikke som hundedyr, da de skal have væsken fra foderet. Råt og vådt kan tilføre katten væske. Korn er ikke en naturlig fødekilde for kattedyr. Ej heller majs osv. Og slet ikke sukker.
Jeg fodrer med vådt og råt samt Orijens tørkost. Det sidste rører de stort set ikke, tilgengæld spiser de en del daggamle kyller- hele byttedyr - og de byttedyr de selv fanger - mus og fugle især. Ofte spiser de dog ikke fuglene. Vandrotter spiser de normalt heller ikke. Mine har løbegårde, men de fanger stort set byttedyr dagligt. Spørg mig ikke hvordan. De tilbydes vores hunds BARF også, men de vil ikke røre det med en ildtang:-) Oksekød vil nogle af dem dog gerne have, så får de det.
Til gengæld for de 600 til 800 gram vådkost dagligt. Jeg anvender Lux fra Aldi og ind imellem Opticat fra Lidl. Generelt er tysk foder godt. Opticat er der dog sukker i, så jeg foretrækker Lux, men de kan lide variation.
Endelig får de rester fra bordet - ikke krydret mad - men ellers er jeg ret ukritisk bare det er mindre mængder.
Tørkosten står der fordi jeg af og til er i KBH og ikke kan kræve, at passere altid kan komme 3 gange dagligt og fodre dem, men de spiser det stort set ikke.
Jeg har set store adfærdsmæssige forbedringer samt en generel bedre trivsel og overskud og flottere pels og mindre filt hos alle mine katte. Jeg har fem. Og det er billigere for mig at fodre på denne måde.
Dyrlæger og jeg deler ikke fodrings-holdning, men pyt - vi er heller ikke altid enige om adfærd. Så jeg klarer de to ting selv og nøjes med at snakke sygdomme med dyrlægen. Ganske som jeg heller ikke spørger min bilmekaniker om mine kattes foderbehov eller min hundetræner om mit journalistiske arbejde…
MVH Helle