Hvad skal man have i huset?

Jeg tænkte, at det kunne være en god idé at lave en liste over ting, der er gode at have i huset, når man har en drægtig hunkat / under fødsel / har killinger i huset.

Nu kommer vi forhåbentlig snart selv i den situation, og der er sikkert også andre, der kan have gavn af sådan en liste :slight_smile:

Så list gerne selv, hvad I synes, der er nyttigt at have i huset - link også gerne til, hvor tingene kan købes. Så kan vi måske lave tråden til en slags huskeliste for drægtighed/fødsel/killinger.

Her er jeg bestemt med på en kigger :wink:

Vi stiller altid fødekassen frem i god tid, så hunkatten kan vænne sig til den. Nogle er interresserede i den, andre er ligeglade med den lige indtil fødslen og så er der jo så de hunkatte som slet ikke har tænkt sig at føde i den, men helst vil gøre det under sengen eller sofaen :-)) Vi forsøger altid at gøre den så ‘huleagtig’ som muligt og det tror jeg vores tøser sætter pris på.

Op til fødslen gør vi skam ikke så meget andet end, at hunkatten får tilbudt alt det hun kan spise af såvel kvalitets vådfoder, råt kød og masser af killingefoder. Desuden begynder vi ca. en uge eller to før fødslen at tilbyde hende KMR for at vænne hendes mave til det. Vores diegivende hunner får altid alt det KMR som de kan labbe i sig. Vi vejer også løbende vores hunkatte under drægtighed…men det er nok mest fordi, at vi selv er nysgerrige og så er det spændende at sammenligne vægtøgninger og antal killinger :heart:

Til selv fødslen har jeg altid følgende liggende klar i nærheden af fødekassen:
Ur - det er nu bare vores mobil og et stykke papir. Hvis noget skulle gå galt, er det rart at kunne fortælle dyrlægen om forløbet og tidsintervaller. Her sætter jeg også en streg for hver moderkage som kommer ud - der skal gerne være lige så mange som killinger!
Skema til at skrive fødselsvægte, fødselstidspunkter, køn og særlige kendetegn (kendetegn var meget nyttigt i vores sidste kuld, hvor 5 ud af 6 jo var tortier m. hvid :-))
Vægt
Et rent bomuldsviskestykke eller håndklæde - hvis missemor skal have hjælp til at tørre en killing / fjerne slim fra luftvejene og for at kunne stimulere dens vejrtrækning. Det kan man sagtens få brug for, hvis der kommer en 5 - 6 killinger.
Desinficerende til fingrene - Nogle gange er det nødvendigt at hjælpe missemor med en navlestreng - nogle bruger bomuldssnor og saks til dette, men vi spritter fingrene af og nuller den over.
Affaldsposer, hvis missemor ikke kan spise alle moderkagerne.
En telefonliste med numre til dyrlægen og evt. hjælpere. Det kan være guld værd og vores allerførste killing blev født med en bekymret Lisa som havde en mere erfaren opdrætter i røret. Killingen smuttede bare ud …det var bare mig som skulle beroliges :slight_smile:
KAFFE, KAFFE, :-)) Det er tit på de mest underlige tidspunkter :slight_smile:

Derudover har vi altid masser af flydende KMR i huset - Under fødslen indtræffer der som regel en lille pause, når hun har tømt det ene horn. Her man kan tilbyde missemor lidt styrkende. Nogle bruger en æggesnaps agtig ting, men vi bruger normalt bare at give hende lidt KMR med lidt druesukker i. Det har vores været glade for og det fungerer fint. Det kan jo også blive nødvendigt at hjælpe/støtte fodre en eller flere af de små efter fødslen og vi bruger altid flydende KMR - hvis man ikke får blandet pulver produkter ordenligt op, så kan det i værste tilfælde give forstoppelse hos de små. Og selvom det ikke er nødvendigt med hjælp til de små, så vil missemor elske lidt guf på sengekanten! Så det skal nok blive brugt.

Vi har altid masser af engangs stikunderlagen - dem som dyrlægen også bruger efter en operation - på lager. Så snart fødslen er overstået og missemor virker glad og tilfreds, så skifter vi underlaget. Så de små nye kan få noget rent at ligge på. Hvis det bliver for beskidt under fødslen, så flytter vi ikke på missemor, men forsøger bare at få et rent underlag ind under hende og hendes killinger. Vi har altid noget blødt og lunt neden under - så mor og killinger kan ligge blødt og behageligt. Jeg tror, at vi bruger dem ca. en uge eller der omkring - de koster ikke så meget og det er en god måde at holde rent hos de små nye. Missemor kan også godt lække et par dråber blod, mens livmoderen trækker sig sammen igen og så er det rart hurtigt at kunne skifte - det synes jeg i hvertfald.

Bum bum…hvad kan jeg ellers sige?? Jo, masser af tid til bare at sidde og kigge på, beundre og nyde de små vidundere - selvom de jo i bund og grund ikke er så så sjove som nyfødte, så kan man altså bruge oceaner af tid på bare at sidde og beundre og kigge på dem. Nusse dem lidt og lade dem vænne sig til en og ens lugt. Det er helt fantastisk at sidde og kigge på sådan nogle små nogle :heart:

Ellers sørger vi for at holde rent og pænt i fødekassen og skifter tit underlag. Vi har dog altid flere lag og skifter aldrig det hele på en gang - det er sådan en ide jeg har mht. lugt og tryghed for både de små og missemor :slight_smile:
Missemor får mange gange om dagen tilbudt mad på sengekanten og det er de altså rigtig glade for. Derudover har vi mad og vand lige ved siden af fødekassen og en kattebakke er flyttet i samme rum, så missemor kan have kig til killingerne.

Vi vejer killingerne hver dag - og de første par dage kan vi såmen godt finde på at gøre det både morgen og aften…bare så vi ved, at alt er ok - men ellers vejer vi faktisk killingerne hver dag - lige til den dag de flytter hjemmefra. Jeg synes, at det er en rar måde at holde styr på, at alt er ok med dem. Og så får man helt automatisk dem i hænderne hver dag…det kan man nu slet ikke lade være med. Så sæt masser af tid af til at nusse, hygge og lege med dem. Man kan slet ikke lade være og vi har taget tidligt hjem fra mange en fødselsdag, sagt nej til fester, etc… bare fordi, at vi havde killinger derhjemme :heart: Lige pludselig er der gået to timer med dem :-))

Når killingerne er uvaccinerede, så beder vi altid besøgende om at spritte/vaske deres hænder af inden de rører ved de små. Vores killinger er ikke isoleret fra de andre katte i huset og hvis missemor tillader det, så må de andre katte i huset hilse på fra dag et… men specielt, hvis det er en førstegangsfødende, så tillader vi ikke mange gæster i huset den første uges tid… hankatteejeren jow da og så lige en altid nysgerrig katteveninde… men så er det også afhængig af missemoren.

Bum bum… har sikkert glemt en masse, men det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om nu :-))

Og så blev det jo slet ikke en liste… men mere nogenlunde, hvordan vi gør det :-))

Det var super godt beskrevet Lisa - Det takker jeg i hvert fald for her på sidelinien :slight_smile:

Ja. Det mest udfordrende er nok at skulle sidde placeret på gulvet foran fødekassen og vente… og vente… og vente… og vente… Da er det en fordel med en hjælper, der kan hente mad, drikke osv. :tihi:

Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg er godt brugt efter sådan en fødsel, når jeg har lagt/siddet i flere timer :tihi:

Mine gør heller ikke isoleret fra flokken, dog har jeg et rum, jeg kan lukke mormis ind i, hvis det skulle gå helt galt. Jeg har en Nfo, som er nød til at lukkes væk op til fødsel. Når først hun har født, er der intet :S

Noget jeg vil anbefale af egen erfaring er at fødekassen skal stå et lunt men også ikke alt for belyst. Jeg synes vi hører så meget om kattemødre der flytter rundt på killinger for at finde et roligt og et lidt mørkt sted. Den stress kan tages fra hende ved at finde det rigtige sted fra start af. Delvfølgeligt er der stor riciko for at hun ikke selv synes det er rigtigt, så kunne dette evt imødekommes ved at tilbyde flere fødekasser forskellige steder, til hun beslutter sig. :slight_smile:

Supergodt indlæg, Lisa :ok: Tak for det!

Sådan noget som KMR - der er jo et utal af varianter, og jeg har kigget på lidt forskellige uden at blive klogere. Har godt hørt det der med flydende KMR fremfor pulver, der kan give forstoppelse, men hvor køber man det? Og må missemor godt få pulvervarianten?

Hvad med sutteflasker eller lignende, hvis man skal støttefodre? Hvilke bruger I der?

Hvis nu noget går galt undervejs, er der så andre ting, der kan være nyttige at have?

Ja, jeg har mange spørgsmål :tihi:

Naturmaterialer i fødekassen - bomuld eller bomuldsflonel, da killingerne ikke kan justere kropstemeraturen - og så kan begge vaskes ved høje temperaturer.

Der skal være en god kassetemperatur:

Temperatur for killinger (kassen de er i, ikke rummet)

uge 1: 30-32 grader C
uge 2: 27-29 grader C
uge 3: 27 grader C
uge 4: 24 grader C
uge 5: 20 grader C
Omgivelsestemperaturen er vigtigt da killingerne ikke kan regulere varmen selv før de tidligst er fire uger. Er temperaturen for lav tager de mindre på.

Jeg har stor glæde af varmepuder der kommer i mikrooven - de holder fint temperaturen oppe en arbejdsdag - den ligger i den ene ende af fødekatten så morkat og killinger kan søger væk er det for varmt

Morkatten føder normalt skiftevis fra hornene - og ikke som mange tror at de tømmer et horn ad gangen

Missmor må gerne få pulvervarianten. Killinger skal have den flydende mens de er helt små. Mht mærker så har jeg også kigget lidt, og er endt med KMR’en, ene og alene fordi den er godt gennemprøvet med succes… For der er jo også babycat og gedemælk osv…

Men Lisa’s beskrivelse og det hun har i huset lyder ret meget som det jeg havde og fik brug for også… Bortset fra kaffen altså :tihi: Det drikker jeg ikke… Og så brugte jeg bare en notesbog og ikke noget specielt skema eller noget, så organiseret var jeg ikke lige :slight_smile:
Og så fik jeg heller ikke brug for at nulre en navlestreng over eller noget, men har da desinficerende i huset :slight_smile:

Vi brugte i øvrigt en varmelampe sat til at lyse i den ene ende af fødekassen som varmekilde… (når man nu allerede havde en fra Tykke)

Hvis I søger på “husapotek” herinde, er der flere tråde med lange detaljerede lister af ting, som nogle mener at have brug for.

Her i huset tror vi på at gøre tingene omkring fødslen simple - meget som Lisa beskriver i sit fine indlæg (dog vil vores hunkatte helst føde på aviser (de der operationsunderlag med plastikbagside kan ikke accepteres) - og vi bruger køkkenrulle at tørre killinger i (hvis mormis skal have hjælp)).
Først når fødslen er vel overstået, vil hunkatten acceptere et mere behageligt underlag end aviser. Her er glatvævet bomuld det bedste alternativ, da killingekløer ikke hænger fat i det (killingenre kan jo ikke trække kløerne ind det første stykke tid).

Hvis tingene går galt, har vi dyrlægens nummer ved hånden.

Det allervigtigste er telefonnummer til en erfaren opdrætter og en stor portion tålmodighed :slight_smile:

Støttemadning:

Det allervigste for nyfødte killinger er indenfor de første 24 timer at få Colestrum – den er i højere concentratione i hun kattens mælk, men er under hele diegivningperioden tilstede. Killingernes tarme er kun i stand til at optage antistofferne fra colostrummen de første 24 timer efter fødsel . Colostrum indeholder en masse antistoffer fra moderen der vil gøre killingen mindre modtagelig for det massive pres den møder af vira og bakterier i det virkelig liv, og er et spejl af morkattens antistoffer fra hvad hun har mødt. Det kan på en måde siges killingen får en vis beskyttelse fra moderen mod hvad der er i katteriet.

Det frarådes de første fire uger at giver killingerne pulvermælk, killingernes tarme kan have problmere med at optage pulvermælken - dødsfald kan blive resultatet.

Gederåmælk - der skal man helst kende en gedebonde - men det fås som pulver i udlandet.

Jeg bruger faktisk kun gedemælk hvis der skal støttemades, varmet lige fra brikken er fint som quickstarter - godt for mormis også

Gedemælk har de i de fleste Irma og nogle helsekost - 16-17 kr. for ½ liter.

Hvis killingen ingenting får fra sin mor, er opskrfiten på fuldfodring her:

1 dl gedemælk
1 past. æggeblomme (kun blommen) der er to i de små bægre
1 tsk Felovite II eller Nutri-Cal (vitaminpasta, begge indeholder Taurin, har du en vitaminpasta uden kan de selv tilsætte lidt Taurin)
1 tsk. fed youghurt, den græske type på 10%

De magelige kan blande gedemælk, vand (kogt afkølet) og flydende KMR - til nyfødte og den første uge fortynd med 1/3 af hver. Bedre end KMR er Just Born som indeholder colestrum - men der kan ikke købes i DK, så vidt jeg ved.

Vigtigt: killinger dehydrerer nemt - gives flydende KMR kom ca. 1/3 vand i den første uge

Som tommelfingerregel gives 1 ml erstatning pr. 30 gram killing ved hver fodring (ca. hver 2-3 time døgnet rundt i starten) indtil killingen vejer ca. 200 gram – så øges til 1,5 ml erstatning pr. 30 gram legemensvægt. I starten vil killingen ikke være særlig samarbejdsvillig – men de lærer hurtigt hvor maden kommer fra.

Kom aldrig mad på en killing der ikke har kropstemperatur. Er den kølig skal den varmes langsomt op først, den bedste sted at opvarme den er på din egen krop – det er perfekt at komme den ned i BH’en

Her er lidt om hvorfor killinger optager gedemælk så godt og ikke får diaree af det.

The composition for fat to protein to carbs is not everything… here are some other benefits of goats milk over cows milk:

  1. In goats milk fat molecules are smaller, i.e. they are easier to break and digest
  2. Goats milk has higher amount of shorter chain fatty acids, which makes digestion easier
  3. glycerol ethers are higher in goats milk which is important in the newborn feedings
  4. Goat milk also has lower contents of orotic acid which can be significant in the prevention of fatty liver syndrome.
    5/ alpha-1-casein is absent in the goats milk, i.e. easier to digest again in newborns
  5. Goats milk has higher amounts of Vit A, goats are also able to convert all carotenes into Vit A
  6. Vit B levels are higher, however Vit B6 and B12 levels are lower in Goats milk
  7. Goat milk is higher in minerals, calcium, potassium, magnesium, phosphorus, chlorine and maganese; but it is lower in sodium, iron, sulphur, zinc and molybdenum.
  8. Cow and goat milk is slightly on the acid side, with a pH range of 6.4-6.7. The principal buffering components of milk are proteins and phosphates. The good buffering capability of goat milk appears to make it ideal for treatment of gastric ulcers.

Er der nogen af jer, der har prøvet at give killinger puppy-boost, hvis mormis ikke vil kendes ved killingerne? Det skulle jo også indeholde Colestrum.

Hvis man spørger Fanny, er der to ting, der er nødvendige under drægtigheden:

Kylling og ost

og skal man lave mange babyer, skal man have meget kylling og ost :stuck_out_tongue:

Bortset fra, at jeg gav æggeblomme og ikke engang havde tid til at sætte kaffen over, før hun var færdig, forløb hendes fødsel ellers meget i stil med Lisas beskrivelse :slight_smile:

Nej. Kolostrum er artsspecifik, har jeg ladet mig fortælle - killinger har ikke meget at bruge hundekolostrum til.

http://www.ternicol.dk/dk/art/colostrum-ternicol-100-ren-colostrum-pulver-70-gr-uden-tilsatnin.php

Der står, at det også er til katte.

[QUOTE=DK Blackangel;782922]http://www.ternicol.dk/dk/art/colostrum-ternicol-100-ren-colostrum-pulver-70-gr-uden-tilsatnin.php

Der står, at det også er til katte.[/QUOTE]

Jeg kender ikke produktet…

Jeg har aldrig hørt om colostrum fra hund - vil tro det er fra ged eller ko.

Ja vist er det artsspecifikt - men ikke mere end Colostrum fra ko og ged anbefales til at booste andre dyr - også kat.

Alle mine killinger får en smule, på størrelse med en ært, probiocin som helt nyfødte. Gavnligt for tarmfloraen og stimulerer appetitten

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;782954]Jeg har aldrig hørt om colostrum fra hund - vil tro det er fra ged eller ko.

Ja vist er det artsspecifikt - men ikke mere end Colostrum fra ko og ged anbefales til at booste andre dyr - også kat.

Alle mine killinger får en smule, på størrelse med en ært, probiocin som helt nyfødte. Gavnligt for tarmfloraen og stimulerer appetitten[/QUOTE]

:thumbup: Tak for svar :slight_smile: