Hvad skal vi spise i marts?

Det blev til biksemad.
Kører lidt på andres præmisser i aften og biksemad gjorde at alle fik noget at spise :slight_smile:

2 Synes om

Million bøf med hjemmegjort kartoffel mos med blomkål i

1 Synes om

Friskbagt banan/choko kage og frisk frugt :blush: leveret udenfor døren af min veninde og hendes lille datter, da de synes det var synd at jeg var helt alene på min fødselsdag

11 Synes om

Tillykke, Winnie - jeg så det faktisk godt på FB i går, men glemte at gøre mere :flag: Godt, at nogen tænke på dig :slight_smile:

Tusind tak :heart:

Tomatsuppe i går. I aften boller i karry, tror jeg. Og så må jeg hellere få bagt noget brød i dag. Er næsten løbet tør

Jeg har en veninde og hendes søn på besøg i nogle dage … han er autist og har haft ekstremt svært ved det her corona. Han vågnede fredag i sidste uge til nul skolegang, og indtil onsdag aften var det en lang nedsmeltning for ham … mad har været en halv skive toastbrød med lidt smør og sukker og en enkelt slurk juice med 6-8 timers mellemrum. Ingen søvn stort set og ukontaktbar næsten non stop. Han nægtede andet … mor var nedslidt, da de kommer natten til torsdag!
“Heldigvis” har de faktisk haft sig selv karantænet lidt op til det her corona af andre årsager. Så da jeg foreslog at de kom her - så var det lige for.
For Lucas har en speciel plads hos mig - og omvendt. Hans mor og jeg var ret sikre på, at skift af omgivelser = “ferie” for ham, så han bedre kunne håndtere den manglende skole og alm hverdag.

og nu er han endelig så småt ved at vende tilbage til “sig selv” … med de querks han nu har sig på madfronten :slight_smile: dem kender jeg heldigvis, så vi laver al mad på hans præmisser pt… han spiste i aften for første gang et helt solidt måltid :smiley:
det er særligt konsistenserne, som driller i de her dage, helst blødt og mørt, så frisk salat eller frisk-sprøde grøntsager er feks udelukket …

Så i aften røg der et stykke rådyr yderlår i sous vide i ovnen (feeeeed funktion! Så bliver kødet altså meget meget mørt :smiley: ), og så kom grøntsagerne i en stor stegegryde - kartofler, sødekartofler og selleri til de er stegt helt møre og lidt sprøde, masser af frisk persille, lidt salt, peber og en smugle gyros krydderi, så var lidt for smagsløgene også :smiley:
Har allerede friske krydderurter, og det gør altså bare noget ved smagen, når man kan bruge dem :smiley:

Med et stort glas kold mælk, så gled der en god solid portion ned hos mindstemanden, der efter nogle hårde dage trængte grundigt til at spise mere end fire-fem-seks mundfulde af gangen. vi to voksne smovsede for vildt, for det smagte virkelig godt og når han spiser “ubekymret”, så kan vi også bedre slappe af igen - så ved man det går rette vej for ham. Sulten er det første, som ryger - og det sidste han får igen efter de lange nedsmeltninger :s:

Vi tager en gentagelse i morgen, kødet skæres dog i tern og varmes op i gryden med grøntsagerne. One-pot er fantastisk, især med en dreng i huset, som er fan af gentagelser :slight_smile:

Nu står den på aftenhygge - tegnefilm, skumfiduser og kakao :slight_smile:
Igen, nogle gange må andres præmisser komme først for, at det hele fungerer :slight_smile:
Heldigvis kan vi voksne dog godt dele lidt rødvin i stedet for kakao :hoho:

7 Synes om

Vi fik fiske lasagne (brugsen havde torske filet på bud) og i dag stuvet spidskål, Medister og kartofler

2 Synes om

Grillen blev tændt i går. De siger jo, man skal huske at gøre noget, der gør een glad i disse tider :hoho: Det blev til shish kebab med grillet spidskål og squash. Og en enkelt pølse ikke mindst. Det hører sig til :slightly_smiling_face: Dertil salat og tzaziki. Og der er rester til i dag.

5 Synes om

Der var hakket oksekød sat ned til 5 kr pga dato, så ringede lige til Casper og fik ham til at give mig ingredienserne til denne opskrift fremfor den Vikingegryde vi ellers havde planlagt. Det bliver spændende hvordan det smager :slight_smile:

Det blev til hjemmelavet ribbensburger :slightly_smiling_face:

Hvordan blev det?

Godt. Især kødspiseren Casper var glad, jeg kunne egentlig fint have spist retten uden hakkebøffen. Men rart at få noget andet end det “standard” med hakket oksekød :slight_smile:

Stegte en flæskesteg i går, men kom aldrig så langt som til at smage den…så flæskesteg …
og har en bakke jordbær til at stå i blød i lidt portvin…såååå …

Fredag havde Knerk valgt stegt flæsk med persillesovs som fødselsdafs menu.
I år fik vi en god bøf med kartoffelbåde og grønt

I dag står den på rester af hjemmelavet pizza fra i går, men appetitten er ikke voldsom stor, da vi fik dessert efter frokost i dag :smile: Min kollega havde været i køkkenet og lavet flødeboller i weekenden, de var så lækre, at jeg måtte ind og hente en ekstra, da jeg fandt ud af jeg var nødt at blive længere end planlagt :savle:

2 Synes om

funny …har oss lavet et fad fede flødeboller…eller rettere 9, for de bunde jeg havde på lager var granithårde…og der var kun marcipan nok til 9 …så en flødebolle med mintovertræk til dessert …og biks…

2 Synes om

Vi skal have gullasch i vegetarisk udgave i dag.

1 Synes om

Mega lækker broccolisuppe, den skal helt sikkert laves igen. Mums

1 Synes om