Jeg gætter på lyden af lever, der bliver hakket. Det er i hvert fald sådan en rigtig smatlyd
Meget, det knaser på den klammeste måde
Hvordan får man lever til at knase? Det har jeg godt nok aldrig hørt
Når man skærer det ud i stykker til at kunne gå i hakkeren… Det både siger en anden lyd og mærker klamt at skære i Sær? meget muligt, men det er Lars der skal lave postejen hjemme hos os, for jeg kan ikke
Lever og nyrer er for mig meget forskelligt fra reelt muskelkød.
Det er to af kroppens største “filtre” for alverdens skidt og ragelse der ikke skal videre rundt i kroppen. Nej tak at spise det
Konsistensen er virkelig mærkelig og smag og lugt lige så.
Der er en grund til, at jeg forærer den slags til ræven, når jeg brækker et rådyr ude i skoven.
Ikke tale om jeg vil have det med hjem og rode med …
Men hunden og jeg slås gerne om rådyrhjertet, når jeg får sådan et med hjem. (På magisk vis rammer jeg som regel altid lige 2-3 cm over hjertet og får det derfor hel med hjem).
Enten tørrer jeg det i små stykker til hunden - og hun hopper og springer og gør ALT for de godbidder.
Ellers bliver de til hjerter i flødesovs - men for at de bliver møre og lækre, så tager det lang tid at lave. Og springer man over hvor gærdet er lavest med hjertekød, så bliver de en rigtig træks oplevelse imho
Men ellers er det tæt på at være det lækreste fine kød til gryderet
Og jeg går egentligt ind for, at når jeg henter et dyr i naturen, så bruger/spiser jeg altså så meget som muligt af det og smider ikke brugbart mad ud.
Lever og nyrer er eneste undtagelse … den får ræven og rovfuglene, de skal også mærke det er jul …
Jeg kan nu godt forstå det med lever. Det har jeg aldrig oplevet i en udgave, jeg brød mig om. Hjerter kan jeg godt lide, men ja - kødet kan ende med at blive meget sejt og gummiagtigt, hvis det bliver tilberedt forkert/for meget.
Jeg syntes simpelthen det er så sjovt at læse I andres kommentarer om hvad der er ordentlig mad og hvad der dybest set bare skulle blive ude i naturen.
Sjovt så store forskelle der er i folks smag og de værdier de tillægger mad
Og jeg kan simpelthen ikke lide smagen af fx. hjerte. Selvom min far er en eminent kok og ved hvad han gør, så er selv sovsen uspiselig.
Jeg kan ikke smage andte end “blod” . Jeg har senere hen lært til vinsmagning at det hedder mineralsk når det er vin. Jeg var lige ved at spytte en vin ud og underviseren sagde"Nå, du er ikke til mineralsk"… Jeg sagde lidt forsigtigt" Nå så det er det fine navn for blodsmag"
Grüner Veltliner hvidvin smager for mig fx som at slikke på en flintesten ( dvs som jeg tror det smager at slikke på en"
Jeg er helt hysterisk med det. Det giver mig også problemer med flere bitterstoffer som jeg smager MEGET tydeligt.
Ordentligt stegt kalvelever med bløde løg og kartoffelmos kan jeg godt spise, men er ikke ligefrem fan.
Tunge KAN jeg godt spise, meeen det bliver ikke noget jeg selv kommer til at lave.
Jeg har aldrig smagt tunge, siges at smage godt. Men jeg har set hvordan en tungeoverflade ser ud under mikroskop og ja tunge bliver bare væk fra mig
Og sådan har Casper det også, og det er for mig helt OK at man ikke kan lide smagen. Jeg bliver mest bare uforstående overfor “jeg spiser ikke hjerter, fordi de er hjerter”. Det giver for mig ingen mening.
Jeg spiser i øvrigt fint lever, men er slet ikke vild nok med det, til at lave det selv (nok også fordi hverken bløde løg eller kogte kartofler siger mig noget). Tunge har jeg fået, men kan faktisk ikke huske smagen længere. Men altså, jeg spiser også gerne østers (helst tilberedte, de rå demonstreres ude på banken foran gæsterne med et smil og indvendigt “yrdk” over både smag og fornemmelse ), frølår, hestekød og meget andet. Jeg tror bare man skal enten lade være at tænke eller aktivt tænke at “det er ok”
Med mange ting skal jeg klart lade være med at tænke… Der er simpelthen ikke meget jeg så ville kunne få ned
For mange år siden gik jeg ud og kastede op to dage efter jeg opdagede jeg havde spist lever gullasch
Jeg spiste faktisk lever sidste år da jeg var ude at spise med et par thai kolleger i Thailand. Jeg kunne ikke lide smagen og spurgte hvad det var. jamen det var lever. Så jeg kan slet ikke lide det.
Der er så mange andre lækre ting som man kan sætte tænderne i, så hvorfor bruge tid og penge på noget man ikke vil spise?
Det vil knagme også være dumt at købe noget man ikke har tænkt sig at spise
I et afsnit med Anne og Anders havde Anne tilberedt noget kød til Anders, der spiste det med stor fornøjelse - indtil han fik at vide, det var tyretestikler. Jeg tror ikke, han ligefrem kastede op, men det, han havde i munden, blev spyttet ud, og så så han ellers bare ud til at have det meget, meget dårligt
I aften kommer til gengæld til at stå på en steak skåret ud af rådyr-yderlår, søde kartofler i ovnen og en nem bearnaise til
… fordi det kun er onsdag en gang i ugen
Altså, jeg kan knapt spise rejer, fordi de ligner larver
Ja, jeg er mega sart med mad… Flere ting tør jeg ikke prøve, fordi jeg ved, hvor meget jeg reagerer på konsistenser.
Jeg kan godt lide både hjerter og lever - men f.eks hjerne, det ville jeg nægte at spise!
Og også kød, der graves ned til det er godt råddent og så graves op og spises adddr.
Men de to sidste ting spises så vidt jeg ved heller ikke her til lands.
Og i øvrigt larver og insekter. som ellers er blevet så moderne - nej tak.
Knerk har lavet karbonader og grønærter til os i dag
Jeg er enig, men Knerk vil holde med Klaus Den tid jeg var alene, var der kun varm mad i weekenden ene og alene af den grund sønnike var hjemme fra efterskolen
Kogt tunge på rugbrød smager skønt, har lige lavet en men en ting er tunge, men når den er kogt, ja så pilles huden af og du har et helt andet stykke kød
Wokgrønt som i min dejlige opskriftsbog, hvor man slet ikke behøver ris/nudler/kulhydrat for at retten føles flrdig, sammen med sesam marineret kylling