Hvad skal vi spise? Nov + dec 2019

Har du en opskrift

Menuen stod på svampe risotto

1 Synes om

Det bliver jo ellers spået som fremtidens bæredygtige proteinkilde. Så måske kommer du til at vænne dig til dem :wink:

De har dem i nogen supermarkeder, og jeg har overvejet at prøve dem. Bare ikke så længe, de er lige så dyre som franske delikatesser af forskellig art.

2 Synes om

Jeg har fået melorm som snack. Skaller i tænderne, men smagen var neutral.
Tror klart vejen frem er som protein mel, dvs fyldstof. Smagte også protein bar med insekt mel og den var aldeles glimrende.

Jeg smager glad og gerne på det meste, simpelthen fordi jeg er nysgerrig. Kina var sjovt og havde vi fået budt slange eller hund, var jeg klar. Vi nøjedes dog med syltede andeæg. Det var mest bare smuldret gummilastisk og salt.
Tørret blæksprutte til et foredrag engang - meget fisket.
Jeg måtte springe over på hardfiskur (staves?) på Island. Tørret fisk mens jeg kører i bus når jeg nemt bliver køresyg, det turde jeg ikke.
Kamelmælk i supermarkedet i Dubai fristede min far og jeg.
Det er ret kraftigt og dufter af “pels”

5 Synes om

i aften risengrød, i morgen koballe - ved ikke om det er en venstre eller højre…

1 Synes om

I aften pap pizza :stuck_out_tongue: men gider ikke lave mere mad.
I morgen, Farseret kalkun pakket ind i bacon. Brune, hvide og franske kartofler, hjemmegjorte asier, rødkål, rødbeder og sovs der hænger ved :slight_smile: Desserten er risalamande med masser af fede vaniliekorn og mandler med den klassiske kirsebærsovs.
Vi spiser først igen 2. Juledag :laughing:

2 Synes om

Juleskinke, brasede kartofler og salat.

I morgen hvide og brunede kartofler, brun sovs, rødkål, æbler kogt i sukkerlage og fyldt med gelé med and OG flæskesteg. Og vi bliver kun 3 :flojte: Risalamande med kirsebærsovs til dessert.

1 Synes om

Idag toast, har ikke tid til mere, de gamle kommer til kaffe snart da jeg har fødselsdag i morgen og jeg skal lige have støvsuget :wink:

I morgen flæskesteg med hvide, brune og franske kartofler og tilbehør og sovs og så ris a la mande med den famøse mandelgave :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 Synes om

I dag fik risengrød en chance, førend jeg gik i rugbrødet.

I morgen står den på and og steg, med brune og hvide kartofler, sovs, rødkål og chips efterfulgt af Ris ala mande :slight_smile:

I dag har vi haft børn og børnebørn hjemme til risengrød, den er lavet på komælk, det er bare det bedste :slight_smile: I år var der også hjemmelavet jordbærgrød, da et par stykker ikke er så vild med risengrød
vi laver altid en ekstra stor portion, så der er til risalamande til både os og børnene, så det er nemt i morgen :slight_smile:
I morgen skal vi til jul hos min datter, der skal vi have and, lavet på grill, men hvide og brune kartofler, rødkål, sovs, chips.
Vi medbringer risalamande med tilbehør og mandelgave

Hvad plejer I at lave den på hvis ikke komælk? :thinking:

2 Synes om

Knækbrød - igen! Gemalen blev kaldt på job, det vælter rundt med syge kolleger så de havde gerne set ham allerede i morges til en 7-23 vagt! Det blev kun til en 15-23; han fik ris a l´amande med i en boks - og så gik jeg i knækbrødet. Er faldet over noget helt fantastisk lækkert rug knækbrød, der ikke generer blodsukkeret alverden og som jeg bliver glad af at spise fordi det er nemt og smager godt :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Del gerne, hvor man finder det :smiley: Mit blodsukker har med garanti også godt af det :slight_smile:

Rug er jo altid bedre end hvede til sådan nogle som os, fordi det giver langsommere og mere jævn blodsukkerstigning. Hvis man som mig ikke KAN undvære brød i en eller anden form, så er rug vejen frem. Jeg har spist i rå mængder af Wasa Rågi - det er rigtigt fint. Og for nyligt fandt jeg så dette her:
image
Det er tosset godt :slight_smile: Jeg spiser med glæde bare med lidt smør på (den lette Kærgården kan gøre det) - jeg tror måske der er lidt surdej i? Godt er det i hver fald, og lever op til navnet - det er meget sprødt! :hjerte:
VH
Susanne

hos os westjyder er komælk, den mælk købt ved stalddøren, det vi køber i butikkerne er karton mælk

2 Synes om

Den er så absolut også min favorit og en fast del af min mad i nattevagten :slight_smile:

Mit køkken dufter her til morgen af æbler og ristede hasselnødder. Jeg har lavet rødkålssalat med æbler og nødder, som jeg har tænkt mig at forsøge at prakke familien på i aften. Lidt kan man godt forsøge at rokke ved juletraditionerne. Og den salat smager seriøst bedre end almindelig rødkål. Som de selvfølgelig også får. Man skal heller ikke gå for vidt, jo :hoho:

7 Synes om

Rødkål med æbler og appelsiner :drooling_face:

1 Synes om

I aften helt traditionel flæskesteg med sprøde svær, hvide og brune kartofler, franske kartofler, hjemmekogte rødkål, hjemmelavede asier og kartoffelvenlig og rigelig brun sovs.
Til dessert risalamande med kirsebærsovs.

Jeg ved det bliver godt og rigeligt, hjemmelavet mad er nu bare bedst.

1 Synes om

kartoffelvenlig ? …er det så tykt at det er “2 skiver tak” :hoho: