Hvad vejer en kat?

Jeg ved selvfølgelig godt at der ikke findes et magisk tal der gælder for alle katte, men jeg kom til at snakke katte og deres vægt med en forleden, og ville egentlig gerne se om der måske findes en vægtklasse der går igen hos katte. Og også blive lidt klogere på hvad de forskellige racer vejer. Igen, jeg ved godt det ikke gælder for alle, men jeg tænker at nogen racer er jo større/mindre end andre, så det må jo også gælde vægten.

Håber at I vil bidrage, og jeg tænker at man skriver race, vægt, evt. om vægten virker typisk for racen, hvilket køn det er og alder.

Race:
Vægt:
Køn:
Alder:
Fertil, chippet eller neutraliseret:
Opfatter du vægten som typisk for den race:

Har tilføjet “fertil, chippet eller neutraliseret”, da jeg ikke lige havde tænkt over at have det med. :slight_smile:

2 Synes om

Race: Huskat
Vægt: 6,6
Køn: Hankat
Alder: Fyldte 11 år i juli
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret
Opfatter du vægten som typisk for den race: Alvin er en stor kat, ikke den største, men af alle de huskatte jeg har kendt og mødt, vil jeg mene at han er i den høje ende. Han vejer dog noget for meget, så er i gang med at få ham ned i vægt. Men han er både lang og langbenet, så det er ikke voldsomt meget han skal tabe sig.

1 Synes om

Race: Orientalsk korthår OSH - Blua
Vægt: 4,4kg
Køn: ja meget :wink: (hankastrat)
Alder: 5år 6mdr
Opfattelse: han er meget lang og til den lidt tynde side. Men ikke for tynd. Han skulle måske have vejer 3-400g mere

Race: OSH - Guliver
Vægt: 5,3
Køn: fertil hankat (chippet)
Alder: 3år 5mdr
Opf: han har lagt sig lidt for meget ud. En dommerelev jokede med at han havde man boobs. Han er lidt kortere i kroppen så burde måske veje 4,5kg

Race: OSH - Hannah
Vægt: 4,4kg
Køn: hunkastrat
Alder: 2år 3mdr
Opf: man har fået fruefigur, burde måske veje 4kg

Race: OSH - Cruella
Vægt: 3kg
Køn: fertil hunkat
Alder: 1år 1mdr
Opf: hun vokser stadig til og ender måske på 3,5 - 4kg

2 Synes om

Deres vægt lå som jeg ville forvente af racen, men hvor meget af det er viden og hvor meget af det der er gæt, ved jeg ikke. Men det kan denne tråd måske gøre mig lidt klogere på. :slight_smile:

Race: Siam
Vægt: 5+
Køn: neut hunkat - Sugieh
Alder: 12 år
Opf: Er gået fra frue- til pensionist-figur Burde veje max. 4 kg, men det tager vi os ikke af :smiling_face_with_three_hearts:

Race: Siam - Frank
Vægt: 5,2
Køn: Chippet han
Alder: 1 år 10 mdr.
Opf: Lidt til den gode side, men ikke mere end et par 100 gram. Robust bygget

Race: Siam - Solo
Vægt: 4,2
Køn: Chippet han
Alder: 1 år.
Opf: Vokser stadig, men ender vel på omkring 5 kg. Solo er også en kraftig bygget kat.

Race: Siam - Flappe
Vægt: 4,0
Køn: Neut han
Alder: 1 år
Opf: Vokser stadig, men bliver ikke en kraftig kat. Langlemmet og elegant at SE på, men jeg tvivler om han nogensinde får fuld kontrol over sin krop :grin:

I den forbindelse vil jeg lige tilføje. Solo blev chippet før han blev fertil. Flappe blev snittet da han var rigtig fertil. Så i dette enkeltstående tilfælde kan jeg bekræfte, at tidlig neutralisering ikke har nogen negativ indvirkning på størrelsen, nærmest det modsatte. :wink:

3 Synes om

Skønt at I også skriver om de er fertil, chippet eller neutraliseret, det tænkte jeg ikke over at få med. Retter lige i startindlægget.

Det har tit noget at sige, men hvis man så ser på Blua, som er kastrat så har han ikke ét overskydende gram fedt. Han har ikke engang en kastratdelle :woman_shrugging:

1 Synes om

Ja og det er jo også interessant. Alle mine er blevet neutraliseret så snart jeg fik dem, så har ikke meget at sammenligne med på det punkt.

Men det har både Solo og Flappe, så det er jeg efterhånden mere sikker på ligger i genetikken frem for fertiliteten. Brian havde heller ingen delle uanfægtet om han var chippet eller fertil :slight_smile:

1 Synes om

Det har helt sikkert også noget med genetik at gøre.
Men det var mere også fordi man generelt siger at kastraterne lægger sig lidt ud og de fertile er slanke. Herhjemme er det omvendt, dog er Guliver (aka Moby Dick) jo tyk fordi han er chippet. Da han var fertil for 1 år siden, var han nede og veje 4,1 kg. Så for ham er der 1,2 kg forskel på m/u chip

2 Synes om

Race: Korat
Vægt: 3,6 kg
Køn: Hunkat
Alder: 11,5 år
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret som voksen
Opfatter du vægten som typisk for den race: Hun har tidligere haft en ordentligt frue-figur, men har tabt sig. Ideelt set burde hun veje 3,4kg.
Hendes linje har tendes til overvægt, når de chippes/neutraliseres. De bliver også meget nemt fede af tørfoder.

Race: Korat
Vægt: 3,7kg
Køn: Hunkat
Alder: 2 år og 3 måneder
Fertil, chippet eller neutraliseret: Chippet
Opfatter du vægten som typisk for den race: Hun har fået fruefigur efter et kuld killinger og en chip.
Hun burde veje 3,2-3,3 kg

Race: Korat
Vægt: 4,5 kg
Køn: Hankat
Alder: 2 år og 3 måneder
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret som killing
Opfatter du vægten som typisk for den race: Han er i tip top form, dog uden at være tynd.



Racen er medium størrelse og pigerne er noget mindre end drengene. Kattene er meget muskuløse og vejer mere end man tror.

2 Synes om

Race: Somali - Rags
Vægt: 3,9
Køn: Han
Alder: 14
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret
Opfatter du vægten som typisk for den race: Ja - han er af mellemstørrelse, men muskuløs

Race: Somali - Caithlin
Vægt: 2,5
Køn: Hun
Alder: 13
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret
Opfatter du vægten som typisk for den race: Vægten er lidt i underkanten, selv for en “petit” dame som hende

Race: Huskat - Bastian
Vægt: 7,9
Køn: Han
Alder: 11
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret
Opfatter du vægten som typisk for den race: Han vejer 2-3 kilo for meget, men har det godt… :wink:

1 Synes om

Tak, jeg vidste godt at korat ikke var en stor race, men var faktisk slet ikke sikker på hvordan deres vægt lå. :smil:

Jeg troede faktisk at både Rags og Caithlin vejede mere, og jeg har ellers mødt Rags, men okay, jeg løftede ikke på ham. :grin: Det er nok pelsen der snyder mig.

1 Synes om

De er ved at blive gamle. Som yngre vejede de begge 4-500 gram mere… :wink:

Nå det er da det der snyder mig. :hoho:

1 Synes om

Race: Huskat - Manse
Vægt: 7,5
Køn: Hankastrat
Alder: 8
Fertil, chippet eller neutraliseret: neutraliseret
Opfatter du vægten som typisk for den race: Han burde ikke veje mere end 6,5-7 kg - hvilket jeg kan forstå stadig er above average for huskatte…

3 Synes om

Mit bud på huskattevægt er ret bredt, 4-7 kg. Det er det jeg synes plejer at være det mest typiske. Men huskatte er svære, for det er jo ikke altid man har nogen som helst ide om hvad der er i dem.

1 Synes om

Det tror jeg er et rimeligt bud :slightly_smiling_face: De husmisser jeg har haft igennem tiden har været mellem ca 3 til 6 kg. Mindst en “Snehvide”-pige, størst en langhåret dreng :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Ja mit bud er også ud fra de huskatte jeg selv har boet med, og alle de andre huskatte jeg har kendt. :smil: