Hvad vejer en kat?

en gennemsnitlig siam/ori/peb dreng ligger omkring de 5 kg- men med variation til begge sider alt efter bygning og foder stand.

Pigerne typisk lige under eller omkring 4.
Det er typisk her jeg synes jeg møder den største variation.
Der er piger der er store som drenge og de mindste små nips.
Min mindste pige vejede hele 2030 gr som fertil og kom heeelt op på 2300 gr som kastrat.
Jo mere gods der var i maden, des mindre spiste hun så bare.
Men hende killinger havde normal fødselsvægt og fin voksenvægt.
Dog synes jeg bestemt ikke at de skal være så små!

4 Synes om

Altså, jeg har ikke vejet drengene i går. Det er bare hvad de cirka plejer at veje :ups:

1 Synes om

Jeg har af samme årsag heller ikke vejet McCoy, men de der fertile tøser med deres kuld og løbetider, samt katte i vækst svinger jo lidt. Rosa er f.eks. 200 gram tungere nu end sidst jeg vejede hende :smil:

1 Synes om

Jeg har heller ikke vejet mind nu, men taget deres seneste vejninger

1 Synes om

Alvin vejer for meget til den vægt jeg har, så det er også sidste tal fra dyrlægen, hvor vi var i september.

1 Synes om

:laughing:

1 Synes om

Race: Maine Coon
Vægt: 5,23
Køn: Hun
Alder: 5
Fertil, chippet eller neutraliseret: Fertil
Opfatter du vægten som typisk for den race: Hunkatte er ca 4-6 kg, men Fiona er nu til den tynde side. 5,5 kg ville være bedre til hende

Race: Maine Coon
Vægt: 5,53
Køn: Hun
Alder: 4
Fertil, chippet eller neutraliseret: Fertil
Opfatter du vægten som typisk for den race: Hun er alt for tynd, burde veje 6 kg, men ja hold I lige vægten på en fertil…

Race: Maine Coon
Vægt: 3,26
Køn: Han
Alder: 19 uger
Fertil, chippet eller neutraliseret: Fertil
Opfatter du vægten som typisk for den race: Ja han ligger fint i forhold til alder. Måske lige til den lette side, Bacchus vejede 3,73 som 19 ugers men han er også 9 kg nu, så ja fint nok med Born

Race: Maine Coon
Vægt: 8,03
Køn: Han
Alder: 3
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret for få uger siden
Opfatter du vægten som typisk for den race: Hankatte er 6-9 kg, Alexander er normal af størrelse, men meget muskuløs og ret mager. Vil tro han ender på ca 8,5 når han er færdig med at vokse om et par år.

Race: Maine Coon
Vægt: 9,04
Køn: Han
Alder: 2
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret
Opfatter du vægten som typisk for den race: Hankatte er 6-9 kg, Bacchus “has a very good kitchen”… Han skal ned på ca 8,7. Han er en stor kat, både lang og høj, men ja for buttet lige nu.

Race: Maine Coon
Vægt: 9,23
Køn: Han
Alder: 6
Fertil, chippet eller neutraliseret: Neutraliseret
Opfatter du vægten som typisk for den race: Hankatte er 6-9 kg, Theodor er et langt hyl så han skal helt sikkert ligge i den tunge ende. Han plejer at veje omkring 8,9 og det er passende. Han spiser om kap med Alexander…

Så ja mine katte er tunge, men det er også en stor race, så det er forventeligt at de er tunge. De to tungeste er kastrater og har været det hele deres liv, så det er jo også meget forventeligt at de er til den lidt runde side.

4 Synes om

Jeg var ikke klar over at der er så stor forskel på vægten, alt efter deres køn. Så lærte jeg lidt nyt. :smil:

2 Synes om

jow hunkatte er noget mindre.
Jeg ville være meget ked af at lave en 6 kgs hankat, egentlig også 7 kg. Men over 7,5 kg hankat så begynder vi at være der.

Hunkatte min. 5 kg, en 4 kg MCO er bare ikke ret meget kat.

De skal så ikke være alt for store heller. Jeg har stor opmærksomhed på at finde katte med mange muskler. Det duer ikke det er en kæmpekat hvis de ikke har kæmpemuskler, der skal noget til at holde sammen på dem. Når det så er sagt, så skal vi som opdrættere, efter min mening, passe meget på de ikke bliver for store/lange, men ikke alt er lige til at kontrollere.

3 Synes om