Hvis nu vi ser helt bort fra pengene, frit valg på alle hylder, hvilke kat ville du så vælge ?
Begrund gerne hvorfor og evt. hvilken race
Jeg har valgt race kat:)
Men, hvis man nu fik samme pakke, med alle huskatte, og de blev selekteret på sind, osv. Så tror jeg faktisk, det ville for mig være underordnet hvilken kat jeg valgte.
Så længe, sindet matcher det jeg søger Dog ville det blive en korthårskat
Jeg har så valgt racekat (Ragdoll)
Fordi det bare er racen der passer til mig, både sind og udseendesmæssigt, og jeg giver gerne de penge det nu engang koster, at få en kat der passer “perfekt” til mig
Jeg går dog og drømmer om en skøn “gråstribet” huskat når der engang er plads til det, men der vil jeg også have “hele pakken” (neutralisering, vaccineret osv osv.)
Jeg synes, det er svært at svare enkelt på. Min første kat var en huskat - en skøn kat med sine quirks - han lærte mig meget om katte. Min næste kat var min første Korat - at det lige blev hende, var lidt af en tilfældighed. Mine næste katte var Korater - jeg var begyndt at opdrætte. Så mødte jeg NP, som havde Russian Blue og en British Shorthair. Flere år senere fik vi en huskat, da vi savnede at have en. Nu er huset fyldt med Korater og 1 huskat. Vores næste katte bliver nok Korater, da det er dem, vi opdrætter. Men det betyder jo ikke, at vi ikke - den dag opdrættet lukker - ville vælge at have flere huskatte.
Jeg har stemt racekat, da det er mest aktuelle i vores nuværende situation.
Jeg har altid haft huskatte, og elsker den forskellighed der er når man har sådanne. Jeg har været heldig med mine katte, de er altid blevet pænt store. Jeg har dog for et par års tid siden suppleret med en Brite, som er en fantastisk kat. Hvis jeg igen skal have race kat bliver det sådan en. mit eneste krav til en kat er, at den helst skal blive pænt stor. Jeg synes det er de flotteste katte…
Huskat.
Når jeg kun må vælge en svarmulighed må det blive huskat. Jeg er vokset op med huskatte, det er huskatte jeg har mødt flest af i mit liv og det var en huskat (Gizmo) der startede min tilværelse som katteejer. Så de ligger simpelthen mit hjerte nært. Derudover synes jeg også der er noget helt specielt over at udstille huskat, både under FIFe og TICA som jeg mangler når jeg udstiller racekat.
Men helt optimalt vil mit fremtidige kattehold nok bestå af huskat og Maine Coon sammen, ligesom det gør nu
Jeg vil til enhver tid vælge en korthårsrace - og en kat der er klog og giver lidt modspil på den smarte måde.
Hjertet har jeg tabt til aby’en både hvad angår det kærlige sind og deres fiffige påhit - og så er det en race der ligner en kat - uden det vildt ekstreme - og alligevel så meget anderledes end alle andre.
Der er andre korthårsracer jeg syntes er spændende - men lysten til at have dem bortfalder lidt kigger man på hvor ekstreme de er og hvad de døjer med.
Skomager, bliv ved din læst …
Åh, må jeg ikke nok vælge tre? :fløde1:-kattedans-fløde
- Somali. Med den vildtfarvede pels er den efter min mening den smukkeste kat, der findes. Og så er det nogle aktive katte, hvilket jeg godt kan lide.
- Huskat. Hos os skal der altid være plads til en huskat fra internat. Gerne den grimmeste, som ingen andre ville have, for så finder vi selv det smukke indeni.
- British Shorthair. Flotte bamser - og det diamentral modsatte af mit førstevalg. Men jeg tør godt lade modsætningerne mødes. De er jo allesammen katte.
Somali / Abbysinner… fordi jeg elsker sociale og aktive katte
Hvis jeg kun må vælge en bliver det en huskat:-)
Jeg har tidligere haft huskatte og jeg må sige, at jeg nok aldrig får en huskat igen.
I hvert fald vil det aldrig være et valg, at anskaffe mig en huskat - men jeg vil ikke forsværge, at jeg ikke kan falde for det enkelte individ
Årsagen er egentlig meget simpel: Jeg elsker det sind mine katte har og jeg ønsker ikke katte, der er mere komplicerede end det. Min erfaring er, at huskatte (og flere racekatte i øvrigt) ofte er lidt mere “indviklede” - en charme for nogen, bare ikke for mig
Tak foreløblig til alle jer, som har stemt og svaret …Jeg mener nu jeg har sat afstemningen op, til man kan vælge at sætte prik i flere ?
Jeg vil da godt indrømme at jeg lavede tråden/afstemninger for at se om der er efterspørgsel til alle de blandingskillinger som bliver født - Mange mener jo at bare en kat har lidt længere pels, så står købere i kø
Jeg har huskat, men hvis penge ikk var noget problem ville jeg vælge at få en racekat næste gang
Jeg elsker min gråstibede misser over alt på jorden:inlove: men han sine små vanskeligheder… Så hvis/når jeg en gang skal ha en lille ven til ham vælger jeg en racekat, så jeg kan matche deres personligheder… Det ville helt klart skulle være en psykisk stærk race, som ville kunne støtte Oliver i hans lidt svagere sider, samt være ikke-dominerende
2 sorte strømlinet orientalere…1 sort MCO…Og 1 striwert husbamse…mums…
Jeg har lige fået et gadekryds med meget kort pels, han minder lidt om en siameser… jeg er blevet helt forelsket i den dejlige følelse af den lille fyr i den korte pels… jeg tror jeg ville prøve en siameser hvis jeg måtte vælge frit…
Huskatten står mit hjerte nærmest og hvis den osse er gråstribet (gerne med hvidt), kan det simpelthen ikke blive bedre
Jeg skal dog på et tidspunkt have en ny racekat, men ved stadigvæk ikke hvilken race. For et par år siden, ville jeg have sagt Devon Rex uden at tænke mig om, men nu har jeg fået opfattelse af, at den race er meget sart … og det er ikke noget jeg vil udsætte mit hjerte for
Selvom jeg ikke har pejlet mig ind på hvilken race jeg kunne tænke mig, er der nogle racer der aldrig vil komme indenfor min dør, enten grundet udseende eller temperament … og nogle har begge dele imod sig
[QUOTE=Skattekat;628218]Huskatten står mit hjerte nærmest og hvis den osse er gråstribet (gerne med hvidt), kan det simpelthen ikke blive bedre
Jeg skal dog på et tidspunkt have en ny racekat, men ved stadigvæk ikke hvilken race. For et par år siden, ville jeg have sagt Devon Rex uden at tænke mig om, men nu har jeg fået opfattelse af, at den race er meget sart … og det er ikke noget jeg vil udsætte mit hjerte for
Selvom jeg ikke har pejlet mig ind på hvilken race jeg kunne tænke mig, er der nogle racer der aldrig vil komme indenfor min dør, enten grundet udseende eller temperament … og nogle har begge dele imod sig [/QUOTE]
Du får kun lov til at komme på besøg her, hvis du har en lille taske med så:p Kunne lige forestille mig, min forvirring over hvor Oliver var henne når du var kørt…:høhø:
Jeg ville vælge en, næhhh nej, 2 somalier en vildtfarvet og en sorrel, for mig vil det altid være KATTEN, de er gudesmukke både udvendig og indvendig, de er, i min verden det mest katske man kan få
Nu hedder tråden jo hvad ville du vælge og ja så ville jeg vælge ovenstående, men nu sker det jo at katte/omstændigheder vælger for en, og i sådan et tilfælde ville jeg slå mig til tåls med skæbnen
Jeg har svaret huskat og racekat - men det kræver alligevel lidt uddybning.
Huskatten har en helt speciel plads i mit hjerte - og det ændres nok aldrig.
Ved racekatte, er det langt lettere at “shoppe” efter det temperament og udseende man ønsker. I mine øjne, er det helt store plus dog, at man ved væsentligt mere om ophav, opvækst, sygdom etc.
Jeg kunne aldrig finde på at gå til en såkaldt opdrætter, og købe en blandingskat.
MEN…!
Jeg er dybt splittet mellem racekatte og internatkatte!
Jeg ønsker racekatte af rent egoistiske årsager - der får jeg nemlig hvad jeg vil have. (Lige med det forbehold, at katte sgu er sære, og tilsyneladende ikke gider læse racebeskrivelser. :høhø:)
Men nøj, hvor vil jeg også bare gerne redde alle de skønne internatkatte, som bare sidder og er et eller andet menneskes “affald”! surrender1:
Og går jeg på internat efter min næste kat, kunne jeg sagtens falde for en blandingskat.
Den eventuelle “efterspørgsel” på blandingskatte, må i mine øjne, skyldes uvidenhed.
“Nøj, der er en XXX racekat (eller i hvert fald en der ligner!), til lavere pris end hvad jeg ellers har set. Nåja, der er ikke en stamtavle, men det er sikkert dyrt og også bare snobberi.”
Inden jeg blev medlem her, var jeg opvokset med (hus)katte gennem 13 år. De blev passet og plejet efter alle kunstens regler. Men spørg lige mig dengang, (eller mine forældre), hvad HCM, PKD, HD, FIP osv er!!
Vi kunne bestemt være “røget i fælden” og købt en blandingskat - vi havde jo ikke grundlag for at vide bedre.
For hvor får man den viden? Enten er man så uheldig at ens kat fejler det - eller også skal man selv opsøge info. Og hvorfor skulle man gøre det, hvis det ikke vedrører en?
Så jeg forstår egentlig godt folk der køber blandingskatte (såfremt det altså er dem der ikke ved bedre). De tror de får den ægte vare, til udsalgspris, og er uvidende om evt. risici.