Hvilke planter er gode til helt skygge?

Har et bed i vores skyggehjørne, hvor vi har en ribes stående. Men mangler noget bunddække der, så det ikke er toilethjørnet for kattene. Det er dog endnu ikke lykkes mig at finde noget, der trives der. Er der nogen med nogle gode forslag? :smil:

Rigtig mange hosta kan bedst lige helt skygge - men se dig for også nogle arter der bedst kan lide sol.

Hostahaven ved Ringkøbing har en meget stor online butik som du trygt kan handle hos

1 Synes om

Flere ideer udover hosta kan du finde hos Haveselskabet https://haveselskabet.dk/sos/planter-til-skygge

2 Synes om

Kæmpe Stenbræk … bliver hurtigt tæt og trives alle vegne.

2 Synes om

Eller lav det til et stenbed, det graver de ikke i og marksten kan findes overalt og de er gratis.
I de små mellemrum kan beplantes med alpineplanter mv

1 Synes om

Og gider I ikke lede efter dem, så har vi et stykke, I kvit og frit må rydde :hoho:

1 Synes om

og der kan I nok luske jer til en kop væske også;-)
Iøvrigt er en god del af mit nye vandfaldsprojekt af sten fra Lykke og Rune.

Anemoner trives vældig fint i skygge, som de lige nu er et godt bevis på :wink: Men de har selvfølgelig en begrænset storhedstid.

1 Synes om

Udover dem der allerede er nævnt: bregner, hasselurt, astilbe , guldjordbær

2 Synes om

jeg fik lige at vide i går at astilbe gerne ville stå fugtig - er det en skrøne. Mine står tørt og solrigt og har det fint med det.

Hvis man googler diverse plantesider så er de stort set alle enige om at de har det bedst med fugtig jord.

… men det er jo ikke altid at planterne selv er klar over deres optimale vækstbetingelser :slight_smile:
Kinesisk astilbe skulle godt kunne lide sol. De fleste steder (planteskoler etc. foreslår halvskygge-skygge… og flere steder også som decideret skyggeplante.

Jeg har selv to astilber, de står i den skyggefulde del af haven. Sidste år forsvandt de ret hurtigt pga. tørken tænker jeg… og troede faktisk de var døde, men mindst den ene af dem spirer nu… har ikke lige tjekket den anden.

I Jane Schuls “hvilken plante hvor” står følgende om astilbe:
Kan vokse i lerjord, på fugtige jorde, i skygge, den er sent fremvoksende om foråret (samlet sammen fra flere steder i bogen)

Andre skyggetålende planter kunne være
løvefod, asters, stjerneskærm, kærmindesøster, sølvlys, liljekonval, digitalis, bispehue, vortemælk, kæmpemjødurt, der er også en del storkenæb, påskeklokkerne selvfølgelig :slight_smile: dagliljer, alunrod (fantastiske blade), primula, lærkespore, bronzeblad, porcelænsblomst (superflot sammen med hosta), kulsukker (hvis du vil have den indenfor i din have), frøstjerne, treblad, hornviol (der er mange flere i hendes bog)

2 Synes om

Tak for inspirationen - jeg mangler skyggeplanter. Porcelænsblomsten ryger direkte på ønskesedlen. :slight_smile: Der er dog flere af ovenstående som ifølge Siamis’ liste er meget giftige for katte, så med en planteædere som Sigga, ville jeg ikke turde at plante lige dem.

Jeg har ikke kigget på hvad der er giftigt vs ikke-giftigt. Erfaringen med de kan finde på at smage på her i huset meget blandet. Så for mi vedkommende er det meget katteafhængigt.

Der er også en længere liste over giftigt vs ikke-giftigt på denne side: www.aspca.org. gå til “pet care”, gå til “Animal poison control”

2 Synes om

Inspiration til det bed, jeg vil lave i den skyggeramte del af min forhave.

Det tænker jeg også det er :slight_smile: Og måske også hvor stor en have, man har og om kattene er i det hele. Ville bare nævne det, hvis nogen har planteædende katte som Sigga og ikke lige havde tænkt over det.

1 Synes om

Stenbed er ikke lige min smag, så må prøve med nogle hostaer, stenbræk og hvad I ellers alle er kommet med af gode forslag :tak:

Øj, det var mange forskellige slags! Jeg kan også selv slå det op, men ved du hvilke der er OK billige og nemt breder sig? :slight_smile:

(LOOL - kan være jeg bare skal sætte lidt skvalderkål derover :tihi:)

1 Synes om

@Eva_K vender tilbage med længere svar imorgen. Har lige smidt mig i sofaen :zzz: magter ikke længere svar fra mobilen. Bliver imorgen når jeg sidder ved PC, promise :smiley:

1 Synes om

Det billigste er nok at komme ud til mig :wink:

Jeg har 3 hostaer der er godt store, de kan fint deles.

1 Synes om

Det lyder som en god plan :grin: Ja tak til det