Hvilke "tricks" kan jeres katte?

min den lille ninja er jo ikke helt renlig endnu, dog har hun siden jeg fik hende haft stor interesse i når jeg gik på wc, i dag måtte jeg så endnu engang sætte hende ud på badeværelset fordi hun ville til at lave ulykker på mit gulv og for at hun skulle forstå budskabet lukkede jeg døren til.
Kort efter lød der en lidt hul -mai derudefra så jeg kiggede til hende da kattegrus ikke lyder sådan og dælme om ikke hun sad på toilettet og lavede ggg
Det har jeg godt nok aldrig set før, men det passer mig da fint hvis hun gør det, så slipper jeg for at gøre rent efter hende fremoverggg
desværre fik jeg intet billede af det denne gang, men håber da at hun gør det igen en anden dag…

Hvor gammel er hun - og hvad mener du med hun ikke er helt renlig?

Kattekillinger er “født” renlige. Måske din kat ikke kan lide at bruge bakken og derfor sidder på toilettet af nød og ikke lyst?

Hvis det er tilfældet, så falder “det søde ved dette “tricks”” helt væk for mit vedkommende… Jeg synes du bør få det undersøgt.

MVH Helle

uha der er mange ting der fanger min nysgerrighed i trådstarters indlæg, men “værst” af alt at jeg læser det som om at katten bliver straffet, læser jeg det mon rigtigt :?

Mine killinger på under 6 uger er renlige, så det er ikke fordi din kat ikke er renlig endnu, men den er ganske givet ikke renlig, og det bør du få gjort noget ved.

Men derudover vil jeg sige, at nogle katte godt kan gå på toilettet - min allerførste huskat tissede ofte på toilettet - og var i øvrigt også urenlig mht bakken.

jeg fandt denne killing da hun var et par uger gammel hvor hun var udsultet og sat til med lopper, mider og orm, jeg straffer ikke mine katte, men når hun har sine “uheld” udenfor kattebakken tager jeg hende og sætter hende i bakken så hun kan lære at det er der man gør den slags…hvis det er en “straf” så ved jeg ikke hvad jeg så bør gøre for at opdrage hende, for de forstår vel at mærke ikke menneskesprog selvom de til tider kan virke sådan…
og vi har vel at mærke haft katte hele mit liv så opdrager dem ud fra hvad der har haft effekt på tidligere katte.
Jeg har mere end 1 bakke og de bliver gjort rene flere gange dagligt, men hun har aldrig ville bruge bakken, hvorfor ved jeg ikke.

NÅR hun har gjort noget ved siden af bakken, så prøv at tage det, og komme det i hendes bakke, og NÅR du så ser, at nu er det tid, så sæt hende i bakken, og så kan hun lugte hendes eget ligge der, det KAN hjælpe… Sådan gjorde jeg med en af mine, som mente at en bakke var den rene katteæder og meget meget farlig…

En gang, da den af mine, der ikke ville bakken, tissede ved siden af, tog jeg to engangs handsker, og på med dem. Så tog jeg en engangs vaskeklud og tørrede det op med, og den vred jeg så inde i bakken. Så kunne han lugte sit eget tis der, og det hjalp så meget, at han turde tisse der, bare jeg satte ham ind… Så kom det andet ret hurtigt, da jeg tog hans pøller og smed ind der osse…

Evt, finde en åben bakke med lav kant, til at starte med… En bakke KAN nemlig osse virke voldsom, og så det, at hun skal gå IND i den, kan måske give hende billeder fra da hun var “vild”… Måske har hun været spærret inde i en kasse, og så er en lukket bakke et meget farligt sted…

[QUOTE=Ronja;78943]
Jeg har mere end 1 bakke og de bliver gjort rene flere gange dagligt, men hun har aldrig ville bruge bakken, hvorfor ved jeg ikke.[/QUOTE]

Sandsynligvis fordi hun - da hun var helt lille - har fået for meget plads :slight_smile:
En killing på 4-5 uger, der så småt starter på at bruge bakke, skal ikke have mere end 2-3 kvm - ellers bliver der for langt til bakken.
Som jeg læser dit problem med killingen, er det så nu blevet en dårlig vane - og det er utrolig svært at rette op på.

Jeg ville starte bakketræning fra bunden nu - hvor gammel er hun?

hun er ca. 9-11 uger gammel nu (dyrelægen skød hende til at være et sted mellem 6 og 8 uger da han så hende da hun havde orm)…
Jeg har prøvet at smide hendes afføring i bakken og det er en åben bakke, men uden held, og er skam over hende når hun vil lave andre steder…mon jeg skulle lade hende bo på badeværelset en periode og så kun lade hende få legetid med de andre?(mit badeværelse er ikke ligefrem det største)

Et badeværelse er måske bare ikke lige det mest inspirerende, at bo på?
Har du ikke et lille værelse hun kan bo på - gerne sammen med en anden kat?

Mine killinger starter i et hjørne af værelset eller stuen (afhængig af morkattens synspunkter). Forleden dag udvidede jeg arealet - med det resultat, at der blev tisset udenfor bakken. Så nu er de tilbage på ca 3-4 kvm, så de får brugt bakken igen - og så vil jeg udvide lidt langsommere om et par dage.

Men jeg ville indrette et værelse - gerne med 2-3-4 bakker, så der er masser af muligheder for hende :slight_smile:

Hun har vel ikke smerter af en eller anden art?

Maggie gik jo i bruseren, da hun kom til mig. Årsagen var dobbelt:

  1. Hun turde ikke tisse samme sted som de nye fremmede katte (selv om hun Så sej ud og de havde accepteret - hun manglede vist Hans Otto til at passe på sig :slight_smile:

  2. Hun havde ondt der pga sin diarre og forbandt bakken med smerter.

Jeg er i den situation, at jeg kan løse den slags selv. Løsningen var

  1. en bakke mere - ja jeg har fem bakker nu:-)

  2. Behandling hos dyrlægen.

De råd, som du har fået her er gode. Og nej jeg læser ingen steder, at du straffer katten? Det undrede mig det indlæg…

Jeg vil blot tilføje, at årsagen til urenlighed i ni ud af 10 tilfælde er sygdom/smerter.

MVH Helle

Sandsynligvis, hvis det er katte, der tidligere har været renlige.
Men som jeg læser det har killingen her, aldrig været renlig og derfor er jeg overbevist om at det er “pottetræning” hun mangler :slight_smile:

Måske… det var det ikke med Nemo og Maggie… Jeg tør ikke gætte.

hun har været ved dyrelæge 2 gange plus at jeg har haft ringet 3 gange ind til dyrehospitalet for at få råd, så hun er ikke syg eller har ondt.
Nu har jeg lige fået min bedstefar til at køre ned efter endnu en kattebakke(jaja udvider til det hjælper, ender med jeg laver hele huset om til kattebakkegg) og så vil jeg forsøge mig med en blanding af neutrale rengøringsmidler blandet op med citronsaft og eddike, det skal nok blive en sjov blanding, og hvis det ikke giver bare den mindste effekt så må jeg jo bide i det sure æble og bede om en mirakkelkur fra dyrelægen eller sende tøsen til dyrepsykolog.

Kære Ronja…

Jeg synes, at alle skal falde ned på jorden igen.

Tag din lille mis sæt hende op i kattebakken - hold på hende
og skrab i bakken med hendes fod: Vis hende hvordan…
Gentag mange gange. Vis tålmodighed.

Jeg bryder mig ikke om, at hun skal lukkes inde på badeværelset.

Vær omkring hende en hel weekend. Hvis du arbejder??
:julesok
Er hun ved at sætte sig.
Sæt hende op på bakken.

Det skal nok lykkes.
Hvorfor skal dyrlægen indblandes.
Hvis hun ikke er syg??
Kærlige hilsner -wehuu
Mona

Endnu et lille råd her fra…

Hun kan føle sig stresset, når hun skal tisse og lave stort, og føle det er kattebakkens skyld…

Nå men mine råd:

Køb en bøtte Katnip spray og spray i bakken med, det er en duft katte kan lí, og det KAN animere hende til at blive der lidt længere, og få lyst til at tisse…

Det KAN være gruset hun ikke kan lí.

Prøv i en periode at købe træflakes. Jeg købte det i Spar, da jeg jeg skulle lære en lille ny at bruge bakken.
Det lugtede lidt som det i naturen, og gjorde hende tryg ved bakken.

Så sprayede jeg Feliway på bakkens sider. Det er et kunstigt fremstillet feromon (du ved når katten gnider sig op af ting, afsætter den duftmærker/feromoner) og det kan osse gøre hende tryg…

Bare lige lidt tanker omkring det, nu hun er en lille forhenværende vildmisse pige

Eller måske fylde bakken med ganske almindeligt sandkassesand… Det vil sikkert minde en del om det hun har kendt til fra hendes tid som vild. Vi brugte det, da vi fik Ranje og han begyndte at bruge alt andet end bakken. Han var renlig med det samme… med tiden fik han så lært at bruge det almindelige grus.
Og så naturligvis begrænse området hun er på… evt ved hjælp af nogle interimistiske plader, så der spærres af mellem rummene. Det vil nok ikke være videre kønt, men hvis nu det er det, som skal til i en kort periode, så vil det være det værd - fremfor turen til et internat. :slight_smile:

Inspireret af det Vivi har sagt har jeg lige et spørgsmål. Jeg tvivler ikke på Vivis erfaringer er korrekte. Men vil en sund og rask kat som udgangspunkt ikke altid bruge en kattebakke så længe kattegruset er noget den har lyst til at rode i og så længe der er noget at rode i?
Min Daisy voksede op indenfor hos mine forældre og havde meget mere end 3-4 kvm at boltre sig på + havde en “urenlig” mor (en staldkat der aldrig havde været vant til at bruge kattebakken og som ikke syntes det var en god ide bare fordi hun nu blev lukket inde - vi snakker om en kat på 11 år som aldrig har brugt bakke før.). Men alligevel har Daisy ALDRIG gjort ved siden af som killing. Vi har så senere haft problemer med urenlighed, men indtil hun blev over 1 år har hun aldrig ramt ved siden af bakken og hun har selv lært sig det.
Hittekillingerne tog jeg ind da de var omkring 8 uger og de havde naturligvis heller aldrig brugt kattebakke…men ikke en eneste af dem har ramt ved siden af på noget tidspunkt (ja altså undtagen Filur i den nye familie, men så vidt jeg ved har han endnu ikke gjort det hos Anika).

Men jeg vil så selvfølgelig tilslutte mig de andre og sige at når nu du har problemet så ville jeg også vælge at lukke hende inde i et mindre rum - men nok ikke badeværelset - med en masse kattebakker indtil hun lærer det.
Så ville jeg nok være lidt forsigtig med at spraye med Feliway i bakken…den spray jeg har er i hvert fald for at katten IKKE skal gå på toilet de steder man sprayer = ikke være urenlig, så tror jeg da ikke det er smart at spraye med den i kattebakken? Hvis man skal bruge Feliway ville jeg nok bruge den til at sætte i kontakten i stedet. Men jeg må nok sige at jeg tvivler meget på om dette produkt virker. Vi har både prøvet sprayen og den til stikkontakten og herhjemme har det ingen effekt - til gengæld er det mega dyrt.
Det bedste er at reagere før hun har lavet uden for bakken. Har hun først lavet ved jeg ikke helt om de forstår pointen i at man sætte dem over i kattebakken. Herhjemme kan jeg se på Daisy når hun vil til at tisse - det er heldigvis sjældent nu, men det sker stadig - Daisy skraber og miaver på en helt bestemt måde…jeg kalder det hendes “tissekald”. Så snart jeg rejser mig op løber hun hen i kattebakken. Det har hun ikke altid gjort, men jeg har båret hende hen til bakken så mange gange når hun har været ved at tisse uden for at hun nu godt ved, hvor hun bør tisse.

Mine kan lokke mig til at give dem en extra portion mad :smiley:

De kan også godt finde ud af at når mor siger nej, så plager man lidt mere og så overgiver jeg mig -tihi

[QUOTE=Nevadaisy;80060]Inspireret af det Vivi har sagt har jeg lige et spørgsmål. Jeg tvivler ikke på Vivis erfaringer er korrekte. Men vil en sund og rask kat som udgangspunkt ikke altid bruge en kattebakke så længe kattegruset er noget den har lyst til at rode i og så længe der er noget at rode i?
[/QUOTE]

I langt de fleste tilfælde, vil katten have bakkeinstinktet med sig.
Af alle mine kuld kan det tælles på én hånd, de killinger, der har haft bakkeproblemer. Det er altså forholdsvis sjældent (i hvert fald, hvis man starter rigtig op), men alligevel ikke helt ualmindeligt.
I det kuld jeg har nu, har jeg også en, der tisser ved siden af - de er 6 uger nu - og det kan sagtens være forkert grus, for meget plads eller andre muligheder - det er så det jeg afprøver nu :slight_smile:
Jeg tror samtlige af mine killinger har været 100% renlige når de har været 9-10 uger - også problemkillingerne, men det forudsætter jo, at man tager hånd om problemet lige så snart det starter. Ellers ender det op med en dårlig vane - og den kan være svær at bryde.