Hvilken alder har jeres killinger, når I sætter dem til salg?

Jeg sad i går og kom til at tænke på: Hvor gamle er jeres killinger når de sættes til salg? Altså ikke den passende alder at flytte hjemmefra i, men hvor tidligt er det muligt for købere at reservere en killing til kæl? Fra dag 1? Eller først når killingerne er så store at man kan vurdere temperament og væsen på den? Hvorfor? Hvorfor ikke? Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed, da jeg jo nok helst selv ville vente med at vælge killing til denne var stor nok til at jeg kunne fornemme personligheden.

Man kan godt reservere - fra omkring uge 5 - men med det forbehold at viser der sig et eller andet ved dyrlægechekket 12 uger gammel på den killing jeg beholder til videre avl - så vælger jeg måske istedet den reserverede killing.

Det har aldrig været nødvendigt at ændre i - men en ting er sikkert, jeg skal ikke ende op med en avlskat ikke kan få de nødvendige frie attester på … Og nej jeg er ikke så god til at føle som min dyrlæge …

Alle mine killinger er som udgangspunkt reserveret til mig selv de første mange uger. Dvs. man må meget gerne vise interesse, men man kan ikke endeligt reservere hverken kælekillinger eller avls/udstillingskillinger, førend killingerne er mindst 10 uger gamle.

Af og til har vi selvfølgelig en killing med en fejl, fx en halefejl eller en hvid plet, som gør, at den “kun” kan blive kælekat. Men vi vil stadig gerne se dens personlighed udvikle sig, før den kan reserveres endeligt, og vi vil også helst have overstået første dyrlægebesøg, før killingen reserveres, så generelt er vores killinger sjældent reserveret før 10-12 ugers alderen. :slight_smile:

Jeg ved ikke hvordan jeg sådan generelt har det med det, men fra dag 1 er urealistisk, fordi der kan ske så meget med dem når de er så små…

Jeg ved at denne gang skal jeg selv have en hunkat og så er der folk skrevet op til at få en kælegris og det synes jeg er svært at vurdere før personligheden begynder at vise sig. Indtil jeg har valgt min egen pige, vil jeg ikke modtage reservationer af tøsebørnene. Det handler jo i sidste ende om at matche kat og ejer bedst muligt, og en sådan process vil ikke rigtig kunne hastes igennem, så lidt tålmod vil klart være forventeligt :slight_smile:

Jamen jeg har tidligere gjort det på forskellige måder. Nogle gange har jeg vist at jeg feks. ikke ville beholde en han fra kuldet og så har de stået til salg på min hjemmeside fra start, men … jeg modtager ikke besøg til killingerne før de er ca. 4 uger.
Andre gange har jeg måske valgt at holde nogle hen til mig selv til de er 9-10 uger, for at få en bedre fornemmelse af hver enkelt killing både type og temperamentmæssigt. Så har killingerne stået on hold, men kan spørges på, hvis nogle er interesseret.

MVH
Gitte

Det kan de fra killingerne bliver sat på min hjemmeside. Og det gør de i meget forskellige aldre, alt efter hvordan det går med kuldet. Men tidligst kan de reserveres fra de er 6 uger, før kan folk kun få lov og forelske sig i dem :slight_smile:
Fra kuldet bliver født er de mine og tiden derefter bliver de nøje studeret og sorteret fra efterhånden som der er et eller andet der gør at jeg vælger en killing fra. Der er så dem der sortere sig selv fra, som fx har halefejl, de vil stå som ledige hurtigt, men vil stadig kun være til at forelske sig i til de er 6-8 uger.
Jeg har haft folk der havde reserveret en killing også måtte jeg fortælle dem at den var død, de havde reserveret den fra den var 4 uger, og de var lige så kvæstet som mig af det.
Men hvert kuld er forskelligt så jeg tager beslutningen fra kuld til kuld :slight_smile:

Tusind tak for de mange gode svar! Ja jeg kan da selvfølgelig godt se, at I jo selvfølgelig skal have mulighed for at vælge en evt. keeper ud først selv, og det kan man jo ikke bare sådan lige gøre fra dag 1. Som jeg skriver vil jeg også helst selv vente med at reservere en killing til den har en personlighed jeg kan pejle mig ordentligt ind på. Det er jo en stor beslutning at få en kat, og jeg personligt vil jo være sikker (så overbevist som man nu kan være) på at få en kat der personlighedsmæssigt passer til vores hjem og vores dagligdag. Jeg tænkte bare, at mange købere sikkert vil sikre sig en bestemt killing så tidligt som muligt, og ville vide hvor tidligt man skal “holde sig til”, hvis I forstår hvad jeg mener?

De fleste købere vil netop gerne se temperamentet - så det er sjældent killingerne er reserveret få uger gamle.
Men jeg har da flere gange solgt killinger, der har været 5-6 uger - dog altid med forbehold for, at jeg kan ændre min beholderkilling.

Jeg venter gerne længe, især hvis der som nu kun er en, tænk sig hvis nogen allerede reserverede ham…så var han jo ikke rigtig “min” mere. :høhø:

Nej, jeg gør det når de er omkring 8-10 uger.
Hilsen Lisbeth

Mine killinger bliver også typisk reserveret, når de er tidligst 5-6 uger gamle - køberne vil gerne se killingerne, og jeg vil gerne se dem, så det kan dårligt blive meget tidligere :slight_smile:

[QUOTE=Coon Danica;566496]Jeg venter gerne længe, især hvis der som nu kun er en, tænk sig hvis nogen allerede reserverede ham…så var han jo ikke rigtig “min” mere. :høhø:

Nej, jeg gør det når de er omkring 8-10 uger.
Hilsen Lisbeth[/QUOTE]

Uh ja, og han er altså også lækker ham Kalle Knaldperle! Nu leder jeg lige selv min tråd ud på et sidespor: Er det besluttet om han er en keeper, om han - med tiden selvfølgelig - skal ud i verden? Og i så fald: kæl eller avl? Er enormt nysgerrig, for jeg synes jo han er enormt flot, og at det næsten ville være synd ikke at lave killinger på ham, men jeg ved jo bare nul og en fis om opdræt, standarder osv :tihi:

Min fornuft siger jo at jeg ikke skal beholde ham…meeeen…nej jeg skal ikke :? uh…
Jeg ved slet ikke endnu, skal lige se ham lidt mere an.

jeg vil gerne lige danne mig et indtryk af killingen…det kunne jo være en beholder…jeg har indtil nu kun solgt 1 killing…så jeg er nok ikke den der kan give dig de vises stene…

Delight var reserveret, men jeg ville beholde indtil tandskifte, da hun havde en skæv killingetand, det nye tandsæt var fint fint, men 1. killingkøber sprang fra da hun ikke kunne vente og derfor havde købt killing andet sted…derfor blev Delight sat til salg herinde og…vupti væk var hun…

[QUOTE=Coon Danica;566503]Min fornuft siger jo at jeg ikke skal beholde ham…meeeen…nej jeg skal ikke :? uh…
Jeg ved slet ikke endnu, skal lige se ham lidt mere an.[/QUOTE]

Og han er ca. 6 uger nu er han ikke? Og killinger skal, så vidt jeg ved være minimum 12 uger inden de flytter? Er det racespecifikt hvor meget ældre end det killinger bør være før de kommer ud i verden? Vent det er der vist en tråd om, den prøver jeg at finde… Sikke mange spørgsmål der dukker op når man for alvor beslutter at nu skal det snart være… Tak igen for gode, informative svar!

[QUOTE=haneben;566507]jeg vil gerne lige danne mig et indtryk af killingen…det kunne jo være en beholder…jeg har indtil nu kun solgt 1 killing…så jeg er nok ikke den der kan give dig de vises stene…

Delight var reserveret, men jeg ville beholde indtil tandskifte, da hun havde en skæv killingetand, det nye tandsæt var fint fint, men 1. killingkøber sprang fra da hun ikke kunne vente og derfor havde købt killing andet sted…derfor blev Delight sat til salg herinde og…vupti væk var hun…[/QUOTE]

Og dejlig er hun! Fantastiske billeder Gitte har lagt ind af hende! Har lige vist min kæreste hende og han var også meget betaget.

så skulle I møde hende…hun er åhhh sin far op ad dage…såååååå social

Hvor lyder det bare fantastisk, det er det samme vi leder efter - en social puttegris! Jeg må kigge efter hende på messen i Fredericia, hvis hun kommer der, jeg har nemlig lagt mit familiebesøg i den weekend og overtalt min mor, far og lillesøster til at vi skal derover om lørdagen… :slight_smile:

hun vil sidde i sit bur og råwe… se mig, snak med mig, elsk mig…

Jamen du kommer bare hen til mit bur, så skal du få lov at gramse på Dellepigen. Vi kommer om lørdag

mvh
Gitte

[QUOTE=GitteS;566551]Jamen du kommer bare hen til mit bur, så skal du få lov at gramse på Dellepigen. Vi kommer om lørdag

mvh
Gitte[/QUOTE]

Weeee! Det lyder fantastisk! Jeg vil fantastisk gerne have lov at gramse! Jeg ser bedst med fingrene :tihi: