Jeg har ingen eksakt alder jeg begynner å selge mine kattunger.Men ofte selger jeg dem ikke helt og holdent før dem er 10-12 uker,da jeg også venter såpass lenge før jeg sender inn registreringspapirer.
Men jeg reserverer sjeldent før dem er 6 uker gamle,om det ikke gjelder spesielle kattunger og spesielle potensielle kjøpere - og har da muligheten til å få lov å endre mening hvis et eller annet skjer med de andre ungene eller foreldrene til kullet. For jeg oppdretter også først og fremst for meg selv,for å ha noe å jobbe videre med. Samtidig ønsker jeg også at mine kombinasjoner kan gå videre til oppdrettere jeg mener kan “forvalte” mine kombinasjoner riktig,og har det kattehold jeg syns mine avlskatter fortjener.
Selv om man reserverer tidligere enn dyrelegesjekk,så flytter jo ingen kattunger ut av hus før dem har helsesjekken for aller siste gang gjort. Og skulle der dukke opp problemer da med det ene eller det andre, og mulige fremtidige utstillings/og eller avlskatter,ja så er dem fine kosekatter for en eller annen i stedet.
Jeg har på følelsen også at der er litt ulike meninger ute å går også ved ulike raser,og hva slags erfaringer de ulike oppdretterene har.
Der er ikke mange problemer på kat IV.Det er ikke mange man hører om som har feks navlebrok,men derimot haleknekk,sternum og sjeling,det forekommer oftere.Noen er født med “skavankene”,og noen dukker det ikke opp på før mot voksen alder. Da blir det opp til hver enkelt om dem syns linjene er viktige nok til å ta et kull,eller om dem kastrerer før katten er brukt avl.
Alderen hvor mine flytter ut avhenger av hver enkelt katt og også hvor dem skal reise.
Noen veldig veldig få flytter 12-13 uker,de fleste mellom 14-16 uker, og noen litt senere.
De aller fleste reiser jo i flerkatthjem,enten det er oppdrett eller kosekatthjem,og da er det viktig med en god bagasje både selvtillitt og godt immunsystem.
Jo lenger man har dem hjemme,og bedre er også immunsystemet.
Hastverk er lastverk er det ikke slik man sier det 
PS En kattunge i forrge kull har nå flyttet til Argentina. Han ble reservert når han var 3 uker,men så klart tok jeg ikke i mot noen betaling da. Etterhvert som ukene gikk ble kattungen syk og jeg var redd jeg kom hjem fra dyrlegen med en katt på 3 ben,dersom jeg i det hele tatt fikk han med meg hjem. Men alt fikk bra heldigvis.
Og ny eier av lillegutt fulgte nervøst med på hvordan det ville gå med han. Jeg sa om det verste skjer,så får du ta boren som er litt mindre typet i stedet dersom du gjerne vil ha fra den kombinasjonen.For begge har supert gemytt og bortsett fra øreplassering er begge to veldig fine gutter både i kropp og sinn.
Men skulle den andre gutten ble 3-beinet,da ville hun ha han likevel som maskot,for der var det kjærlighet ved første blikk.
Eieren har jeg kjent i 2 år i forkant,og jeg er jo veldig glad gutten ble frisk og er hennes tiltenkte nye avlskatt,men om han hadde flyttet ned som kosekatt på 3 ben,så vet jeg han ville fått et supert liv (og eier er dyrlege som ville hatt muligheter for å gi videre riktig hjelp og stimulering). Jeg er også blitt utrolig glad i eieren.
Så noen ganger er det ubetydelig når man reserverer,det kommer an på hvem man reserverer til