Sort m. hvid…ligesom vores besøgsmis Bette der kom hos os/min forældre i over 10 år (han boede i nabohuset og var min bedste venindes kat):
Og sort blotched tabby m. hvidt - ligesom min Devi-mus:
Men jeg kan nu lide alle farver og alle farve- og mønsterkombinationer på katte, nogen mere end andre naturligvis, men det er ikke farven der er det vigtigste hos mig
Jeg er enig med Rita, at det er meget racebestemt hvilke farve jeg synes er smukke. Med min egen race er der 20 farver at vælge i mellem, og min absolute yndlingsfarve er chokoladetabby, særligt hvis farven er rigtig lækker og varm, gerne med flest mulige tydlige striber.
http://www.songhio.dk/star.htm
Hende her er et i øvrigt også, i mine øjne, et dejligt eksemplaraf racen og i øvrigt Delias mormor. Jeg synes godt om chokoladetabby, fordi farven, når den er rigtig, er helt varm, med en flot glød. Så kan jeg særligt godt lide tabby på bimserne, fordi de giver dem lidt mere ‘kant’, og er en fin kontrast til det cute ydre.
Men de lilla er kommet ind under huden, særligt efter vi havde vores B-kuld som bestod af to skønne lilla knægte. Jeg kan godt lige farven fordi den passer til birmaen, den er sart, yndig og utroligt flot til de blå øjne.
Nå, hvis jeg skal være lidt seriøs, så melder jeg mig i koret omkring at visse racer altså skal have bestemte farver for at være “rigtige” i mine øjne…
DVS AT:
Persere og Briter er fuldfarvede blå…
Skovkatte er sortmakreltabby (uden hvidt!)
Coons er sortblotchedtabby (uden hvidt)
Abyssiniere og Somali er vildtfarvede
Russian Blue er og kan ikke være andet end blå! (Og så er jeg revnende ligeglad med at man bla i Australien kan få fat i Russian dit-dat-farver!!!)
Alle maske-katte er brunmaskede…
Burmeseren er dog chokolade… til nød blå.
Huskatte er sortmakreltabby - gerne med hvidt bryst, mave og poter, men uden blis i ansigtet.
At jeg er stokkonservativ og drøntraditionel mht racernes “rigtige farver” betyder dog ikke, at jeg undlader at købe sorte katte, hvis farven ellers findes i racen Black is beautyful!
Jeg er vild og forelsket i black-smoke…
Min dröm er det at faa en kat igen … klädt i black-smoke…
Saa dejlig som min Eigil… hans smoke var saa udpräget saa flot… et pust… og sölvet lyste igennem…
Det kommer an på racen Jeg er så generelt ikke til røde katte og det næsten uanset racen (ikke at jeg synes de er grimme, men farven rød siger mig bare ikke noget) til gengæld er jeg vild med creme En Skovkat skal være stribet med tydeligt mønster En MCO skal være creme/hvid, Gloria eller sortsmoke. En Aby skal være vildtfarvet, en Somali vildtfarvet eller sorrelsølv. En Burmeser brun eller chokolade. Maskekattene skal være blå eller lilla. Total farveforvirring
Generelt så betyder farven dog meget lidt, det har meget mere med look og udstråling at gøre om jeg falder for en kat.
Jeg er veldig glad i mønster på osh.
Sånn var det slett ikke i starten.Jeg skulle ha en sort osh da jeg lette etter avlshunn.Men den sorte osh katten var ikke tilgjengelig,men hun hadde en brunspottet søster…
Denne brunspottete lille bølla flyttet så inn.Hun fikk mange nydelige barn, ALLE med spotter -høhø(selv med solide fedre på 2 kull,så hun antas å være homozygot for mønster)
Så får vel takke min Decibell for at hun lærte meg å elske spotter.
Men jeg drømmer stadig om en solid osh uten hvitt,aller helst en sort panter.
Jeg har ulike fargefavoritter på osh.
*Mønstede så liker jeg både brunt/sort og sjokolade. Blått og lilla trenger jeg mere tilvendigstid.
*På solide liker jeg best sort og blått,for ikke å snakke om rødt.
Bicolor orientalere,så liker jeg best brunt og sjokolade,mønster er hipp som happ.
På maskede uansett med eller uten hvitt er brunt min favoritt.
Tabby masket både brunt og blått.
TORTIER!!! Ubetinget, jeg bare elsker dem. Ikke to er ens, jeg kan stadig forundres over vores af slagsen. Mønstret, placeringen af farverne, dybden af farven og så videre…og så videre. Jeg er kort fortalt solgt til dem