Hvilken hunderace ville passe til os?

Ja, hunde er jo fantastiske og indimellem drømmer jeg lidt om den tid hvor vi måske får mulighed for at få en hund.
Men men men, jeg indrømmer gerne at jeg ikke ved nær så meget om hunderacer, som jeg gør om katte- og hesteracer, så jeg ved faktisk ikke hvilke racer, der ville være egnet til os. (Heste har jeg f.eks. indsnævret til at welsh sec. a eller cob er drømmeracen, og fjordhest nok den mest praktisk anvendelige for mig)

Beskrivelse af os: Kærestepar på 26 og 28 år. Hjemmefra en 3-4 timer dagligt pt. (vi krydser, så det er måske ofte mindre end det), men det bliver nok mindre om nogle år. 4 katte pt, 2 maine coon og 2 huskatte - og et planlagt opdræt af europé.
En vis viden og erfaring omkring indlæring og positiv og negativ forstærkning, men aldrig selv ejet en hund, de har dog været omkring i vores begge opvækst (Caspers stedmor havde f.eks mops).
Vi bor pt i et rækkehus med en lille have, men udeareal og gode turmuligheder lige udenfor døren. Regner med at flytte i hus med større have og lidt mere ude på landet om nogle år. Haven er nu og vil også til den tid være indhegnet til at holde kattene inde, og dermed også en hund.
Er fysisk aktive, men ikke voldsomt.
Edit: Børn er ikke med i fremtidsplanerne. Vi har ofte gæster, også overnattende. Fester holder vi også nogle stykker af. Og så har vi forresten en trappe op til stuen/1. salen

Er der nogle der har nogle gode forslag til hvilke hunderacer, der vil passe? fra små til store og med pels fra glat til medium (lige inspireret af den der test om katte- og hunderace match)

Er jo selv rottweilerfreak på samme niveau som jeg er tossegal med briter - de minder om hinanden i adfærd og sind :høhø:.

En rottweiler er en dejlig og kærlig familiehund, men er jo primært en brugshund så for at få et optimalt hundeliv skal der være tid til at træne med den og lade den “arbejde”.

Kan du ikke lige smide et link til den test du omtaler. Er blevet nysgerrig!

Mai - Så du synes at en rottweiler kunne passe godt til os? :slight_smile:
Og jo da, her er den Find din race-test

Undskyld… Rotter er skønne hunde - men det er nok ikke lige den race, som jeg vilel anbefale mennesker der betegner sig selv om aktive men ikke overdrevent aktive :wink:

SÅ hellere en mindre og ikek nær så krævende race…

Allerhelst… tag på et af DKKs “Før du køber hund” kurser! Her sidder der erfarne folk, som kan ofrtælel om de mest basale ting ved hundehold og hjælpe jer med at sætte ord på de krav som I med garanti har til en evt hund! :slight_smile:

[quote=Ann K;383024]Undskyld… Rotter er skønne hunde - men det er nok ikke lige den race, som jeg vilel anbefale mennesker der betegner sig selv om aktive men ikke overdrevent aktive :wink:
[/quote]

Du behøver ikke undskylde. “Overdreven aktiv” er for mig det samme som vild energisk og det er for mig kun nødvendigt med Malemutter og lignende racer.

En rottweiler kræver jo ikke at man er “overdreven aktiv”, men at man fortager sig noget sammen med den stille og roligt, så som at gå ture, lade den søge osv. Altså ting der ikke kræver at man selv er “overdreven aktiv” men at rotten er det.

[quote=Ann K;383024]Undskyld… Rotter er skønne hunde - men det er nok ikke lige den race, som jeg vilel anbefale mennesker der betegner sig selv om aktive men ikke overdrevent aktive :wink:

SÅ hellere en mindre og ikek nær så krævende race…

Allerhelst… tag på et af DKKs “Før du køber hund” kurser! Her sidder der erfarne folk, som kan ofrtælel om de mest basale ting ved hundehold og hjælpe jer med at sætte ord på de krav som I med garanti har til en evt hund! :)[/quote]

Ja, altså vi løber, cykler (det er så ikke noget jeg ville tage en hund med til) og jeg rider også. Men derudover så har jeg lidt samme tanke. For hellere give en hund mere motion end dens minimum, end at give den for lidt. Kan man i øvrigt motionere en hund for meget? Altså vi er jo ikke sindsygt aktive, så det ville aldrig blive ekstremt, det den ville blive udsat for.

Men tak for anbefalingen af kurset. Bliver det nogensinde til noget, så tror jeg bestemt at vi vil gøre det. Godt at vide at det findes.

Jeg ved at Casper gerne vil have en mops, hvis det skulle være, men det er ikke lige umiddelbart en race jeg har personlig erfaring med (har da læst om den, men altså…)

Har du nogen forslag til racer man måske kunne undersøge nærmere?

Ps. Børn er ikke lige umiddelbart med i fremtidsplanerne

Ja… hvis I tænker på Mops så er det dælme ikke Rottweiler I skal se nærmere på :klapper:

Men så tør jeg jo godt at anbefale min yndlingsrace, når det kommer til de små skødehunderacer… Japanese Chin :love:

Edit; vidste at jeg havde lavet en tråd om Japanese herinde - [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=7080”]KLIK[/ame] Det er tilladt at mene at de er grimme - det gør jeg selv :tihi: :ups: men for dævlen da, hvor er det bare nogle skønne små vappere, der kan og er så meget mere end man tror! :hjerte:

[quote=Ann K;383033]Ja… hvis I tænker på Mops så er det dælme ikke Rottweiler I skal se nærmere på :klapper:

Men så tør jeg jo godt at anbefale min yndlingsrace, når det kommer til de små skødehunderacer… Japanese Chin :love:

Edit; vidste at jeg havde lavet en tråd om Japanese herinde - KLIK Det er tilladt at mene at de er grimme - det gør jeg selv :tihi: :ups: men for dævlen da, hvor er det bare nogle skønne små vappere, der kan og er så meget mere end man tror! :hjerte:[/quote]

Altså, både Casper og jeg kan godt lide rottweilere (så vidt jeg husker Caspers nr . 2 yndlingsrace), men jeg tror dog ikke lige umiddelbart at det er racen for os :slight_smile:

Min yndlingsrace er islandsk fårehund, som jeg er helt tosset med. Men igen, så tror jeg ikke at det nødvendigvis er racen for os af den grund. Og boxer er jeg også temmelig vild med :slight_smile:

Hehe, det er da en sej lille race. Jeg synes den ligner mops en del i bygning, hvordan er den i temperament i forhold til? :slight_smile: Synes ikke lige jeg kunne læse noget om det på rosenhaven.dk

Jeg har lige tilføjet lidt mere til beskrivelsen af os, da det nok var relevant :slight_smile:

Racen er en spanielrace… dvs at den har en del egenskaber tilfælles med fx cavalier, papillion, cocker og den slags hunde. Fx er de fantastiske til at gå spor!
Jeg synes det er en intelligent race… min lille Gimle kunne lære mange ting meget hurtigt - trods hans problemer. Gode problemløsere og alt for gode til selv at finde på nye ting :slight_smile:
De er venlige overfor fremmede - men kan godt være en smule reserverede… det er hunde som er lavet til at knytte sig nært til enten et enkelt menneske eller en bestemt gruppe af mennesker. De trives ikke, hvis de skal ligge pænt i en kurv på gulvet - de vil være tæt på deres ejer! Så man må bare lægge et tæppe i sofaen…
Som hovedregel er det lette og glade små hunde… de er ikke svære at træne, da de som sagt er intelligente og opfindsomme.
Man må forvente pelspleje… og at man skal have i hvert fald et par sweaters og en god regnjakke til koldt og vådt vejr. Japanese er ikke gode til at klare kulden - pelsen er ikke beregnet til at isolere… Racen er tidligere brugt hos det japanske kejserhof som vagthunde :wink: underholdning/klovne og ved særlige fester placerede man hundene i små bure som blev hængt op i festsalens loft… Det siger sig selv at med sådan en baggrund, så er der tale om luksushunde med luksuspels :smiley:

Af bygning er den meget lettere end Mops…vægten ligger typisk melem 2½ og 4 kilo… den er hurtig, vims og faktisk temmelig aktiv hvis man ønsker det :slight_smile: Men kan omvendt også sagtens klare sig med en god tur rundt i haven og noget ordentligt aktivering af de små grå…

Ann - Tak for uddybningen. Altså, alle kattene er jo i sofaerne, så mon ikke der også kunne blive plads til en hund hvis det var :wink:

Men det lyder da som en ret spændende race :slight_smile:

[quote=Eife;383022]Mai - Så du synes at en rottweiler kunne passe godt til os? :slight_smile:
Og jo da, her er den Find din race-test[/quote]

Tror bestemt at den race vil passe godt hjemme hos jer:thumbup:

Hmm. tja iflg. testen bør jeg vælge en boxer, en schæfer, en dalmantiner eller en Rhodesian Ridgeback.

Har kun set to rhodesian Ridgeback i hele mit liv så den er mig ret ukendt.

Tror ikke at rottweilere er specielt kendte i Australien. Kattene var ikke ret meget bedre. Her forslog de:
Scottish fold, burmeser og Australian mist eller russian blue.

En burmeser vil helt klart passe til min datter på 11 år og nå ja en russian blue er jo ikke milevidt langt fra en brite, meeeeen heldigvis ved jeg jo af erfaring, at både rottweileren og briten er racer som passer perfekt til mig og min familie. :stuck_out_tongue:

Tak for linket.

Mai - Dem har jeg så kendt en med et opdræt af (ridgeback), de er ret seje hunde. Dog ikke lige en race jeg gerne vil have :slight_smile:

Hov, vi har forresten også en trappe op til stuen, der hvor vi bor nu…

[quote=Eife;383050]Mai - Dem har jeg så kendt en med et opdræt af (ridgeback), de er ret seje hunde. Dog ikke lige en race jeg gerne vil have :slight_smile:

Hov, vi har forresten også en trappe op til stuen, der hvor vi bor nu…[/quote]

Ok. Må da lige læse lidt om den race.

Det har vi også og det havde vi også dengang vi havde rottweiler. Cykelture og trapper er ikke det bedste for rottweilere, da de er tunge hunde.

tja - du er vant til pelspleje, du er aktiv, i er meget hjemme og du er skrap til at vaske…

hvad med en newfoundlænder ? den minder slående meget om en coon… ubeskriveligt meget faktisk… jeg har haft newf hele min barndom… og nu har jeg coons - det er vist ingen tilfælighed

Vi har Rottweilere, som vi selvfølgelig synes er fantastiske hunde.

De kræver altså en del aktivering, både fysisk motion men absolut også udfordringer som går på intelligens.

Vores kan sagtens “cykle” da de begge er rigtig glade for at løbe. Selvfølgelig skal man ikke fræse afsted på cyklen, men finde et tempo som passer hunden, hvor den traver fremfor at galopere.

Vi bor i et gammelt hus i 3 plan, så vi har masser af trapper, som hundene klarer i fin stil.
Den med at det er store og tunge hunde, ja ja… men en fejl som mange Rotteejere gør at de overfodrer deres hund, fordi den helst skal se så stor og bred ud som muligt, men det eneste der sker er at hunden bliver fed.

Vores han er en høj type, han måler 69 cm og vægten svinger mellem 47 kg om sommeren og 50 kg er vintervægt.

Regitze - Og jeg har netop bestemt mig for at opdrætte en kort hårsrace da jeg ikke gider alle de hår og al den pelspleje -høhø Så måske er NF’en ikke lige mig alligevel…

Marianne - Jeg har set det gå galt for en cyklist m. hund, og det har jeg ikke lyst til selv at prøve. Selvfølgelig kan hunden lære det (og denne var også vant til det), men sker der noget uventet, så kan det altså meget nemt gå galt. :slight_smile: For ser man bort fra det sikkerhedsmæssige, så er jeg da sikker på at mange hunde vil synes om tempoet ved en cykel (kan jo variere meget alt efter hvor hurtigt man cykler) :slight_smile:

Heh, Caspers kommentar til japanese chin var så at “Åh nej, de er så hysteriske. Så vil jeg hellere have en mops”

Heh, Caspers kommentar til japanese chin var så at “Åh nej, de er så hysteriske. Så vil jeg hellere have en mops” :rulleøjne:

Tænker han mon på Pekingeser? eller Japansk Spids? Der er ikke så mange Chin herhjemme - og Gimle var alt andet end hysterisk.