Hvilken race er den dejligste

[quote=Mie;71312]Den dejligste racekat er da en burmeserkat -wehuu
[/quote]

Jamen søde Mie!
Hvem kan da modsige dig.
Fy-da en smuk og dejlig kat, som du har.
Kærlige hilsner
Mona -romeo Jeg sender dig lidt katte-musik.

[quote=Charlotte Oeh.;71235]Jeg har googlet mig til disse :? …ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene :S

http://www.catfacts.org/laperm-cat-facts.jpg

http://www.catfacts.org/laperm-cat-facts-2.jpg[/quote]

Nårhhh- en puddelkat- lige min smag. -wehuu

-LOL-LOL-LOL

Dybest set er det vel også lidt umuligt, at sige hvilken race, der er den til enhver tid dejligste?
Vi vil jo alle have hver vores præferencer…
Jeg ville kede mig til døde med en perser eller brite (med mindre perseren altså er Brian!!! -brist ), mens jeg har to venner, der ville blive drevet til vanvid, hvis de skulle bo med Ting til daglig…
Den ene har netop perser, fordi vedkommende trives med deres rolige sind… den anden er min ene skovkats opdrætter, der blankt indrømmer at abyer gudesmukke - men hun vil ikke have en!!!
De fleste af mine venner og bekendte fattede ikke, hvordan vi kunne holde Saga ud… vi anså hende bare for at være en ægte KAT, og at det derfor ikke var så særligt besværligt at leve med hende!

Så den dejligste race, må vel være den race, som lige netop passer til ens personlighed og temperament…
I mit tilfælde er det så Skovkatten, tilsat et stænk vanvid i form af en enkelt Abyssinier…

[quote=Ann K;71403]Dybest set er det vel også lidt umuligt, at sige hvilken race, der er den til enhver tid dejligste?
Vi vil jo alle have hver vores præferencer…
[/quote]

Lige præcis -thumbs

…men jeg tror nu heller ikke, at der var lagt op til, at vi skulle blive enige allesammen og ende med kåringen af én katterace. Det er bare sjovt at høre, hvor forskellige folk er, og hvad vi hver især lægger vægt på. :slight_smile:

Hvilken race er den dejligste? Helt klart dem jeg har Borg = huskat, Saga = huskat, Nuka = norsk skovkat og Njord = norsk skovkat.

Jeg har altid ønsket mig en brunmasket siameser, men da sådan en fyr er endnu mere dominerende og kontaktsøgende end mine Coon’er og huskatte, må jeg lade det blive ved drømmen, da jeg kun har to hænder og døgnet kun 36 timer (som jeg plejer at sige).

Men jeg har en svaghed for alle katte - uanset race eller ikke-race!

[quote=Mona;69761]-tihi Ne…j
Den kender jeg ikke.
Har du et billede Lenschow??

Kærlig hilsen
Mona[/quote]

Kan du huske hvordan siameser så ud da vi var unge… så smuk er den…
ikke at jeg ikke synes at siameser ikke er smuk i dag, det er den… men synes den er blevet for ekstrem

[quote=Ann K;69765]En Tonkaneser er en blanding mellem en siam og en burmeser… nydelig kat - men den bliver i mine øjne aldrig en race… det er og bliver en blanding :wink:
Men… en smuk blanding!

Her er der masser af billeder… og du kan se, hvordan typen virkelig svinger, fordi man ikke kan renavle.[/quote]

Jeg tror nu ikke, at man uden videre kan tilskrive variationerne i typen, at racen ikke kan renavles. Det burde jo fint kunne lade sig gøre at stabilisere typen, således at variationen kun var mellem genotyperne cbcb, cbcs og cscs, ligesom fx BRI, DRX og SIA/ORI har variation mellem C- og cscs uden at det medfører markante typeforskelle i øvrigt, ikke?

Når kattene på billederne ikke ligner hinanden, tror jeg snarere det kan skyldes faktorer som 1) at de måske ikke alle er fra samme forbund, 2) at de måske ikke alle sammen er “gode” tonkanesere, 3) at racen (endnu?) ikke har været genstand for intenst avlsarbejde og målrettet selektion ift. at stabilisere typen.

Jeg kan fx godt finde sider med Maine Coon, hvor kattene ser omtrent ligeså forskellige ud, og det er jo ikke udtryk for, at racen ikke kan renavles. Det er udtryk for forskellige standarder og forskellig selektion, og i nogle tilfælde er det udtryk for, at ikke alle de afbildede katte er “gode” Maine Coons. :wink:

Man kan da ikke dømme det dejlige ved en kat udfra dens race, det gør vi da heller ikke med os selv vel…?
En af mine mors veninder havde engang en farligt dyr racekat og han var konstant syg og han var forøvrigt møggrim i forvejen UDEN den snotnæse han rendte rundt med hele tiden…Han var så indavlet at han ikke kunne vaske sig og han havde til tider problemer med både at spise og trække vejret samtidig…sådan en kat ville jeg ikke have ind for mine døre uanset prisen på den…

Så var der min mormor der fik en lille fin frk. stamtavle og man skulle tro den selv havde læst den tavle for den var noget af det mest sindsyge og snobbede møgkræ jeg længe har set, nok var hun køn, men hvad betyder det når hun var syg i bøtten?

Jeg har da et par enkelte racer jeg drømmer om engang at få, men det betyder ikke at jeg synes “mindre godt” om de blandingskatte jeg har haft hele mit liv…

Nej, er ikke så særligt comme il faut, at dømme mennesker udelukkende på deres race - og jeg kunne heller ikke selv finde ud af at gøre det! Det ville kræve et menneskesyn, som jeg ikke er i besiddelse af…

MEN… det er nu engang sådan at mennesket gennem tiderne har fremavlet diverse racekræ, som hver især besidder deres helt specielle racekarakteristika. Og hvad enten du kan lide det eller ej, så “dømmer” man ud fra dette.
Egentlig bryder jeg mig faktisk ikke om ordet “dømme” - det lyder så negativt! Hvad er der galt med “vælge”?
For det er det jeg gør, når jeg vælger nye Bandemedlemmer!
Altså vælger mellem det utal af racer, som der er fremavlet… vælger det udseende og det temperament, som jeg vil trives med!
Som jeg har nævnt, så findes der katteracer, som jeg godt nok synes om, men som jeg ikke vil have - de passer bare ikke til mig… men de passer så heldigvis til andre.
At jeg vælger en race fra, betyder jo blot i mine øjne, at jeg vælger en anden til…

Det er så din mening om katten!
Og hvis katten var syg, så kunne det jo tænkes, at den ikke har fået den rette dyrlægehjælp?! Det er ikke alle dyrlæger, som er fuldstændig opdateret mht kattesygdomme…
At en racekat er syg, betyder jo heller ikke at ALLE racekatte er det! Nøjagtig ligesom at det ikke nødvendigvis er ALLE huskatte, som er sunde og raske!

Nu er du vel helt sikker på at kattens problemer skyldtes indavl?
Jeg spørger, fordi mange siger at en racekats sygdomme altid skyldes indavl… Det er faktisk utroligt sjældent!
Men naturligvis kan en kat være avlet så ekstremt, at den kan have roblemer, men det er altså ikke nødvendigvis et resultat af indavl! Som regel skyldes “kun” manglende omtanke mht avl…

Næ… Min genbos huskat havde samme problem! helt uden at have stamtavle eller noget… hvad beviser det?

(Øhmm… hvordan er en kat snobbet?)

Hvorfor bliver det her altid trukket frem, lige så snart talen er om racekatte?
Hvorfor skal man altid sidde og nærmest forsvare sit valg?
Og hvorfor kan “folk” ikke forstå, at det at man har valgt racekatte, ikke betyder, at man ikke kan lide huskatte?

Jeg siger bare at der er MANGE der ikke synes at almindelige blandede huskatte er noget værd fordi de går så meget op i at katten skal være “rene”, jeg siger ikke at alle tænker sådan eller at der er noget galt i racekatte, der er skam også søde og dejlige katte af ren race, jeg bliver bare harm når jeg hører om folk der ikke kan lide almindelige katte…Man vælger en kat udfra hvordan den er, så selvfølgelig vil man vælge en kat der passer til en, og hvis man vil have racerene katte er det oftest “nemmere” fordi der er nogle bestemte ting der går igen i og med de er avlet, hvor man ikke kan vide det rigtigt på forhånd med blandingskattene…

Problemerne med min mors venindes kat var indavl, det var fordi hans ansigt var for fladt at han havde alt det bøvl…
og min mormors kat var en sur lille kost der kunne finde på at kradse en hvis man sad på den plads hun lige ville have…og hun var ligeglad med om det var børn eller voksne…hun havde et utal af sære ideer og hun gik altid og skabte sig så man var ved at blive åndsvag (ved godt der er katte der snakker meget, men hun var storslem)…

Men jeg skrev nu ikke mit indlæg for at nedgøre, kun for at gøre opmærksom på at man ikke kan/bør sætte det op som en battle om hvem der er bedst da det er individuelt.

En af mine yndlingsracer er “rusian blue” men jeg aner intet om dem, kun at jeg synes de er forfærdeligt smukke, så jeg er da lidt vild med at min lille tilløber ligner sådan en temmelig meget…s

[quote=Ronja;73403]Jeg siger bare at der er MANGE der ikke synes at almindelige blandede huskatte er noget værd fordi de går så meget op i at katten skal være “rene”, jeg siger ikke at alle tænker sådan eller at der er noget galt i racekatte, der er skam også søde og dejlige katte af ren race, jeg bliver bare harm når jeg hører om folk der ikke kan lide almindelige katte…Man vælger en kat udfra hvordan den er, så selvfølgelig vil man vælge en kat der passer til en, og hvis man vil have racerene katte er det oftest “nemmere” fordi der er nogle bestemte ting der går igen i og med de er avlet, hvor man ikke kan vide det rigtigt på forhånd med blandingskattene…

Problemerne med min mors venindes kat var indavl, det var fordi hans ansigt var for fladt at han havde alt det bøvl…
og min mormors kat var en sur lille kost der kunne finde på at kradse en hvis man sad på den plads hun lige ville have…og hun var ligeglad med om det var børn eller voksne…hun havde et utal af sære ideer og hun gik altid og skabte sig så man var ved at blive åndsvag (ved godt der er katte der snakker meget, men hun var storslem)…

Men jeg skrev nu ikke mit indlæg for at nedgøre, kun for at gøre opmærksom på at man ikke kan/bør sætte det op som en battle om hvem der er bedst da det er individuelt.

En af mine yndlingsracer er “rusian blue” men jeg aner intet om dem, kun at jeg synes de er forfærdeligt smukke, så jeg er da lidt vild med at min lille tilløber ligner sådan en temmelig meget…s[/quote]

Kære Ronja…-wehuu

Jeg kan forsikre dig om af hele mit hjerte,
at der ikke er nogen på dette forum,
som kunne drømme om, at fremture med, at
nogle katte er bedre end andre. -love

Jeg sender dig mine bedste tanker.
Mona-neje

Det er heller ikke min opfattelse at folk er sådan herinde, men desværre har jeg prøvet en del negativt i den retning da jeg brugte min profil på kattegalleri.dk så i ren provokation lavede jeg en udfordring med min Elvira mod en anden kat, og efter min kat vandt har jeg stort set ikke været derinde siden…som der står i min profil både her og derinde så søger jeg LIGESINDEDE mennesker at snakke med ss

…nogle gange kan det være lærerigt at drøfte ting med andre mennesker, end dem man normalt føler sig ligesindet med. Det giver ofte nogle andre skæve vinkler, end dem man selv var kommet på. Og det gode er: Man behøver ikke blive enige -thumbs

Jeg elsker min egen race, mere end andre racer men jeg drømmer om at få en birma og en huskat…

MEn jeg må tilstå at i mine øjne er disse tre med til at lave min standart for hvad min drømme kat/race er

Det er min SYS og 2 OLH orientalsk langhårs. De er i mine øjne perfekte da de er milevidt forskellige fra hinanden af udseende og sind. Jeg elsker at dyr ikke ligner hinanden, har samme temperament eller for den sags skyld minder om hinanden
Jeg vil gerne kunne beskrive mine katte med ene af forskellige ord. Da jeg nyder at de´har hver deres personlighed og karakter… Derfor vil jeg helst ikke at mine katte er ens

At en blandingskat ikke er noget værd, får du mig aldrig til at sige!
MEN… jeg er stærkt imod alle disse mere eller mindre bevidste raceblandinger!
Det er synd - både for vores racerene dyr, men også for den danske huskat!
Hvorfor dog købe ½ Dit-dat-kat? Hvis man er faldet for en race, så den ægte vare altså være at foretrække :slight_smile: Nøjagtig ligesom en huskat ikke skal være et stort rod af diverse mere eller mindre besynderlige racer. (At huskatten så sagtens kan være det - uden at mennesket har blandet sig i det, er så en helt anden sag)

Ork, der er såmænd også katteracer, som jeg faktisk ikke bryder mig om!
Naturligvis vælger man at være lidt diskret i sine udtalelser, for netop ikke at såre nogen, men mine tanker har jeg da stadig :cool:

Det, du beskriver her, vil jeg så kalde avl på ekstremer… og det kan sagtens foregå uden indavl! Som sagt kræver det såmænd “kun” nogle opdrættere, som ikke tænker sig om, når de udvælger deres avlsdyr - men som i stedet er alt for fikserede på type…
Min ene kat er indavlet, så det vil noget!!! Hun er den sundeste kat, jeg længe har oplevet - og typemæssigt er hun også ret pæn. Så opdrættere kan altså sagtens både lave indavl og pæne katte, hvis altså de tænker sig godt om!

Aha… det skulle vel aldrig have været en søster til min sorte huskat Saga? -LOL Som vi desværre måtte sige farvel til sidste år - hun er inderligt savnet!

For mig er der ikke smukkere end en dansk ren huskat - hvis det overhovedet mere er muligt at finde sådan en. Den er snart ødelagt af dem der syntes det er så skøøøøøøøøøønt at få andre farver og/eller længere pels på huskatten - og så sælge dem fertile som Race xxx (mest MC) uden stamtavle men ihhhhhhhh forældrene har. Se det er både bondefangeri og snopperi der vil noget.

Min mormors Mitzi var en MEGET slank langbenet kat med grå striber, kan ikke huske hendes race, men for pokker da en kat…

Som jeg også skrev i mit ene indlæg her så har jeg da også mine “drømme racer” men der er jo stor forskel på at være “forelsket” i en art og på kun at mene at denne ene art er “den eneste rigtige”.

Det jeg kalder indavl er når det går galt, når resultatet har været heldigt så er det jo ikke gået for vidt…Men at skabe en kat der ikke kan fungere og tilmed lade den leve med et sådan handicap synes jeg er svineri ganske enkelt…er katten derimod sund og rask - og “køn” eller hvad man nu mener om de forskellige racer - så er der jo intet problem…

Men jeg synes nu der er stor charme i blandingskatte, og så er de ikke så sindsygt dyre…jeg har råd til at holde kat, men jeg har ikke 10- 20- eller 30.000 til 1 kat bare fordi den skal være noget “specielt”…

Jeg er personligt vild med store vamsede katte man virkelig kan kramme, og så er der “rusian blue” som jeg synes er super smuk med sin meget jævne farve…

Hvordan i alverden sætter jeg et billede ind i min tråd???
ville lige vise jer mit lille bæst ggg

[QUOTE=Ronja;73468]Det jeg kalder indavl er når det går galt, når resultatet har været heldigt så er det jo ikke gået for vidt…Men at skabe en kat der ikke kan fungere og tilmed lade den leve med et sådan handicap synes jeg er svineri ganske enkelt…er katten derimod sund og rask - og “køn” eller hvad man nu mener om de forskellige racer - så er der jo intet problem…

Men jeg synes nu der er stor charme i blandingskatte, og så er de ikke så sindsygt dyre…jeg har råd til at holde kat, men jeg har ikke 10- 20- eller 30.000 til 1 kat bare fordi den skal være noget “specielt”…
[/QUOTE]

Hvad er det for nogle defekter du snakker om? Hvad betegner du er indalv? jeg kan slet ikke følge dig. En fornuftig opdrætter har rimelig styr på hvad der bliver foretaget - så en kat der måske er indavlet derfra - kan man få en meget sundere kat fra - end fra en der ikke aner hvad de foretager sig og tror at bare man sætter to tilsyneladende ikke særlig beslægtede individder sammen, er man helt sikker …

Blandingskatte jo de er dyre i forhold til hvad du får - alt for dyre - og det er ud af døren garanti, for det meste ikke vaccineret - og bestemt ikke neutraliseret. Blandingskatte er nas på de racerene - og ødelæggelse af huskatten. Dybt useriøst.
Hvor får de priser på racekatte fra? Så skal det godt nok være meget specielt - og det er jo ikke det du går efter, så hvorfor nævne de priser?