Hvor "dumme" er katte? (i henhold til ild og varme)

Jeg har lidt et spørgsmål

Hvor “dumme” er katte i forhold til ild og varme?

Grunden til at jeg ikke selv har lysestager stående tændt bortsæt fra et fyrfadslys i ny og næ på mit stuebord når jeg selv er der, og ellers i lanterner, er ikke fordi mine katte er “dumme” og vil pille ved det, men fordi når de ræser efter hinanden er der stor chance for at de ryger i faldet.

Jeg kan relatere til at de der har katte med lang pels ikke tør, ikke fordi katten stikker poterne ind i flammerne, men mere fordi de ikke er selvbevidste nok til ikke at få en langpelset hale flamberet.

Jeg tænker også på sådan noget som dem der har brændeovne/pilleovne er der nogensinde sket ulykker? vi ved jo alle at vores missere er varme-junkier, men har de nogensinde kommet for tæt på varmen og er blevet svedet eller brændt? jeg synes aldrig jeg har hørt om det - og dog har jeg gjort mig mine tanker selv i den retning - lidt a la hvis en mis træder på komfuret og det ikke er kølet ordenligt af.

Hvad med åben pejs/kamin? Man kan jo godt have sådan en og en hund - er hunde mere intelligente når det kommer til ild og varme end katte, eller er det blot fordi man foretrækker en “better safe than sorry”?.

Igen er der den der med varmepuder/bogskallepuder der kommer i mikroen. bevares en bedøvet kat kan ikke fjerne sig, men hvad med at ligge en varm pude i deres seng så de kan ligge og hygge sig? Fjerner de sig hvis det bliver for varmt eller risikere man at de brænder sig?

Håber ikke folk synes jeg er totalt åndsforladt ved at stille de her spørgsmål, for jeg har tænkt over dem et stykke tid nu.

Katte ved godt, hvornår det er for varmt, hvis de går afslappet til sagen.

Der, hvor der sker uheld er, hvis der er fuld knald på og de hopper op på en brændeovn osv.

Men at ligge foran brændeovnen på en varm vinterdag, nyder de fleste katte.

[quote=Vivi_Fletcher;347254]Katte ved godt, hvornår det er for varmt, hvis de går afslappet til sagen.

Der, hvor der sker uheld er, hvis der er fuld knald på og de hopper op på en brændeovn osv.

Men at ligge foran brændeovnen på en varm vinterdag, nyder de fleste katte.[/quote]

Du har jo selv sådan en fætter - har du nogensinde fået sved på panden når de har leget i nærheden af den?

Overhovedet ikke :slight_smile:

Jeg bliver kun en smule nervøs, hvis de har gang i en vild fangeleg og overvejer at hoppe op på den - men faktisk er den ikke så varm, at det ville give varige skader. Den er kun “av”-varm ovenpå :slight_smile:

Jeg har haft en kat som vi måtte klappe på siden, fordi hun gik forbi et tændt stearinlys (semilanghåret), der skete heldigvis ingen skade udover svedne hår, men føj hvor det lugtede. Siden den dag har vi kun haft fyrfadslys tændt som er i lanternerne.

[quote=Gry Gressbakken;347251]Hvad med åben pejs/kamin? Man kan jo godt have sådan en og en hund - er hunde mere intelligente når det kommer til ild og varme end katte, eller er det blot fordi man foretrækker en “better safe than sorry”?.
[/quote]

Det er nok mere fordi hunde dels ikke er så varmesøgende som katte - de nedstammer jo fra ulve, som findes helt op i arktiske egne, og dels ikke udviser så meget selvstændigt initiativ som katte.
Hvad angår intelligens på området, er katte nok lige så forskellige indbyrdes som vi andre.
Jeg havde en gang en huskat, der kom for tæt på et stearinlys og mistede et par knurhår ved den lejlighed. Det gør jo ikke ondt i sig selv, men den sydende lyd skræmte ham så meget, at han siden gik langt uden om lys.
Da en af definitionerne på intelligens er evnen til at lære af sine erfaringer, var denne kat jo faktisk intelligent …

NP

Jeg har så haft en kat, der syntes stearinlys var helt fantastisk legetøj.

En dag jeg havde glemt at fjerne lysene (der stod 6-8 fyrfads på et fad), havde han virkelig fornøjet sig. Da jeg kom ind igen var der grøn velduftende stearin lang op ad væggene og en del af lysene var slukkede.

Han blev efterfølgende udvist til Sverige til Cilistranger - og hun har “fornøjelse” med hans adfærd den dag i dag.
Sorry Cecilie :wink:

De er lige nøjagtig lige så dumme som deres erfaring tillader dem eller mangel på samme. Var vores stuer fuld af levende lys og åben kamin er jeg sikker på at de kunne leve med det. Som vi har det i dag oplever killingerne ikke den slags sammen med deres mødre på 4 og 2 ben og ved derfor ikke at det er temmelig dumt at vifte en dejlig busket hale ind over et sterinlys f.eks.

Når jeg tænder op i brændefyret, skal jeg sørge for at holde Shadow væk, for han går så tæt på , selv om der er flammer, at der meget let kan gå ild i ham…især når han vender sig og halen nærmest fejer ind i ilden.

Og jeg er sikker på, jeg ikke skal vende ryggen til fyret når den øverste låge er åben, for så kunne han såmænd finde på at hoppe ind for at se hvordan der så ud derinde…dumme, dumme kat…

hos mig er det birma’en jeg skal holde øje med, han har haft svedne pelsen på et fyrfadslys, hvorimod perserne holder en ret stor afstand til lys / ild.

Noget helt andet jeg har ser som en evt fare for katte er havegrillen. Denne vil oftes dufte ualmindelig dejlig, men kan være ufattelig varm.

Tilstået jeg er fordomsfuld, bare modsat dig - hunde elsker da varme og opsøger det selv, mine forældres har ligget så tæt på pejsen at han begyndte at ulme. Synes klart min kat er mindre kvik til at tænkte ‘frem’ end hunden og det værste er at han slet ikke ser ud til at lære af sine fejltagelser.

Jeg er ikke til lys, så det er ikke noget jeg mangler som sådan. Men jeg er også sikker på at mine langhårede kræ nok skulle få sat ild til sig selv, fordi de netop ikke mærker noget der yderst i pelsen -tihi
Stearinlys har vi som sagt ikke, men Diego har faktisk været ved at futte halen af på et kul på en vandpibe - for sådan en har vi. Det pudsige var at vi sad og snakkede om at han nok skulle brænde sig på lys hvis vi havde det, da jeg så lige pludselig sniffer - og der er Diego altså igang med at brænde halen af på kullet! Vandpiben er siden flyttet, så han ikke kan gentage stuntet, for han opdagede jo da ingenting -høhø

Her er der kun lys i lanterner. Andet tør jeg ikke.
Men når kattene er med ovre hos svigermekanikken i Ribe, så nyder vi alle sammen den lukkede brændeovn. Jeg sikrer mig altid, at kattene mærker strålevarmen imens jeg lige har styr på dem. Og så har jeg endnu ikke oplevet, at de hverken har rørt ovnen - eller været tæt på/langt an til. Så det føler jeg mig ret tryg ved. Deena eeelser at ligge i en nullerputteseng nedenfor :slight_smile:

Jeg har ofte lys stående - dog kun når jeg er her.

Emma har erfaret hun ikke skal lege med dem… Pelle mangler ofte et knurhår eller to… :ups:

Jeg elsker lys og mine briter nærmer sig dem og snuser, men ikke så tæt at de er i fare for at brænde sig, så jeg tror de instinktivt, som alle andre dyr, holder sig fra ild.

Min datter har MCO´er og de rører heller ikke lysene hjemme hos dem. Dog har vi to gange oplevet at de har svedent hårene på halen, i det det deres haler har fået flammen til at blafre men de er ret behændige til at holde sig på afstand.

Da jeg boede oppe i huset med brændeovn oplevede jeg aldrig at mine briter nærmede sig ovnen når den var tændt, så igen jeg tror de instinktivt undgår ild og for megen varme.

Eller måske er briter bare klogere end andre racer:tihi:

Jeg tror det er forskelligt fra kat til kat.
Mine to gamle kom ikke for tæt på lys, men den ene jeg har nu har præsteret at få svitset pelsen 2 gange. Derfor er mine lysestager mest til pynt efterhånden, de bliver sjældent tændt.

Til jer med have:

Nu er der jo de her bålsteder til have og terrasse. Ville i turde at have sådan en tændt?

Vi har haft katte som af og til sved et par knurhår, men aldrig nogen der er blevet rigtig brændt. Vores gamle hund som vi havde med hjem fra Afrika, elskede brændeovnen og lå så tæt på, at metalringen i hans halsbånd blev så varmt, at man brændte sig hvis man rørte det :smiley:
Vi har haft hunde hele mit liv og katte det meste- og min erfaring er, at hunde og katte er lige varmesøgende, men måske lægger man mere mærke til det med katte, fordi de kan hoppe op og lægge sig på fx computer og solbeskinnet vindueskarm, hvor hunde ikke helt har de samme muligheder.

[quote=Gry Gressbakken;389521]Til jer med have:

Nu er der jo de her bålsteder til have og terrasse. Ville i turde at have sådan en tændt?[/quote]

Nej ikke inde i kattehaven, det ville jeg ikke have nerver til, når 2 abyer jagter hinanden eller insekter med rasende fart.

Mine er ret dumme - Vi tænder ikke sterinlys i kattehøjde længere. Vi har jo, som de fleste af jer nok ved, en semilanghåret pige, med en lang blød pels. Da jeg holdt fødselsdag for nogle veninder, havde vi fyrfadslyd tændt, for hyggens skyld. Min pige valgte så at stille sig over et af lysene. Heldigvis var det eneste der nåede at ske, at nogle af hendes hår blev futtet af, og der lugtede meget grimt. Jeg fik hende hurtigt indfanget, og jeg fik mange skæld ud - Af katten! For hvad i alverden bilder jeg mig egentlig ind at fjerne hende fra hendes yndlingsspot, og så lige når der var ekstra varmt?! Hvad der kunne være sket er jeg lidt i tvivl om, og jeg kan godt leve med uvisheden! Det var i hvertfald lidt af en forskrækkelse.