Hvor dybt?

Til jer, som begraver jeres kæledyr:
Hvor dybt graver i hullet og er der nogle særlige regler derom?

Kravet er at man graver ½ - 1 meters dybde iflg netdyredoktors artikel http://www.netdyredoktor.dk/sw32190.asp

Og fandt lige det her på fødevarestyrelsens hjemmeside om at man skal undersøge om der er særlige regler i ens område
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/national_omsaetning_nonfood/Doede_dyr/Sider/forside.aspx

:brist:

Du skal da ikke til at begrave nogen, søster ?? :blegne:

Jeg har aldrig spurgt om lov :ups: … men har gravet et hul der er et sted ml. en halv til en hel meter.
Da jeg begravede Ossy i vinters, var der frost i jorden, så hun ligger nok kun på halv meters dybde.

Du skal da ikke til at begrave nogen, søster ?? :blegne:[/QUOTE]
Forhåbentlig ikke … men måske.
Spørgsmålet opstod, da jeg diskuterede kremering/begravelse af kæledyr med en gammel bekendt.
Hun kunne bedst lide tanken om at vide, hvor hendes døde dyr var, og at de naturligt indgik i naturens store kredsløb.
Jeg foretrækker kremering, da det for mig er “renere” og mere difinitivt end en langsom nedbrydning.
(Hader både synet og tanken om maddiker)

Jeg kunne i øvrigt heller ikke tænke mig at have en urne med aske stående, hvilket for mig ville være “uafsluttet”.
Fik jeg asken udleveret af f.eks. min hund, ville jeg sprede den nede i mosen (selvom jeg nok ikke må).

Friis ligger i en god meters dybde, da jeg ikke vil risikere at ræv eller andet finder på at grave hende op :slight_smile:

[QUOTE=Mega;716133]Forhåbentlig ikke … men måske.
Spørgsmålet opstod, da jeg diskuterede kremering/begravelse af kæledyr med en gammel bekendt.
Hun kunne bedst lide tanken om at vide, hvor hendes døde dyr var, og at de naturligt indgik i naturens store kredsløb.
Jeg foretrækker kremering, da det for mig er “renere” og mere difinitivt end en langsom nedbrydning.
(Hader både synet og tanken om maddiker)

Jeg kunne i øvrigt heller ikke tænke mig at have en urne med aske stående, hvilket for mig ville være “uafsluttet”.
Fik jeg asken udleveret af f.eks. min hund, ville jeg sprede den nede i mosen (selvom jeg nok ikke må).[/QUOTE]

Jeg har det nok lidt som dig…og fik derfor min hund kremeret.
Meningen er at hans aske skal begraves i haven…
Den står nu i en urne i stuen…men vi regner med, at begrave ham på søndag, hvor min mand har fødselsdag.
Ikke nødvendigvis fordi han skal begraves på en fødselsdag…men der har vi begge fri om dagen.

Sophie ligger i 1 1/2 m dybde i Renaissance hotellets have i Moskva. Victoria står på hylden i sommerhuset men skal på et tidspunkt sættes ud i haven :slight_smile:

vores daffy’s urne ligger begravet ude i haven i ca ½ mtr dybde. ville godt ha gravet længere ned, men det er bare ikke muligt i vores jord

Min smukke Honey og min elskede Yale ligger begge i haven tæt ved hinanden. De ligger ca. 1 meter nede.

Emil blev begravet 1 meter nede. Og lige nu kom jeg til at tænke på at pladsen nok ikke var helt velovervejet. Altså jo han elskede og sidde og kigge på fugle derude, men det er så i samme bed som vi har vores vandboring. :S

Ejjj vandet kommer jo langt langt langt nede fra, så mon ikke hans rester er renset godt og grundigt inden vi drikker vandet/ham. :tihi: :yikes:

Hvor kommer asken hen, hvis ejeren ikke får en urne med aske hjem?
Er der et bestemt sted? Jeg har sikkert fået det at vide før…men kan ikke huske…Mener at for KBH, var det et eller andet sted på vestegnen, der var et sted de kom hen?

De dyr, vi har begravet, et max. en halv meter nede (og marsvin og ørkenrotter kun ca. 25 cm). Vi har aldrig oplevet forsøg på genopgravning.
Snefnug er begravet i vores indhegnede løbegård, så der har kun vores egne katte og en sjælden gang hunden adgang. Men 3 andre er begravet andre steder i haven.

Jeg havde ikke nogen problemer ved at efterlade de jordiske rester af både Rudolf og Ivanhoe hos dyrlægen, efter at vi havde sagt farvel. Jeg husker dem jo.

Siden dengang har vi fået have, og næste gang det bliver aktuelt, vil jeg nok vælge at begrave - og så plante et lille træ ovenpå.

[QUOTE=FinnFrode;716693]Jeg havde ikke nogen problemer ved at efterlade de jordiske rester af både Rudolf og Ivanhoe hos dyrlægen, efter at vi havde sagt farvel. Jeg husker dem jo.

Siden dengang har vi fået have, og næste gang det bliver aktuelt, vil jeg nok vælge at begrave - og så plante et lille træ ovenpå.[/QUOTE]

Ved du hvor dyrlægen gjorde af Rudolf og Ivanhoe? Hvor kom asken hen?

Jeg går ud fra, at hvis man ikke direkte beder om særskilt kremering og betaler for det, så går det til det, der kaldes “destruktion” (forbrænding).
Det har jeg det OK med. Hvis jeg fik amputeret et ben, ville der jo ske det samme med det. Alt sammen indgår i naturens store kredsløb igen.

Hvis nu katten dør hjemme og man ikke har et sted og begrave den, kan man så aflevere den hos dyrlægen…? jeg har tit tænkt på det

ja det burde du kunne :slight_smile: De vil være påkrævet at opkræve dig for kremering som minimum, da de jo betaler for det hos stedet det gøres hos… noget miljøafgift er der jo også altid, som dyrlægen ikke slipper for…
men hvis den dør hjemme, kan du ligge den i fryseren f.eks. og indlevere den til enten destruktion eller kremering i urne. :slight_smile:

Det har jeg gjort et par gange med et par rotter og hamstere som døde i hjemmet :slight_smile: Jeg bryder mig ikke meget om døde dyr i en container - det tiltrækker jo ofte skade dyr og det tiltaler mig ikke, så har altid leveret dem til destruktion. Det koster mig en flad 50’er for smågnavere uanset om jeg kommer med 1 eller 4 :slight_smile: det er ren og skær omkostninger de har ifm. miljøafgifter og det de betaler til destruktion… det har jeg det helt fint med :slight_smile:

[QUOTE=Apollo;716415]Hvor kommer asken hen, hvis ejeren ikke får en urne med aske hjem?
Er der et bestemt sted? Jeg har sikkert fået det at vide før…men kan ikke huske…Mener at for KBH, var det et eller andet sted på vestegnen, der var et sted de kom hen?[/QUOTE]

Iflg. Dansk Dyrekremering i Hedensted kommer asken fra kollektiv kremering på deponi, hvor den dækkes med jord. Præcis hvor, fremgår ikke, men mon ikke, der findes adskillige sådanne pladser rundt omkring i landet (ofte bruges tidligere grusgrave til ikke-miljøfarligt affald) :gruble: