Hvor går grænsen vedr avl

[quote=lenschow;136801]Ja de KAN downloades - men skal de? Og hvem tjekker om de bliver?
Og hvad gør folk, der ikke kan engelsk?[/quote]

Reglerne findes også på dansk på Felis Danicas hjemmeside. Og nej, der er ikke nogen, som kontrollerer at du læser dem, men derfor skal du sørme overholde dem alligevel. Der er heller ikke nogen, der checker om du læser færdelsloven; det betyder ikke, at du er fritaget fra at efterleve den. :wink:

Pil (som er lidt træt af alle de skingre krav om mere kontrol. Det hjælper nemlig ikke en bjælde, efter min erfaring.)

Ja, jo, tjaeh… brugsracerne har en kuldstørrelse på mellem 5 og 8 hvalpe… Sheltien ligger på et gennemsnit omkring 4… Og de små racer får typisk mellem 1 og 3 hvalpe… så så stor forskel synes jeg heller ikke der er…
Men du har helt ret i at beløbets størrelse ikke er en garanti for etik og moral! :slight_smile:

I en anden tråd, netop om de 2100 MCO killinger, nåede du selv frem til at det ikke var økonomien der afgjorde hvem der var tilbage, når finanskrisen havde sat sine spor. Hvordan kan du så tro at 2000,- kr kan sortere noget?

[quote=lenschow;136750] også kommer DKK på et UANMELDT besøg og tjekker forholdene.
[/quote]

Altså vi har intet at skjule alle der kender mig ved at vi gør det så godt for kattene som vi kan, folk er altid velkomne til at komme på besøg. Men der er dælme ingen der skal komme på uanmeldt besøg her - de kommer i hvert fald ikke ind. Jeg hader uanmeldt besøg og medmindre der kommer en med en retskendelse, så har de ikke noget at søge i vores hus. Jeg kan slet ikke se, hvad det skal gøre godt for. Vi er enige om at dyrene skal have det godt, men bare fordi jeg vælger katte som min hobby, betyder det ikke at jeg vil risikere at der pludselig står nogen og banker på døren imens jeg render rundt i undertøj og med morgenhår.
Derimod tror jeg på uddannelse og masser af det.
Obligatoriske kurser om sygdomme, etik (hvilket kræver et vedtaget fælles grundlag), genetik, standarder mm.
Selvfølgelig findes der nogle der gør det af andre grunde, men jeg er ret overbevist om at langt de fleste der vælger at opdrætte gør det af kærlighed til dyret. Men man kan alligevel lave nogle fejl pga. uvidenhed - ikke alle er i stand til at sætte sig ned med en masse bøger og så forstå alt der er at forstå + nogle ved måske ikke hvor de skal søge.
Derfor synes jeg kurser er vigtige og ikke alle mulige kontrolforanstaltninger og uanmeldte besøg.

Ganske kort:

Jeg mener, at der avles for mange MCO - de er et eksempel på, hvordan tingene begynder at skride, når der ikke sorteres bedre i de, der starter op.
Det antal killinger forarger og ryster mig dybt på vegne af racen. Det har jeg uddybet i en anden tråd.

Jo lettere, det er at starte op, jo større er risikoen for, at folk med meget lidt viden starter op og det kan øge risikoen for dårlig avl af forskellig vis - herunder ekstremavl. Det er en påstand, om end det er velkendt de fleste steder, at for mange kokke fordærver maden. Jeg ønsker en skarpere sortering i hvem der kan godkendes som opdrætter. Og jeg ønsker uanmeldte besøg - jeg fatter ikke, folk der har rent mel i posen, men som ikke ville lukke den slags mennesker ind. I DKK ER det ikke et spørgsmål om man vil eller ej - det SKAL man bare - jeg så gerne samme regel for katteopdræt. Hvordan i alverden der kan være modstand på det forstår jeg ikke. Var jeg opdrætter ville jeg med glæde have blåstemplet mine forhold.

Det ville også gavne killingekøberne at kunne skelne skidt fra kanel i højere grad end i dag. Gennemskuelighed og åbenhed.

Jeg mener, at der bør betales mere for at stamnavn, fordi pris har det med at få folk til at tænke sig om to gange. Det er en gammel sandhed at mange valg baseres på penge.

Mine betragtninger om økonomi og krise i den anden tråd handler om helt andre ting end disse. Det handler om købspriser - ikke opstartspriser.

Iøvrigt har Ann svaret netop om det etiske regelsæt, som jeg gerne ville have også. Så det står allerede i denne tråd.
Og endelig - selvfølgelig kan man drage erfaringer fra hundeverdenen selv om man avler katte.

Mit håb er en højere kattestatus generelt - disse er nogle af metoderne dertil - mener jeg.

Håber det var svar nok. Ellers uddyber jeg gerne.

MVH

Jeg har set ca. 6 min af filmen… Og stoppede nu… Jeg kan ikke klare at se mere ligenu…
Og jeg har det rigtigt daarligt nu…
Hvad f***** er det vi mennesker gaar og laver?
Schock!!! Jeg er helt ked af det :frowning:

[quote=lenschow;137909] Ganske kort:

Jeg mener, at der avles for mange MCO - de er et eksempel på, hvordan tingene begynder at skride, når der ikke sorteres bedre i de, der starter op.
Det antal killinger forarger og ryster mig dybt på vegne af racen. Det har jeg uddybet i en anden tråd. [/quote]

Jamen, jeg har stadig ikke forstået hvorfor tallet forarger dig. Hvad er der med det tal? Er det antallet af kælekatte? Antallet af avlskatte der er i den pulje? Eller?

Hvad er det du gerne vil kontrollere med de uanmeldte besøg? Og er en afvisning af at have folk rendende i sit hjem uanmeldt, det samme som ikke at have rent mel i posen?

Altså hvis ikke det at åbne sit hjem, fare rundt og bage en kage, bruge timer på en evt. køber ikke er åbenhed, hvad er så åbenhed? Jeg bruger som regel en hel dag på et besøg her hos os, både med rengøring, forberedelse og så selve besøget samt opfølgningen på det.

Så skal du nok endnu længere op end DKK for at det vitterligt rykker, og så ved jeg ikke om ikke det kommer til at handle mere om hvem der har råd til at få det navn, end om de har lysten og viljen til at opdrætte seriøst. Det er i al fald min påstand.

Ikke forstået, det vil jeg gerne have uddybet mere.

Personligt vil jeg hellere have at folk er med i Tica eller Fife end at de driver BYB-avl og hvis folk der ønsker killinger bliver afvist, tror du så virkelig de undlader at få killinger? Det gør jeg nemlig ikke.

DERFOR synes jeg ikke det er en god ide med en masse krav, jeg vil hellere have folk der ønsker killinger med som registreret opdrætter og så pålægge dem obligatoriske kurser, så de netop kan tilegne sig den viden der er nødvendig. Det er klart at obligatorisk betyder man skal møde op. Gives der rig mulighed for dette og folk stadig ikke møder op, så kan de ikke være med, da det vil give opdrættere generelt et dårligt ry, hvis de laver en masse useriøst.
Men jeg synes det er bedre at forsøge at få dem til at blive gode opdrættere end at afvise dem pga. de er uvidende og dermed tvinge dem til at blive BYB, hvis de stadig ønsker sig killinger.

Som skrevet vil jeg ikke have uanmeldt besøg. Det er min ret som dansk statsborger at jeg ikke skal tåle uanmeldt besøg. Jeg har ret til at afvise enhver der banker på, medmindre de har en retskendelse eller politiet skal handle hurtigt så øjemedet ikke forspildes eller der er tale om negotiorum gestio.
At du ikke har et problem med uanmeldt besøg er fint for dig. Det betyder bare ikke at alle andre skal finde sig i det og da slet ikke retfærdiggøre at man gør brug af en ret man er blevet tildelt som dansk statsborger - der er jo en grund til man har denne ret.
Jeg har oplevet nok uanmeldte besøg til at vide det er noget jeg hader og jeg kan ikke se hvorfor en masse gode opdrættere skal belemres med uanmeldte besøg, fordi der er nogle få brodne kar.
Du kan jo ikke vurdere folks viden ved at besøge dem? Der kan du kun vurdere om kattene ser ud til at være i fin stand, huset ser nogenlunde ud og kattene har mad og vand. Det siger jo intet om hvad folk ved om katte.

Jeg siger det igen; det er uddannelse man skal satse på. Evt. indføre nogle test omkring vigtige emner, hvis man absolut vil kontrollere noget er det jo opdrætternes viden der skal kontrolleres, sådan at hovedklubberne ved hvor der er behov for mere viden og hvor de skal sætte ind.

Det bør nok lige siges ang DKK og uanmeldte besøg… faktisk skriver man som opdrætter under på at DKK har ret til at komme på uanmeldt besøg og inspicere kennelforholdene. Jeg er ikke helt sikker på at det er noget som vil kunne holde i er retssal, men opdrættere ved dog at de har skrevet under på det…

Dog har jeg aldrig hørt om uanmeldte kennelbesøg med mindre at DKK har fået en anmeldelse vedr kennelens forhold - og da foregår besøget meget ofte sammen med repræsentanter for dyrenes beskyttelse eller politiet.
Det som ofte misforstås er at opdrættere ikke kan nægte selve kennelbesøget…
Jeg har nu endelig selv haft kennelbesøg… efter at have haft mit kennelmærke i ca 7 år :slight_smile: Jeg blev godt nok ringet op kort efter at jeg havde fået mærket, men da lå Dise (husets eneste avlshund) og var ved at komme sig efter sin neutralisering - så jeg og den søde dame i den anden ende af røret blev enige om, at et kennelbesøg vist ikke var så særligt aktuelt de næste par år… Jeg tilbød hende ellers at jeg gerne ville lave en kop god the og måske endda lidt hjemmebag…
Siden har jeg været i kontakt med hende telefonisk et par gange… og nu har hun så været på besøg. Et meget positivt besøg, hvor jeg fik nogle fif vedr indretning af hus og indhegning af have ved overgang til opdræt af en meget lille race, desuden et par opdrætterkontakter i nærheden osv osv… Besøget blev aftalt med 14 dages varsel, så havde jeg villet (læs; været en skrupelløs “opdrætter”) eller havde forholdene ikke været i orden, havde jeg kunne nå at lave rigtig mange ting om eller flyttet syge, utrivelige dyr ud af huset…

Se det har jeg heller intet imod, der må hjertens gerne komme nogen og inspicere vores forhold (vi har som sagt intet at skjule) og give mig gode råd dem kan man jo aldrig få for mange af, jeg behøver heller ikke 14 dages varsel - blot en opringning en dag eller to i forvejen er fint.

DKKs kennelkontakter plejer altid at ringe først… hvornår et evt besøg så aftales, afhænger jo så af andre faktorer… da jeg havde besøg var det noget med at få kalendere til at passe sammen :slight_smile: Og da jeg jo ikke ligefrem kan kaldes for en aktiv opdrætter, så var der heller ike så særligt behov for besøget…

hejsa

jeg vil altså give lenschow ret her, jeg syntes nemlig osse generelt at der bliver avlet for mange katte i dk, især af nfo og mco, samtiddig syntes jeg osse det er for nemt at blive opdrætter, det kræver jo stort set intet, andet end at pungen skal op af lommen, hvad med evt nogle kurser osv som skal være lovpligtige inden man ka få tilladelse til opdræt.
det vil så nødvendigvis ikke stoppe de dårlige opdræt. men det vil nok begrænse det en del.
dog vil jeg så lige sige at alle de opdrættere jeg kender og som jeg har kendskab til hver og en alle er ansvarsfulde og fornuftige mennesker som gør rigtig meget for den race de nu engang opdrætter og de katte de har i deres hjem og heldigvis tror jeg så det er sådan de fleste opdrætter er.
men derfor mener jeg stadig at der burde være lidt strammere regler for det at blive opdrætter.
der snakkes osse tit om bla her på kg at folk med kæledyr burde ha “kørekort” til kæledyr, dette må så osse gælde for opdrættere, de skal endda være underlagt nogle strammere regler end os der bare ha dyr som kæledyr.

jeg syntes osse det er ok med kontrol-eftersyn af opdrætter, men ikke uanmeldt, det er helt fint hvis det anmeldes i et stk tid inden da.

man ku måske osse lave en slags smilie ordning indefor opdræt

[QUOTE=En forhenværende bruger;137959]Jamen, jeg har stadig ikke forstået hvorfor tallet forarger dig. Hvad er der med det tal? Er det antallet af kælekatte? Antallet af avlskatte der er i den pulje? Eller?

Det er antallet af stambogsførte MCO killinger i 2008 - i FD. Du kan finde tråden i Generel snal om Katte og læse den der. Flere etablerede opdrættere giver deres besyv med. Det er en ganske interessant tråd.
Den hedder 2000 MCO killinger, senere finder vi ud af, at der er 2100 - og det gør jo ikke sagen bedre.

Jeg synes, at det er for mange. Det skyldes, at jeg er af den opfattelse, at popularitet ikke er lig med noget entydig godt for en race.

Du kan let finde min holdning i tråden.

Hvad er det du gerne vil kontrollere med de uanmeldte besøg? Og er en afvisning af at have folk rendende i sit hjem uanmeldt, det samme som ikke at have rent mel i posen?

Forholdene. Det giver nærmest sig selv, synes jeg:-)
Det sidste har jeg ingen anelse om. Jeg tror dog det er lidt en forudtaget holdning at betegne disse kvalificerede besøg som “at have folk rendende i sit hjem”…

Altså hvis ikke det at åbne sit hjem, fare rundt og bage en kage, bruge timer på en evt. køber ikke er åbenhed, hvad er så åbenhed? Jeg bruger som regel en hel dag på et besøg her hos os, både med rengøring, forberedelse og så selve besøget samt opfølgningen på det.

Du taler om en anden åbenhed her end jeg. Jeg taler om købers mulighed for på forhånd på en eller anden måde at kunne læse/finde lidt mere om det enkelte opdræt - uden at det er på opdrættets eget hjemmeside, eller via andre opdrættere.

Så skal du nok endnu længere op end DKK for at det vitterligt rykker, og så ved jeg ikke om ikke det kommer til at handle mere om hvem der har råd til at få det navn, end om de har lysten og viljen til at opdrætte seriøst. Det er i al fald min påstand.

Det er dyrt at opdrætte, hører jeg. Hvis man ikke har pengene til navnet og godkendelse, så bør man nok vente lidt endnu. Det er så min holdning:-)

Ikke forstået, det vil jeg gerne have uddybet mere.[/quote]

Håber det var svar nok:-)

Min kritik går ikke på jer som opdrættere - folk, der kender mig herinde fra ved, at jeg har stor respekt for langt de fleste opdrættere og deres indsatser - men som det er i dag, så synes jeg blot, at der mangler en form for godkendelsesprocedure og nogle etiske retningslinjer for katteopdræt generelt.

Også for at beskytte killingekøbere mod at rende ind i nogle af den slags opdrættere, som jeg fx selv løb ind i, da jeg købte min første FD-tavle racekat:-)

MVH

Bare et par ting :slight_smile: Jeg forstår ikke forargelsen over de 2100 stambogsførte MCO killinger, er der afsætning er det da fint og er man rigtig naiv kunne man måske håbe det er fordi flere mennesker vælger at købe med stamtavle.

Uanmeldte besøg tror jeg bliver alt for meget arbejde, tænk alle de gange man kan køre forgæves når dem man vil besøge ikke ved at man kommer :tihi:

Til sidst det med prisen for et stamnavn, der kan jeg altså ikke se at det skulle sortere særligt effektivt. Bare fordi man har bagdelen fuld af penge og sagtens kan betale prisen behøver man jo ikke at være en der har tænkt særligt seriøst omkring avl. Det er da set før at folk har kunnet handle stort ind af avlskatte og altså bruge en masse penge uden at have en hujende fis forstand på opdræt :slight_smile:

Jeg er helt med på mere uddannelse :thumbup:

[quote=lenschow;138159]Det er antallet af stambogsførte MCO killinger i 2008 - i FD. Du kan finde tråden i Generel snal om Katte og læse den der. Flere etablerede opdrættere giver deres besyv med. Det er en ganske interessant tråd.
Den hedder 2000 MCO killinger, senere finder vi ud af, at der er 2100 - og det gør jo ikke sagen bedre.

Jeg synes, at det er for mange. Det skyldes, at jeg er af den opfattelse, at popularitet ikke er lig med noget entydig godt for en race.

Du kan let finde min holdning i tråden.[/quote]

Helle, jeg forstår det stadig ikke. Der er stor forskel på om det er 2100 killinger i avl, eller om det er 2100 til kæl, i al fald i mine øjne. Hvordan kan x-antal kælekatte skade en race?

Joe, kælekattene kan sagtens skade en race omdømmemæssigt. Og kan der produceres 2100 killinger er der godt nok mange opdrættere. Nogen gør det godt - andre gør det ikke helt så godt. Der er mode pt i store katte med pels - så der er gang i produktionen. En del der køber ved ikke engang hvad de går ind til. De mindre seriøse er i den grad med til at ødelægge det for de seriøse.