Hvor længe er maden om at passere?

Jeg har haft problemer med at Misse har kastet op og kastet op og kastet op så hendes mave til sidste var totalt udtømt…
Det kom sig vist af at hun havde overspist af godbidder sidste weekend :S

Først i torsdags begyndte jeg at kunne få lidt mad i hende (kogt fisk og kylling) som ikke kom op igen…

Hun var en tur forbi dyrlægen for lige at blive tjekket efter, og hun så fin ud, ingen forstoppelse…

Nå, men hun spiser altså mere og mere nu, men der er bare INTET kommet ud af den anden ende???

Hvor længe er maden lige om at passere??? :venter:

Skal lige siges at hun tisser normalt :slight_smile:

Så længe hun har det godt, skal du ikke være bekymret.
Hvis hun har været tømt ud, går der nogle dage, før der kommer gang i det igen :slight_smile:

[QUOTE=Lotte F;777198]Nå, men hun spiser altså mere og mere nu, men der er bare INTET kommet ud af den anden ende???

Hvor længe er maden lige om at passere??? :venter:

Skal lige siges at hun tisser normalt :-)[/QUOTE]

Fra input til output ca. 36 timer.

Det er utrolig så glad man kan blive for en vellugtende og velformet kattelort :slight_smile:

Med venlig hilsen
Pia

36 er hos hunde.
Katte har noget kortere tarme, især tyktarmen. Ved normal fysiologi burde maden være ca 12 timer undervejs, men som Vivi skriver går der noget før det kommer gang i systemet så at sige.

Jeg kan oplyse at der her til morgen lå en fin lille dej i Misses bakke…

Aldrig i mit liv har jeg været så glad for at se en lort :høhø:

Det var dejligt :slight_smile:
Det gode ved katte er vel at man lærer at sætte pris på de Ermm… Små ting i livet :wink:

Hihi, lååååårt kan virkelig være en gave :slight_smile: Dejligt at høre :slight_smile:

Tøser altså :klapper:

Godt Misses mave er igang igen :slight_smile:

[QUOTE=Gucci;777519]36 er hos hunde.
Katte har noget kortere tarme, især tyktarmen. Ved normal fysiologi burde maden være ca 12 timer undervejs, men som Vivi skriver går der noget før det kommer gang i systemet så at sige.[/QUOTE]

Jeg kender ikke din kilde, men hvis vi fx forholder os til Royal Canins bog skrevet af Professor Dominique Grandjean, så er fordøjelseprocessens gennemsnitlige hastighed hos
Menneske: 3 dag
Hund: 24-48 timer
Kat: 24-36 timer

Følgende link (på den 4. side) kan der ses et uddrag fra bogen, samt man kan læse hele det foredrag, der blev afholdt af Felis Danica 24. oktober 2010.

http://www.felisdanica.dk/upl/files/4/344.pdf

Der beskrives også, hvor længe maden maden er i mavesæk, tyndtarm og tyktarm.

Udfra ovennævnte, da jeg anser en professor på området for at være klogere end undertegnede, satte jeg den længste normal tid på passage fra input til output.

Med venlig hilsen Pia

Min kilde er professor Anne-Helene Tauson, professor i foder og ernæring ved Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring på Københavns universitet.
Det er fra en række forelæsninger i vores kursus i klinisk bassisteori der omhandlede foder og ernæring af hund og kat

Menneske 3 dage…
Så går 3 dage dælme hurtigt i mit system :høhø:
MAX 24 timer så er det passeret gennem mig :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Gucci;778024]Min kilde er professor Anne-Helene Tauson, professor i foder og ernæring ved Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring på Københavns universitet.
Det er fra en række forelæsninger i vores kursus i klinisk bassisteori der omhandlede foder og ernæring af hund og kat[/QUOTE]

Tusind tak, det vil jeg grave lidt dybere i.

Det er bare så dejligt :slight_smile: når der findes lødige kilder, for det er på den måde min viden bliver revideret.

Det er bare altid svært, når man står med flere lødige og pålidelige kilder at udvælge, hvilken en der er den mest korrekte, det har jeg prøvet en del gange.

For ikke så længe siden var jeg til et foredrag om kalvknæethed hos katte. Efterfølgende kontaktede jeg foredragsholderen for at få nogle henvisninger til den dokumentation der lå til grund. Den kom somend primært fra hundeverdenen :frowning: Der lå ikke nogen regulær forskning i det på katte området!

Der er selvfølgelig mange ligheder mellem hund og kat, men der er sandelig også forskelle - nogle hvor det kan være skæbnessvager følger, hvis medicinen ikke er tilpasset kat, men hund.

Med venlig hilsen Pia

Jeg kiggede lige mine noter igennem. Mange af hendes referencer kommer fra NRC 2006, (national research Council)
Nutrient Requirements of Dogs and Cats

Her er et link til bogen. Den er grundlaget for meget af ernæringsundervisningen på LIFE.

[QUOTE=Gucci;778179]Jeg kiggede lige mine noter igennem. Mange af hendes referencer kommer fra NRC 2006, (national research Council)
Nutrient Requirements of Dogs and Cats

Her er et link til bogen. Den er grundlaget for meget af ernæringsundervisningen på LIFE.
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=10668&page=1[/QUOTE]

TUSIND TAK - det sætter jeg enorm stor pris på.

Mit motto har altid været, at den dag jeg ikke kan lære mere, der skal jeg have min ligkiste bestilt og BRUGT :wink:

Det er bare lidt irriterende, når jeg nu har været til flere forskellige fordrag, hvor den anden viden er blivet serveret fra en lødig kilde.

Det afføder til gengæld et spørgsmål, som du måske kan svare på.

Er passagen igennem en kat og hund et område, hvor der indenfor de faglærte er delte meninger ? Eller er det Professor Dominique Grandjeans viden, der er forældet - den er fra 2006 ?

Det skal så lige tilføjes, at der på bagsiden af den lille bog jeg har “Alt om Næringsstofferne og den rolle, de spiller for hundes og kattes sundhed” står:

“Professor Dominique Grandjean er leder af opdræts- og konkurencemedicinsk fakutet og underviser/forsker i dyreernæring ved den franske veterinærhøjskole École Nationale Vétérinaire d’Alfort og har i denne bog samlet den viden, som vi i dag har inden for et område, der i konstant udvikling, nemlig hunde- og katteernæring…”

Så han tilkendegiver helt klart, at det er et område der konstant udvikles.

Jeg kan så efterfølgende ikke lade være med at tænke på, at en så grundlæggende forskel i måden dyrlæger undervises på i Europa, jo giver dyrlæger af meget forskellig kvalitet!

Med venlig hilsen Pia

Mine katte har afføring een gang hver i døgnet, så 12 timer lyder for mig ulogisk.

Jeg tror nu der er lige så stor individuel forskel på katte, som der er på mennesker.
Nogle har afføring hver dag, andre har måske to gange om ugen - og så er der alle variationerne der imellem.

Gad vide, hvordan man tester gennemgangen :gruble:
Giver man majs og kigger, hvornår de kommer ud i den anden ende :tihi:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;778260]Gad vide, hvordan man tester gennemgangen :gruble:
Giver man majs og kigger, hvornår de kommer ud i den anden ende :tihi:[/QUOTE]
Eller hårelastikker og hvad har vi ellers, som kræene selv har lavet forsøg med gennem årene!
VH
Susanne

[QUOTE=Vivi_Fletcher;778260]Jeg tror nu der er lige så stor individuel forskel på katte, som der er på mennesker.
Nogle har afføring hver dag, andre har måske to gange om ugen - og så er der alle variationerne der imellem.

Gad vide, hvordan man tester gennemgangen :gruble:
Giver man majs og kigger, hvornår de kommer ud i den anden ende :tihi:[/QUOTE]

Jeg fik faktisk tippet med majs på et andet forum :wink:

Mine katte har afførring 1-3 gange dagligt, synes faktisk det er voldsomt :tihi:

Og jeg synes jo selv at deres kost er fornuftig…
De får Royal Canin Urinary og Feline Porta 21 Grain Free i for holdet 50/50…
Derudover deler de en ½ dåse LUX vådmad blandet op med vand dagligt (4 katte)…

[QUOTE=Lotte F;777198]Nå, men hun spiser altså mere og mere nu, men der er bare INTET kommet ud af den anden ende???

Hvor længe er maden lige om at passere??? :venter:[/QUOTE]

Jeg tror, at vi taler lidt forbi hinanden i denne tråd, for Lotte efterlyser tiden fra mad i munden til gevinst i bakken :slight_smile:

[QUOTE=Gucci;777519]36 er hos hunde.
Katte har noget kortere tarme, især tyktarmen. Ved normal fysiologi burde maden være ca 12 timer undervejs, men som Vivi skriver går der noget før det kommer gang i systemet så at sige.[/QUOTE]

Fordøjelsen i kattens mavesæk tager fra 30 minutter til 12 timer, så Gucci har ret med de 12 timer hvis vi tænker på fordøjelsestiden.

Citat fra Professor Dominique Grandjean:
“Trods den korte tyktarm (20-40 cm) er passagen meget langsom (mindst 20 timer). Det er her, den ikke for-døjede mad gæres”

Så Pivnu har for mig at se ganske ret i sine antagelser

Mine katte har også kun afføring en gang i døgnet hver under normale tilstande.

[QUOTE=Lotte F;778071]Menneske 3 dage…
Så går 3 dage dælme hurtigt i mit system :høhø:
MAX 24 timer så er det passeret gennem mig :P[/QUOTE]

Fra ovennævnte lyder det til, at du er HELT normal :slight_smile:

Men det du leverer er ikke det du indtog 24 timer tidligere. Det har været længere undervejs, da fordøjelse og optagelse osv tager længere tid.

Så selvom der “leveres” med ca 24 timers intervaller både hos mennesker, hunde og katte, så er det ikke ensbetydende med, at det er mad indtaget 24 timer tidligere.

Alle husker vel historier om, at lille Peter har slugt en mønt og de bekymrede forældre har ventet i flere dage på “gevinsten”.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;778260]Gad vide, hvordan man tester gennemgangen :gruble:
Giver man majs og kigger, hvornår de kommer ud i den anden ende :tihi:[/QUOTE]

Jeg kan ikke huske, hvad der blev nævnt de brugte til testen, men de tilfører maden et eller andet, så de på bakken ser, at nu er det kommet.
Jeg er så ganske sikker på, at det ikke er hårelastikker de bruger :tihi:

Med venlig hilsen Pia

Jeg løsrev mig lige fra eksamenslæsningen for at finde dette frem. :wink:

Mht til måling af passagetid:
Man kan f.eks bruge kontrast-røntgen, sporstoffer i foderet mm.

Jeg har kigget lidt i den bog jeg linkede til; Nutrient Requirements of Dogs and Cats - National Research Council, Division on Earth and Life Studies, Board on Agriculture and Natural Resources, Committee on Animal Nutrition, Subcommittee on Dog and Cat Nutrition - Google Bøger (link til gratis online version=
og fundet at:
Fra fodring til tømning af mavesæk går der hos kat mellem 22 og 449 minutter.
Passage af tyndtarmen: 135-185 minutter
Passage af tyktarm: halv-tømningstid på 1.28 timer +/- 0,56 timer hvilken giver fra 43 -110 min

Samlet giver det en passagetid på maksimalt 744 minutter = 12.4 timer.

Bemærk at bogen er meget diskuterende, og hvad der skrives i ét afsnit modsiges i et nyt, men sådan er de amerikanske udgivelser tit. Derfor skal man huske at læse lidt videre, da de laver en opsummerende konklusion efter hvert beskrevet forsøg. Og selvfølgelig er der forsøg med modstridende resultater, hvorfor vi som dyrlæge-studerende er så heldige at have folk som Jan Elnif og Anne-Helene Tauson til at hive de vigtige ting frem. Så kan vi altid blive eksperter når vi har fået eksamensbeviset hehe

Jeg siger mig selvfølgelig ikke fri for at have læst noget forkert, men tager gerne imod rettelser.
Man lærer så længe man har lever :stuck_out_tongue: