Hvor længe må missen være alene?

Jeg ville uden betænkeligheder sørge for at der var ren bakke, masser af mad, frisk vand i flere skåle - og så tage afsted med god samvittighed og have det rart med mine venner!

Og så ellers være forbedt på at, når jeg kommer hjem, der vil stå en lille kat og have sanet mig helt vildt :slight_smile:

Men som sagt… ikke noget jeg ville gøre en masse ud af.

Jeg tror at du overså ironien i indlægget…
jeg hylede da i hvert fald af grin…
Aflevere katten på internat, fordi man indser at man er en dårlig katte ejer, når kræet skal være alene i knap 24 timer fnis tsk tsk -tihi

[QUOTE=Ann K;82511]Jeg tror at du overså ironien i indlægget…
[/QUOTE]

Ja, fuldstændig :smiley:

[quote=Vivi_Fletcher;82501]Jamen kan hun så ikke sove hos ham om dagen :slight_smile:

For mig at se handler det faktisk ikke om at få ham tilset - for fysisk er det jo intet problem.
Problemet består i, at han ikke har en legekammerat, som han kan underholde sig med - men det er jo ulempen ved kun at have én kat.[/quote]

Kære Vivi…-wehuu
Perfekt udtrykt…
Kærligst
Mona

Gry: Du kan mentalstimulere ham inden du forlader hjemmet…

Inden du kører - dvs to timer før du skal af sted cirka, så fylder du vand i en balje - kun ganske lidt - og smider nogle lækre godbidder deri - nogle som kan flyde fx rejestykker. lad ham fiske efter dem under opsyn fra dig. Leg med ham ved baljen, guid ham lidt, hvis han ikke kan finde ud af at fiske:-) Stil herefter baljen væk - han må ikke have den uden at du er hjemme.

Leg lidt jagtleg - 15 minutter - hvis han gider så længe - men ikke længere. Fx med en tøjmus på snor. Giv ham nogle gevaldige kæleture.

Stop herefter og lad katten være i ro - ellers vær som du plejer:-) du skal ikke ignorere ham naturligvis:-)

Lige før du forlader huset, så giv ham noget at beskæftige sig med (pas på at det ikke er noget, som han kan sidde fast i eller noget)

Fx:
Strø noget mad som han skal finde (på gulv, kradsetræ, vindueskarm osv - oppe og ende), gem lidt lækkert mad i toiletruller og papkasser. Stil en papkasse midt i stuen med huller klippet i og tøjmus smidt ind i, gen foder rundt omkring, fyld en aktivitetsbold med mad osv osv. Så kan du gå og så opdager han det knapt. Når ahn er færdig med alle de skøre påfund fra din hånd, så sover han.

God bytur:-)

MVH Helle

[quote=Gerner;82375]Så er der god nok mange katteejere der er nogle banditter-høhø-høhø PUHAA Skam jer at i laver noget ulovligt,i kommer ind og sidde sammen med en *kattehandler * en dag.

PS. Felis har du pudset glorien her til jul ?[/quote]

Det undskylder jo ikke ligefrem, at nogen vælger at lade deres dyr være alene for længe, blot fordi mange andre katteejere gør det…men sjovt nok er der åbenbart himmelvid forskel på HVEM, der uden at blinke fortæller, at de uden betænkeligheder lader deres dyr være alene i en weekend…jeg kunne da sikkert sagtens nævne et par stykker…såmænd også her fra forummet, hvor der i stedet ville lyde et ramaskrig om uansvarlige katteejere og det der var værre, såfremt de bare spurgte om det ville være ok…

Og m.h.t. glorier, mener jeg det er sagen komplet uvedkommende at tale om glorier, blot fordi jeg har en mening om, at når man vælger at påtage sig ansvaret for dyr, så er det ikke godt nok, at lade dem være alene i så lang tid

“Stop herefter og lad katten være i ro - ellers vær som du plejer:-) du skal ikke ignorere ham naturligvis:-)”

Det jeg mener er, at du aktiverer i en 45 min MAX på dette tidspunkt. Herefter laver du ikke mere vildt eller noget. Årsagen er, at du ikke ønsker at køre ham op i gear inden han skal være alene. Det er derfor jeg skriver “to timer før”… Giver det mening?

Selv-aktiveringen lægger du bare ud lige før du går. Måske er der til næste aften i den, du ligger ud.

Du kan også lade et TV kører, men pas på, at det ikke går på hyletone:-) Jeg ville ikke vælge Tvet personligt:-)

Spørg hvis der er uklarheder.

MVH

[QUOTE=Felis;82525]Det undskylder jo ikke ligefrem, at nogen vælger at lade deres dyr være alene for længe, blot fordi mange andre katteejere gør det…men sjovt nok er der åbenbart himmelvid forskel på HVEM, der uden at blinke fortæller, at de uden betænkeligheder lader deres dyr være alene i en weekend…jeg kunne da sikkert sagtens nævne et par stykker…såmænd også her fra forummet, hvor der i stedet ville lyde et ramaskrig om uansvarlige katteejere og det der var værre, såfremt de bare spurgte om det ville være ok…

Og m.h.t. glorier, mener jeg det er sagen komplet uvedkommende at tale om glorier, blot fordi jeg har en mening om, at når man vælger at påtage sig ansvaret for dyr, så er det ikke godt nok, at lade dem være alene i så lang tid[/QUOTE]

Felis de kan godt være alene katte - men når man har indekatte så skal - bør - man aktivere dem og ikke kun med jagtlege. Og det uanset om man er hjemme eller ej… Det kræver meget lidt tid fra ejers hånd - og hvis man ikke har mere end en kat, så er det endnu mere vigtigt - synes jeg personligt.

Hovedårsagen til, at jeg aktivere mine ? De elsker det jo:-)
Og så sover de når jeg ikke er hjemme pga det = min samvittighed er bedre:-)

Men mine dyr er ikke alene uden pasning i dagevis. I julen sidste år var jeg dog tvunget til at lade dem alene fra den 24 om morgenen til den 25 om aftenen. Jeg led mest under det af os alle… Min jul var ødelagt. Så enig med dig - men hvis aktivering og selskab er i orden, så KAN de godt være alene en sjælden gang på denne måde. Men ja pasning er det mest optimale - naturligvis.

Jeg skriver blot dette for at fortælle, at alle jo kan stå i sådan en situation - også ansvarlige katteejere. Det mener jeg fx at jeg er. Heldigvis har jeg pasning til dem i julen i år. Ellers var jeg død altså…

MVH

[quote=Felis;82525]Det undskylder jo ikke ligefrem, at nogen vælger at lade deres dyr være alene for længe, blot fordi mange andre katteejere gør det…men sjovt nok er der åbenbart himmelvid forskel på HVEM, der uden at blinke fortæller, at de uden betænkeligheder lader deres dyr være alene i en weekend…jeg kunne da sikkert sagtens nævne et par stykker…såmænd også her fra forummet, hvor der i stedet ville lyde et ramaskrig om uansvarlige katteejere og det der var værre, såfremt de bare spurgte om det ville være ok…
[/quote]

Hvem???
Ja, undskyld, men mit svar ville være det samme uanset, hvem der spurgte.
Hvis din påstad virkelig er rigtig, så kan vi sagtens blive enige om at det er forkert - men jeg mangler altså at se det være sket herinde… endnu da, i hvert fald.

Enig med Ann. Jeg tror at hvis jeg fx skrev at jeg skulle være væk i tre dage eller en uge og kattene bare skulle være alene - så ville det vække et ramaskrig. Og det uanset hvem, der skrev det…

uanset hvad loven siger osv osv osv, så ser jeg mine katte som mine børn, og hvem ville dog lade deres små børn være alene hjemme uden en barnepige…?
Min erfaring siger bare at 99% af alle mennesker med dyr også har nogle venner eller et familiemedlem der ikke har noget imod at lige kigge ind til dyrene og give dem bare 5 minutters nussen…Så jeg kan slet ikke se hvorfor man skulle undlade at få nogen til at kigge til katten(e) hvis man ikke selv lige har muligheden, og det med at folk skal kende ens “regler” for katten(e) der er det da ikke værre end at man kan skrive en liste eller på anden vis sætte folk ind i hvordan lige dette skøne individ er vandt til at have det…
Kan man ikke tage ansvar for sit dyr og bryder loven så bør man ikke have dyr i mine øjne, for der er en grund til at den lov er der…!!!

[QUOTE=Ronja;82973]
Kan man ikke tage ansvar for sit dyr og bryder loven så bør man ikke have dyr i mine øjne, for der er en grund til at den lov er der…!!![/QUOTE]

Undskyld, men hvem er det, der overtræder loven?

Jeg ville aldrig lade mine katte være alene og uden tilsyn i så lang tid.

Der er jo ingen der siger, at man absolut skal deltage i alle de julefester, der arrangeres.

For mig ville det ikke være svært at vælge - mine katte kommer først.

Hvis Gry er væk fra lørdag eftermiddag til søndag aften er hun godt nok væk i mere end et døgn, men Willow vil altså stadig blive tilset to dage i træk, som lørdag og søndag jo som bekendt er -høhø

Jeg vil give mange af de tidligere indlæg ret i, at han nok vil kede sig bravt - men han vil ikke “tage skade” af det overhovedet.

Mine stakkels forsømte kræ (og det er de skam, hvis man spørger Galliano) var alene i næsten nøjagtigt samme tidsrum for en måneds tid siden, da jeg var til TICA-udstilling i Strib. For første gang havde jeg lavet en aftale uden at checke med min nabo og hun havde altså en næsten booket weekend, men kiggede dog til dem lørdag eftermiddag.

Eneste “problem” var, at de næsten var ved at dø af sult, da jeg kom hjem og bakkerne var godt brugt. De havde ikke savnet mig synderligt, men til forskel fra Gry har jeg jo også tre katte, der har hinanden som underholdning :slight_smile:

[quote=Temple Bar;82980]Hvis Gry er væk fra lørdag eftermiddag til søndag aften er hun godt nok væk i mere end et døgn, men Willow vil altså stadig blive tilset to dage i træk, som lørdag og søndag jo som bekendt er -høhø

Jeg vil give mange af de tidligere indlæg ret i, at han nok vil kede sig bravt - men han vil ikke “tage skade” af det overhovedet.

Mine stakkels forsømte kræ (og det er de skam, hvis man spørger Galliano) var alene i næsten nøjagtigt samme tidsrum for en måneds tid siden, da jeg var til TICA-udstilling i Strib. For første gang havde jeg lavet en aftale uden at checke med min nabo og hun havde altså en næsten booket weekend, men kiggede dog til dem lørdag eftermiddag.

Eneste “problem” var, at de næsten var ved at dø af sult, da jeg kom hjem og bakkerne var godt brugt. De havde ikke savnet mig synderligt, men til forskel fra Gry har jeg jo også tre katte, der har hinanden som underholdning :)[/quote]

Jeg har 5 katte der kan lege sammen, men det ændrer ikke ved faktum at loven er lavet af en grund og at man hvis man ellers elsker sine dyr som mere end bare en hobby så ville man ikke DRØMME om at lade dem alene mere end i det døgn som er tilladt…25 timer tæller så også som et døgn i min verden lige for at understrege at man ikke behøver tage TID på, men at det ikke skal være for længe man er væk…

Vivi:
Jeg siger ikke nødvendigvis at der er nogen der gør det, men at dem der gør ikke bør have dyr da de tydeligvis ikke tænker på dyrene frem for sig selv…

Jeg mener loven siger de skal tilses dagligt og ikke én gang i døgnet?

[QUOTE=Ann K;82511]Jeg tror at du overså ironien i indlægget…
jeg hylede da i hvert fald af grin…
Aflevere katten på internat, fordi man indser at man er en dårlig katte ejer, når kræet skal være alene i knap 24 timer fnis tsk tsk -tihi[/QUOTE]

Jamen det ER man da :stuck_out_tongue: havde mine kræ kunne betjene tilf. var jeg blevet anmeldt allerede efter 5 timer, alt over det tidsrum bliver regnet for flugtforsøg -argh-argh-argh

-thumbs-thumbs
Kap. 1 § 3, enhver der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen

Dels drejer tråden her sig om lørdag eftermiddag-søndag aften og ikke om flere dage/en uge, så det ville hjælpe lidt på forståelsen, hvis vi nøjedes med at forholde os til den periode, Gry spørger om :slight_smile:

Derudover er love altså først rigtigt relevante, når nogen bliver uvenner - og jeg kan da ikke forestille mig, at nogen ville anmelde Gry som dyremishandler, selv hvis hun var hjemmefra fredag aften - søndag aften (for slet ikke at tale om, at jeg ikke tror nogen politistation ville gøre noget ved en sådan anmeldelse).

Og jeg tror ærligt talt ikke, du skal dømme, i hvor høj grad sådan en som mig elsker sine dyr - for det ved du intet om.

fra 12 middag lørdag - 12 middag søndag er der vel 24 timer ikke…ergo er det da det samme…